Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Oververhitting keramische velgen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Oververhitting keramische velgen

m-gineering schreef:meneer maakt een grapje! :shock:
Nee, meneer heeft een vraagteken gebruikt.
Robertjan, bedoel je dat er oververhitting van de velgen plaatsvind bij deze lage snelheden? 20kmh? Bij deze snelheid onder volledige bepakking slepend remmen, en dan nog smeltend rubber? Omdat vanwege de keramische coating, de toch al (onder de invloed van de zon) te hete velgen, de extra remwarmte niet kunnen verwerken? Dat kan toch niet? Over welke buitentemperatuur spreken we dan wel niet, en hebben de wielen dan de hele dag al in het zonnetje staan bakken ofzo?

Of speelt het slechte wegdek zodanig mee, dat je daardoor makkelijker een stootlek verkrijgt (warm rubber dus soepeler, loslatende plakkertjes van een geplakte band) en heeft de keramische velglaag er dan niets mee te maken?.

Ik heb onder mijn off rohler "Rigida Darim CSS" velgen zitten. Het zijn een set indrukwekkend brede en hoge velgen, met ontzettend veel remoppervlak. Ik weet niet welke de topicstarter onder zijn easy rohler heeft, maar onder het huidig model Easy Rohler hangen dezelfde velgen "Rigida Darim CSS". Dan moet het buiten wel erg heet zijn, moet je zwaar bepakt zijn en inderdaad kilometers achterelkaar slepend remmen willen deze velgen de binnenband doen wegsmelten, kan het me dus eerlijk gezegd bijna niet voorstellen.

Kan het ook zijn dat de remblokjes al een spoor door je keramische coating hebben gesleten en dat daardoor de remenergie van je blokjes door dit afgesleten spoor de wellicht toch al te hete velg verder doet verwarmen? Het zou dan bijna plijten om de remblokjes iets hoger of lager te zetten, zodat ze een ander spoor trekken en niet rechtstreeks op het aluminium remmen. Maar met Firmtech hs33 kan dat weer niet natuurlijk. Mmm, riekt een beetje naar elk voordeel heb zijn nadeel.

Hoe dan ook, wie het zekere voor het onzekere neemt, rustig remmen, zo nu en dan pauzeren. En goed vantevoren je binnen/buitenband/velglint & eventuele braampjes op je binnenvelg checken. En na elke bui je velgen en remblokjes schoonmaken, zodat een en ander niet onnodig hoeft te slijten. Hetgeen uiteraard voor welke type velg dan ook geldt.

Robertjan schreef:Het idee is juist dat het niet zozeer op asfalt voorkomt, maar op technischere onverharde paden. Dan speelt niet alleen het gewicht mee (bij mij 55+17+±25), maar ook de ondergrond. Op bepaalde onverharde paden wil je niet harder dan 20km/u maximaal, en dat is op de goede stukken. Soms is 5km/u eerder te prefereren.

Dan komt het aan op achterrem vol inknijpen om de snelheid in te perken, en de voorrem gebruiken voor de bochten.
Als 1 hand dan kramp begint te krijgen, kun je misschien nog wat schudden als je 'm even kunt laten gaan. Maar later moet je toch even stoppen om te armspieren rust te gunnen.
probleem warm worden van velgen even bij mijn fietsenmaker besproken, deze geeft aan latex binnenbanden gevoeliger voor hitte en dan stuk gaan dan rubber binnenband.

Verder gaf hij aan dat keramische velgen minder snel warm worden maar eenmaal warm langer warm blijven en de warmte dus minder snel "loslaten". Aluminium velgen zouden vlgs hem sneller warm worden maar ook sneller weer afkoelen.

bovenstaand kon hij niet met enig wetenschappelijk onderzoek staven en ik praat hem na met de hoop een kundig antwoord op dit forum te krijgen omdat ik nog steeds twijfel tussen schijf of velg remmen
Revanho schreef:
m-gineering schreef:meneer maakt een grapje! :shock:
Nee, meneer heeft een vraagteken gebruikt.
Ken je die mop van...?

Hoe vangt een koe een haas?

?

:wink:
AB schreef:Robertjan, bedoel je dat er oververhitting van de velgen plaatsvind bij deze lage snelheden? 20kmh? Bij deze snelheid onder volledige bepakking slepend remmen, en dan nog smeltend rubber? Omdat vanwege de keramische coating, de toch al (onder de invloed van de zon) te hete velgen, de extra remwarmte niet kunnen verwerken? Dat kan toch niet?.
Waarom zou dat niet kunnen? Bij remmend afdalen ben je bezig de energie die je berg op verzameld hebt als warmte via je velgen weer naar de lucht af te stralen.
Berg op ga je 3 km/h met 150-200 watt en krijg jij het al knap warm, als je berg af rolt met slepende remmen en met 20 km/h tover je je remmen een worst case scenario voor

Ga je met 80 naar beneden dan raak je een hoop potentele energie met je luchtrem kwijt. Je remt wel af en toe bij, maar vervolgens is er weer een boel tijd en krachtige koellucht om de velgen af te koelen.

Ga je met 3km/h naar beneden dan schiet het geen donder op maar wordt er per tijdseenheid ook weing warmte ingebracht en hebben de velgen ook ruim de tijd om die warmte af te stralen.

Bij 20 kmh staat de knop op 7 (ipv 1 bij 3km/h) en is er nog steeds nauwelijks sprake van luchtweerstand. Dus alle energie moet als remwarmte nu in een 7 keer zo korte tijd door de velgen worden afgevoerd. Dat lukt alleen als het temperatuursverschil tussen velg en omgeving vergroot wordt
m-gineering schreef:Hoe vangt een koe een haas?
Simpel.
Afbeelding
:D

@Revanho, je vraagteken was voor mij ook een beetje aan de dunne kant. :wink:

En voor wie zich zorgen maakt over te warme velgen, gewoon af en toe stoppen, fotootje maken van het landschap, voelen of je velg te warm wordt en zo nodig blussen met water. :twisted:
Pas op met voelen hoe warm je velg is. Je hand kan er wel eens aan vastbranden.
Wim
Leo van Lierop schreef:voelen of je velg te warm wordt en zo nodig blussen met water. :twisted:
minimaal 10 minuten onder de koude kraan volgens de ehbo ! :idea:
m-gineering schreef:
AB schreef:Robertjan, bedoel je dat er oververhitting van de velgen plaatsvind bij deze lage snelheden? 20kmh? Bij deze snelheid onder volledige bepakking slepend remmen, en dan nog smeltend rubber? Omdat vanwege de keramische coating, de toch al (onder de invloed van de zon) te hete velgen, de extra remwarmte niet kunnen verwerken? Dat kan toch niet?.
Waarom zou dat niet kunnen? Bij remmend afdalen ben je bezig de energie die je berg op verzameld hebt als warmte via je velgen weer naar de lucht af te stralen.
Berg op ga je 3 km/h met 150-200 watt en krijg jij het al knap warm, als je berg af rolt met slepende remmen en met 20 km/h tover je je remmen een worst case scenario voor. Ga je met 80 naar beneden dan raak je een hoop potentele energie met je luchtrem kwijt. Je remt wel af en toe bij, maar vervolgens is er weer een boel tijd en krachtige koellucht om de velgen af te koelen. Ga je met 3km/h naar beneden dan schiet het geen donder op maar wordt er per tijdseenheid ook weing warmte ingebracht en hebben de velgen ook ruim de tijd om die warmte af te stralen. Bij 20 kmh staat de knop op 7 (ipv 1 bij 3km/h) en is er nog steeds nauwelijks sprake van luchtweerstand. Dus alle energie moet als remwarmte nu in een 7 keer zo korte tijd door de velgen worden afgevoerd. Dat lukt alleen als het temperatuursverschil tussen velg en omgeving vergroot wordt
Ik heb het rekenvoorbeeld verder uitgewerkt. Totaalgewicht 125 kilo. Gebaseerd op een vakantiefiets die niet zo snel van de berg afgaat als een wielrenner. Lees: veel luchtweersstand. In de grafiek zie je het vermogen in Watt dat benodigd is om een helling van 12% AF te fietsen als functie van de snelheid in km/uur; geen wind. Negatief betekent dus remmen. Met de spreadsheet op mijn fietspagina kun je nog meer uitrekenen, maar de grafiek heeft steeds dezelfde vorm: er is relatief veel remvermogen nodig tussen zo'n 30 en 80% van de eindsnelheid.
Je kunt meteen zien waarom het weinig effect heeft om mee te trappen in een afdaling: voor een paar km/u extra trap je je al wezenloos.
Leon
Afbeelding
m-gineering schreef:
AB schreef:Robertjan, bedoel je dat er oververhitting van de velgen plaatsvind bij deze lage snelheden? 20kmh? Bij deze snelheid onder volledige bepakking slepend remmen, en dan nog smeltend rubber? Omdat vanwege de keramische coating, de toch al (onder de invloed van de zon) te hete velgen, de extra remwarmte niet kunnen verwerken? Dat kan toch niet?.
Waarom zou dat niet kunnen? Bij remmend afdalen ben je bezig de energie die je berg op verzameld hebt als warmte via je velgen weer naar de lucht af te stralen.
Berg op ga je 3 km/h met 150-200 watt en krijg jij het al knap warm, als je berg af rolt met slepende remmen en met 20 km/h tover je je remmen een worst case scenario voor

Ga je met 80 naar beneden dan raak je een hoop potentele energie met je luchtrem kwijt. Je remt wel af en toe bij, maar vervolgens is er weer een boel tijd en krachtige koellucht om de velgen af te koelen.

Ga je met 3km/h naar beneden dan schiet het geen donder op maar wordt er per tijdseenheid ook weing warmte ingebracht en hebben de velgen ook ruim de tijd om die warmte af te stralen.

Bij 20 kmh staat de knop op 7 (ipv 1 bij 3km/h) en is er nog steeds nauwelijks sprake van luchtweerstand. Dus alle energie moet als remwarmte nu in een 7 keer zo korte tijd door de velgen worden afgevoerd. Dat lukt alleen als het temperatuursverschil tussen velg en omgeving vergroot wordt
Ik snap je theorie, maar kan het me gewoon in de praktijk nauwelijks voorstellen dat je bij 20kmh slepend remmen je al zoveel warmte produceert dat daardoor rubber gaat smelten. Het lijkt me ronduit langzaam 20kmh.... Ik heb er met een totaalgewicht van 105kg (racefiets+lichaamsgewicht) en bij een kilometers lange afdaling van de Galibier vol in de hitte (30+C) met 40/50kmh en continue slepend remmen nog nooit een dusdanig oververhitte velg gehad dat ik rubber kon ruiken. Okay, iets meer warmteafgifte middels convectie, maar dat haalt het niet bij de warmtetoevoer van het remmen.

Ik bedoel dus eigenlijk dat ik een afdalingssnelheid van 20kmh echt langzaam vind en lijkt me bijna onmogelijk om bij die snelheid oververhitte velgen te krijgen die banden doet smelten. Gevoelsmatig zeg ik dat je bij deze snelheid juist rustig en gecontroleerd afdaalt. En we praten hierbij niet over dunne velgjes of smalle bandjes toch? Maar over brede stevige velgen voor idem dito banden. Vandaar dat het me zo onwaarschijnlijk overkomt.

Waar ik wel benieuwd naar ben is waar het velglint in dit verhaal blijft? Dat zou toch een behoorlijke warmte-isolator moeten zijn in het contact tussen rubberen binnenband en metalen velgbed. Dat is wel het eerste wat ik zou checken.

En als we praten over 20kmh afdalen op gravelwegen, okay, dan is 20kmh alweer een stuk sneller, maar dan praat je gelijkertijd wel over een behoorlijk steile weg (15%?) en hoge temperaturen (+30C) en over een velg die al de hele tijd in de zon heeft staan bakken en waarmee je continue met volle kracht stevig remt.... Dan kan ik me er wellicht iets meer bij voorstellen, maar smeltend rubber? Laat ik het maar zo zeggen: ik heb het nog nooit meegemaakt, en hoop ook niet dat ik het zal meemaken, want lek in een afdaling wens je niemand toe.

Kan me wel voorstellen dat latex binnenbanden compleet waardeloos zijn voor een wereldfiets. Die dunne binnenbandjes lopen van nature leeg en blijven niet voor dagen achtereen op spanning en zijn aldus gevoeliger voor lekrijden..... althans mijn ervaring bij dunne 23mm bandjes. Zijn die latex binnenbanden uberhaupt te krijgen voor brede 28" wereldfietsbanden (50mm schwalbe marathon supreme)? EN latex moet je heel goed inpoederen, zodat ie niet aan de buitenband gaat "plakken".

Enfin, ik zal het deze zomer wel ondervinden (in de Rockies over onverharde wegen met 130kg totaalgewicht en lange afdalingen). Voor de zekerheid zal ik wat reservebanden meenemen ;) en elke lekke band voor jullie noteren :).
AB schreef:Ik heb er met een totaalgewicht van 105kg (racefiets+lichaamsgewicht) en bij een kilometers lange afdaling van de Galibier vol in de hitte (30+C) met 40/50kmh en continue slepend remmen nog nooit een dusdanig oververhitte velg gehad dat ik rubber kon ruiken.
Je hebt het over een half uurtje remmen, de TS heeft het over 3-4 uur remmen: bij erg lange afdalingen, onverhard, lage snelheid, grote hoogteverschillen (bijv. >4.000m naar 500m hoogte). Kijk ook maar naar de grafiek van Leon, dan zie je dat juist rond die 20-30km/u de meeste energie in de velg gepompt wordt.

Zelf heb ik het ook nog nooit meegemaakt met aluminium velgen zonder keramiek, maar ik ben ook ietsje lichter. :oops: En ik ben eigenlijk stiekem een watje: zodra ik kramp voel in de vingers begin ik al aan rust te denken.

20km/u is inderdaad snel, want ik ben ook weleens op een -toen- onverharde snelweg gevallen met 4km/u naar beneden. Blijkbaar ging ik iets te snel om die ene steen nog te kunnen ontwijken, en er stuiterend overheen sturen was met mijn ATB-ervaring ook geen succes.
Leo van Lierop schreef:[@Revanho, je vraagteken was voor mij ook een beetje aan de dunne kant. :wink:
?

Zo beter? :wink:
Een goede vraag bestaat niet uit het laatste teken, maar om wat er voor staat. :wink:
Zo ben je een weekendje weg.... Dank voor de suggesties en de analyses!

Nog maar even alle feiten op een rij:
- De berijder in kwestie is 80kg, de fiets ca 17kg en aan bagage ca 25kg.
- Velgen zijn Rigida Carbide Super Sonic - Coated rim met 28x2" Schwalbe Dureme's, dus lekkere dikke banden.
- In Nepal was het 30+gr en de afdalingen waren lang (tot ca 1500m hoogte verschil) over redelijk goed asfalt, dus hogere snelheden van 20-30 km/u.
- Ik gebruik talkpoeder tussen binnen en buiten band.
- Velg is in prima staat (geen beschadigingen)
- De directe oorzaak van de lekken was meen ik het loslaten van oude plakkers en bij het ventiel... Dit weet ik helaas niet meer zeker omdat ik tijdens deze vakantie erg veel lekke banden heb gehad, oa ook door snake bites...
- Regelmatig koelen met (kostbaar) water uit de bidon was niet afdoende. De koeltechniek door af en toe pauzeren leerde dat de band begon te sissen zodra ik enkele seconden stilstond.... Het wiel laten blijven draaien door de fiets te kantelen op de standaard en de trapper te blijven bewegen was het effektiefst... Maar dan geniet je weer niet van het mooie wijdse uitzicht :(

Het lijkt toch een behoorlijk specifiek probleempje, mogelijk veroorzaakt door de opsomming van een aantal ongunstige factoren (zware bepakte fiets, warme omstandigheden, goed asfalt...). De suggestie om een nieuwe binnenband te gebruiken spreekt me het meest aan. Maar hoe doe je dat dan op een lange fietsreis? Of zijn er betere technieken om banden te plakken dan de gewone solutie met een 'stikker' plakker erop?
Daar komt de aap dus uit de mouw: oude plakkers. Bij Alpenfietsers is het goed gebruik steeds een nieuwe binnenband te gebruiken. Ook bij het ventiel is het een kwetsbare plek, zeker bij remmen, als de buiten en binnenband ten opzichte van elkaar kunnen verschuiven. Zelf gebruik ik mede om die reden (mijn tandemervaring) op mijn vakantiefiets binnenbanden met autoventielen. Die ventielen zijn toch wat degelijker dan Franse ventielen.
Wim
Wim schreef:Daar komt de aap dus uit de mouw: oude plakkers. Bij Alpenfietsers is het goed gebruik steeds een nieuwe binnenband te gebruiken. Ook bij het ventiel is het een kwetsbare plek, zeker bij remmen, als de buiten en binnenband ten opzichte van elkaar kunnen verschuiven. Zelf gebruik ik mede om die reden (mijn tandemervaring) op mijn vakantiefiets binnenbanden met autoventielen. Die ventielen zijn toch wat degelijker dan Franse ventielen.
Wim
Dus het aandeel keramiek in deze discussie is "verwaarloosbaar"? Mag ik aannemen dat de plakkers ook waren losgelaten als er met normale velgen was gereden?

En 3 a 4 uur achterelkaar slepend remmen in de hitte, tja dat is wel andere koek.

Wellicht maakt het metalen ventiel contact met de velg? En vind er wat warmteoverdracht plaats. Dun pleisterje om het ventiel heen wikkelen als warmte-isolator? En wat ik altijd doe is het ventielmoertje weggooien, zodat de binnenband iets meer bewegingsvrijheid heeft (althans dat denk ik dan).

En het schijnt dat er ook een goedje op de markt is die je in de binnenband kunt spuiten, waarna de band bij lekrijden zichzelf weer dicht. Kun je in ieder geval doorrijden. Geloof dat triathleten die met tubes tijdrijden dat spul wel eens gebruiken.
Slime en ander goedje helpt niet tegen klapbanden en grote scheuren zoals je krijgt van hete velgen. Nee ik denk dus niet dat keramiek ene bal uitmaakt. De energie moet weg, en kan eigenlijk nergens anders heen dan naar de velg. Dus wat kun je doen? Minder gewicht, dan hoeft er veel minder energie weg. Geen plakkers op je binnenbanden, plus eventueel autoventielen. Zorgen dat je heel snel of heel langzaam afdaalt (zie grafiek van Leon). En af en toe stoppen. Zo erg is dat niet, als je het op tijd doet.
Wim
Wim schreef:Slime en ander goedje helpt niet tegen klapbanden en grote scheuren zoals je krijgt van hete velgen. Nee ik denk dus niet dat keramiek ene bal uitmaakt. De energie moet weg, en kan eigenlijk nergens anders heen dan naar de velg. Dus wat kun je doen? Minder gewicht, dan hoeft er veel minder energie weg. Geen plakkers op je binnenbanden, plus eventueel autoventielen. Zorgen dat je heel snel of heel langzaam afdaalt (zie grafiek van Leon). En af en toe stoppen. Zo erg is dat niet, als je het op tijd doet.
Wim
Kan die energie niet lekker naar spaken en naaf gaan ofzo? Om nou die banden ermee lastig te vallen....
En een dubbel gedraaid velglint, zou dat enigszins helpen?
Vakantiefietsremmen moeten zo maar 130kg+ afremmen, vergelijk dat met een renner van laten we zeggen 65 kg en 8 kg fiets dan hebben we het over de helft aan gewicht met ongeveer hetzelfde wieloppervlak, samen met het feit dat de renners zo weinig mogelijk remmen lijkt het me logisch dat de renners geen problemen hebben met oververhitte velgen.

Volgens mij is het de kunst om de warmte zo goed mogelijk af te voeren. Dat zou pleiten voor zo hoog mogelijke velgen in combinatie met wellicht geforceerde koeling door je velgen te besproeien met water........ Gewoon je bidonnetje bij je voorwiel houden tijdens het afdalen dus :wink:
edit-had grafiek van Leon nog niet goed bekeken...[Verder moet je volgens mij de snelheid niet te hoog op te laten lopen zodat je velgen de tijd krijgen om de warmte af te voeren. Ik denk dat als je niet sneller gaat dan 15-20 km/u je lang niet zo snel een probleem hebt.]

Sinds ik een klapband heb gehad bij een afdaling laat ik de snelheid niet meer hoger komen dan 35-40 km/u. De need for speed bevredig ik wel op mijn andere fiets (motor)....

Gr
Eric
AB schreef:
Wim schreef:Slime en ander goedje helpt niet tegen klapbanden en grote scheuren zoals je krijgt van hete velgen. Nee ik denk dus niet dat keramiek ene bal uitmaakt. De energie moet weg, en kan eigenlijk nergens anders heen dan naar de velg. Dus wat kun je doen? Minder gewicht, dan hoeft er veel minder energie weg. Geen plakkers op je binnenbanden, plus eventueel autoventielen. Zorgen dat je heel snel of heel langzaam afdaalt (zie grafiek van Leon). En af en toe stoppen. Zo erg is dat niet, als je het op tijd doet.
Wim
Kan die energie niet lekker naar spaken en naaf gaan ofzo?
Nee dat kan niet. Maar om dat uit te gaan leggen lijkt me wat té basic, denk je niet?
We hebben het over velgremmen, dan komt de energie in de blokjes en in de velg en springt die niet over naar de naaf. Geleiding door de spaken moet je maar eens proberen. Neem een losse spaak vast aan een uiteinde en steek het andere eind in een vlam. Wacht tot je je vingers brandt en tel de uren.
Leon