Additionally, paste this code immediately after the opening tag: bob yak nieuw/namaak/tweede hands - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

bob yak nieuw/namaak/tweede hands

Ik kan je verzekeren, dat geen namaak voor 120,- EUR uit Arnhem komt. De uren die erin gaan, kun je in NL niet met 120,- betalen... Namaak zoals die van bikes-exclusives.nl komt uit China. Die van mij was krom toen die bij mij aankwam, het karretje wilde niet echt op de as en de tas stonk echt vreselijk naar plastic.
Als een echte Bob Yak voor 280,- te koop is, dan is dat een heel goede prijs. Heb je daar ook de originele gele tas bij voor deze prijs? Die is namelijk duidelijk groter en beter geschikt dan de Rack-Pack van Ortlieb.
Groeten - andreas
Andreas schreef:Ik kan je verzekeren, dat geen namaak voor 120,- EUR uit Arnhem komt. De uren die erin gaan, kun je in NL niet met 120,- betalen... Namaak zoals die van bikes-exclusives.nl komt uit China. Die van mij was krom toen die bij mij aankwam, het karretje wilde niet echt op de as en de tas stonk echt vreselijk naar plastic.
Als een echte Bob Yak voor 280,- te koop is, dan is dat een heel goede prijs. Heb je daar ook de originele gele tas bij voor deze prijs? Die is namelijk duidelijk groter en beter geschikt dan de Rack-Pack van Ortlieb.
Groeten - andreas
Ik moet bekennen dat ik het nu niet meer terugvind in de advertentie dat de adverteerder de imitatie zelf bouwt. Echter vind ik de productie locatie niet heel erg belangrijk. Als ik het "demo filmpje" op youtube kijk dan zie rond de 34 seconden de bevestigingshaak om de asmoer. En die bevestiging oogt mij redelijk degelijk.
De goedkoopste "echte bob yak" die ik heb gezien kost in totaal nog net geen 300 euro inclusief tas, zonder tas zou die op 270 uitkomen.

Ik heb het gevoel dat er een beetje een tweekamp bestaat. Enerzijds de groep die de imitatie helemaal niks vind om welke reden dan ook. Anderzijds is er een groep die zegt dat de diverse imitaties,mits fatsoenlijk gemaakt zijn best bruikbaar zijn.

Ik heb zelf een beetje zitten kijken en dan vooral naar de koppelings constructie. Ik heb toch wat vraagtekens bij het "losse veertje" van de bob yak constructie. Vooral in duurzaamheid en verlies bestendigheid.
Bij de imitatie (uit arnhem) zit die koppeling vast aan de vork waardoor verlies bestendigheid me beter lijkt.
De duitse imitatie kan ik de koppeling niet van beoordelen.

Verder blijft voor mij gelden dat ik een 300 euro (plus circa 35 euro voor de nexus as koppelingsmoeren) een hoop geld vind voor een "karretje". Maargoed ik heb gelukkig niet iets gepland staan waardoor ik heel snel moet beslissen wat ik kies qua fietskar. Nogmaals ik denk dat ik mezelf een plezier doe, als ik als het weer weer een beetje mooier is. Een keer richting Arnhem fiets en persoonlijk het karretje test en beoordeel. (Uiteraard als die verkoper nog steeds verkoopt)
Kijk eens bij Bever. Daar liggen soms (zeker in Leeuwarden en in Enschede) in het opruimingsbakje die moeren van Bob Yak afgeprijsd met 30 - 50 %:
Andreas schreef:Kijk eens bij Bever. Daar liggen soms (zeker in Leeuwarden en in Enschede) in het opruimingsbakje die moeren van Bob Yak afgeprijsd met 30 - 50 %:
Dat klinkt als een goede tip, zal als ik binnenkort weer langs een bever kom. Eens een oogje open houden. Als dat de prijs richting de lage 20 euro kan brengen dan valt dat bezwaar wel een eind weg. Bovendien ook bij een imitatie zal de prijs van een koppelingsmoer hoger zijn dan die van een reguliere moer. Dus daar moet ik even overheen stappen.

Blijven mijn twijfels over die veer bevestiging van de bob yak bestaan. Misschien toch eens een keer huren om te ervaren.
nsa1984 schreef:
Andreas schreef:Blijven mijn twijfels over die veer bevestiging van de bob yak bestaan.
De duurzaamheid van de veer is geen probleem. De veer wordt nauwelijks belast, draagt niet het gewicht van de BOB, voorkomt alleen dat de vork omhoog springt. En zelfs als de veer belast wordt, dan nog: meer dan voldoende sterk.
Verlies is wel een probleem. Ik hem ze geborgd met een eigen koortje (niet het rubbertje dat er aan zat). Het oogje wel eerst goed dichtknijpen. Dat 'kan niet stuk' en dus is verlies onwaarschijnlijk.

En: voor €3,75 koop je een reserve veer. Verstandig om die mee te nemen. Doe dat zelf niet, ik vertrouw op een tie-wrap in geval van nood.

Wat ik zelf het grootste nadeel van de BOB vindt: 'alles' roest of oxideert, binnen 100 km. zit de 'lak' van de Bob voor een groot deel op de tas. Geldt voor onze 10 jaar oude Bob, geldt ook voor de nieuwe modellen. Ook het bandje van de Bob hebben we snel vervangen. De enige lekke banden (met tandem) hadden we met het Bob bandje. Na 5 lekke banden vervangen door een Schwalbe.
ankeric schreef:
nsa1984 schreef:Blijven mijn twijfels over die veer bevestiging van de bob yak bestaan.
De duurzaamheid van de veer is geen probleem. De veer wordt nauwelijks belast, draagt niet het gewicht van de BOB, voorkomt alleen dat de vork omhoog springt. En zelfs als de veer belast wordt, dan nog: meer dan voldoende sterk.
Verlies is wel een probleem. Ik hem ze geborgd met een eigen koortje (niet het rubbertje dat er aan zat). Het oogje wel eerst goed dichtknijpen. Dat 'kan niet stuk' en dus is verlies onwaarschijnlijk.

En: voor €3,75 koop je een reserve veer. Verstandig om die mee te nemen. Doe dat zelf niet, ik vertrouw op een tie-wrap in geval van nood.
Dat de veer zelf niet a nauwelijks belast word is waar. Maargoed de kans dat die rottige veer "wegspringt". Is (met name bij mij, ik ken mezelf) toch aanwezig. Denk dat als ik richting een bob yak ga, dat ik dan toch zeker een keer goed moet testen qua aan en af koppelen, om het effect van die "losse veer" te beoordelen.
ankeric schreef:Wat ik zelf het grootste nadeel van de BOB vindt: 'alles' roest of oxideert, binnen 100 km. zit de 'lak' van de Bob voor een groot deel op de tas. Geldt voor onze 10 jaar oude Bob, geldt ook voor de nieuwe modellen. Ook het bandje van de Bob hebben we snel vervangen. De enige lekke banden (met tandem) hadden we met het Bob bandje. Na 5 lekke banden vervangen door een Schwalbe.
Hmmm dat "roesten" is dat werkelijk zoon probleem? Als dat namelijk gewoon een standaard probleem is dan betwijfel ik of de bob yak zijn geld waard is voor regulier gebruik. Dan denk ik dat ik gelukkiger word van een goedkopere imitatie die vervangen word als die te slecht word. Wat is het frame materiaal van de bob yak eigenlijk? Staal of is dat aluminium, in het laatste geval is die "roest" juist voordelig omdat de roestlaag de rest van het aluminium heel goed beschermt.
Je moet het woord 'veer' niet zo letterlijk nemen.
Hij springt niet spontaan weg.

En dat 'roesten', bladderen van de lak, afgeven van de lak: ach, dat doet die van ons nu al 10 jaar en dat staat het gebruik verder niet in de weg. Maar in dit draadje hadden we het over originele kwaliteit vs. imitatie. En Bob kan nog wat verbeteren op dit punt.
ankeric schreef:Je moet het woord 'veer' niet zo letterlijk nemen.
Hij springt niet spontaan weg.
Nee maar die veer blijft wel zitten op zuiver en alleen klemkracht. En daarin lijkt de sluiting van wat ik voor het gemak de "arnhemse imitatie" noem betrouwbaarder doordat de eraf spring blokkering in de voorvork vast zit. Als ik hun youtube filmpje goed zie.
ankeric schreef: En dat 'roesten', bladderen van de lak, afgeven van de lak: ach, dat doet die van ons nu al 10 jaar en dat staat het gebruik verder niet in de weg. Maar in dit draadje hadden we het over originele kwaliteit vs. imitatie. En Bob kan nog wat verbeteren op dit punt.
Het staat het gebruik vast niet in de weg, maar is zeker een punt waar verbetering mogelijk is. Als een imitatie dit punt wel goed (of beter) onder de knie heeft, dan is hier een punt voor die imitatie.

Echter de imitaties hebben een groot nadeel, en dat is dat ze als groep worden aangewezen als imitaties. Er is niet een naam voor een bob yak look a like. BoBo cairier probeert het maar blijft bewust heel dicht bij de bob yak naam. Of dat goed of slecht is beoordeel ik niet, wel is het positief dat er een "naam" gegeven is aan die specifieke imitatie. Zo is er ook de "fietskarstunter" maar die naam is helaas niet in de titel van de advertentie gebruikt. De "fietskarstunter" is de imitatie die ik aanduidt met de arnhemse imitatie.
En juist doordat ze allemaal als imitaties worden aangeduid, lijden de goede imitaties (Die fors minder dan een echte bob yak kosten) onder de kwaliteit van de hele goedkope imitaties. Althans dat is mijn idee een beetje.
Die veer springt er echt niet af. Die zit heel degelijk vastgeklemd.
Johojo schreef:Die veer springt er echt niet af. Die zit heel degelijk vastgeklemd.
Voor tijdens het rijden geloof ik dat graag. Maar wat ik begrijp uit de handleiding is, dat tijdens de koppeling, die veer van de vork af moet zodat de vorm over de uitstekende asmoeren kan worden geschoven. Daarna moet de veer geplaatst worden om te voorkomen dat tijdens het rijden de vork van de asmoeren af kan "wippen".
Juist met dat veer eraf en erop plaatsen voorzie ik kwijtraken omdat ik met veren niet de meest handige persoon ben. De tip om de veer met een touwtje aan de kar te koppelen is ook een goede die ik zeker nuttig zal kunnen gebruiken als ik daadwerkelijk voor de bob yak kies.
Of heb ik hier de handleiding verkeerd begrepen, en blijft de veer altijd aan de vork? In het laatste geval vraag ik me af hoe de kar aan en van de fiets gekoppeld word. Als dat een kwestie van puur "drukkracht" word om die veer voorbij te gaan is die veer volgens mij maar een kort leven gegund.
Nou sta ik bekend als iemand die heel goed is in het bedenken van niet bestaande problemen. Maar jij kunt er ook wat van; :lol:
De 'veer' is inderdaad los tijdens de montage. En daarom dus borgen, of met het rubber koortje dat Bob zelf meelevert, of met een eigen koortje (omdat dat niet stuk gaat). En daarmee is het probleem opgelost. Voor de liefhebbers van worst case scenario's: neem een reserve veer mee.
Johojo schreef:Als dat een kwestie van puur "drukkracht" word om die veer voorbij te gaan is die veer volgens mij maar een kort leven gegund.
Nee, dat klopt niet. De 'veer' wordt door twee gaatjes in het padje gestoken en vervolgens met 'veerkracht' achter een nokje gedrukt waarmee de 'veer' is geborgd. De 'veerkracht' wordt dus alleen gebruikt tijdens het borgen.

Omdat twee plaatjes misschien méér zeggen dan 3 van mijn reacties:
http://www.biketrailershop.com/catalog/ ... k_fork.jpg
http://www.biketrailershop.com/catalog/ ... pi-61.html
ankeric schreef:Nou sta ik bekend als iemand die heel goed is in het bedenken van niet bestaande problemen. Maar jij kunt er ook wat van; :lol:
Geweldig toch :)
Nee ik ben inderdaad liever de potentiele problemen voor, dan dat ik na aanschaf voor "verrassingen" kom te staan.
ankeric schreef:De 'veer' is inderdaad los tijdens de montage. En daarom dus borgen, of met het rubber koortje dat Bob zelf meelevert, of met een eigen koortje (omdat dat niet stuk gaat). En daarmee is het probleem opgelost. Voor de liefhebbers van worst case scenario's: neem een reserve veer mee.
Dus de veer word bij de aan en af koppeling los gehaald en zou dan aan een koordje bungelen. Dat stelt mij al een beetje gerust. Ook dat de reserve niet echt heel duur is, helpt mee om voor de bob yak te kiezen.
ankeric schreef:
nsa1984 schreef:Als dat een kwestie van puur "drukkracht" word om die veer voorbij te gaan is die veer volgens mij maar een kort leven gegund.
Nee, dat klopt niet. De 'veer' wordt door twee gaatjes in het padje gestoken en vervolgens met 'veerkracht' achter een nokje gedrukt waarmee de 'veer' is geborgd. De 'veerkracht' wordt dus alleen gebruikt tijdens het borgen.

Omdat twee plaatjes misschien méér zeggen dan 3 van mijn reacties:
http://www.biketrailershop.com/catalog/ ... k_fork.jpg
http://www.biketrailershop.com/catalog/ ... pi-61.html
Met name de tweede afbeelding van de silveren vork laat inderdaad heel goed zien hoe het klem zit. Ik denk dat mijn "ongerustheid" over het kwijtraken van de "veer" wel verdwenen zijn. De duurzaamheid van het veertje is niet zo heel belangrijk bij een onderdeel wat een prijs onder de 5 euro heeft, en eventueel eenvoudig door improviseren ter plekke te maken is.

De "hogere" prijs blijft wel een factor, maar aan de andere kant doordat het een "merk" artikel is, blijven reserve onderdelen makkelijker vindbaar in de toekomst dan bij een merkloze imitatie. Ik denk dat er dan een jacht naar een goede goedkope bob yak geopend kan worden.
beste medefietsers, ik ken vrienden die een echte bob-trailer hebben en er zeer tevreden van zijn maar een andere vriend heeft een replica zie maar op (http://www.koopgoedkoop.nl) naar een opvouwbaar model, en die hebben daar ook een goede ervaring mee.
na een test van mezelf met een echte bob en met een replika heb ik zelf eentje gemaakt zoals het namaak model en er al 2 tochten op zitten van 2200 en 3500km met prima resultaat en 1x uitgeleend.
besluit: een replika is goed volgens prijs-kwalitijd maar een echte bob-trailer is net iets stabieler maar wel duurder
Mag ik nog een keer een pleidooi houden voor een tweewieler zoals de Radical Cyclone?
Wim
ankeric schreef:De 'veer' is inderdaad los tijdens de montage. En daarom dus borgen, of met het rubber koortje dat Bob zelf meelevert, of met een eigen koortje (omdat dat niet stuk gaat). En daarmee is het probleem opgelost
De veer kun je prima onderweg verliezen. Vervolgens buig je een betere uit een RVS fietsspaak met een wel functionele weerhaak
m-gineering schreef:
ankeric schreef:De 'veer' is inderdaad los tijdens de montage. En daarom dus borgen, of met het rubber koortje dat Bob zelf meelevert, of met een eigen koortje (omdat dat niet stuk gaat). En daarmee is het probleem opgelost
De veer kun je prima onderweg verliezen. Vervolgens buig je een betere uit een RVS fietsspaak met een wel functionele weerhaak
Dus ( :?: ): vooral niet borgen ( :!: ), hopen dat je hem zo snel mogelijk verliest :? zodat je dan eindelijk 'een betere uit een RVS fietsspaak met een wel functionele weerhaak' kunt maken? En dat is dan een goed advies :?:.

Goed: ik neem voortaan een kniptang en buigtang mee en zal nu meteen de borging verwijderen. Strak plan :lol:

Of bedoel je nu te zeggen dat mocht je hem, ondanks borging, toch verliezen je dan met enige improvisatie wel een oplossing kunt bouwen? Dat was al gezegd...

En dat de Bob weerhaak niet functioneel is hebben wij in 10 jaar nog niet geconstateerd. Wel gemerkt dat een niet geborgde veer (tijdens af/aankoppelen) kan vallen en dat het dan soms onwaarschijnlijk lang duurt voor ik die weer teruggevonden heb. Daarom de borging. En voor die ene keer dat ik gewoon vergeten was om één kant te borgen, totdat we merkten dat er iets tussen de spaken kwam; :lol:
@Benny
Zoals ik al eerder zei ik heb het gevoel dat er een tweekamp bestaat tussen de imitatie accepteerders en de mensen die een imitatie helemaal niks vinden. Ik vermoed dat het echt grote verschil hem vooral zit in de toekomstige beschikbaarheid van extra koppelingen. Dit omdat een imitatie doorgaans "naamloos" is en daardoor het een zoektocht word naar een passende koppeling als de orginele verkoper je niet meer kan helpen. Als er een imitatie is die gewoon de bob yak koppelingen kan gebruiken, vervalt dat "nadeel" weer.
Wim schreef:Mag ik nog een keer een pleidooi houden voor een tweewieler zoals de Radical Cyclone?
Wim
Wim van mij mag je best voor de tweewielige aanhangers preken. :-) (Let je er wel op dat dit topic eigenlijk een vergelijkings topic tussen bob-yak en imitatie is.) Denk dat dat juist goed is om een overwogen keuze te maken. Zelf kwam ik op marktplaats diverse tweewielige zelfbouw aanhangers tegen voor een prijs die rond de 100 euro slingert. Het betroffen dat vaak of surf kar koppelingen (die onder het zadel) of "burley koppelingen". De variant met een burley koppeling is interresant, maar helaas wel meteen tweewielig. En voor mij ligt het grote voordeel van een bob yak (orgineel of imitatie) juist door het eenwielige dat de kar in het "in spoor" blijft.
m-gineering schreef:
ankeric schreef:De 'veer' is inderdaad los tijdens de montage. En daarom dus borgen, of met het rubber koortje dat Bob zelf meelevert, of met een eigen koortje (omdat dat niet stuk gaat). En daarmee is het probleem opgelost
De veer kun je prima onderweg verliezen. Vervolgens buig je een betere uit een RVS fietsspaak met een wel functionele weerhaak
Hmmm hmmm bedankt je brengt me weer aan het twijfelen ;-). Kun je uitleggen hoe je die "weerhaak" bedoeld of kun je daar een foto van tonen?

Wat voor kar het gaat worden in mijn geval is nog altijd een twijfel geval. Eenwielig lijkt me qua sporen het gemakkelijkst. Dan kunnen die smalle zand paden waar je met slechts een fiets in de breedte kunt rijden ook bereden worden. Qua belastbaarheid zijn tweewielige aanhangers in het voordeel, maargoed hoeveel weegt een stevige tent, en verdere kampeer uitrusting nu helemaal? (kilo of 10 tot 20 kilo?) Dus dat maakt niet zoveel uit, bovendien het karretje kan het extra gewicht misschien wel hebben, maar je moet het nog altijd zelf trekken. Qua prijs maakt het elkaar niet zoveel uit als je bij de "imitatie / zelfbouwers" blijft, de merk tweewieligen heb ik nog geen prijzen van bekeken.
Al met al geen makkelijke keuze. Voorlopig heeft het gelukkig geen haast. Binnenkort toch maar eens rond rijden en kijken of ik her en der een proefritje met een kar kan maken, want ik denk dat de uiteindelijke keuze welke kar het prettigste is toch een persoonlijk iets is.

@ankeric hier vlak boven :-)
Tuurlijk moet je de orginele niet express gaan verliezen, al was het maar om het milieu niet te belasten met dat extra stukje staal in de natuur. Maar als er een verbetering op de orginele klemveer bekend is, dan vind ik het heel prettig als die kennis gedeeld kan worden. Immers een "veer" die van te voren bedacht en getest is, rijd prettiger dan wanneer je 's morgens vroeg even snel houtje touwtje een leuke tijdelijke oplossing bedenkt. Althans zo werkt het voor mij wel.
Wim schreef:Mag ik nog een keer een pleidooi houden voor een tweewieler zoals de Radical Cyclone?
Wim
Wat mij betreft niet, Wim :lol:
Doubletravel heeft dat al gedaan, eerder in dit draadje. Compleet met foto. Nauwelijks te missen.
En dit draadje gaat over Bob, niet over alternatieven voor Bob. Dus: OT.
Bovendien als jij hier een pleidooi voor tweewielers ga houden, ga ik in ieder draadje vragen waarom twee mensen die samen op vakantie gaan dat niet op een tandem doen. Na 20 jaar ervaring met solo fietsen begrijp ik daar ook echt niets van :lol:

Ook OT:
Mag ik je uitnodigen voor een tochtje langs de Ourthe in België? Dan toch echt liever een éénwieler. Om maar eens een voorbeeld te noemen.
Evenzo maak ik uiteraard maar heel weinig stuurfouten :roll:. Maar in het onwaarschijnlijke geval dat ik die toch maak is een Bob wel uiterst vergevingsgezind: hij spring gewoon opzij en we rijden door. Een wiel dat achter een paaltje blijft hangen is minder vergevingsgezind.
Blijft natuurlijk het feit dat een tweewieler ook een aantal duidelijke voordelen heeft (belasting van je achterwiel, draagt zijn eigen gewicht, parkeren). Maar daar ging het hier niet over.

@nsa1984: ik meen zeker te weten dat Zwerfkei in Woerden een Bob verhuurd. Ook Bike4Travel doet dat, €5/6,50 per dag.
Wij hebben een tandem gehad, met een tweewieler erachteraan, en we hebben ook langs de Ourthe gefietst. Ik vind het helemaal niet off topic als iemand die weinig van karretjes weet op alternatieven gewezen wordt. Het grote voordeel van een eenwieler is duidelijk: het spoort beter bij off road rijden. Het eerste voordeel van een tweewieler is dat het je frame minder zwaar belast (hij houdt zichzelf overeind), en dat is vooral een voordeel bij gebruik van een racefiets of tandem als trekker. Het tweede voordeel is dat je er meer op kunt laden. Wij reisden met de kinderen (en dus relatief veel bagage) en met een tandem als trekker. Voor ons was de tweewieler dus heel geschikt. Voor anderen minder.
Wim
nsa1984 schreef: Hmmm hmmm bedankt je brengt me weer aan het twijfelen ;-). Kun je uitleggen hoe je die "weerhaak" bedoeld of kun je daar een foto van tonen?
Afbeelding