door
nsa1984 » ma 01 mar, 2010 23:42
@Benny
Zoals ik al eerder zei ik heb het gevoel dat er een tweekamp bestaat tussen de imitatie accepteerders en de mensen die een imitatie helemaal niks vinden. Ik vermoed dat het echt grote verschil hem vooral zit in de toekomstige beschikbaarheid van extra koppelingen. Dit omdat een imitatie doorgaans "naamloos" is en daardoor het een zoektocht word naar een passende koppeling als de orginele verkoper je niet meer kan helpen. Als er een imitatie is die gewoon de bob yak koppelingen kan gebruiken, vervalt dat "nadeel" weer.
Wim schreef:Mag ik nog een keer een pleidooi houden voor een tweewieler zoals de Radical Cyclone?
Wim
Wim van mij mag je best voor de tweewielige aanhangers preken.
(Let je er wel op dat dit topic eigenlijk een vergelijkings topic tussen bob-yak en imitatie is.) Denk dat dat juist goed is om een overwogen keuze te maken. Zelf kwam ik op marktplaats diverse tweewielige zelfbouw aanhangers tegen voor een prijs die rond de 100 euro slingert. Het betroffen dat vaak of surf kar koppelingen (die onder het zadel) of "burley koppelingen". De variant met een burley koppeling is interresant, maar helaas wel meteen tweewielig. En voor mij ligt het grote voordeel van een bob yak (orgineel of imitatie) juist door het eenwielige dat de kar in het "in spoor" blijft.
m-gineering schreef:ankeric schreef:De 'veer' is inderdaad los tijdens de montage. En daarom dus borgen, of met het rubber koortje dat Bob zelf meelevert, of met een eigen koortje (omdat dat niet stuk gaat). En daarmee is het probleem opgelost
De veer kun je prima onderweg verliezen. Vervolgens buig je een betere uit een RVS fietsspaak met een wel functionele weerhaak
Hmmm hmmm bedankt je brengt me weer aan het twijfelen
. Kun je uitleggen hoe je die "weerhaak" bedoeld of kun je daar een foto van tonen?
Wat voor kar het gaat worden in mijn geval is nog altijd een twijfel geval. Eenwielig lijkt me qua sporen het gemakkelijkst. Dan kunnen die smalle zand paden waar je met slechts een fiets in de breedte kunt rijden ook bereden worden. Qua belastbaarheid zijn tweewielige aanhangers in het voordeel, maargoed hoeveel weegt een stevige tent, en verdere kampeer uitrusting nu helemaal? (kilo of 10 tot 20 kilo?) Dus dat maakt niet zoveel uit, bovendien het karretje kan het extra gewicht misschien wel hebben, maar je moet het nog altijd zelf trekken. Qua prijs maakt het elkaar niet zoveel uit als je bij de "imitatie / zelfbouwers" blijft, de merk tweewieligen heb ik nog geen prijzen van bekeken.
Al met al geen makkelijke keuze. Voorlopig heeft het gelukkig geen haast. Binnenkort toch maar eens rond rijden en kijken of ik her en der een proefritje met een kar kan maken, want ik denk dat de uiteindelijke keuze welke kar het prettigste is toch een persoonlijk iets is.
@ankeric hier vlak boven
Tuurlijk moet je de orginele niet express gaan verliezen, al was het maar om het milieu niet te belasten met dat extra stukje staal in de natuur. Maar als er een verbetering op de orginele klemveer bekend is, dan vind ik het heel prettig als die kennis gedeeld kan worden. Immers een "veer" die van te voren bedacht en getest is, rijd prettiger dan wanneer je 's morgens vroeg even snel houtje touwtje een leuke tijdelijke oplossing bedenkt. Althans zo werkt het voor mij wel.