Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen van Calgary naar Vancouver - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietsen van Calgary naar Vancouver

Hoi
Ik ben in de zomer van 2005 in iets minder dan 5 weken van Jasper naar Vancouver gefietst. Ik vloog van Toronto (ik woonde toen in Canada) naar Calgary, van daaruit de bus naar Jasper genomen.
Route globaal: Jasper - Icefield Parkway - Lake Louise - Golden - Glacier NP - Revelstoke - Kaslo-Nelson-Castlegar. Daar de Kettle Vally Railway opgegaan tot aan Penticton. Via Princeton naar Manning (grens met US) - Hope- Vancouver.
Totaal ~1700 km.
Je kan ook direct vanuit Calgary fietsen naar Banf/Lake Louise, en van daaruit verder. Wij hebben toen gekozen om niet naar Banf te gaan vanwege de drukte daar, erg toeristisch.

De KVR was toen redelijk tot zwaar onverhard. Zie een ander draadje op het forum van GerdC. Erg rustig, bijna niemand tegen gekomen.

Veel plezier in ieder geval!

groet,
Anneke
Neem je dan de fiets in de bus mee? Kun je die onderin kwijt? Of hang je de fiets achter de bus aan haken? Hadden ze dat in Nederland maar...
Anneke schreef:Hoi
Ik ben in de zomer van 2005 in iets minder dan 5 weken van Jasper naar Vancouver gefietst. Ik vloog van Toronto (ik woonde toen in Canada) naar Calgary, van daaruit de bus naar Jasper genomen.
Route globaal: Jasper - Icefield Parkway - Lake Louise - Golden - Glacier NP - Revelstoke - Kaslo-Nelson-Castlegar. Daar de Kettle Vally Railway opgegaan tot aan Penticton. Via Princeton naar Manning (grens met US) - Hope- Vancouver.
Totaal ~1700 km.
Je kan ook direct vanuit Calgary fietsen naar Banf/Lake Louise, en van daaruit verder. Wij hebben toen gekozen om niet naar Banf te gaan vanwege de drukte daar, erg toeristisch.

De KVR was toen redelijk tot zwaar onverhard. Zie een ander draadje op het forum van GerdC. Erg rustig, bijna niemand tegen gekomen.

Veel plezier in ieder geval!

groet,
Anneke
Neem je dan de fiets in de bus mee?
Fiets zat nog in de doos van het vliegtuig, dus die kon zo mee met de Greyhound onderin. Toen was het in ieder geval verplicht om de fiets te verpakken in een doos voor vervoer in een lange afstandsbus.
Dag,
Ik ben in 2004 van Calgary naar Vancouver gefietst met een lus over vancouver island en olympic park. Prachtige fietstocht. Dagelijks zie je herten en met een beetje geluk zie je zwarte beren. Grotendeels onverhard. Goed te doen, met zo nu en dan pittige klimmen. 5 weken is realistisch als je bijna dagelijks fietst. Als je onverhard fietst is 26" aan te raden.
Een paar suggesties: neem de Robert Q minibus van het vliegveld van calgary naar Banff. Niet goedkoop met de fiets (toen ± 65 dollar), maar je zit in een paar uur op de mooie camping van Banff. Een dagje bijkomen en dan meteen prachtig onverhard fietsen.
In Banff kun je bij de boekhandel de zeer gedetailleerde Backroad mapbook kopen. Hier staan alle forest service roads op met een indicatie of je er kunt fietsen. Als je een andere regio infietst kun je ook bij benzinestations de nieuwe regio kopen.
Hier staan ook de wildcampings op. Deze hebben vaak houten toilethuisjes (poepdoos) die je ook van buiten op slot kunt doen. Hier stalde ik tassen tegen de beren en wasbeertjes. 1 keer moest ik de tassen in de boom hangen.
Mijn route was globaal als volgt: Banff, Elkford, Gray creek pass, Castlegar (vanaf hier de gehele kettle valley tot Hope, erg mooi om te fietsen, zo nu en dan wat vervelende stukken door wasbord, maar dat mag geen naam hebben)
Vanaf Hope weer het binnenland in (je kunt ook afsteken naar Vancouver als je tijd tekort komt) naar twenty mile bay, pemberton, squamish, en dan via de grote weg naar Whistler en Vancouver.
Vanaf Vancouver naar Vanvcouver Island en overgestoken naar Olympic national park. Dit is relatief vlak en je kunt lange afstanden maken. Ik fietste tot HOH rainforest. Een aanrader.
Mocht je verder nog informatie willen, mail dan even naar erikfiets@live.com
Alvast veel plezier op deze mooie reis
Erik Veenstra
Ik heb van Calgary naar Banff gefietst. Tot Banff is het een tocht van drie dagen. Maar ik fietste niet naar Vancouver, ik boog in Banff af over de Icefield Parkway naar Jasper en dan per trein naar Edmonton.
De weg van Calgary naar Banff heeft een fietspad op de vluchtstrook met herhaaldelijk duidelijke letters Bike Route. Amper hellingen en het is uitstekend te doen. De eerste helft is kaarsrecht met uitzicht op de Rockies, de tweede helft is bochtiger. In de bermen heb ik veel grondeekhoorns gezien en gefotografeerd. Een keer stond er een aardbeienkraampje met een sexy rondborstige cowgirl met hoed als verkoopster. Ik overnachtte in de jeugdherbergen van Bragg Creek en Ribbon Creek, allebei een behoorlijk eind ten zuiden van de Canada-weg no. 1 en die JH's bestaan nu niet meer. Hoe jij gaat overnachten moet je zelf uitzoeken.


Afbeelding
Het rechte stuk vanaf Calgary met mijn fiets. Als je heel goed kijkt, zie je net boven de groene heuvels de blauwe toppen van the Rockies uitsteken.
Martin E. van Doornik schreef:De weg van Calgary naar Banff heeft een fietspad op de vluchtstrook met herhaaldelijk duidelijke letters Bike Route.
Afbeelding
Is dat de 1 of de 1A, die via Cochrane gaat?

Gerd
GerdC schreef:
Martin E. van Doornik schreef:De weg van Calgary naar Banff heeft een fietspad op de vluchtstrook met herhaaldelijk duidelijke letters Bike Route.

Is dat de 1 of de 1A, die via Cochrane gaat?

Gerd
Het is de 1, een vierbaansweg, op de borden staat een maple leaf met het wegnummer erin. Volgens Google Maps (satellietbeelden) is de 1A een tweebaansweg, maar toen ik door Canada fietste (ik kwam van Toronto) wist ik nog niet van het bestaan van de 1A. De foto met mijn fiets is in 1982 genomen. Op de 1 fiets je ook sneller naar Banff. De langste fietsvakantie ooit in mijn 41-jarige fietscarrière.
Je kan ook op Google streetview kijken of de bike route tekens nog steeds anno 2010 op de vluchtstrook staan. Het lijkt me sterk dat je er nu nog mag/kunt/wilt fietsen als er een alternatief is.
De tovenaar schreef:Je kan ook op Google streetview kijken of de bike route tekens nog steeds anno 2010 op de vluchtstrook staan. Het lijkt me sterk dat je er nu nog mag/kunt/wilt fietsen als er een alternatief is.
Dat heb ik nu gedaan, de beelden zijn echter grotendeels op de linker weghelft gemaakt. Geen witte letters Bike Route gevonden. Kennelijk zijn de regels nu veranderd. Dan maar de weg 1A nemen, lijkt me de beste optie.
Jammer, want het NL-bordje uit 1973 (ik gebruik hem nog steeds en hij staat hier naast mijn computer) achterop mijn fiets trok veel bekijks, sommige auto's toeterden als vriendelijk gebaar naar me. Op de stille wegen vrijwel niet. Het wegdek is daar van mindere kwaliteit, zoals ik een paar keer van de HWY 1 af ben gegaan naar jeugdherbergen, die wel 30 tot 50 km dieper in de rimboe lagen. Er zijn nog dorpjes, waar heuse saloons met klapdeurtjes te vinden zijn. Hieronder nog een paar voorbeelden. Er gaat nu haast geen dag voorbij of ik denk nog aan mijn fan-tas-ti-sche fietstocht door Ver. Staten en Canada in 1982, 2320 kilometer in vier weken!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
HWY 1A (tussen Cochrane is Canmore) is kennelijk een tweebaansweg zonder shoulder.

Afbeelding

Als de weg zo stil is als op deze streetview-foto is dat geen probleem. Echter, gaan in het hoogseizoen niet ook veel toeristen (campers!) via deze alternatieve route?

Gerd
GerdC schreef:HWY 1A (tussen Cochrane is Canmore) is kennelijk een tweebaansweg zonder shoulder.
Als de weg zo stil is als op deze streetview-foto is dat geen probleem. Echter, gaan in het hoogseizoen niet ook veel toeristen (campers!) via deze alternatieve route?

Gerd
Zonder "shoulder" (vluchtstrook) is het best eng als er een vrachtwagen (de plaatsen langs de 1A moeten ook bevoorraad worden, zoals winkels) langs je dendert.... De truckers gaan daar geen inch opzij....
Een paar jaar geleden reed er op de weg Baflo-Den Andel een grote truck, geladen met natuurstenen platen, op drie centimeter van het linkerhandvat van mijn stuur langs terwijl hij nog een stukje naar rechts uitweek inplaats van links. Ik fietste toch al pal tegen de berm aan. Hevige hartkloppingen van schrik. Op het afleveradres aangekomen heb ik de chauffeur zowat de oren van zijn kop gefoeterd! Nee, geef mij de HWY 1 met de veel veiligere "shoulders" maar, tenzij het nu verboden voor fietsers is....