Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Continental Touring Plus - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Continental Touring Plus

m-gineering schreef:
Leo van Lierop schreef:Duidelijk Marten! Wel vreemd dat bv de Supreme 50mm wel tot 5 bar kan gaan. :?
Dit draadje gaat over de: Continental Touring Plus :wink:
Klopt, die ben ik aan het vergelijken met andere banden. :wink:
Leo van Lierop schreef:
m-gineering schreef:
Leo van Lierop schreef:Duidelijk Marten! Wel vreemd dat bv de Supreme 50mm wel tot 5 bar kan gaan. :?
Dit draadje gaat over de: Continental Touring Plus :wink:
Klopt, die ben ik aan het vergelijken met andere banden. :wink:
Als ik het goed heb moet je voor de maximale druk naar de combinatie kijken en daar het minimum van de opgegeven maximale waarden pakken. Zo kan het dus dat de banden beide een andere maximale druk hebben maar of die 50mm 5 bar op elke velg mag hangt van de velg af. Op de velgen van zowel mijn mountainbike (DT) als van mijn woonwerk fiets (Mavic) staat op de sticker een tabeltje met breedtes en maximale druk.
Voor vakantiefietsen heeft een relatief brede stevige velg natuurlijk vele voordelen. Verder kun je het verhaal ook omdraaien: met een brede band hoef je de band niet zo snoeihard op te pompen, en kun je genieten van het veel hogere comfort van een lagere bandenspanning. Wel moet je band daar dan wel voor ontworpen zijn. Hij moet lekker soepel zijn en dus ook snel bij lage spanning. De Schwalbe Big Apple is een goed voorbeeld van een heel snelle en ook heel comfortabele band, die ook nog eens niet gauw stuk gaat.
Wim
Nu heb ik de band op een Rigida Andra 30 velg zitten. Stel dat de banddruk van 4 bar is gesteld voor een 26 velg.

Dan: 30/26*4 = 4.6 bar :D :D :D :roll:
m-gineering schreef:Of je krijgt de velg om je oren :D
Natuurlijk kan dat, als je overdrijft of je velg al sterk verzwakt is. Maar ik zie geen reden om zich steeds strikt aan de maximum opgegeven druk van de fabrikant te houden.

Ik heb het overigens eenmaal weten gebeuren, zo'n 'om de oren knallende velg', maar die velg was dan ook erg verslaten.
Leo van Lierop schreef:Nu heb ik de band op een Rigida Andra 30 velg zitten. Stel dat de banddruk van 4 bar is gesteld voor een 26 velg.

Dan: 30/26*4 = 4.6 bar :D :D :D :roll:
Appels. peren, klepels. klokken ...... ;)

De bandenfabrikant geeft een druk aan waarbij het karkas heel blijft. Hoe hoger de druk, des te groter de trekkracht op het karkas. Voor een bredere band uit een serie geldt dan ook altijd een lagere bandenspanning. Wat er met de velg gebeurd zal de bandenboer verder worst wezen. Een smallere of bredere velg heeft voor het karkas nauwelijks consequenties.

Voor de velg maakt een smalle of brede band wel uit. Vandaar de vele stickers die een maximum druk voor een bepaalde bandbreedte aangeven.

Bij brede banden geldt doorgaans dat het waanzin is om ze maximaal op te pompen. Schwalbe geeft bijvoorbeeld het draagvermogen op bij maximale druk en de minimale en maximale druk. Kijk hoeveel kilo's er werkelijk op de band rust en pas je bandenspanning daar op aan. Als de voorband erg wollig stuurt verhoog je de druk weer wat.
Fiets vervolgens eens op een overgang asfalt -> steentjes en kijk hoeveel snelheid je verliest. Herhaal het nog eens met de banden op 'vullingen uit de kiezen' druk!