Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verende voorvork in Surly Long Haul Trucker frame - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Verende voorvork in Surly Long Haul Trucker frame

Hi,

er zijn legio goede opties, maar had je gekeken naar bv de Santos travelmaster, daar kun je zowiezo een verende vork in kwijt, heeft alle benodigde nokjes en staat als heel erg betrouwbaar bekent. Zowel staal als alu en evt met een excentrische bb/ riem uit te rusten.

De reden waarom men juist een LHT kiest is juist dat dit een erg conservatieve reisfiets is waarin je toch een behoorlijk brede band in kwijt kunt. Wil je eerder een opgebouwde mtb dan zijn er legio andere opties.

Maar als ik het zo mag opvatten ben je opzoek naar een fiets voor dagelijks gebruik met de opties voor een fietsreis, verende voorvork, staal (??), 28" (of is 26"ook een optie?) degelijke constructies voor een drager setje.

Maar als je echt zelf wat wilt gaan opbouwen kun je natuurlijk ook gewoon een kale kenesis frame ergens vandaan laten toveren en deze zelf verder opbouwen naar wens....

Succes

Bas
Da Silva ken ik niet. De Santos Travelmaster lijkt echter een logische keuze. Of je kiest natuurlijk voor de 'Engelse Surly' :-), de On One Inbred http://www.on-one-shop.co.uk/acatalog/O ... ed_31.html. Das eigenlijk een mtb frame, maar kan ook voor reizen gebruikt worden. Marten van M-gineering heeft ze geimporteerd/importeert ze nog steeds.

Een andere optie is de Thorn Ripio, een overdreven stevige mtb die ook voor dit reizen kan worden gebruikt http://www.sjscycles.com/thornpdf/Thorn ... Hi-Res.pdf (let wel, dit is een 4mb download).

Dit zijn beide losse frames die je later kunt opbouwen.
Is het LHT verhaal dan definitief van de baan? Je zit nu toch met dat frame?
Ik wou je vragen om samen eens een toertje te maken. Ik ben ook een (fiere) LHT bezitter uit Gent.
Wellicht is je fietsenmaker dezelfde als diegene die er bij mij aksiumwieltjes wou onder zetten :? . Ik ben mijne dan maar in Amersfoort gaan halen. Dit omdat ik snel een complete, reiswaardige fiets nodig had en er zelf niet genoeg van ken.
Voor wat het waard is: hij gaat best een eind mee op onverhard hoor. Misschien moet je mijne eens komen testen om te zien of je kunt leven/fietsen zonder vering.
PB mij in dat geval.

Groeten, Lars
je zou er bijna een belgenmop van maken Afbeelding
Een belgenmop ? Voor mij is het pure ernst :)

De fietsenmaker vroeg om nog eens langs te komen om de mogelijkheden te bekijken. Dat heb ik dan ook maar gedaan ...
Ze leken wel in te zien dat het niet zo bedachtzaam van hen was om niet op voorhand te controleren of een dergelijke vork wel op het frame past.

Ik legde dan ook het probleem voor dat hier op het forum naar voor werd gebracht over de stelknoppen van de verende voorvork die tegen de onderbuis zouden komen bij het draaien van het stuur. De man heeft dan eens nagekeken en het past net. Het stuur kan nog helemaal ronddraaien zonder het frame te beschadigen/te raken. Hij zei daarbij dat in praktijk niemand zo een scherpe bocht neemt. Daar had hij wel een punt natuurlijk (tenzij dat je valt en het stuur omklapt).

Wat ze voorstelden was om de stuurbuis van de Rockshox Recon er uit te persen en een nieuwe langere stuurbuis er in te persen. Dan zou het probleem opgelost zijn. Ik hoef - en dat leek me maar normaal - geen meerprijs te betalen.
Maandag (morgen) gaan ze iets laten weten.

Op zich is dit misschien wel een interessante optie voor mij. Ware het niet dat ...
- ik het vertrouwen in die fietsenmaker wat kwijt ben
- ik me afvraag of een nieuwe stuurbuis persen wel duurzaam genoeg is
- mijn garantie op de voorvork dan wegvalt
(- ik jullie toorn op mijn hoofd krijg omdat ik gewaagd heb een Surly LHT van voorvering te voorzien 8) )

Ik heb dan ook wat rondgekeken en de door jullie aangebrachte opties overwogen:
- Surly LHT zonder voorvering: Prachtig! Maar ik ben nu eenmaal verknocht aan die vering ...
- Santos: mooie fiets met alle mogelijkheden, maar de prijs is me toch wat aan de hoge kant
- Een frame van Thorn: ideaal! Maar als ik het goed begrijp worden deze op maat gemaakt, het lijkt me dat het dan nog wel even duurt. Wat een probleem is aangezien ik op 1 februari op reis wou vertrekken (wat nu natuurlijk niet meer zal lukken)
- Fahrrad Manufaktur T-400: was optie één tot ik Surly ontdekte. Zelfs met Rohloff voor mij nog een aanvaardbare prijs. Zonder Rohloff zeer aantrekkelijke prijs maar ik las ergens dat onderdelen van de groep van mindere kwaliteit zijn. Vering is mogelijk.
Als ik niet voor de Surly ga, wordt het denk ik de T-400 met Rohloff. Het enige waar ik wel mee zit is dat ik reeds een aantal onderdelen kocht voor op het Surly frame die overbodig worden als ik de T-400 neem aangezien die er standaard al op zitten (SON naaf en lamp voor en achter, achterdrager van TUBUS). Daar verlies is dan wel erg veel op...

Zo, wederom een heel epistel. Ik kom er wel eens uit. Alvast reuze bedankt voor jullie reacties! Ik ga eens nagaan of Lamaes nog zin heeft samen een ritje te maken.

Nicolas
-
Thorn levert een heleboel standaardmaten, dus dat zou redelijk snel moeten kunnen. Je kan ook nog Rotor (eerder genoemd) proberen. Beetje zonde om een hele nieuwe fiets te kopen als je alleen een frame nodig hebt.
Zit je eigenlijk aan die surly vast? Of kan je die nog gewoon ruilen?
@Liz:
Die frames van Thorn en Rotor zijn inderdaad interessant. Vooral Thorn spreekt me aan.
Het is echter niet zo dat ik alle onderdelen reeds heb. Momenteel staan er enkele onderdelen op mijn huidige fiets die ik zou overzetten op mijn nieuwe fiets. Het gaat om het voorwiel inclusief naafdynamo, een voorlicht en achterlicht,een drager voor achteraan en het stuur. Verder heb ik nog een voordrager voor verende voorvorken die ik wil gebruiken.

@Hendrikjan
De overige onderdelen zijn enkel besteld en liggen klaar. Gelukkig heb ik nog geen voorschot gegeven of niets getekend. Ik ben dus ook niet contractueel gebonden om het Surly frame en/of de onderdelen te kopen. Ik denk dat er ook voldoende argumentatie is om sterk te staan in het geval de fietsenmaker moeilijk zou doen als ik besluit toch niets te kopen.

Aangezien ik dat persen van een nieuwe stuurbuis in de voorvork maar een dubieus geval vind (ook al ben ik daar een leek in) denk ik er toch aan de Surly zo te laten en te gaan voor de Fahrrad Manufaktur. Alleen jammer van die onderdelen die ik dan dubbel heb aangezien ze reeds standaard op de T-400 zitten.
Ik weet niet waarom je absoluut vering wil, maar als het enkel voor het comfort op verharde wegen is, dan is een 'naafvering' misschien iets voor je?
http://www.pantourhub.com/
Ik blijf het allemaal dwaas en eigenwijs vinden. De simpelste oplossing is gewoon die LHT met vaste vork en brede banden. Of die fietsenmaker weet hoe je dat moet afmonteren? Aanvankelijk ha dik gedacht dat je een complete LHT had besteld - dat is namelijk ee prima afmontage voor weinig geld. Met zelf losse onderdelen kopen ben je vast duurder en slechter uit. Waar je contractueel aan vast zit hangt vast af van de vraag hoe eigenwijs je geweest bent. Je koopt immers geen fiets maar losse onderdelen.
Wim
Nicolas schreef:Het enige waar ik wel mee zit is dat ik reeds een aantal onderdelen kocht voor op het Surly frame die overbodig worden als ik de T-400 neem aangezien die er standaard al op zitten (SON naaf en lamp voor en achter, achterdrager van TUBUS). Daar verlies is dan wel erg veel op...
Dat zou wel mee kunnen vallen. Zeker die Tubusdrager heb je op dit forum snel verkocht. Het verlies is dan wat tientjes. Misschien doen SON-naven het ook wel goed. Is er iemand die op voorhand biedt?
Mij lijkt een T400 toch meer bewezen techniek dan de andere ideeën, dus zeker als je snel op pad wilt heeft dat voordelen. De eerste 1000 km van een fiets zijn immers niet de meest betrouwbare.
Leon
Einde van het Surly verhaal: de fietenmaker liet weten dat ze de stuurbuis toch niet konden veranderen waardoor het onmogelijk is om om de verende vork in te bouwen.
Ik heb hem dan maa-r laat weten dat ik mijn bestelling annuleer en een beetje teleurgesteld was ...

Morgen ga ik op zoek naar de T-400

@Leon: Je hebt wel een punt natuurlijk. Ik weet dat het zelf opbouwen van een fiets een zeker risico is. Vooral als dit een eerste maal is. Het leuke aan een fiets voor mij is ook dat ik er zelf kan aan sleutelen. Zo heb ik het voorwiel met de SON naafdynamo zelf gespaakt en rij ik er (vanzelfsprekend trots als een pauw :wink: ) ondertussen al een maand op rond zonder problemen te ondervinden.
Normaal was er meer tijd tussen mijn vertrekdatum en het in elkaar steken van de fiets. Dan kon ik ook nog wat proefrijden. Aangezien deze tijd nu wegvalt is het misschien inderdaad beter een kant en klare fiets te kopen.

@Wim: De onderdelen apart kopen en zelf monteren was inderdaad duurder dan een afgemonteerde Surly LHT. Dit kwam echter hoofdzakelijk omdat er veel bestelde onderdelen aan de prijzige kant waren (SON, Tubus, Faiv Hoogar, XT groep, Magura, ...).
En je hebt eveneens gelijk dat de simpelste oplossing de LHT is met vaste vork en brede banden. Maar zoals eerder aangehaald is een nieuwe fiets voor mij een grote investering en heb ik dan ook graag iets waar ik volledig achtersta. Ik rij zowel op verhard als op onverhard en vind veel comfort in voorvering. Het is dan ook mijn persoonlijke keuze (gebaseerd op ervaring) om op mijn nieuwe fiets voorvering te willen. Dit alles daarom dwaas en eigenwijs noemen vind ik wel wat kort door de bocht.

@Revanho: Dat kende ik nog niet naafvering! Maar ik heb al een SON, dus dat wordt wat moeilijk.
Ah en ik heb net geantwoord op je PB.... too late.....
Maar mijn trucker staat er nog en is beschikbaar. Met wat geluk kan de jouwe binnen de week in Amersfoort staan (check singlespeed.nl); maar ik ben geen verkoper en wil je niets opdringen.

BTW die naafvering dat ziet er griezelig uit, iemand ervaring mee?
Alweer even verder....

Ik ben nog steeds op zoek naar de ideale fiets en ben er bijna uit!

Na een bezoekje aan Maison du vélo in Brussel ben ik wijzer:

- Het aantal vakantiefietsers die houden van voorvering zijn te tellen op één hand (al weet ik ondertussen dat een zekere Jan Eleveld hier op het forum ook wel wat voorvering kan pruimen (hoera!) ).
- De T-400 van Fahrrad Manuaktur is misschien toch wat te klein voor mij (1m89) aangezien het grootste frame slechts 57 cm is.

Er schiet over:

- Da Silva is een te overwegen optie is. Ik ben ondertussen toch sterk aan het overwegen een fiets met Rohloff naaf te kopen. Investering op lange termijn ...
(kost wel 2900 euro in de configuratie dat ik gevraagd had)
De man die deze fiets maakt bouwt ze ook volgens frame grootte. Wat wel een voordeel is.

- Rotor Meteor. (2750 euro)

- Thorn Sterling! Dit is mijn favoriet, ziet er heerlijk robuust & oerdegelijk uit. Heeft ook alle opties beschikbaar die ik wens. Er is helaas een 'maar': het oorspronkelijke Sterling frame is bedoeld om maximaal een schamele 15 kg te dragen achteraan. Ik ben jammer genoeg geen lichtgewicht trekker. Er bestaat ook de Sterling eXXp, maar dat is dan weer meer dan 1000 pond extra en dat is me toch wel wat te duur.
(deze man lijkt me dan weer wel zwaar beladen op een gewone Sterling http://www.thefuegoproject.com/stage1-gear.html) Ik Thorn even gemaild met de vraag hoe zij dat zien.
Het leuke aan de Sterling is dat de mogelijkheid bestaat enkel het frame, de aandrijving, en een gespaakt achter met Rohloff naaf te bestellen, zodanig dat ik dan toch zelf nog wat kan sleutelen.

Iemand nog ervaring over deze drie laatste opties?

Groetjes,

Nicolas
Nicolas schreef:[...]Er is helaas een 'maar': het oorspronkelijke Sterling frame is bedoeld om maximaal een schamele 15 kg te dragen achteraan.[...]
Natuurkunde heb ik maar zeer beperkt gehad, maar dit lijkt me wel stug. Als iemand 120kg i.p.v. de 'gemiddelde' of 'modale' 80kg weegt, dan mag die dus ook niet op die fiets? Eerder lijkt me de achterdrager de beperkende factor.
Wel zou ik, zoals dat tweetal ook doet, bij veel bagage ook voor wat hangen. Dat kan handig zijn bij het doorsteken van gebieden zonder (veel) voorzieningen, maar ook om het gewicht gewoon wat beter te verdelen tussen voor en achter.
Door gebieden fietsen met weinig/geen voorzieningen betekent wel dat het handig is als je zelf ook aan de voorvering kunt sleutelen, ter onderhoud. En dat je weet hoe deze technisch in elkaar steekt voor noodreparaties. Om deze twee redenen heb ik zelf dus geen voorvering maar fiets toch op de meest fantastische keienpaden (ook waar volgens lokale bewoners geen pad is).

De framemaat gaat trouwens niet zozeer om de hoogte, maar om het 'kwadraat' van lengte, hoogte, positie van stuur, trappers en zadel t.o.v. elkaar, binnenbeenlengte, armlengte, romplengte, schoenmaat, etc. (is er wel een "etc."?)
lamaes schreef:
BTW die naafvering dat ziet er griezelig uit, iemand ervaring mee?
IMHO: of je hebt vering (en dan heb je geen velgremmen) of de remmen doen het wel maar dan veert het ook niet

Zie ook Homeopathie ;)
Ik raak de pedalen wat kwijt in dit verhaal :?

Je uitgesproken voorkeur voor voorvering, is persoonlijk natuurlijk.

Ik kan niet geloven dat jij met je amper 1,89 m te groot zou zijn voor een frame van het Duitse Fahrrad Manufaktur. Dan zouden ze de helft van hun eigen markt niet kunnen bedienen.

De Santos Travelmaster was eerst te duur, maar nu som je zelf fietsen op van 2900 & 2750 €; daar heb je toch ook een Santos voor ??
Aangezien je een voorkeur voor de Thorns hebt en er best wat geld aan zou willen uitgeven, zou je kunnen kijken naar de Thorn Nomad v.2. Hij staat al op de website van Thorn denk ik. Hij is volgens mij ook met Rohloff naaf erbij geleverd te krijgen en slechts 100 pond duurder dan de Sterling en dan krijg je er een vaste voorvork gratis bij (mocht je uiteindelijk besluiten dat je toch geen vering wilt) http://www.sjscycles.co.uk/product-Thor ... -21417.htm (hij is er overigens ook in saai zwart :-)). Ik neem aan dat Thorn ook met deze informatie komt. Echter, op hun website is de officiele nomad folder nog niet aangepast (edit: net gecheckt en hij is wel aangepast http://www.sjscycles.com/thornpdf/Thorn ... oLoRes.pdf -> 4mb pdf bestand). Scheelt 1000 pond met de EXP en is bijna net zo sterk.

p.s. overigens is volgens mij de Sterling ook al behoorlijk sterk. I.h.a. bouwt Thorn sterker dan voor de meeste mensen noodzakelijk is, maar dat is natuurlijk geen garantie
Nicolas schreef:- De T-400 van Fahrrad Manuaktur is misschien toch wat te klein voor mij (1m89) aangezien het grootste frame slechts 57 cm is.
Dat is inderdaad gek. Ik heb ook even op hun (Duitse) site gekeken en inderdaad zijn zo'n beetje alle frames, inclusief de "budget" T-100, ook in een grotere maat leverbaar, maar uitgerekend de populaire T400 niet.
Heb je het nagevraagd?
Succes,
Leon
Nicolas ik ga vertrekken! Met mijn LHT!
ik wil geen zout in wonden strooien, het komt mede door jouw winterfietsambities. Dank daarvoor.
Maar komaan zeg, zo geraak jij niet op pad hé. Maar als de keuze zó belangrijk is dan wens ik je een hele goeie toe.
Groeten Lars

(ps ik vertrek naar schruns, oostenrijk; post één dezer een draadje met levensbelangrijke vraagjes, beste forumleden)