Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kwaliteitsgeil - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Kwaliteitsgeil

Zelf heb ik items die tegenvallen en items waar ik achteraf niet zo van heb geprofiteerd als ik had gehoopt, maar er zijn er ook die behoorlijk duur waren maar waar ik de fabrikant alleen maar over kan complimenteren omdat ze heel veel langer mee zijn gegaan dan iedereen had gedacht waardoor ze weer erg economisch werden in het gebruik. Gemiddeld scoren dure spullen beter, maar die correlatie is bepaald niet absoluut.
Kwaliteitgeil vind ik mensen die hun uitrusting van al dan niet vermeende topkwaliteit kopen en het vervolgens niet verslijten, niet gebruiken waar het zo goed in is of zelfs verkeerd gebruiken.
Leon
Sjors schreef: Het gaat uiteindelijk toch om de essentie: lekker buiten bezig zijn. De mooiste herinneringen heb ik niet aan mijn uitrusting.
Sjors
Robertjan schreef:Met Deore, een Robens-tent, een wollen truitje van de HEMA, een goedkoop regenjack en een paar niet-waterdichte Fastrider tassen kunnen we volgens mij met net zoveel plezier kamperen, dus waarom kopen we dan toch die duurdere producten? Gebruiksgemak?
Je bent NIET je spullen hoewel veel mensen zich wel vereenzelfigen met hun spullen. Dat heeft enerzijds te maken een interne factor: zelfbewustzijn en anderzijds heeft dat te maken met externe factoren: cultuur (o.a. 'doe maar normaal...'), opvoeding, groepsdynamica (o.a. 'wij-zij' / keeping-up with the Joneses) en in toenemede mate marketing (bepaalde merken worden vereenzelfigd met bepaalde kwaliteiten...EN als iets duur is ...moet het wel goed zijn).

Om lost te komen van wat 'men' of wat jezelf onbewust vindt van een bepaalde aanschaf ... is dus nog niet zo makkelijk :-)

Uiteindelijk is je ervaring gratis. Er is niemand die, op het moment dat jij een geluks moment beleeft in het hooggebergte van Nepal of als je een rondje maakt rond de kerk op je 'echte' wereldfiets (of dat nu een Aldi special is of een van Idje ;), zegt mag ik even afrekenen. Alleen in het ene geval zijn de 'opportunity' kosten wat hoger dan in het andere ;-)) ... en beiden zijn oke!

Vandaar dat mijn credo is: Best things in life are (almost) free :)

Wat mij in deze vereniging bijzonder aantrekt is de naive Forest Gump inslag: gefietst in Australie (hoe ben je gevlogen?)... nee er heen gefietst... OF Ik ga een stukje fietsen ... om vervolgens een jaar of meer weg te blijven :-)) Geweldig!!

Voor mij geldt uiteindelijk hoe bewust IK een keuze maak. Is een onbewuste keus voor een Decathlon fiets beter dan een onbewuste keus voor een Santos fiets? Ik weet het niet. Ik hoop meestal bij de Santos of een ander gerenomeerd merk wel dat de fiets de kwantiteit en kwaliteit van kilometers maakt waar die voor ontworpen is.... maar ja... marketing... krachtig spul ;)

In mijn eigen keuzes probeer ik een beetje door de marketing heen te kijken en vraag ik mij af waarom ik iets koop (is iets in de aanbieding, heb ik iets ECHT nodig?) of wat maakt dat ik iets koop (indruk maken op de buren/collega wf'ers/The Joneses, uitverkoop)...

Uiteindelijk is het allemaal een kwestie van bewust-zijn.

Veel wijsheid!

Willem
Mooie spullen zijn duur en over het algemeen goed. Omdat mijn eerste fietsvakantie een experiment was heb ik hier niet echt op gelet. Ik heb een tent van 90 euro (3.6 kg, maar het is wel mijn tent :D ), een brander van 6 euro (prikblik bij de blokker, geweldig ding), slaapzak van 45 euro (gelert 600, in mei toch iets te fris vandaar binnenkort een lakenzak) en een slaapmatje van 50 euro bij de Perry (ook een geweldig ding).

Ik kan wel veel geld uitgeven aan kampeerspullen (en tzt wordt er ook meer geld uitgegeven) maar het is niet strikt noodzakelijk.
Maar zou je dan meer geld uitgeven omdat het je plezier in het fietsreizen vergroot? En zo ja, op wat voor manier vergroot het dan je plezier?
Ja dat zou ik tot op een zekere hoogte doen.

Mijn tent is leuk maar hij kan makkelijk een kilo lichter (denk maar aan een Eureka moonshadow duo, is 2.5 ip 3.5 kg)

mijn slaapzak is licht (680 gram) maar kan met een duurdere slaapzak ook nog in mei gaan camperen (de PHD is idd 1)

Slaapmatje voldoet prima maar kan ook een duurdere en daarmee wederom een lichtere slaapmat nemen (therm a rest is er een van en blijf daarmee onder de honderd euro).

brander houdt het nog wel even vol, wanneer die kapot is wil ik gaan voor een msr windpro of een kovea moonlight brander (gastankje los en dan zo'n slangje naar de branderkop)

kleren ben ik heel makkelijk in, een afritsbroek van de welkoop voldoet evenals een thermoshirje voor de rest katoen en een niet al te duur regenjack van agu in combinatie met een regenbroek van halfords.
Je wilt met name lichtere spullen dus. En kun je door die lichtere spullen meer plezier uit de fietsreizen halen? (Bijv. meer fietsen en dus meer omgeving zien? Of bijv. door lichteren spullen meer in de bergen fietsen? Of door lichtere spullen meer boeken of zwaardere foto-apparatuur meenemen waardoor je van dezelfde reizen meer kunt genieten?)
Of zullen die lichtere spullen eigenlijk niet zo zeer uitmaken voor de fietsreizen die je maakt, en is het aldus een hang naar duurdere spullen?
Nou, eigenlijk neem ik dit jaar weer wat extra mee. Dus zie het maar als een compensatie daarvoor. Boeken neem ik niet mee al moet ik de komende vakantie wel 3 routeboekjes van bikeline meenemen. Verder neem ik altijd een schriftje en een pen mee (in dat schrifjte bewaar ik adressen, recepten, handige woorden en uiteraard komen er aantekeningen in te staan).

Ik neem dit jaar het voglende extra mee
1 Regenjack en broek ipv poncho
2 statief (800 gram)
3 thermofles

ik laat thuis
1 zomerjas
2 beetje meer gereedschap laat ik thuis
3 shirt met lange mouwen (heb een thermo en dat icm fleecevest en t shirt wil ook wel

Mijn reden om meer geld uit te trekken heeft wel een doel, waarom met deore lx fietsen als alivio voldoet? :P
Oke. Nou, toch nog even waarom ik dit draadje gestart ben. Ik zie namelijk steeds vaker adviezen in dezelfde richting gaan. Vaak komen dezelfde namen voorbij.
Mijn insteek is eigenlijk te achterhalen of we hier nu eigenlijk gewoon kwaliteit willen hebben om het willen hebben, of dat het (ook) meer genot tijdens de fietsreizen oplevert. Voor jou betekent het aanschaffen van kwaliteitsspullen meer genot in 2 richtingen: je uitrusting wordt lichter (slaapmatje), en je kunt langer in het jaar lekker warm slapen (slaapzak) waardoor je overdag meer kunt genieten van het fietsreizen. Alleen ga je dan ook bij koudere temperaturen fietskamperen? En zal dat Therm-a-Rest matje ook een resultaat hebben in genot, of fiets je er dan net zo snel en makkelijk mee als met het huidige matje?
Ik ga in mei ook altijd een paar dagen fietsen (vooropgesteld dat zoiets ieder jaar kan) maar k wil ook de wat noordelijker bestemmingen zoals Ierland opzoeken en Noorwegen en daar lijkt een dergelijke slaapzak mij ook niet verkeerd.
Allereerst eveneens hulde voor deze controversiele stelling.
Ik reageerde niet direct omdat ik de vraag(inhoud) als bourgeoiïstisch bestempelde. Ik ging uit van die mensen die niet zoveel inkomen hebben om zich die dure merkartikelen aan te schaffen. Ik vind het nl. helemaal niet vanzelfsprekend om kostbare fine fleur aan te schaffen. Ook minder dure onderdelen zijn vaak goed en niet minder in kwaliteit. Edoch: zo moest ik lang niets van Koga, Ortlieb en Vaude hebben: inmiddels ben ik daar overheen. Thans ben ik in de markt voor de aanschaf van een nieuwe fiets en die mag wat kosten. Investeren in kwaliteit noem ik dat(contradictie?). IDWorx of misschien een op maat gemaakte fiets dwarrelen in mijn gedachten. Nu heb ik een groot voordeel omdat ik nog niet zo op de hoogte ben van de kwaliteitsonderdelen. Dat betekent dat Rohloff mij minder zei dan menigeen hier: Is Shimano niet goed dan? Gaandeweg ontwikkel ik me ook en niet te ontkennen valt dat kwaliteit een prijs vraagt. Inmiddels rohloff goed bestudeerd en toch is dat een ultieme wens, echter 1/3 van de waarde van een dure fiets(2.500 euro +)? Mijn kennis verbreedt zich mede dankzij dit forum en dat opent nieuwe perspectieven. Daarvoor hartelijk dank. :D
Goed punt Robertjan maar ik vermoed dat de kans klein is dat hier nu iemand zal verkondigen dat hij of zij liever 500 dan 100 euro uitgeeft, zonder te verwachten dat dit verschil ook daadwerkelijk een verschil (kan) opleveren tijdens de fietsvakantie.

Ik vind een gevoel van zekerheid, vertrouwen in je materiaal, wel aangenaam op het moment zelf, maar iets minder kan ook wel zolang het geen té grote problemen geeft.
Bvb vorig jaar eens ong 1000km gefietst terwijl ik de R-gripshifter moest vasthouden, opdat de ketting niet ging dansen. Natuurlijk heb ik toen meermaals gesakkerd, maar dát kan ik me dan weer niet meer echt herinneren, wel hoe mooi de tocht eigenlijk toch was.
Ook ben ik meermaals hellingen opgereden met een veel te groot verzet, maar nu zou ik wel een grote idioot zijn om dat te doen, sinds ik kan terugschakelen tot 24-34.

Nu is het dus duidelijk voor een stuk gewenning: met mijn nieuwe fiets wil ik er niet aan denken nog eens 1000km te moeten rijden met de shifter in mijn handen, of over lange hellingen te moeten met een te groot verzet. (goeie shifters en het juiste verzet moeten natuurlijk geen stukken van mensen kosten)

Ik ga enkel voor duurder als ik denk dat dit meer genot, of minder kans op miserie geeft. Ik verwacht van de mensen op dit forum eigenlijk wel hetzelfde.

Oke. Nou, toch nog even waarom ik dit draadje gestart ben. Ik zie namelijk steeds vaker adviezen in dezelfde richting gaan. Vaak komen dezelfde namen voorbij.
Mijn insteek is eigenlijk te achterhalen of we hier nu eigenlijk gewoon kwaliteit willen hebben om het willen hebben, of dat het (ook) meer genot tijdens de fietsreizen oplevert. Voor jou betekent het aanschaffen van kwaliteitsspullen meer genot in 2 richtingen: je uitrusting wordt lichter (slaapmatje), en je kunt langer in het jaar lekker warm slapen (slaapzak) waardoor je overdag meer kunt genieten van het fietsreizen. Alleen ga je dan ook bij koudere temperaturen fietskamperen? En zal dat Therm-a-Rest matje ook een resultaat hebben in genot, of fiets je er dan net zo snel en makkelijk mee als met het huidige matje?
Het verbaasd me niets dat je zo'n lijstje komt.

Ten eerste is er hier sprake van zelfselectie: de mensen die hier op het forum opereren zijn mensen die fietsvakanties als een belangrijke hobby hebben gekozen en daarom bereid zijn ook daarvoor serieus geld op tafel te leggen. Andere mensen vinden die hoeveelheid geld wellicht overdreven maar die hebben zelf ook weer andere (dure) hobbies (caravan, luxe appartementen, etc.) die wij dan weer niet snappen.

Ten tweede, is het vaak zo dat in een bepaalde gemeenschap van gelijkgestemden een zekere consenus ontstaat. (Ik zit ook op een forum voor gitaristen en daar is het precies zo). Voor een deel is dat wellicht toe te schrijven aan 'kuddegedrag' dat de mens nu eenmaal eigen is, maar voor een deel is het ook omdat de merken die je noemt zich in veel praktijkgevallen bewezen hebben. Uiteindelijk is alle waar naar zijn geld en zijn wij toevallig bereid dat te betalen voor goede spullen. Ik zou dat niet geil willen noemen.

En natuurlijk geldt er: materiaal (geld) maakt niet gelukkig, en natuurlijk was de eerste reis (op krakkemikkige spullen) ook inderdaad de mooiste. Maar handig is het natuurlijk wel. :wink:
Het is boeiend om te zien hoe sommigen onderweg zijn met materiaal waarbij in de verste verte niet gelet is op kwaliteit. Zo kwam ik iemand tegen die onderweg was van Hanoi naar Cambodja op een voor minder dan 100 euro gekochte tweedehands MTB. Rekje achterop met daar dwars op een rugzak. Dat was alles. Hij dacht hem in Cambodja te kunnen verkopen voor hetzelfde bedrag.
In Argentinië kwam ik 2 vrouwen tegen op nieuwe merkloze fietsen die 300 euro hadden gekost. Ze hadden nog meer dan 1000 km voor de boeg.
Zo kan het dus ook en je zult zien dat het nog vaak zonder problemen gaat ook.

Goed, ik zou zo niet willen reizen, maar mijn MTB, die ik voor fietsreizen gebruik, is inmiddels ook 8 jaar oud, maar wel goed onderhouden en voorzien van goede draaiende delen. De verkoopwaarde zal misschien €400 zijn.
Ik bedoel te zeggen, kwaliteit hoeft niet beslist nagelnieuw te zijn en ook niet het duurste. Liever een tweedehands van goede kwaliteit dan een nieuwe van mindere kwaliteit.
Mijn eerste fietsvakantie:
Een fiets met nieuwwaarde rond 500€
Een slaapmatje van 5€ (schuim)
Een slaapzak van 20€ (en 3 kg, heb ik later vervangen door een slaapzak van 40€, 900gr)
Een oude geleende tent (4.5kg, voor 2 pers)
Behalve een goedkoop fietsbroekje, gewoon mijn dagelijkse kleren.

Dit volstaat voor een leuke vakantie (in Europa, en merendeel verhard) voor een student die nog niet zeker is dat hij met fietsvakanties wil doorgaan. Kwaliteit kan je pas doen als je een job hebt en zeker bent dat fietsen je ding is.
Je wilt met name lichtere spullen dus. En kun je door die lichtere spullen meer plezier uit de fietsreizen halen? (Bijv. meer fietsen en dus meer omgeving zien? Of bijv. door lichteren spullen meer in de bergen fietsen? Of door lichtere spullen meer boeken of zwaardere foto-apparatuur meenemen waardoor je van dezelfde reizen meer kunt genieten?)
Of zullen die lichtere spullen eigenlijk niet zo zeer uitmaken voor de fietsreizen die je maakt, en is het aldus een hang naar duurdere spullen?
Houd het leuk, houd het licht:
http://issuu.com/nkbv/docs/hoogtelijn4/12?mode=a_p

Wat mij betreft ook van toepassing op fietsvakanties ;)

Sjors
Graag ga ik voor materialen waarvan ik op een of andere manier het vertrouwen heb dat ze lang meegaan. Liever wat minder licht dan kwetsbare of weggooi-spullen: ik kan moeilijk afstand doen van zaken die me lief (geweest) zijn. Beter (en daardoor vaak) duurder wordt vaak vanzelf ouder en vertrouwder (als variant op de laatste regel van Jan Eleveld: ik zorg uiteindelijk voor mijn eigen "tweedehands" materiaal). Zo rijd ik op een Koga, die hier vaak wordt aangeraden als uitstekende tweedehandsfiets :wink:
Frops schreef:Mijn eerste fietsvakantie:
Een fiets met nieuwwaarde rond 500€
Een slaapmatje van 5€ (schuim)
Een slaapzak van 20€ (en 3 kg, heb ik later vervangen door een slaapzak van 40€, 900gr)
Een oude geleende tent (4.5kg, voor 2 pers)
Behalve een goedkoop fietsbroekje, gewoon mijn dagelijkse kleren.

Dit volstaat voor een leuke vakantie (in Europa, en merendeel verhard) voor een student die nog niet zeker is dat hij met fietsvakanties wil doorgaan. Kwaliteit kan je pas doen als je een job hebt en zeker bent dat fietsen je ding is.
Onze eerste fietsvakantie als student was ook met fietstassen van de lidl, een 14 jaar oude tent van de v&d (5,5 kilo), geleende slaapmatjes (v&d inflate matjes) en de slaapzakken die we hadden. Verder hebben we ook niet de nieuwste en beste fietsen (een hele oude giant expedition en een nieuwere gazelle torrente).

Dit was inderdaad als student een goede manier om te testen of fietsvakantie wat voor ons was. Echter zijn lidl tassen maar voor eenmalig gebruik, aan het einde was een van de tassen al stuk, nieuwe Vaude tassen boden 100% zeker weten meer comfort tijdens de vakantie. Nu hoeven we niet meer bij de minste hobbel af te stappen om de tas op te halen die weer is op de grond lag.

Nu na 2 fietsvakanties beginnen we toch langzaam ook andere dingen te vervangen zoals de tent, die lekte namelijk al bij de eerste druppels. En we hebben bij de keuze van een nieuwe tent niet direct het duurste van het duurste gekocht (wild country duolite tourer). Verder staat er een nieuwe fiets ter vervanging van de giant op de planning, maar dat is niet specifiek alleen voor vakanties. Verder laten we alles lekker zoals het is, we vermaken ons op deze manier prima tijdens de reis, dus waarom zouden we duurdere dingen kopen voor meer zekerheid.

Als er iets stuk gaat onderweg (in europa) is het toch juist ook een uitdaging om het op te lossen en gewoon verder te gaan? dat is juist het beetje primitieve van fietsvakanties.
Als ik het goed inschat, wil de overgrote meerderheid dus lichte kwaliteitsspullen om 3 redenen: licht gewicht, betrouwbaarheid, en gemak (luiigheid/ontspanning op vakantie).

Betrouwbaarheid: Als men begint met fietsvakanties schraapt men een uitrusting bij elkaar. Daar wordt/worden een heel avontuur(en) mee beleefd. Toch ontstaat dan de behoefte aan een stukje betrouwbaarheid. Men wil wat meer kunnen genieten van de andere aspecten van de tocht. Niet iedere keer met de uitrusting bezig zijn. (Eigenlijk zijn we er júíst daardoor mee bezig.)

Gemak: Als men eenmaal met een goede nachtrust op pad kan, ontstaat het besef dat het nog makkelijker moet kunnen. Er komen allerlei handige snufjes voorbij die het leven onderweg moeten vergemakkelijken. Een Rohloff-naaf vergt minder onderhoud, met een benzinebrander hoef je niet naar gasblikken te 'zoeken'. Met een SON-naaf heb je geen zorgen over het fietsen 's avonds, en met Gore-Tex (en steeds vaker ook eVent) heb je minder zorgen over het natte, klamme gevoel wat in het verleden bij fietsen in de regen hoorde.

Licht gewicht: Al dat gewicht wordt dan mee gesleept, en sommigen gaat dat tegenstaan. Die willen wat lichters. De één nog lichter dan de ander. Eigenlijk is dit dan het 'derde fietsreisleven';)

Of zijn er toch mensen die een product zonder meer adviseren, zonder zich eigenlijk af te vragen of het wel het fietsreisgenot van de ander vergroot?
Leuk al die toch rationele aankoopmotieven, maar ik geloof er maar de helft van!!

Heeft iedereen nou echt van die wel overwogen aankoopmotieven en kopen jullie nou echt nooit eens iets omdat je het gewoon mooi of gaaf vindt, terwijl je het eigenlijk helemaal nog niet nodig hebt, gewoon jezelf een kadootje doen.
Ik geloof niet dat ik de enige uitzondering ben, ik kan er wel degelijk van genieten om iets te kopen wat me gewoon mooi, gaaf lijkt, zonder dat m'n oude exemplaar tot de draad toe versleten is. Zo heb ik een slaapzak gekocht bij Tattlejee precies zoals ik wilde terwijl er echt nog wel een goede slaapzak aanwezig was. Kan nog steeds erg genieten van die nieuwe slaapzak.

Of het kwaliteitsgeil is weet ik niet maar ik vind bovenstaande reacties op de prikkelende vraag van RobertJan wel een beetje erg braaf!
Marianne schreef:Leuk al die toch rationele aankoopmotieven, maar ik geloof er maar de helft van!!

Heeft iedereen nou echt van die wel overwogen aankoopmotieven en kopen jullie nou echt nooit eens iets omdat je het gewoon mooi of gaaf vindt, terwijl je het eigenlijk helemaal nog niet nodig hebt, gewoon jezelf een kadootje doen.
Ik geloof niet dat ik de enige uitzondering ben, ik kan er wel degelijk van genieten om iets te kopen wat me gewoon mooi, gaaf lijkt, zonder dat m'n oude exemplaar tot de draad toe versleten is. Zo heb ik een slaapzak gekocht bij Tattlejee precies zoals ik wilde terwijl er echt nog wel een goede slaapzak aanwezig was. Kan nog steeds erg genieten van die nieuwe slaapzak.

Of het kwaliteitsgeil is weet ik niet maar ik vind bovenstaande reacties op de prikkelende vraag van RobertJan wel een beetje erg braaf!
Sorry Marianne,
Maar ik kan me niet echt betrappen op impulsaankopen tijdens de periode dat ik lid ben van de Wereldfietser. Ik koop echt waar alleen wat ik denk nodig is. Vorig jaar eindelijk weer eens nieuwe tassen gekocht. Dat mag volgens mij wel na 50000 kilometer. En dan zijn het natuurlijk Ortlieb tassen (maar VauDe was volgens mij net zo goed geweest). Dure producten? Nou ik ben ook zeer tevreden met mijn ThermaRest matje. Als je het echt vergelijkt met goedkopere versies (waar ik jaren gebruik van gemaakt) dan slaapt dat toch een stuk lekkerder. Eh. Ik denk dat de discussie niet kwaliteitsgeil moet heten.
Kwaliteit zoekt toch iedereen? Alleen geen cent te veel he! Voor mij niet althans dus zoek ik naar alternatieve die een goede prijs-kwaliteit hebben zoals mijn laatste aankoop een MSR tentje voor 200 euro. Meestal duurt het wel even voordat ik tot aanschaf beslis.

Ik denk dat ik gemiddeld zo´n 250 euro uitgeef aan produkten en onderhoud van fiets per jaar. Is dat veel of weinig.

Rutger
geen auto dat scheelt al gauw 400 euro per maand