Leo van Lierop schreef:
Als je niet te veel spullen wilt meenemen op reis is de Canon S90 inderdaad een hele mooie camera met ingebouwde flitser en lensdop.
Lijkt me een geweldige camera, heerlijk klein.
Veel mensen investeren in een camera met opties en kwaliteiten die ze er nooit uithalen. Ik zie dan prachtig scherpe foto's van een bos, maar de belichting stond op automatisch, waardoor het een scherpe, overbelichte foto is geworden.
Wie niet bereid is om tijd te investeren in het bestuderen van het nobele vak der fotografie, koopt liever een simpele
point and shoot camera, tenzij je je camera als gadget beschouwt, dan kijk je naar wat het lekkerste oogt.
Een goede vriendin van me die professioneel fotograaf is heeft de S90 en is daar erg enthousiast over. Ik heb zelf een G11 vanwege de flitsschoen die erop zit (daarmee is het een kleine back-up camera). Het is een fraai ding, al stoor ik me aan de gevoeligheid van de knoppen aan de achterkant van de camera. Maar RAW, die flitsschoen, 28 mm en het zoombereik zijn voor mij aantrekkelijk.
Ik heb
ooit - bij wijze van experiment - mijn SLR thuisgelaten en alleen maar mijn toenmalige compact meegenomen, een G7. In situaties waar ik echt voldoende kwaliteit wilde hebben schoot ik dan panorama's, die ik in Photoshop aan elkaar plakte. Dat was een interessante experiment en de foto's waren bevredigend. Toch heb ik daarna steeds weer mijn SLR meegenomen, maar vooral omdat ik van het uiterste van de kan houd.