Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rotzooi - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Rotzooi

Chris schreef:In Albanië bvb. is geen vuilbak te bekennen in de straten, ik ben met 8 lege petflessen de grens overgegaan met Griekenland om ze daar in de vuilbak te gooien. Alles gaat daar de ravijn in of in de graskant. Er is nog veel werk aan die kant van Europa om hen te doen inzien dat dit niet kan.
Hoe was het daarmee gesteld toen het totalitaire regiem van Hoxha daar nog regeerde?
Ik gooide eens in Kumasi in Ghana een prop papier o.i.d. in een van de zeldzame vuilnisbakken op straat. Maar het viel direct op de grond omdat er geen bodem in de bak zat. Een passerende man die het zag begon hartelijk te lachen en zei: this is africa man! Ik kan me niet meer herinneren wat ik daarna deed, of ik het nou weer opraapte of gewoon liet liggen.
vincent schol schreef:Ik kan me niet meer herinneren wat ik daarna deed, of ik het nou weer opraapte of gewoon liet liggen.
Was het niet zo, dat je nog een keer probeerde het er in te gooien? :D
Leo van Lierop schreef:
vincent schol schreef:Ik kan me niet meer herinneren wat ik daarna deed, of ik het nou weer opraapte of gewoon liet liggen.
Ik voelde me wel behoorlijk naief; ik dacht blijkbaar serieus dat daar vuilnisbakken worden geleegd door een vuilophaaldienst :lol:
vincent schol schreef:
Leo van Lierop schreef:
Ik voelde me wel behoorlijk naief; ik dacht blijkbaar serieus dat daar vuilnisbakken worden geleegd door een vuilophaaldienst :lol:
Bij mij zit in zo'n geval altijd een vuilnisbak aan m'n fiets, nl. een plastic zakje. Waar ik ook ben en hoe ze er daar ook mee omgaan - ik heb net als indianen een afspraak met de aarde - ik ruim afval op op mijn manier. :idea:
Als je het laat liggen of op een door hen/hun verkeerde manier doet, kom je het zelf weer tegen en dat kan verstikkend werkend(milieu). :x
Dan moet je het wel *kunnen* weggooien. Soms is dat gewoon op een hoop afval ergens midden op straat. Bij een vuilnisbak vertrouw je er op dat het verzamelde uiteindelijk ook echt 'verwerkt' wordt, wat in veel landen betekent dat het gestort wordt, al dan niet legaal. Zo min mogelijk verpakt spul kopen werkt dan het beste. Een voordeel van armoede is dat er weinig verpakkingsmateriaal is. Bij stijgende welvaart zal waarschijnlijk wel de afvalstroom groeien maar niet de afvalverwerkingscapaciteit.
vincent schol schreef:Dan moet je het wel *kunnen* weggooien.
Je moet m'n reactie niet als kritiek zien hoor: ik neem in principe m'n afval mee totdat ik een goede verzamelplaats tegenkom en meestal is dat zeker op het einde van de rit, op een camping, B&B of anderzins.
Ook in Portugal (met gezin gekampeerd, ben echter nooit met de fiets in dit land geweest :cry:) zag ik veel rotzooi langs de kust. Onderstaande foto maakte ik bij Fão, even onder Esposende. Achter de duinen ligt de zee. Toch wel een schitterende omgeving, waar de bij ons zeldzame blauwe zeedistel er welig tiert.

Afbeelding
Eric Schuijt schreef:Overpeinzing: Wie neemt een waterfilter mee? Of koop je drie petflessen water per dag? En waar blijven die flessen? :twisted:
In Sri Lanka zat ik iedere avond met mijn spiraalwaterkokertje een paar liter water te koken voor de volgende dag. Alleen als het water echt niet lekker was of op kochten we flessen. Scheelde een hele hoop rotzooi.
En cocosnoten drinken.... biologisch afbreekbaar.

Op andere reizen wel veel uit plastic gedronken en weggegooid.

tja..... ik wil ook niet weten wat voor zooi het hier zou zijn zonder goede vuilnisophaaldiensten.
Veel afvalplastic komt uiteindelijk terecht op 's werelds grootste vuilnisbelt, de Great Pacific Garbage Patch. Halverwege San Francisco en Tokyo drijft een enorme dikke soep van afval in het water van de Stille Oceaan (zie hier). Dat dit drijvende plastic, veel meer dan het zichtbare zwerfvuil langs wegen, een tikkende tijdbom is, daaraan twijfelen weinig mensen. Maar hoe gevaarlijk het precies is, weten we nog niet. Lastig is ook dat het zich buiten de bewoonde wereld bevindt en dat niemand zich beschouwd als de 'eigenaar' van de rotzooi. Het overgrote deel van de plasticzee is niet afkomstig van schepen, maar is 'wereldafval' dat via zeestromingen uiteindelijk hier in een soort trage draaikolk terecht is gekomen.
Inmiddels vallen er wel slachtoffers, zoals albatrossen die hier fourageren. Deze vogels slikken blijkbaar alles wat in hun snavel terechtkomt. Fotograaf Chris Jordan maakte een serie beelden van albatroskuikens (zie hier), die zijn bezweken aan het 'voedsel' dat ze van hun ouders kregen. De maaginhoud zegt genoeg.
keesswart schreef:Halverwege San Francisco en Tokyo drijft een enorme dikke soep van afval in het water van de Stille Oceaan (zie hier). Dat dit drijvende plastic, veel meer dan het zichtbare zwerfvuil langs wegen, een tikkende tijdbom is, daaraan twijfelen weinig mensen. Maar hoe gevaarlijk het precies is, weten we nog niet.
Zonder het probleem ook maar enigszins te bagatelliseren wil ik wel even melden dat het naar ik begrijp geen dikke soep is. Wiki spreekt van 100 miljoen ton over een oppervlakte van 700.000 tot 15.000.000 km^2, wat - zelf uitgerekend - neerkomt op ergens tussen 6,6 en 143 mg/m^2, waar het artikel overigens zelf spreekt van 5,1 mg/m^2, waarbij je moet bedenken dat die 5 tot 143 mg zich niet alleen in de bovenste meter bevinden.
Ook bij gegevens uit betrouwbare bron kun je maar beter even de rekenmachine pakken.
Leon
Meer over het probleem van plastiek:http://plastiek-stop.blogspot.com/
DriesBa schreef:Juist laag opgeleiden moet geleerd worden de rotzooi niet in de natuur te dumpen. Hoger opgeleiden hebben dat besef over het algemeen, na decennia oefenen(beleid), zelf wel.
Dries, ik mag je bijdragen aan dit forum altijd graag lezen, maar wat dit betreft sla je naar mijn bescheiden mening de plank toch mis. M.i. is het een kwestie van mentaliteit. En dat heeft niets met laag op hoog opgeleid te maken.
Mee eens. Ik heb slechts MBO-opleiding achter de rug, maar een IQ van rond de 150... (volgens testen.)
Bij welke groep hoor ik nu? :D
Een slim baasje dat zijn rommel hopelijk opruimt ...
eenzame fietser schreef:
DriesBa schreef:Juist laag opgeleiden moet geleerd worden de rotzooi niet in de natuur te dumpen. Hoger opgeleiden hebben dat besef over het algemeen, na decennia oefenen(beleid), zelf wel.
Dries, ik mag je bijdragen aan dit forum altijd graag lezen, maar wat dit betreft sla je naar mijn bescheiden mening de plank toch mis. M.i. is het een kwestie van mentaliteit. En dat heeft niets met laag op hoog opgeleid te maken.
Elk oordeel over groepen c.q. niveau's is vaak gecharcheerd. Onder laag opgeleide zitten hele slimme en onder hoog opgeleide heel "domme"(let op de "-tekens). Ik wordt in mijn omgeving geconfronteerd met een deel volwassenen en jongelui, die weinig doen om hun intellect naar hoger gewaardeerd niveau te tillen. We hebben een bierclub voor jongelui en hun ouders vinden dat prima. Dat was in mijn conclusie een sterke drijfveer. Voor de goede orde wil ik laag opgeleiden zeker niet kleineren en realiseer met het stigmatiserend effect van mijn verhaal. Begrijp me a.u.b. goed! Trouwens ik vind MBO een gedegen niveau, ik had zelf leerproblemen op de lagere(thans basis) school :oops: :? : ik bedoelde slechts dat deel dat niet voor of achteruit te branden valt en hun rotzooi achteloos weggooien op plaatsen, waar een nadenkend persoon dat zeker niet doet.
Wellicht ten overvloede: wereldfietsers moeten, gelet op hun gedrag(fietsen) en ongeacht zunnies of hullies opleidingsniveau, wel haast intellectueel begaafd zijn. d' Accord? 8)
Leon schreef:
keesswart schreef:
Zonder het probleem ook maar enigszins te bagatelliseren wil ik wel even melden dat het naar ik begrijp geen dikke soep is. Wiki spreekt van 100 miljoen ton over een oppervlakte van 700.000 tot 15.000.000 km^2, wat - zelf uitgerekend - neerkomt op ergens tussen 6,6 en 143 mg/m^2, waar het artikel overigens zelf spreekt van 5,1 mg/m^2, waarbij je moet bedenken dat die 5 tot 143 mg zich niet alleen in de bovenste meter bevinden.
Ook bij gegevens uit betrouwbare bron kun je maar beter even de rekenmachine pakken.
Leon
Het is wel behoorlijk geconcentreerd en heeft geen goeie functie in dat deel van de pacific. Generieke gegevens zijn niet altijd opmaat voor een helder beeld. Eén fles salpeterzuur in de Atlantic heeft weinig impact in verhouding tot het oppervlak, tenzij je het opdrinkt(concentratie gaat het om). :idea:
DriesBa schreef:Voor de goede orde wil ik laag opgeleiden zeker niet kleineren en realiseer met het stigmatiserend effect van mijn verhaal. Begrijp me a.u.b. goed!
Dries, ik begrijp je nu. Gelet op de reguliere teneur van je bijdragen ging ik er trouwens ook niet van uit dat je het letterlijk bedoelde. Maar ja, het stónd er wel...........

Gr. Kees
eenzame fietser schreef:
DriesBa schreef:Voor de goede orde wil ik laag opgeleiden zeker niet kleineren en realiseer met het stigmatiserend effect van mijn verhaal. Begrijp me a.u.b. goed!
Dries, ik begrijp je nu. Gelet op de reguliere teneur van je bijdragen ging ik er trouwens ook niet van uit dat je het letterlijk bedoelde. Maar ja, het stónd er wel...........

Gr. Kees
Ook ik schrijf weleens wat - soms iets teveel :( - ik achteraf beter had moeten formuleren. Ik ga er te gemakkelijk van uit dat iedereen m'n goed bedoelde intenties wel begrijpt en dat is niet altijd het geval. Stigmatiseren, kwetsen en anderzijds is niet mijn deel: als het tegen mij gebeurd kan ik dat ook niet waarderen. Dus een slip of the pen(excusez-moi).
Eric Schuijt schreef:Overpeinzing: Wie neemt een waterfilter mee? Of koop je drie petflessen water per dag? En waar blijven die flessen?
Dank je wel voor deze overpeinzing.
In Nederland drink ik geen water uit flessen. In het buitenland vaak cola (glazen flesjes) of thee maar ook water uit plastic flessen en ik heb daar eigenlijk nooit bij stil gestaan. Misschien toch een waterfilter aanschaffen.

http://storyofstuff.org/bottledwater/