Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zelf fiets in elkaar zetten - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Zelf fiets in elkaar zetten

Ik heb een nu speciaal Gedore 8 en 1o mm steeksleuteltje (te koop bij m-gineering): met dit ene kleine sleuteltje van 22 gram en een paar inbussleutels doe je onderweg zowat alles.
Wim
Inderdaad, zeker niet teveel gereedschap meenemen op vakantie (dat 8/10mm sleuteltje is erg handig) maar de spaaksleutel, nbt en kettingpons mogen wat mij betreft niet ontbreken.

Maar ik heb dan ook geen Rohloff...

Sjors
De nbt is het enige verschil, maar die heb ik ook nog nooit nodig gehad. Ik heb al in geen jaren spaakbreuk meegemaakt op een van onze fietsen. De laatste keer was al weer een jaar of acht geleden denk ik. Het betrof een Giant hybride van toen alweer een jaar of vijf oud. Het ding had een heel zwaar leven geleid met meestal een kind voorop en een kind achterop, plus boodschappen tassen. Er sneuvelde een spaak (en al heel snel meer) op een vakantie met een kind achterop en 15-20 kg in tassen. Met de handgebouwde wielen heb ik nooit spaakbreuk gehad.
Wim
Wat kun je verwachten als je een nieuw frame koopt? Moet je dan nog draad tappen, vlakken recht maken, dingen richten, uitfrezen en dergelijke?

Ik begrijp dat dit per fabrikant kan verschillen, maar wat is bijvoorbeeld gebruikelijk als ik een Surly LHT zou bestellen?

Zou het een idee zijn om dan een frame te bestellen en de fabrikant of tussenhandelaar te vragen of die er een balhoofd in kan persen?
@ Ernst.

Ik heb zelf recentelijk een frame besteld van Surly bij mijn LBS.

Bij de bestelling afgesproken dat zij het balhoofdlager er voor me in zouden persen en het bracket zouden vlakken. Was geen enkel probleem.

De rest van de opbouw kan je dan gerust zelf doen. En mijn LBS is altijd bereidt advies te geven.

Doen dus, zo'n frame opbouwen. Erg leuk om te doen.

Gerco.
Ernst. schreef:Wat kun je verwachten als je een nieuw frame koopt? Moet je dan nog draad tappen, vlakken recht maken, dingen richten, uitfrezen en dergelijke?
Waarschijnlijk niet de meest intelligente vraag, maar wat is draad tappen en vlakken recht maken?
pascoa schreef:
Ernst. schreef:Wat kun je verwachten als je een nieuw frame koopt? Moet je dan nog draad tappen, vlakken recht maken, dingen richten, uitfrezen en dergelijke?
Waarschijnlijk niet de meest intelligente vraag, maar wat is draad tappen en vlakken recht maken?

De trapaslagers worden in het frame geschroefd. Na lassen kan de bracketbus krom getrokken zijn en na het schilderen kan de draad vol met verf zitten. Met speciale tappen en frezen bewerk je de draad na zodat de lagers weer netjes zullen uitlijnen.

De balhoofdlagercups zitten met een perspassing in het frame. Ook hier is een freesbewerking gebruikelijk om de diameter en de haaksheid van de passing te garanderen.

alle boutgaatjes in het frame voor de bidons en dragers kunnen ook vol met verf zitten, met een tap snij je dat er weer uit
Wim schreef:Met de handgebouwde wielen heb ik nooit spaakbreuk gehad.
Wim
Ik reken mezelf (nog?) niet tot de wielbouwprofi's, dus handgemaakt/gericht is in mijn geval geen garantie...

Voorlopig toch nog maar die nbt mee :wink:
(maar ik heb hem ook nog nooit hoeven gebruiken!)

Sjors
[moderated]
@Sjors: handgebouwd, maar niet door mij, om precies te zijn.
@Yohta: helemaal snappen doe ik je kryptische tekst niet, maar ik geloof niet dat hij aardig is bedoeld. Dat zou jammer zijn.
Wim
Voor mijn lange termijn zelfbouw project, zit ik nu te denken om een mtb om te bouwen. Ik kan dit frame erg goedkoop krijgen en vraag mij af of het sterk genoeg zou zijn voor een vakantiefiets.

http://www.chargebikes.com/products/par ... .php?id=13

Het is Tange Prestige of Tange Infinity metaal. Eerlijk gezegd heb ik van beiden nog nooit gehoord en weet ik niet hoe sterk ze zijn.

Uiteraard moeten op termijn bij dit frame nog reknokjes op en v-brake houders worden gemaakt. Voorlopig wil ik dit echter met een old-man mountain redden. Zou zo'n rekje als je het op de buis zelf vast zet 10kg. aan materiaal redden bij een weekendje weg etc.?
Ik denk wel 25kg ook... :wink:
pascoa schreef:Voor mijn lange termijn zelfbouw project, zit ik nu te denken om een mtb om te bouwen. Ik kan dit frame erg goedkoop krijgen en vraag mij af of het sterk genoeg zou zijn voor een vakantiefiets.

http://www.chargebikes.com/products/par ... .php?id=13

Het is Tange Prestige of Tange Infinity metaal. Eerlijk gezegd heb ik van beiden nog nooit gehoord en weet ik niet hoe sterk ze zijn.

Uiteraard moeten op termijn bij dit frame nog reknokjes op en v-brake houders worden gemaakt. Voorlopig wil ik dit echter met een old-man mountain redden. Zou zo'n rekje als je het op de buis zelf vast zet 10kg. aan materiaal redden bij een weekendje weg etc.?
Goedkoper dan een Inbred in de ramsj? Daar zitten wel nokjes op voor drager en canti's

Nadeel van moderne mtb's is dat ze steeds verder evolueren en verder van een allround vakantiefiets af komen te staan. Ze zijn dus kort, laag van voren, het bracket zit hoog en er moet een lel van een voorvork in.
Het zou ietsjes duurder zijn dan een inbred (vandaar dat die ook nog steeds in beeld is). Echter, het voordeel van de duster is dat het een erg conservatief (ouderwets :-) mtb frame is en de de bovenbuis is ruim 2 cm korter en de balhoofdbuis 1 cm langer is dan een inbred wat mij prettiger leek voor een vakantiefiets. Ik weet niet precies hoe het zit met de brackethoogte.
Uiteraard moeten op termijn bij dit frame nog reknokjes op en v-brake houders worden gemaakt.
Een nieuw frame kopen waar je dan later zelf nog nokjes aan moet maken? Zou ik niet aan beginnen.
Voorlopig wil ik dit echter met een old-man mountain redden.
Wordt zonder canti-nokken ook nog aardig ingewikkeld, of in ieder geval niet stabiel.

Wil je echt goedkoop blijven (wat ik opmaak uit de keuze voor je frame), zoek dan een oude stalen atb op marktplaats. Waarschijnlijk moet je de meeste onderdelen weggooien, maar je hebt iig vast stuur, pennen, enz. Met een beetje mazzel zit er een fatsoenlijk JIS cranckstel met steek 110 bij en de canti's van toen doen het nu ook nog prima. Die vroege atb's hadden ook nokjes voor alles, zelfs lowriders. En je hebt niet de geometrie nadelen die Marten noemde. Alles wat met aandrijving te maken heeft koop je nieuw.

Wil je toch alles nieuw (wat ik me goed kan voorstellen) dan zou ik bij het zoeken naar een frame niet kijken op 100 euro meer of minder. Krijg je later spijt van en dat is zonde van al die mooie nieuwe onderdelen ;)

Sjors
Mmm.... gezien de reacties toch weer wat verder gaan kijken. Probleem is dat ik de fiets ook als mtb wil gebruiken (zeker het komende jaar, helaas geen vakantie gepland....), vandaar mijn keuze voor dergelijke frames. Nu kwam ik de Voodoo Wanga tegen:

http://www.voodoocycles.net/wanga.htm.

Ziet er ok uit (met v-bosses!), echter die liggende achtervork ziet er wat zwakjes uit. Hoeveel kracht komt hier op te staan met bepakking? Deze persoon:

http://www.euroloop.org/gear.html

heeft er in ieder geval een tour door europa op gemaakt en lijkt er tevreden mee.

Voor wat betreft de sterkte van de OMM bagagedragers met klemmetjes. Dit is de reactie die ik van Old Man Mountain zelf kreeg:
we have had very little negative feedback with regards to our OMM
Band clamps, The load capacity does not vary with the clamps or braze ons.
Our racks are indeed stiff and should not shimmy at all. Correct
circumference is needed to get the proper size , but other than that you
should have no problems