Additionally, paste this code immediately after the opening tag: overstap van Gazelle Kathmandu naar Koga WT ? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

overstap van Gazelle Kathmandu naar Koga WT ?

Wat deed Koga hieraan? Ziet er wel veel ouder uit dan 8 maanden, de bouten zijn al geoxideerd.
jaja,

speciaal gekocht voor een 1 jaar lange Azie-reis. In Laos is dit het frame na 15.000 kilometers gebroken. Ik heb toen een hoop kosten moeten maken om naar Bangkok te komen en een nieuwe fiets te kopen.
Wat Koga heef gedaan? Alleen het wettelijke verplichte: een nieuw frame beschikbaar stellen.
Geen excusus, geen terugbetaling van gemaakte kosten en bovendien ook geen verklaring waarom het frame is gebroken. Voor een fiets van 2000 euro die bovendien de naam World Traveller draagt verwachtte ik toch meer dan een levensduur van 8 maanden.

En als je geoxideerde bouten ziet, wat zegt dat dan over de kwaliteit de gebruikte materialen....?

Dus bij deze: deze troep niet kopen!!

Toon
Inmiddeels een zeer tevreden Santos-fietser.
OK je hebt veel pech gehad, voor mij nog geen reden om Koga als troep aan te merken. Gelukkig fiets ik er geen 15.000 km in 8 maanden op, dat scheelt!
Als mijn Signature het 10 jaar blijft doen ben ik zeer blij, want hij rijdt echt heel lekker, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Zoals het er nu naar uitziet zou ik dan weer een Koga aanschaffen.
Voor mij is de prijsstelling dé reden dat ik niet snel een Koga zou willen.
Vaak zijn er toch onderdelen die je graag net anders ziet, en bij veel modellen heb je voor hetzelfde geld of ietsje meer een fiets op maat en kun je de onderdelen kiezen die je wilt.

Het gescheurde frame beschouw ik als een incident. De aftersales..... tja... :roll: Niet echt mijn stijl.
Toon schreef:jaja,

speciaal gekocht voor een 1 jaar lange Azie-reis. In Laos is dit het frame na 15.000 kilometers gebroken. Ik heb toen een hoop kosten moeten maken om naar Bangkok te komen en een nieuwe fiets te kopen..
Waarom heb je het niet weer aan elkaar laten bakken?
heuh, 9 maand en dan dit ? Das balen als een stier op maandagmorgen
Hoe is dat gebeurd ? Aangereden, zware val ?
Hopelijk geen gewonden ...
m-gineering schreef:
Toon schreef:jaja,

speciaal gekocht voor een 1 jaar lange Azie-reis. In Laos is dit het frame na 15.000 kilometers gebroken. Ik heb toen een hoop kosten moeten maken om naar Bangkok te komen en een nieuwe fiets te kopen..
Waarom heb je het niet weer aan elkaar laten bakken?
Ik weet niet wat "bakken" is maar kan men zoiets in Laos?
ik dacht dacht dat Alu lassen en vrij lastig principe was.

Ik heb de eenvoudige oplossing genomen en in BKK een Merida mountainbike voor 325 euro gekocht die nu door mijn neefje wordt gebruikt.
Hoe is dat gebeurd ? Aangereden, zware val ?
Er zijn geen extreme dingen mee gebeurt. Ik fietste Luang Prabang uit en plots begint de fiets te zwabberen.
Marten, kan jij aan de breuk zien waardoor die is ontstaan?

En dan heb ik het ook nog niet gehad over de ingescheurde Mavic-velg...
Nee, voor mij geen Koga meer.
Tjah..kostprijs van zo'n alu frame is nog geen geeltje.
'You get what you pay for', en dit geldt dus vooral voor Koga zelf.
Highlands schreef:OK je hebt veel pech gehad.
Als een keer je frame kapot gaat kan je pech hebben ja. Maar wat als je zoals bij mij het al 2 keer gebeurt is?
Ik heb een Traveller en een RoadWinner. Bij de RoadWinner scheurde het frame bij de zadelpen. Daar kreeg ik wel een mooi SuperWinner frame voor terug.
En bij mijn Koga Traveller lieten de nokjes los dmv roest. Omdat bij de productie het frame niet goed was schoongemaakt.
Goed natuurlijk dat je er nieuwe frames voor terug krijgt, maar de arbeidsloon kosten van de fietsenmaker zijn niet gering! En die moet je wel zelf betalen.

Myth confirmed.
Leo van Lierop schreef:
Highlands schreef:OK je hebt veel pech gehad.
Goed natuurlijk dat je er nieuwe frames voor terug krijgt, maar de arbeidsloon kosten van de fietsenmaker zijn niet gering! En die moet je wel zelf betalen.

Myth confirmed.
Lijkt me interessant om te weten hoe het zit met diverse fabrikanten en fietsenmakers wat betreft garantie van het frame en evt. kosten voor fietsenmakers. Ik denk dat overplaatsing van onderdelen op het nieuwe frame al gauw een uur of vijf kost tegen 40 euro per uur (minimaal denk ik) is 200 euro. Ik zal eens aan mijn eigen fietsendealer vragen (Van Herwerden) wat bij hem de voorwaarden zijn.

Rutger
Leo van Lierop schreef:Goed natuurlijk dat je er nieuwe frames voor terug krijgt, maar de arbeidsloon kosten van de fietsenmaker zijn niet gering! En die moet je wel zelf betalen.

Myth confirmed.
Dan heb je je mooi laten naaien. Je koopt bij je fietsenmaker immers een 'fiets' van Koga, niet een 'frame van Koga met onderdelen'. Welk onderdeel er ook defect is, het overzetten valt gewoon binnen diezelfde garantie.
Robertjan schreef:Dan heb je je mooi laten naaien. Je koopt bij je fietsenmaker immers een 'fiets' van Koga, niet een 'frame van Koga met onderdelen'. Welk onderdeel er ook defect is, het overzetten valt gewoon binnen diezelfde garantie.
Dat is niet waar. Ik heb Koga vele malen gebeld en geschreven, maar onder de verplichte garantie valt alleen het leveren van een nieuw frame, niet de opbouw ervan. Uiteindelijk heeft mijn fietsenmaker deze kosten voor rekening genomen.
Goed lezen Toon. Ik schrijf dat je bij je fietsenwinkel de fiets koopt, niet bij Koga.
Die fietsenwinkel is zelf de pineut als blijkt dat een onderdeel niet deugt. Hij levert een fiets (geen 'frame met onderdelen'), daar moet jij niet voor opdraaien. Risico van het vak. Had hij je maar een Santos moeten verkopen... :wink:
Robertjan schreef:Die fietsenwinkel is zelf de pineut als blijkt dat een onderdeel niet deugt.
De fietsenmaker moet alleen maar dokken als het onder garantie valt. Is de fiets ouder dan 1 jaar dan moet jij voor de kosten opdraaien.
Toon schreef:Ik weet niet wat "bakken" is maar kan men zoiets in Laos?
Waar dit soort dingen zijn, zijn lassers: Afbeelding
Wat ook in me opkomt is een grote driehoekige plaat die om horizontale en verticale achtervork gebogen is. Er zijn in dat soort gebieden vast wel reparatiekunstenaars te vinden.
Leon
Robertjan schreef:Goed lezen Toon. Ik schrijf dat je bij je fietsenwinkel de fiets koopt, niet bij Koga. Had hij je maar een Santos moeten verkopen... :wink:
Oops... :oops:
destijds had de boer geen santos, nu wel. Jammer jammer...
@Leo, dat staat ook in de wet inderdaad, en zo heb ik het ook geschreven ( de verkoper heeft de plicht een 'deugdelijk' product te leveren, wat dus niet gebeurt als het product niet 'deugt').
Bij een fiets "voor de meest avontuurlijke reisroutes" van een merk waar "topkwaliteit (alleen het beste is goed genoeg), vakmanschap, en innovatie" tot de kern van het bestaan hoort, verwacht ik toch wel dat bij een frame wat na 8 maanden uit het niets breekt, iets meer service verleend wordt dan dat hier het geval is geweest.
En ja, ik weet dat als je gaat mierenneuken, Toon volgens de Nederlandse wet na 6 maanden de plicht heeft te bewijzen dat de schuld bij de verkoper ligt.
Robertjan schreef:En ja, ik weet dat als je gaat mierenneuken, Toon volgens de Nederlandse wet na 6 maanden de plicht heeft te bewijzen dat de schuld bij de verkoper ligt.
Ik heb vankundig het frame vermoord en breuk en serienummer naar Koga gestuurd.

Afbeelding
Fietsenmoordenaar!!!! :evil:



:lol:
:cry: :cry:

Renpaarden met een gebroken been worden toch ook niet meer opgelapt?