Additionally, paste this code immediately after the opening tag: waar moet ik nou voor kiezen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

waar moet ik nou voor kiezen

Jazeker. Die snelle fiets van jou is heel mooi.
Wim schreef:Als ik zelf mocht kiezen zou ik net als Leo voor zulk woon werk verkeer iets snels nemen.
Jullie wel ja,... maar daarmee geef je ook aan dat je niet echt verplaatst in haar situatie. Want er staat toch echt dat ze rechtop wil zitten dus dan valt "iets snels" af, lijkt me zo....
Wim schreef:Kortom, het hangt er gewoon van af wat je wilt.
Wim
Juist,... en das geloof ik voor Irene zelf ook nog niet helemaal duidelijk als ik lees dat het voor haarzelf zo simpel nog niet is...
Ik voel wel met Wim mee. 23 km enkele reis en dan ook nog rechtop zitten! Als je niet teveel door de stad moet, zou ik voor woonwerk eerder denken aan een (tweedehands) ligfiets bij zo'n afstand. En anders zoiets als Robert heeft.

Maar goed, als je fiets voor woonwerk en vakantiefiets wilt combineren en je woont niet in de heuvels (i.v.m. het gewicht), dan is een goed passende 'tank' van de merken die hier vaak voorbij komen geschikt, liefst met Rohloff en SON. Daar heb je dan wel weer een veilige stalling voor nodig. Afhankelijk van je lengte (klein->26 inch) en je vakantie-ambities (verweggistan/veel onverhard->26 inch) een 28 of 26 inch fiets.
Mijn 2 centen..

Een woon-werk fiets gebruiken als vakantiefiets en v.v. lijkt mij niet zo'n goed idee. Bewezen vakantiefiets-onderdelen als Rohloff en SON zijn prachtige producten maar voor gebruik in Hollandsche winters niet zo verstandig.(..)
Twee fietsen dus, waarvan de eerste eigenlijk aan 5 versnellinkjes wel genoeg heeft. Laat je adviseren voor een goede 2e hands; aangezien je bijna 50km/dag op deze zal afleggen doe je een schat aan ervaring op voor je (later aan te schaffen) superdeluxe-alles-der-op-en-der-aan vakantie fiets.
pedalman schreef:Een woon-werk fiets gebruiken als vakantiefiets en v.v. lijkt mij niet zo'n goed idee. Bewezen vakantiefiets-onderdelen als Rohloff en SON zijn prachtige producten maar voor gebruik in Hollandsche winters niet zo verstandig.(..)
Volgens mij zijn deze onderdelen *juist* geschikt voor de hollandse winter. Ik weet niet of voor Irene dezelfde overwegingen gelden maar ik ben heel tevreden met mijn gecombineerde vakantie-/woonwerkfiets.
pedalman schreef:Een woon-werk fiets gebruiken als vakantiefiets en v.v. lijkt mij niet zo'n goed idee. Bewezen vakantiefiets-onderdelen als Rohloff en SON zijn prachtige producten maar voor gebruik in Hollandsche winters niet zo verstandig.(..)
Da's gek, ik zou bij Hollandsche winters juist voor deze betrouwbare onderdelen kunnen kiezen.
Pekel sloopt alles, niet inwendig danwel het exterieur of je moet van poetsen houden na gedane arbeid.
daarom is een naafversnelling ook zo fijn...
willem.megens schreef:daarom is een naafversnelling ook zo fijn...
En trommelremmen.
Son en Rohloff zijn juist bij mijn vakantiefiets overbodig omdat ik op vakantie nooit in het donker fiets en zelden bij regen. Derailleur, zaklamp en led-achterlampje zijn dan voldoende.
Leon
Ik zit in bijna dezelfde situatie als Irene, alleen fiets ik 28 kilometer enkele reis. Ik vind juist wel dat vakantiefiets en woon-werkfiets eisen goed met elkaar te combineren zijn. Je komt daardoor wel op hele specifieke fietsen uit.

Ik moet wel zeggen dat ik me dan vooral bij Liz aan kan sluiten: òf een ligfiets òf zo'n fiets als Robertjan heeft. Heb ik allemaal niet, maar ik weet nu na bijna 2 jaar zo fietsen wel hoe mijn volgende fiets er uit moet gaan zien. En dat wordt wat mij betreft een randonneur met goede verlichting en misschien Rohloff.

Maar goed: ik zou van Irene nog wel weten waar ze die fiets nou precies voor wil gebruiken en aan welke eisen die zou moeten voldoen. Er staat daarover heel veel hier op het forum.
Vincent Schol schreef:Volgens mij zijn deze onderdelen *juist* geschikt voor de hollandse winter. Ik weet niet of voor Irene dezelfde overwegingen gelden maar ik ben heel tevreden met mijn gecombineerde vakantie-/woonwerkfiets.
Vincent, we zijn benieuwd wat voor fiets je hebt!

Om eerlijk te zijn ben ik ook bezig met het samenstellen van een nieuwe vakantie-/woonwerkfiets (we hebben een nieuwe fiets uitgevonden!). Het idee is dat de fiets qua onderdelen zo licht mogelijk moet zijn, behalve een rohloff naaf en een son naafdynamo waar ik geen consessie op wil doen. Voor het schakelelen tussen vakantie en woonwerk bouw ik de fiets gewoon om.

Woonwerk:
- Snelle, smalle banden
- Geen voordrager
- Lichtgewicht achterdrager
- Plastic noodpomp
- Lichtgewicht zadel

Vakantie:
- Sterke, bredere banden
- Voordrager monteren
- Stalen achterdrager
- Hoge druk pomp
- Leren zadel
- Klickfix stuurtashouder

Misschien ben ik nog wat dingen vergeten. :P
LeovanLierop schreef:
Vincent Schol schreef:Volgens mij zijn deze onderdelen *juist* geschikt voor de hollandse winter. Ik weet niet of voor Irene dezelfde overwegingen gelden maar ik ben heel tevreden met mijn gecombineerde vakantie-/woonwerkfiets.
Vincent, we zijn benieuwd wat voor fiets je hebt!

Om eerlijk te zijn ben ik ook bezig met het samenstellen van een nieuwe vakantie-/woonwerkfiets (we hebben een nieuwe fiets uitgevonden!). Het idee is dat de fiets qua onderdelen zo licht mogelijk moet zijn, behalve een rohloff naaf en een son naafdynamo waar ik geen consessie op wil doen. Voor het schakelelen tussen vakantie en woonwerk bouw ik de fiets gewoon om.

Woonwerk:
- Snelle, smalle banden
- Geen voordrager
- Lichtgewicht achterdrager
- Plastic noodpomp
- Lichtgewicht zadel

Vakantie:
- Sterke, bredere banden
- Voordrager monteren
- Stalen achterdrager
- Hoge druk pomp
- Leren zadel
- Klickfix stuurtashouder

Misschien ben ik nog wat dingen vergeten. :P
Waarom bouw jij je halve fiets om voor vakantie? Het zadel blijft er bij mij gewoon op zitten. Zolang de tochten binnen Europa zijn, blijf ik gewoon op mijn Big Apples rijden, voordrager blijft er bij mij op (is ook luiigheid), de standaardpomp blijft er op en de Klickfix stuurtashouder blijft er ook het hele jaar op.
LeovanLierop schreef:(we hebben een nieuwe fiets uitgevonden!)
Iemand is ons nét voor geweest...:
Afbeelding
:roll:
reichbus schreef:Waarom bouw jij je halve fiets om voor vakantie?
Omdat ik dan lekkerder fiets.

Mijn brooks zadel ging er in de winter zowiezo al ieder jaar van af, probeer daar maar eens op te rijden als het vriest, brrrrrrr.
Mag ik dan ook even? :D
LeovanLierop schreef:Woonwerk:
- Snelle, smalle banden 35mm Kojaks of 40mm Marathon Racers zijn nog vrij allround
- Geen voordrager Zal me een biet wezen als 'ie erop zit
- Lichtgewicht achterdrager Zal me een biet wezen als 'ie ietsje zwaarder is
- Plastic noodpomp Juist bij woon-werkverkeer is een goede pomp erg plezant
- Lichtgewicht zadel Met m'n Brooks kan ik met plezier het hele jaar door fietsen :D

Vakantie:
- Sterke, bredere banden Kojaks of Racers fietsen juist lekker makkelijk en mogen veel kilo's hebben; stukje onverhard geen punt
- Voordrager monteren Alsje zo lui bent als ik, hoeft dat niet :wink:
- Stalen achterdrager Zat er al op, want die is lichter dan een aluminium
- Hoge druk pomp Iets anders dan een Turbo Morph hoef ik sowieso niet, dus ik heb op vakantie dezelfde pomp als bij woon-werkverkeer
- Leren zadel Brooks het hele jaar door én met plezier!
- Klickfix stuurtashouder Stuurtas is altijd handig, hoe die ook bevestigd wordt

Misschien ben ik nog wat dingen vergeten. :P
* Pedalen
* spatborden
* bidon-/PET-fleshouders
* zadeltasje
* spiegeltje
* snelbinders
* GPS-houder eraf halen na de vakantie
* fiets poetsen na de vakantie (lichter!)
Een 28" randonneur lijkt mij al een heel aardig compromis tussen vakantiefiets en woon/werkfiets. Met een beetje goede wil is ie zelfs ook nog inzetbaar als cyclocrosser.

Als je maar 1 fiets wil die voor beide het ideaal benadert is het ook nog een idee om een fiets te nemen met horizontale achterpadden en een derailleuroog: woon/werk doe je dan met singlespeed achternaaf en voor een SON (onderhoudsvrijer wordt het niet), en voor de vakantie gebruik je een stevigere 3*9 setup. Varieren met achterdragers maakt weinig uit, ik zou eerder denken aan voor ieder doel een andere band.

Voorbeeld: Surly Cross Check, M-gineering Fiftyseven, Salsa Casseroll en zo zijn er meer.

Betekent wel dat wanneer je op vakantie gaat, je eerst een avondje moet schroeven, maar als ik op pad ga met de fiets, doe ik sowieso wat klein onderhoud. En ben ik die avond dus toch kwijt :?

Waarom zou een Brooks 's winters koud zijn?

Sjors
Ik rij nu al een 5 jaar naar mijn werk (een 25km enkel) met de fiets.
En wil je een nieuwe fiets, dan moet je jezelf enkele vragen stellen.
Rij je enkel bij mooi weer?
Dat heeft niet zo veel belang bij je fiets maar wel met je kledij.
Rij je ook in het donker?
Zo ja, een goede naafdynamo is een must.
Fiets je met een rugzak, of heb je liever tassen op de fiets?
Welke zithouding heb je graag?
Bij u dus rechtop, dus minder snel dan een sportieve houding.
(dit zal een 5 a 10 minuten verschil maken per rit.)
En..... hoeveel €€€€€€€€€€€ wil je uitgeven?
Zelf zou ik kiezen voor een
http://www.stevensbikes.de/2010/index.p ... ent#inhalt
Een goede en niet dure fiets waar je jaren plezier aan gaat hebben.
En geloof me, een rohloff...... heb je echt NIET nodig.
Tegen dat je 1000€ uitgegeven hebt aan kettingen en tandwielen.....
En kettingen en tandwielen op een rohloff verslijten ook :lol:
m-gineering schreef: "Uw bagage kan u perfect kwijt op de Tubus Logo drager en Tara low-rider"

Afgezien van het nederlands, die Tara past voor geen kanten op een rechte vork .
Dit begrijp ik niet helemaal. Geldt dat voor alle rechte vorken?
Mijn Giant Expedition heeft ook een behoorlijk recht vork en die wordt zelfs standaard geleverd met een Tubus Tara. (En dat lijkt goed te passen).

Wat is eigenlijk het verschil tussen een rechte en een niet rechte vork (behalve de vorm :wink: )?
pedalman schreef:Mijn 2 centen..

Bewezen vakantiefiets-onderdelen als Rohloff en SON zijn prachtige producten maar voor gebruik in Hollandsche winters niet zo verstandig.(..)
Ziet SON heel anders, daar denken ze dat iedereen met de fiets naar het werk gaat ;)

Wie kann ich das polierte Aluminium des SON gegen Korrosion schützen?

Das von uns bei Naben und Scheinwerfern genutzte Aluminium ist korrosionsbeständig gegen normale Umweltbedingungen. Streu- und Meersalz können aber zu matten Flecken führen. Um den Glanz der Metalloberflächen lange zu erhalten, sollten diese zumindest im Winter gründlich mit einem Schutzwachs behandelt werden, wie es im Fahrrad-Fachhandel erhältlich ist. Dabei ist aber darauf zu achten, Bremsflächen und -beläge nicht auch mit Wachs zu versehen und so die Bremswirkung zu mindern.


en

Das seit 2002 verbaute Druckausgleichsystem schützt das Nabeninnere noch besser vor eindringender Feuchtigkeit: Bei schnellem Abkühlen einer Fahrradnabe entsteht Unterdruck in der Nabenhülse. Das Druckausgleichsystem sorgt im SON dafür, dass dann nicht schädliches Wasser durch die Lager gesaugt wird. Der Druckausgleich erfolgt durch die Hohlachse und einen daran angeschlossenen spiralförmigen Schlauch. So bleiben das Nabeninnere und die Lager vor Wasser geschützt.
JesseL schreef:
m-gineering schreef: "Uw bagage kan u perfect kwijt op de Tubus Logo drager en Tara low-rider"

Afgezien van het nederlands, die Tara past voor geen kanten op een rechte vork .
Dit begrijp ik niet helemaal. Geldt dat voor alle rechte vorken?
Mijn Giant Expedition heeft ook een behoorlijk recht vork en die wordt zelfs standaard geleverd met een Tubus Tara. (En dat lijkt goed te passen).

Wat is eigenlijk het verschil tussen een rechte en een niet rechte vork (behalve de vorm :wink: )?
Het verschil is de vorm, en dus de plaatsing van het bovenste bevestigingsoog. Bij een vork met een gebogen sprong staat dat centimeters verder naar achteren