Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Continental of Schwalbe - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Continental of Schwalbe

De XR is uit het assortiment gehaald. De Extreme en de Dureme zijn ervoor in de plaats. Wat de Dureme nu precies voor een band is vergeleken met de Extreme weet ik niet. De Extreme is een lichte touring band voor ruw terrein. Ik overweeg ernstig hem te monteren voor de buitenland trektocht 2010 naar Noorwegen: veel klimmen dus ik wil een lichte band, en veel onverhard, dus ik wil een grof profiel. Het lijkt me geen ideale asfalt band. Misschien dat de Dureme daar beter in is (hij heeft een center rib). De Extreme heeft ook een vermoedelijk minder grote levensduur van de XR. Mij kan dat niet schelen, maar als je een hele lange zware tocht maakt dan gaat dat er wel toe doen. Weten we al iets over de Dureme?
In elk geval zijn dit allemaal banden voor speciaal gebruik, waarbij je zeker snelheid op asfalt inlevert.
Wim
Voor info over de Dureme, zie:

http://www.schwalbe.de/nl/nl/produkte/t ... rodukt=234

Volgens Schwalbe zit hij tussen de Supreme en de Extreme.

Maar als je de bandenwaardering bekijkt, dan kan hij volgens mij nog steeds niet aan de oude XR tippen. Kwa levensduur en lekbescherming levert hij in, alleen schijnt hij iets lichter te lopen en meer grip te hebben dan de oude XR.

Ten opzichte van de Extreme, is de Dureme op alle andere fronten gelijk. Het profiel ziet er uiteraard anders uit. De Extreme, extremer en de Dureme klassiek. Tevens is de Dureme in meer 28" maten te verkrijgen, maar de Extreme ook in een hele brede 26x2.25. Ik denk dat hier de smaak gaat bepalen en niet de data.

O ja, en dan is er nog de Marathon Plus Tour, extreme levensduur en lekbestendigheid, maar minder grip. Maximaal in 26x2.00.

Gerco.
Bedankt Gerco,

ik zie op die site het volgende:

"Twee “kilometervreters” verrijken de nu 10 koppen tellende Marathon familie. Beiden zijn waardige opvolgers van de “globetrotters” Marathon XR: de High Tech vouwband Marathon Extreme en de Marathon Plus Tour met een massieve “onplatbaar”-techniek."

http://www.schwalbe.de/nl/nl/startseite ... D_Seite=73
Afbeelding

Heb ook effe een lijstje gemaakt, gericht op het 26 inch wielformaat.
Van de vouwbanden is er ook een draadversie, deze is zwaarder en goedkoper.
Ik heb geprobeerd met kleur en sterretjes de doelgroep aan te geven.

Voor de grammenjagers, ook nog even gesorteerd op gewicht:

Afbeelding
De Marathon Plus Tour heeft een grover profiel dan de XR. De Marathon Plus (zonder "Tour") heeft hetzelfde profiel. Mij lijkt dus de Marathon Plus, zonder "Tour", eerder de opvolger van de XR dan de Marathon Plus Tour. Maar als Schwalbe dat zelf anders ziet, zal ik het wel mis hebben.

Voor de Metrische landen is er nog een verschil tussen de 2 kemphanen: er zit ook nog 15 gram verschil tussen... :?: Maar het verschil in ounce voor de Imperial landen is 0... :?:
De Marathon Plus Tour is de opvolger van de Marathon Plus ATB, welke standaard op mijn Giant Expedition zat gemonteerd. Deze heeft wel een grof profiel, maar wel een doorlopende looplijn, dus het fiets nog behoorlijk goed op asfalt.
Wel zijn deze Plus banden erg zwaar. Ik heb het helaas in Almere wel nodig, aangezien hier meer glas dan asfalt op de fietspaden ligt.

Ik zoek nog wel wat snellere banden voor de fietsvakanties, want met die Plus ATB en dan nog een fietskar erachter is het flink zwaar fietsen.
Dit jaar voor het eerst op de vakantiefiets en deze is uitgerust met de "extremes" en ik vind ze heerlijk rijden op asfalt, geen idee dat ik flink moet ploeteren. Verder zijn dit mijn eerste banden, dus ik heb geen referentie.

gr.

Kees
Wacht maar tot je echt snelle banden als de Big Apples, de Marathon Racers of de Panaracer Pasela monteert. Maar die banden hebben wel flinke beperkingen op onverharde wegen.
Wim
De beperkingen van de Schwalbe Kojak (slicks, dus zonder profiel) vind ik nog erg meevallen. Alleen op bospaden merk ik flinke beperkingen. Op onverharde lanen en kiezelpaden knal ik er met hetzelfde plezier overheen als met Marathon XR's...

Het zit 'm meer in de coördinatie en het krachtuithoudingsvermogen. Dat merkte ik ook weer vorige week bij het Najaarsweekend. Een mini-stukje onverhard en de groep stond stil. Ik heb maar even m'n tanden erin gezet en er een stukje overheen geknald.
Wim schreef:Wacht maar tot je echt snelle banden als de Big Apples, de Marathon Racers of de Panaracer Pasela monteert. Maar die banden hebben wel flinke beperkingen op onverharde wegen.
Wim
Zo subtiel zijn die Racers niet, die doen het ook best op grindwegen en strada bianca
De Schwalbe marathon supreme wordt opvallend weinig genoemd als alternatief cq compromis tussen snel en grip. Heb deze zomer 38 mm op mijn fiets gezet (42 mm werd probleem met spatborden). Behalve dat de band snel en comfortabel is op asfalt heeft deze goed grip op nat wegdek een ook op de semi verharde Duitse fietspaden (los grind, modder en stenen). En na 1400 km nog geen lek.
Grtz nins
Ik heb 'm op plaats 3 staan bij Asfalt in mijn tabelletje op de vorige pagina :wink:.

Voor wat zachter zand bijna niet geschikt door het gebrek aan profiel. Vandaar niet all-round genoeg als je ook leukere paden wilt fietsen :wink:. Zoals bijv. in de buurt van veel paalkampeerplaatsen in Nederland...
Ik rijd met Continental Contact 42x622 . Vooraan ligt die band er nu reeds 16.500 km op. Achteraan diende ik te vervangen na zo'n 11.000 km. Totaal aantal lekke banden tot nog toe: 2. Ik rijd 2/3 asfalt.
Luc.
nins schreef:De Schwalbe marathon supreme wordt opvallend weinig genoemd als alternatief cq compromis tussen snel en grip. Heb deze zomer 38 mm op mijn fiets gezet (42 mm werd probleem met spatborden). Behalve dat de band snel en comfortabel is op asfalt heeft deze goed grip op nat wegdek een ook op de semi verharde Duitse fietspaden (los grind, modder en stenen). En na 1400 km nog geen lek.
Grtz nins
Voor mij ook supremes, voor mijn woon-werk verkeer dan. Mits je niet te veel onverhard hoeft te rijden zijn ze voor mij tot nu toe het ideale compromis tussen snel, grip en comfort. Heb de dikste die tussen mijn vork past genomen, pomp ze niet al te hard op (deed ik eerst wel maar scheelt voor mijn gevoel nauwelijks in rolweerstand en wel in grip (duidelijk minder bij 5,5 bar) en comfort (idem). Zitten nu ruim een jaar op mijn fietsje, dus dat is zo'n 10.000 km. Slechts 1 keer lek gereden. Inmiddels wel aan vervanging toe, er zitten mij iets te veel beschadigingen in de buitenlaag.
lvdb1956 schreef:Ik rijd met Continental Contact 42x622 . Vooraan ligt die band er nu reeds 16.500 km op. Achteraan diende ik te vervangen na zo'n 11.000 km. Totaal aantal lekke banden tot nog toe: 2. Ik rijd 2/3 asfalt.
Luc.
Ik blijf het een raadsel vinden waarom de een probleemloos met conti's rijdt terwijl dat bij de ander niet zo is. Van de zomer reed ik ook met conti's, maar na 1200 km begaf de zijwand het. Ook op de voorband zat een diepe inkeping van de velgrand ingebakken.
Zou het kunnen zijn dat sommige type velgen het 't gewoon slecht doen met Conti's? :roll:
LeovanLierop schreef: Ik blijf het een raadsel vinden waarom de een probleemloos met conti's rijdt terwijl dat bij de ander niet zo is. Van de zomer reed ik ook met conti's, maar na 1200 km begaf de zijwand het. Ook op de voorband zat een diepe inkeping van de velgrand ingebakken.
Zou het kunnen zijn dat sommige type velgen het 't gewoon slecht doen met Conti's? :roll:
Volgens mij begint het met het feit dat Conti productie in Duitsland heeft en in het verre oosten. Recepten worden veranderd, productie gaat naar het lagelonen land en het verre oosten is heel ver weg ;). Wat vroeger OK was kan een volgende keer Sh$% zijn

De rubbermix die Conti gebruikt is bovendien ook niet erg duurzaam, 20 jaar oude Pasela's zien er betrouwbaarder uit dan 5 jaar oude GP 4000's !
Op mijn Conti's staat met dikke letters 'Handmade in Germany', en goedkoop waren ze ook niet met 45,80.
Hoi allemaal,
Ik was even weggeweest en lees me nu weer in.
:evil: Dat is ook wat: die goed oude XR's zijn niet meer.

Maar goed dat ik nog gauw een stel gekocht heb. Als ik thuis ben , zet ik altijd mijn oude er op die al meer dan 10.000 km hebben "gelopen".

Volgens mij zijn de extremes, tours en die andere van Schwalbe, odanks andere berichten, echt niet te vergelijken met de XR 's, jammer hoor.
Rob W.
In mijn herinnering had de Marathon van 2004 ofzo wel degelijk die blauwe brekerlaag waar die punaise in kan. Die zit nu in ieder geval in de Marathon Plus (zonder Tour). Dat zou 'm volgens mij moeten zijn.
Maar ook ik kan het mis hebben... :wink:
Maar als je het profiel van de XR's vergelijkt met die andere, dan is het verschil groot. XR heeft dik profiel met daarbij dan nog die "blauwe" laag en maar smalle openingen daartussen, volgens mij dan. Rob W