Een laatste nadeel van schijfremmen naast alles wat al gezegd is dat je een heel stijve voorvork nodig hebt. Zelf hou ik vanwege het comfort en de betrouwbaarheid van klassieke ongeveerde dunne stalen voorvorken met een gegoten vorkkroon. Dat kan dus niet met een schijfrem omdat de belasting van de vork veel te groot wordt. Je zit dus vast aan ofwel een geveerde voorvork met stijve poten, of een heel stijve ongeveerde vork. Als er iets het gevoel uit je frame haalt en je fietsplezier bederft dat is het wel zo'n lompe dooie vork.
De ideale reisfiets begint bij een mooie frame. Wat mij betreft is dat een goed en niet al te stijf stalen frame. Daar zou ik veel geld aan besteden (als je het hebt). Als er dan nog geld over is kun je denken aan duurdere onderdelen. Schijfremmen hebben net als voorvering hun plaats, maar die is bij stevig off road rijden. Voor andere toepassingen zou ik vrolijk kiezen voor iets simpelers, en genieten van de rijervaring met dat mooie frame.
Wim
De ideale reisfiets begint bij een mooie frame. Wat mij betreft is dat een goed en niet al te stijf stalen frame. Daar zou ik veel geld aan besteden (als je het hebt). Als er dan nog geld over is kun je denken aan duurdere onderdelen. Schijfremmen hebben net als voorvering hun plaats, maar die is bij stevig off road rijden. Voor andere toepassingen zou ik vrolijk kiezen voor iets simpelers, en genieten van de rijervaring met dat mooie frame.
Wim