door
B@se » wo 26 aug, 2009 12:57
pedalman schreef:Nogmaal: prima ding voor huis- tuin- en keukengebruik. Niet op een modderig paadje ergens in de Oeral.
De nuchtere constatering is dat de laterale sterkte van de riem onvoldoende is en om productietechnische redenen ook zal blijven. Toleranties zijn uiterst gering waardoor de set-up van de riem kritisch is; zaken waar ik erg zenuwachtig van wordt op een modderig paadje ergens in de Oeral.
Interessante beweringen,
nu is het zo dat de meest heavy use overbrengingen in de industrie worden volbracht dmv riemaandrijvingen, dit gebeurt als sinds de uitvinding van de stoom machine. Denk dus dat het idee van een riemaandrijving best ok is en ver uitgedacht. Kijk bv eens naar een Harley-Davidson, die heeft iets meer vermogen op een dergelijke riem staan dan een fietser met sterke benen. Om nog een voorbeeld aan te halen, de primaire overbrengingen in bv de olie productie of zaagmolens worden gedaan met riemen...
Probleem met het spannen van een dergelijke riem is niet anders dan met een ketting ism een naafversnelling.
En spannings variatie, kijk eens naar bv een overbrenging van een snowcat, die gaat ook met een riem en die flexen nogal.... dat gaat dus best goed.
Maar idd ben ik ook erg benieuwd naar de ervaringen van James.
Bas
(heeft geen aandelen van Gates, Rohloff of Santos..)