Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schwalbe Marathon Dureme - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Schwalbe Marathon Dureme

Eric, je schrijft dat 90% van de fietsers dat zwabbereren niet zal opmerken.
Dit doet me denken aan de schwalbe in het voetballen? Ook daar lijkt 90% van de scheidsrechters zo'n buiteling niet op te merken.

Overigens, schwalbe, het zou wel een heel toepasselijke vertaling zijn voor zwabberen.
Bedankt voor de uitleg.

Is de band buiten het dweileffect wel aan te raden voor dagelijks en fietsvakantie (veel asfalt) gebruik?
Ik ga de klanten de Supreme aanraden of de Extreme. Maar ik ben net terug van mijn mooie reis en ik weet niet of er de laatste twee maanden nog nieuwe ontwikkelingen zijn...
Eric Schuijt schreef:ik denk dat 90 procent van de fietsers het niet merkt.
Ik weet nou al dat ik bij die 10% ga horen. :twisted:

Je maakt me wel nieuwschierig. Het alternatief voor mij is de gewone Marathon, daar rijd ik het hele jaar al op. Dit noem ik de Rabobank onder de banden, maar het is wel aantrekkelijk om voor een procentje beter te gaan.
De standaard Marathon is zeker geen slechte band. Ook voor fietsers met bagage. En je houdt geld over om eens een appelgebakje te smukkelen en een ijskoude cola te drinken.
De Marathon Cross is ook nog altijd een goede optie. Betere off-road capaciteiten door de noppen, terwijl 'ie op asfalt ook gewoon goed zou moeten rollen.

In mijn persoonlijke overzichtje van Schwalbe-banden, staat 'ie op 1 in de categorie Allround Vakantieband.
Eric Schuijt schreef:Ik ga de klanten de Supreme aanraden of de Extreme. Maar ik ben net terug van mijn mooie reis en ik weet niet of er de laatste twee maanden nog nieuwe ontwikkelingen zijn...
Ik neem aan dat je je bevindingen over de Dureme aan Schwalbe hebt doorgegeven. Wat zeggen zij over het dweileffect?

Het nadeel van de Supreme is toch dat deze een kwetsbaardere zijwand heeft en daar dus sneller kapot of lek gaat? Ook heeft het 0,0 profiel, waardoor ook maar een klein beetje off-road al een probleem is lijkt me? Of is de Supreme toch echt de meest ideale band voor (voornamelijk) asfalt gebruikt?
Ik rijd nu bijna een jaar met die Supreme voor woon-werk verkeer en vind ze wel lekker rijden. Maar de sneeuw van nu is er teveel aan. Afbeelding Het is ook wel de eerste keer voor mij dat ik met zo 'n "ballon" banden rijd. In deze thread http://wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic ... 871#p96871 raden ze die Perfect Moiree 47mm banden voor de Supremes aan.
Dat is een interessante link, maar het ontbreekt aan de preciese data.
Wim
Ik vind het toch wel een soap worden met die nieuwe banden van Schwalbe. De Supreme's hadden ook behoorlijk wat kinderziektes in het begin, nu het dweilen weer met de nieuwe Dureme's . . . Ok, zal ook wel verholpen worden tenzijnertijd met een service pack.

Volgens mij had Schwalbe het veel eenvoudiger kunnen oplossen. Gewoon de oude XR's behouden en vouwbanden introduceren voor de marathon, marathon plus en marathon cross. Zo moeilijk is het toch niet. :P
Eric Schuijt schreef:De standaard Marathon is zeker geen slechte band.
Dat was mij ook al opgevallen. Sinds de zomer rij ik weer met de standaard marathon, alhoewel ik heb gehoord dat dit nogal een stugge band is, merk ik daar niets van.

Even goed lezen in de kleine lettertjes op de Schwalbe site bevestigd dit ook:
Schwalbe Website schreef:De beproefde Kevlar® anti-leklaag hebben we wederom verbeterd. De beschermlaag is sterker en daardoor betrouwbaarder. Tegelijkertijd is het ons gelukt het materiaal duidelijk elastischer te maken. Resultaat: het beschermingsniveau is hoger terwijl de rolweerstand toch lager is!
Hij rolt dus best wel goed. Nog een reden voor mij om niet voor de Dureme te kiezen.
Jessel,

ik heb vorig jaar aan een consultant/ontwerper van Bohle (=Schwalbe) mijn bevindingen over het prototype van de Dureme medegedeeld.
Afgelopen tocht heb ik zoveel spullen getest dat ik op dit moment niet iedereen daarover kan inlichten omdat ik het na twee maanden afwezigheid gewoon reuze druk heb. Zie ook de site die hieronder staat met testverslagen.

Op de Supreme heb ik overigens ook veel onverhard gereden met bagage. Hij heeft verbazingwekkend veel grip; meer dan je zou denken als je het proifiel ziet.
Speelt de afmeting van de band ook nog een rol?
Volgens mij heeft Eric 26 inch wielen en 50 mm brede banden getest.
Zou het 'zwabberen' minder zijn bij een 28 inch wiel met 42 mm banden?
Dat is inderdaad een goede vraag. Mijn interesse zou inderdaad uitgaan naar 28" 42mm.
Zou draad of vouwbanden ook nog uitmaken? (Dat vouwbanden bijvoorbeeld moeilijker perfect recht en evenwichtig om de velg te krijgen zijn en daardoor meer zwabberen?)
De breedte van de velg kan ook uitmaken. Menige velg van 26" fietsen is nogal "sportief" smal waardoor de hele band min of meer kan roteren om de velg.
Leon
De afgelopen maanden hebben wij de Dureme ook getest voor verschillende tijdschriften (komen binnenkort uit). Het dweileffect wordt nu wel heel stevig benadrukt. De Dureme is een heel goede all round band waar veel vakantiefietsers waarschijnlijk plezier aan beleven. Voor een echte wereldreis zou ik een andere keuze maken. Maar goed, die reis maken de meesten op dit forum niet.
Zit er nog verschil tussen de Dureme's en Supreme's bij het rijden met het huidige weer (sneeuw en gladheid)?

En helaas kan niemand mij tot nu toe uitsluitsel geven over draad of vouw banden. Als ik nu nieuwe banden zou kopen, dan wil ik gewoon de best mogelijke (dus het prijsverschil tussen draad en vouw is dan niet zo relevant). Maar ik ben gezien alle ervaringen nog niet overtuigd dat vouwbanden beter/fijner zijn dan draadbanden.
Ik zat zelf ook te wachten tot er iemand met verstand van zaken zou reageren.

Maar als dat niet gebeurt...

Vouwband is lichter dan een draadband (én volgens mij weegt het gewicht aan een draaiend wiel zwaarder dan een statisch gewicht). Maar ja, 50 gram per band voor een Marathon Dureme, is dat nou echt een argument?
De draad kán uitscheuren en daardoor een lastig te repareren lekke band veroorzaken (oud verhaal, 6 jaar geleden gebeurd met een Continental Top Touring 2000, maar het argument werd recent weer door onze LFB herhaald op het moment dat wij de keuze tussen draad en vouw moesten maken).
En een vouwband is opvouwbaar en dus goed bruikbaar als reserve band.

Het worst-case scenario is dat een vouwband los komt van de velg. De kans daarop lijkt mij groter dan bij een draadband, maar ik heb nergens gehoord of gelezen dat dit ook daadwerkelijk is gebeurd.

In ieder geval zijn onze eerste ervaringen met Schwalbe Marathon Supreme 26x2 (vouw) op de tandem mét bepakking positief.
Collega van me rijdt nu al tijdje met Dureme's 42-622, vindt ze niet heel anders rijden dan de gewone Marathons. Het profiel pikt wel heel veel kleine steentjes en prut op, lijkt mij nooit gunstig, maar nog geen lekke banden.

Rij zelf al zo'n anderhalf jaar met Supremes, ook 42-622, vind het echt een van de fijnste banden waar ik ooit op gefietst heb. Licht, snel, lekbestendig, goede grip.

Jasper
Bedankt voor je ervaring. Rijden jullie op vouw of op draadbanden?