Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De excentrische crankas. - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

De excentrische crankas.

Roger schreef:Het zadel een millimeter te hoog of te laag en ik zit al niet meer lekker op mijn fiets.
Daar kan ik nou echt niet bij.... :shock: , als je het tenminste letterlijk bedoelt. Die millimeter bedoel ik...
Kijk eens naar de padding van je (nieuwe/oude) fietsbroeken: Ik maak me toch sterk dat daar wel eens een millimetertje verschil in kan zitten. Bij mij in ieder geval wel en daar merk ik echt niets van. Maar misschien ben ik wel een ongevoelig mens..... :?
Nou Dick, of je een ongevoelig mens bent lijkt me sterk :roll: .
Die millimeter is een beetje gechargeerd.
Ik wil alleen maar aangeven dat als ik mijn crank verstel mijn mee zadelhoogte verstel.
Gr. Roger.
Is wel een interessante stelling: maakt een mm nou wel of niet uit?
Mijn persoonlijke ervaring is dat de (zadelhoogte)afstelling van mijn racefiets zeer kritsch is; 2mm te hoog of te laag en het 'voegt' niet lekker meer. :?
Wellicht ligt dit aan de hogere trapfrequentie of het hogere vermogen wat je op zo'n ding moet leveren dat dit zo kritisch is.
Dat deze afstelling wel degelijk zeer nauw luistert zie je terug bij sommige profs die hun hele carierre met hetzelfde model zadel blijven rijden (en dezelfde schoenen) om maar hun oude vertrouwde afstelling te behouden.

Voor vakantiefietsers is dit allemaal minder kritsch; de houding is anders, je hoeft geen topvermogen te trappen, er zit wat meer speling op de schoen-pedaal verbinding en de trapfrequentie ligt (veel) lager.
Toch is het, IMHO, biomechanisch gezien, niet handig om na 3- a 4000km trappen met je zadelafstelling te gaan rommelen. (Want:vereist spieraanpassing=>mogelijke blessures, ongemak)
Let wel; dit geldt voor mijn (kwetsbare) onderdanen, hoeft uiteraard niet voor andere fietsers op te gaan!
Mijn m-gineering heeft een excentrische trapas, en dat bevalt prima. Het is ook de klassieke tandemoplossing. Er zijn twee alternatieven. De eerste is inderdaad de kettingspanner, maar dat vind ik zo'n lelijke klunsoplossing. De tweede is schuifpadden. Het nadeel daarvan is dat je je spatborden af en toe moet verstellen omdat je je achterwiel iets naar voren of naar achteren verschuift. Op de site van m-gineering staat een uitgebreider verhaal over de voor een nadelen van de verschillende systemen. Ik zou me overigens kunnen voorstellen dat het bij gebruik van een beltdrive handiger is om met uitneembare en verstelbare padden te werken.
Tot slot wil ik je adviseren wat breder te kijken dan alleen de twee merken die je noemt. In dit prijssegment is er veel voor te zeggen ook eens goed te kijken bij de bouwers van maatframes. Je hebt het over hetzelfde soort geld, en perfecte pasvorm heeft dan toch wel wat (als je bezorgd bent over de kwaliteit van de zit....). Bovendien kun je dan de frame details en de afmontage echt zelf invullen.
Wim
Wim, is je toetsenbord stuk? :wink:
Sorry ja ik was moe van twee dagen vliegen en treinen en zat me te haasten op een nieuw toetsenbord. Ik zal de tikfouten er inderdaad even uithalen (het is beschamend, zie ik nu ook).
Wim
En nog een zeer tevreden gebruiker van een fiets met EBB.

Bob
Marco Meijerink schreef:Pragmatische oplossing: kies voor een merk fiets waar zowel een EBB in zit als een derailleuroog voor de kettingspanner. Je begint met de EBB. Mocht dat toch niet je ding zijn monteer je gewoon de kettingspanner.
Browse ook even naar het testrapport van de rohloffnaaf ergens in op dit forum. We hebben met beide systemen gefietst en hierin staan onze ervaringen. Misschien heb je er wat aan.

Grt,
Marco

Aan zo'n derailleuroog zat ik ook al aan te denken Marco.
Het blijft toch nog wel een beetje twijfelachtig als ik Roger z'n verhaal lees.
De 1 zal er minder moeite mee hebben als de ander als de maten iets verschuiven en dan is het wel fijn als je nog een alternatief hebt.
Ik zal je test ervaringen gaan lezen, bedankt voor de info.
Volgens mij maak je je verschrikkelijk hopeloos ten onrechte zorgen. En als je het niet wilt, kies dan voor schuifpadden. Als je ook nog een belt drive neemt is het probleem denk ik nog minder groot, want die rekken geloof ik (weet ik niet helemaal zeker) minder op.
Wim
Wim schreef:Mijn m-gineering heeft een excentrische trapas, en dat bevalt prima. Het is ook de klassieke tandemoplossing. Er zijn twee alternatieven. De eerste is inderdaad de kettingspanner, maar dat vind ik zo'n lelijke klunsoplossing. De tweede is schuifpadden. Het nadeel daarvan is dat je je spatborden af en toe moet verstellen omdat je je achterwiel iets naar voren of naar achteren verschuift. Op de site van m-gineering staat een uitgebreider verhaal over de voor een nadelen van de verschillende systemen. Ik zou me overigens kunnen voorstellen dat het bij gebruik van een beltdrive handiger is om met uitneembare en verstelbare padden te werken.
Tot slot wil ik je adviseren wat breder te kijken dan alleen de twee merken die je noemt. In dit prijssegment is er veel voor te zeggen ook eens goed te kijken bij de bouwers van maatframes. Je hebt het over hetzelfde soort geld, en perfecte pasvorm heeft dan toch wel wat (als je bezorgd bent over de kwaliteit van de zit....). Bovendien kun je dan de frame details en de afmontage echt zelf invullen.
Wim

Het probleem met zo'n op maat gemaakt frame is dat ik niet weet hoef hij rijdt.
Als je bijvoorbeeld die van Nicholas en de idworx bekijkt dan zie je dat de maten wat meer op het rechtdoor fietsen zijn gericht (wat langer frame en een wat minder rechte balhoofdhoek) en daar horen dan ook weer andere reacties bij.
Wim schreef:Volgens mij maak je je verschrikkelijk hopeloos ten onrechte zorgen. En als je het niet wilt, kies dan voor schuifpadden. Als je ook nog een belt drive neemt is het probleem denk ik nog minder groot, want die rekken geloof ik (weet ik niet helemaal zeker) minder op.
Wim

Hahahaha, je hebt waarschijnlijk helemaal gelijk.
Bij een maatframe gaat het om je lichaamsmaten, inclusief je gewicht (als je licht bent kunnen de buizen dunner zijn), de toepassing (wegdek en bagagegewicht) en de gewenste stuurkarakteristiek (snel of langzaam sturend, rechtuit bij hoge dan wel lage snelheid etc.). Die maten worden opgemeten (en eventueel vergeleken met een fiets die je al hebt en erg lekker zit), en het gebruik wordt besproken, net als de stuurkarakteritiek en de gewenste lichaamshouding.
De framebouwer ontwerpt en bouwt het frame vervolgens, hopelijk tot genoegen van de klant. Daar zit voor jou als klant een stukje onzekerheid in, en je moet inderdaad vertrouwen op de reputatie van de framebouwer. Mij is dat prima bevallen, en hetzelfde geldt denk ik voor bijna iedereeen die een maatframe heeft laten bouwen.
Confectie heeft in de praktijk ook zijn problemen. Er zijn prima winkels waar ze je met veel kennis van zaken op een confectieframe zetten en alles perfect afstellen. Helaas zijn er ook veel meer winkels waar ze je proberen te verkopen wat ze hebben, of het nu perfect past of niet. Je hoeft maar even op dit forum te zoeken en dan vind je een overvloed aan verhalen van mensen die een te grote of te kleine fiets hebben aangesmeerd gekregen, of een fiets die afgezien van de maat gewoon ongeschikt is voor het doel.
Wim