Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in de Pyreneen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietsen in de Pyreneen

Hoi,

Ik en mijn vriend zijn dit jaar ook vanplan om langs de Pyreneeën te fietsen. Iemand enig idee wat voor klimaat we kunnen verwachten half augustus aan de Franse kant? (We volgen de Katharen route).

Reken op een zomers klimaat, maar het kan in augustus ineens omslaan met een stevige onweersbui met de nodige wateroverlast!

Iemand al één van de volgende tochten gedaan?
-Narbonne-Biritz via Katharenroute en dan vanuit Biaritz naar Bordeau (beetje Sint-Jacobsroute maar daan meer langs de kust)

-Avignon-Narbonne (Route van de Groene wegen) en de Katharenroute daaropvolgende

Ik en mijn vriend willen een van beide combinaties doen, maar weten niet goed hoeveel tijd we hiervoor moeten uittrekken. We hebben nog nooit echt zulk heuvelachtig gebied als de Pyreneeen opgezocht.

Alle tips zijn welkom!!

Deze mede-Leuvenaar kan je niet voorthelpen, Karlien...
Maar ook voor mij is een beetje algemene info (bv. klimaat e.d.) en tips zeker welkom... ik ben trouwens van plan om je beide opties te combineren: Avignon - Narbonne - Biarritz - Bordeaux, gevolgd door Bordeaux - Genève - Andermatt - Milaan

Sta te popelen, maar ik moet nog wachten tot begin september :(

Waauw, ik mag hopen dat je dat niet probeert te bereiken in 2 weken tijd zoals wij van plan zijn :P
Vorig jaar probeerden wij Lyon (Loyette) -Camarque (of hoe schrijf je dat)- terug omhoog naar Orange en dan naar Narbonne. Na 3 dagen stranden we in Orange om wille van het noodweer. Dus mij zal je niet snel meer tegenkomen in Frankrijk in september...

Toch heel veel succes!

hoi,

De katharen route hebben wij vanaf narbonne gevolgd tot aan oloron st marie richting de col du somport. De route is niet echt hoog, maar wel redelijk zwaar doordat je steeds van 800 meter afdaald naar de 200 en dan weer behoorlijk wat moet klimmen uit een rivierdal. Ik zou aanraden om de zuidelijke variant te doen hierbij kom je langs mooie kastelen maar is wel iets meer klimmen.
Vooral de hitte kan vervelend zijn op de lange klimmen. Wij hadden eerst prachtig weer met temperaturen boven de 30 graden en daarna hadden we echt 3 dagen regen, mist en kou. Het weer kan dus snel omslaan, eind augustus.
Ben terug sinds gisteren van mijn fietsvakantie. bij deze wil ik graag de info posten die ik zocht maar niet vond, voor ik vertrok.
We vertrokken in Biarritz, wat als voordeel heeft dat je dan in Foix kan kiezen of je nog tijd hebt voor de zuidroute of niet. We hadden twee weken uitgestippeld voor de trip, maar hoopten stiekem dat we die niet nodig hadden.
En ja hoor, we vlogen door de bergen heen, en kozen dan ook voor het zuidelijke alternatief, lange klimmen schrikten ons niet meer af aangezien we Lourdes-St-berrtrand (heel veel klimmen) makkelijk hadden doorstaan. Zuidelijk alternatief is echt prachtig.
We deden er 9 dagen over om van Biarritz tot aan de middellandse zee te fietsen. De eerste dagen hebben we niet veel bezocht, maar naarmate we merkten dat we zo snel gingen, namen we meer tijd voor de steden (Lourdes (te mijden), St-Lizier, St-Bertrand, Foix, chateau de Montségur en een extra Gorges de Galamus), Het weer was heerlijk, nooit meer dan 25 graden, één enkele bui, zon met wat wolken, s ochtends wel soms koud.
Pas op voor de oost-west fietser, de wind staat meestal in de andere richting en wij hebben mogen ervaren dat die echt wel hard kan staan (we werden soms de bergen opgeblazen)
De zee tot zee ervaring was heerlijk en het landschap prachtig.

We hebben weer wat meer fietsvakantie-zelfvertrouwen, volgend jaar Corsica!