Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Op naar Santiago, maar welke banden? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Op naar Santiago, maar welke banden?

Ik ben nog steeds een fan van de Panaracer Highroad. Ik weet echt niets snellers zolang Grandbois geen 26 inch banden wil maken.
Wim
Wim schreef:Ik ben nog steeds een fan van de Panaracer Highroad. Ik weet echt niets snellers zolang Grandbois geen 26 inch banden wil maken.
Wim
Ze maken stapels 26" banden, alleen niet voor 559mm velgen :D
En daar baal ik van. Die Grandbois banden lijken geweldig (en die Hetre al helemaal), maar ik wil gewone, en niet zo'n exotische 584 mm maat.
Wim
Misschien mosterd na de maaltijd, maar ik ben afgelopen weken naar Santiago de C. gefietst via de Oude Wegen-route in Frankrijk en de Sweerman Jacobsroute in Spanje. Vrijwel altijd prima asfalt.
Gebruikte band: Marathon Racer (26 inch)
Aantal lekke banden: 0
Ik ben zeer tevreden over deze snelle, tamelijk geruisloze band; na 1300 km op de Filipijnen en 2600 km in Frankrijk en Spanje nog altijd niet lek gereden...
Wij hebben 15.000km gereden met 2 setjes Continental Travelcontact per fiets op de beste én slechtst mogelijke wegen in Azië, Europa en Oceanië.
Wij hebben nog NOOIT lek gereden! Da's ook iets waard he!
Snelheid en licht trappen enzo maakt volgens mij niet veel uit bij zwaar geladen fietsen op reis.
groetjes
Daar ben ik het toch niet mee eens. Allereerst kun je je fiets lichter beladen, maar belangrijker is dat juist bij lagere snelheden de weerstand voornamelijk de rolweerstand is van de banden, of je er nu veel op hebt geladen of niet. Bij hogere snelheid is het de luchtweerstand (geen voortassen en geen fladderende kleding is wat je kunt doen) en bij klimmen is het het gewicht.
Dit is geen pleidooi voor roekeloos lichte banden, maar wel voor snelle banden die nog net betrouwbaar genoeg zijn. Een band als de Big Apple kost je bij verder gelijke omstandigheden iets van een derde minder inspannning dan een Marathon XR.
Wim