Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tips voor Hebriden en Schotland? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Tips voor Hebriden en Schotland?

Wij zijn net terug van een tocht door Schotland en deels noord Engeland. In twee weken tijd hebben wij een aantal Sustrans routes gevolgd (overigens met een roeifiets, erg zwaar op de soms erg steile hellingen). 1300 km, 11.000 hoogtemeters, soms behoorlijk zware dagetappes (voor een roeifiets).

Onze tocht ging als volgt:
NN1 "Coast & Castles South" Newcastle-Edinburgh
NN75 "Clyde to Forth" Edinburgh-Glasgow
NN7 "Lochs & Glens North" Glasgow-Inverness
hier moesten we helaas wegens een gebroken voorvelg terug naar Glasgow met de trein, om vervolgens de tocht weer als volgt op te pakken:
NN75 "Clyde to Forth" Glasgow-Gourock
ferry Gourock-Dunoon
NN75 Dunoon-Portavadie
ferry Portavadie-Tarbert
NN78 Tarbert-Crinan(prawns om 14:00 uur gevangen en om 20:00 op ons bord)-Claonaig
ferry Claonaig-Lochranza (isle of Arran)
NN73 Lochranza-Brodick
ferry Brodick-Ardrossan
NN73 Ardrossan-Kilwinning
NN7 "Lochs & Glens South" Kilwinning-Carlisle
NN72 "Hadrian's Wall" Carlisle-Newcastle/Tynemouth(ferry)

De Sustrans routes zijn uitstekend bewegwijzerd. Ze leiden je langs de mooiste plekjes, zoveel mogelijk via verkeersluwe wegen en speciaal aangelegde fietspaden (over disabled railways, langs kanalen etc). Voor de navigatie vertrouwden we zoveel mogelijk op de bewegwijzering. Een enkele keer moesten we de kaart (uitstekend verzorgd met veel extra info) erbij pakken. De routes had ik ook in GPS, die hielpen om op het juiste spoor te blijven.

Verder valt op dat de highlands natuurlijk erg mooi zijn, maar de lowlands zijn zeker niet minder fraai en de hellingen niet minder steil! Ook erg afwisselend, soms ruig, soms lieflijk.

De wegen waren veelal verhard, maar modderpaden en een "fietspad" langs de oostkust over grasland kwamen ook voor. Houd rekening met veel slechte wegen met kuilen en gaten, rotsblokken, veel losse steentjes, ruw asfalt. Zorg voor goede banden voor vertrek! Wij hadden 10 lekke banden in 2 weken (voor 2 fietsen tezamen), 3 remkabels en 5 sets remblokjes vervangen, en dan dat kapotte wiel.

Ik raad aan zoveel mogelijk verkeersluwe wegen te volgen. Schotten rijden op de ook smalle wegen vaak veel te hard. Ik zou zeggen, volg zo veel mogelijk een van de prachtige Sustrans routes, die vermijden zo veel mogelijk de drukkere wegen en leiden je vaak ook over de soms erg prachtige fietspaden die speciaal met Europese subsidie zijn aangelegd (zie je tenminste nog een klein beetje terug van ook onze belastingcenten :wink: ). En onderschat de steilte van de hellingen niet: dan is 80-90 km per dag lang niet altijd "rustig aan doen", uiteraard afhankelijk van ervaring en vervoersmiddel (een onbepakte racefiets rijdt soepeler omhoog dan een bepakte roeifiets). Misschien een nadeel van de secundaire en nog mindere wegen: die zijn vaak wel steiler dan de meer doorgaande wegen (vrachtwagens moeten ook nog omhoog kunnen komen).

Veel aardige en vaak erg behulpzame Schotten (en Engelsen). Ze zijn niet zo gehaast als bij ons in de randstad. De b&b's vinden het geen probleem als je nat en modderig arriveert aan het einde van de dag (ondanks dat overal tot in de badkamers vloerbedekking ligt).

2 regendagen, verder vaak wel dreigend, soms met geluk om wat regenbuien heen gefietst of toevallig net aan het lunchen, een viertal dagen meer dan 25 graden. Overigens is het misschien wel een voordeel als de temperatuur overdag zo rond de 12-15 graden ligt ;-) want 's avonds was je je shirt en broek (van dat sneldrogende spul) snel, hangt ze op de verwarming die altijd aan is en de volgende dag zijn ze weer droog en fris.

Mocht iemand meer info willen hebben (bijvoorbeeld de gps-tracks), laat het me weten.
Als je op skye gaat kan ik je de mooiste plek is schotland vertellen (bij mooi weer dan anders zie je niks :lol: )

Het onbekende plek heet Glenbrittle, verstopt in de mooiste vallei van het hele eiland (niet te ver van de Talisker stookerij) Daar is ook een camping(niet bijzonder) aan het water met uitzicht over de zee, en bij slechte weer heb je ook een youth hostel.

Ik ben ik veel geweest door de jaren heen om deze bergen te beklimmen/lopen, echt een mooi plek(bij helder weer!!!).

Veel plezier met de klim als je weer eruit moet :lol:
We hebben vandaag getekend voor een maand Schotland (retourtje Newcastle met de boot) , let the sun shine (I hope) 8)

@ Shane Yep we gaan naar zowel de inner als de outer hebriden, dus ook naar skye. Dus bedankt voor de tip. Wat bedoel je met er weer uitkomen?

@ maar10 Bedankt voor de info Zou ik jullie gps tracks mogen ontvangen? Ik stuur je mijn prive mail wel als je die nodig hebt via de PB.
Het weer uitkomen ....ik ben elke keer hier geweest met een auto en het lijk best een stijl slingerweg naar beneden/boven, dus dat zal wel doortrappen zijn, maar ik vermoed met jullie ervaring dat dat geen probleem is, en ja je moet toch eerst na beneden dus je weet hoe je weer eruit moet komen( er is maar een weg :wink: ).

Maar bij slecht weer heeft het echt geen zin om hier te gaan je ziet de mooi Monroe's niet en de camping aan zee is echt armoe in de miezer :( Dus hou het achter de hand als "optie bij mooi(helder) weer". Maar ik vind de weg naar beneden een van de mooiste uitzichten ooit, zeker met een slokje whiskey op, De Talisker stookerij is net een paar km na de afslag voor glenbrittle :lol: .

hier een foto in de buurt,pijltje om te scrollen
Bedankt voor al jullie antwoorden, tips en tracks. De globale route is klaar, de boot en de trein is geboekt. Nu nog lekker inlezen voor de finishing touch.
De route is als volgt:

- Met de fiets naar de boot naar Newcastle
- Met de trein naar Ardrossan voor de boot naar het Inner hebriden eiland Arran.
- Fietsen Brodick naar Oban vai het eiland Kintyre
- Met de boot naar naar het eiland Mull
- Fietsen via Mull naar Malaig
- Met de boot naar Skye
- Via Skye naar de Outer Hebriden naar North Ulst, Berneray, Harris en Lewis.
- Weer aan het vaste land via Ulapool langs de kust omhoog naar John o'Goats
- Afdalen naar Inverness en daarna naar Glasgow via de Logs & Glens route North (jaja dit jaar eens voor het gemak een paar standaard routes :wink: )
- Afdalen via de kust naar Carlisle via de Logs & Glens route South
- Naar Newcastle via de Reivers route.


Nou iemand nog tips voor campings, good food en andere leuke zaken voor bovenstaande? Ik hoor het graag! 8)
Blanche schreef: (...) naar John o'Goats
John o'Groats, neem ik aan :wink: . Sorry, 't is zo'n bekend naam, die moet je toch goed hebben :oops: .
Fijne vakantie verder. Veel zon, weinig glas en geen schapen die je tent op eten http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 32&t=10789 :D .
:lol:
Blanche schreef:Nou iemand nog tips voor campings
Okay dan, twee aanraders:
1. Achmelvich (langs de prachtige weg op Assynt): met je tentje zo ongeveer in de branding, fantastische plek
2. Killiechronan (Mulll): tentje aan het loch met uitzicht op kliffen, ondergaande zon en veel vogels

Zoals overal loop je ook hier kans op een overmaat aan oversized caravans en campers die voor je mooie uitzicht staan. Zou verboden moeten worden. :x
willem.megens schreef:
Okay dan, twee aanraders:
1. Achmelvich (langs de prachtige weg op Assynt): met je tentje zo ongeveer in de branding, fantastische plek
2. Killiechronan (Mulll): tentje aan het loch met uitzicht op kliffen, ondergaande zon en veel vogels

Zoals overal loop je ook hier kans op een overmaat aan oversized caravans en campers die voor je mooie uitzicht staan. Zou verboden moeten worden. :x
Bedankt Willem! (alweer) Ze staan genoteerd.
Die pdf-jes die je me een tijdje terug met de mail stuurde, uit welk boekje is dat?
Tja wat al dat blik betreft....weg ermee! En alle auto's op de parkeerplaats! :wink:
Wat ik zou aanraden: gewoon een pub binnen stappen en zomaar iets bestellen: Natuurlijk kun je voor verassingen komen te staan: http://eten-en-drinken.infonu.nl/recept ... epten.html
Maar je ziet in iedergeval iets van de cultuur daar. We hebben eens een keer daar een huisje gehuurt (http://www.casamundo.nl/groot-brittannie/) en gewoon lekker rond gefietst.
Zo´n mooie natuur! Het was ons goed bevallen en zijn nog een keer gegaan. Maar dit keer met campings (ik weet de namen niet meer, maar kijk hier maar eens: http://www.reisverhaleneuropa.nl/campin ... otland.htm).
Natuurlijk moet je de Whisky niet vergeten daar: http://www.scotchwhisky.net/distilleries/talisker.htm

Veel plezier!
Blanche,

In Tarbert (Kintyre) goede keuze in Cadora Cafe, aan de haven, zowel voor lunch als voor diner.

Als je van seafood houdt
(A: I'm on a seafood diet.
B: ??
A: Yes, when I see food, I eat it)
dan moet je zeker op weg naar Oban de detour van 3 kilometer naar Crinan maken als je langs het Crinan canal fietst. In het Crinan hotel krijg je op je bord wat eerder die dag gevangen is. Het hotel is overigens ok, een stuk minder vergane glorie sinds de laatste renovaties. Schitterende uitzichten vanuit de kamers over de zee met aan de overkant het eiland Jura.

Verder:

Logs & Glens route South. Voordat je de doorsteek maakt richting Glen Trool op weg naar Newton Stuart, net buiten Crosshill vind je B&B Rigg Cottage, http://www.ctc-maps.org.uk/cyclists_wel ... hment/1387
Kate maakt een eenvoudige maar eerlijke maaltijd. Wij hebben ook een lunchpakket meegevraagd (werd door Sustrans aangeraden, vanaf Crosshill viel het overigens reuze mee met de afstand naar Glen Trool waar je ook ok kan lunchen). Prima ruime kamer. Schitterende locatie boven op een heuvel met fantastische uitzichten. Slapen plus 3 maaltijden voor 2 personen kostte 70 pond :-).

Logs & Glens route South. B&B Douglas house in Castle Douglas, http://www.douglas-house.com/location.html Heerlijk eten, erg vriendelijke eigenaren.
Wow Maar10 !!! :D
Ik heb alle adressen genoteerd.
Want ook ik ben graag op seafood dieet 8)
Had jij dan een boekje van Sustrans waar dit soort adressen instaan dan?
van de Sustrans routes (jij volgt in ieder geval de Lochs & Glens North en South) zijn prima kaarten, heb je die al?

De adressen heb ik simpelweg gegoogled :lol: soms van te voren Crosshill ter plekke.
Yep dit is de eerste keer dat ik routekaarten heb gekocht. Meestal plan ik zelf maar de routes kwamen erg overeen met wat we wilden. Ze zijn erg goedkoop rechtsreeks bij Sustrans in de webshop te koop, de helft van de prijs in Nederland (vanwege de lage pond).
Naast de buienradar heb je nog een belangrijke site voor Schotland....
namelijk de midgets-radar :P

http://www.midgeforecast.co.uk/2008/
Ik verheug me al op jouw leuke filmpjes bij de nuisance levels! :twisted:
Afbeelding
Harris is erg mooi, ruig en verlaten. Je kunt het eiland nog prima in een dag rond rijden als je daar in de ochtend met de boot uit Skye aankomt.

Overal op het eiland lopen schapen rond en die leveren de wol voor het befaamde Harris Tweed. Schapen worden zo laat mogelijk geschoren omdat de onderwol dan het fijnst is. Gevolg is dat ze dan al een tijd in de rui zijn, eruit zien als een lopende voddenbaal en het hele eiland vol met stukken wol ligt.

Als het waait op Harris lijkt het net of er schapen door de lucht vliegen :D

Vergeet ook niet om de sluizen van het Caledonian canal bij Fort William (Neptune's Staircase, 8 sluizen met bijna 20 meter verval, gebouwd in 1822 en nog steeds in bedrijf) en Fort Augustus (idem) bij Loch Ness te bekijken.

Er loopt aan de westkant ook een mooie MTB route langs het hele Caledonian canal. Doe de groeten aan Nessie...
De tovenaar schreef:Ik verheug me al op jouw leuke filmpjes bij de nuisance levels! :twisted:
Afbeelding

De midgets-nuisance levels lijken mee te vallen dit jaar :P

http://2010.midgeforecast.co.uk/
Smitty schreef: Overal op het eiland lopen schapen rond en die leveren de wol voor het befaamde Harris Tweed. Schapen worden zo laat mogelijk geschoren omdat de onderwol dan het fijnst is. Gevolg is dat ze dan al een tijd in de rui zijn, eruit zien als een lopende voddenbaal en het hele eiland vol met stukken wol ligt.
Beetje late reactie op dit bericht, maar het moet toch even.
Net terug uit Schotland en ook een beetje rondgefietst op Harris en Lewis. Wat mij juist opviel was het gebrek aan schapen.
In Stornoway 4 meter Harristweed gekocht, en daar nog ruim een week mee rondgezeuld. En maar even de vraag gesteld waar die wol vandaag kwam. Die komt dus van het vaste land, want op de eilanden zijn veel te weinig schapen.

Peter
Over die midges gesproken. Het grootste gedeelte van mijn reis in Schotland heb ik geen midge gezien. Pas ten zuiden van Ullapool zag ik de eersten, maar toen was het al eind mei. Ze waren vervelend, maar niet meer dan dat. Ten zuiden van Fort William toch maar effe wat spul gekocht. Vooral omdat ik nog stukken off road ging. Lopend een berg op krioelde het van die beesten. Snel dat spul er op gesmeerd en ze durfde me niet meer te steken. 8)
Leo van Lierop schreef:Over die midges gesproken. Het grootste gedeelte van mijn reis in Schotland heb ik geen midge gezien. Pas ten zuiden van Ullapool zag ik de eersten, maar toen was het al eind mei. Ze waren vervelend, maar niet meer dan dat. Ten zuiden van Fort William toch maar effe wat spul gekocht. Vooral omdat ik nog stukken off road ging. Lopend een berg op krioelde het van die beesten. Snel dat spul er op gesmeerd en ze durfde me niet meer te steken. 8)
Dat zeg ik, ze zijn niet zo talrijk dit jaar. http://2010.midgeforecast.co.uk/
Wij gebruiken liever geen Deet en gaan Smidg proberen. Ik heb ook gehoord dat het Britse leger Avon skin so smooth effectief inzet. Das een soort bodylotion. Softies! :wink: