Wij zijn net terug van een tocht door Schotland en deels noord Engeland. In twee weken tijd hebben wij een aantal Sustrans routes gevolgd (overigens met een roeifiets, erg zwaar op de soms erg steile hellingen). 1300 km, 11.000 hoogtemeters, soms behoorlijk zware dagetappes (voor een roeifiets).
Onze tocht ging als volgt:
NN1 "Coast & Castles South" Newcastle-Edinburgh
NN75 "Clyde to Forth" Edinburgh-Glasgow
NN7 "Lochs & Glens North" Glasgow-Inverness
hier moesten we helaas wegens een gebroken voorvelg terug naar Glasgow met de trein, om vervolgens de tocht weer als volgt op te pakken:
NN75 "Clyde to Forth" Glasgow-Gourock
ferry Gourock-Dunoon
NN75 Dunoon-Portavadie
ferry Portavadie-Tarbert
NN78 Tarbert-Crinan(prawns om 14:00 uur gevangen en om 20:00 op ons bord)-Claonaig
ferry Claonaig-Lochranza (isle of Arran)
NN73 Lochranza-Brodick
ferry Brodick-Ardrossan
NN73 Ardrossan-Kilwinning
NN7 "Lochs & Glens South" Kilwinning-Carlisle
NN72 "Hadrian's Wall" Carlisle-Newcastle/Tynemouth(ferry)
De Sustrans routes zijn uitstekend bewegwijzerd. Ze leiden je langs de mooiste plekjes, zoveel mogelijk via verkeersluwe wegen en speciaal aangelegde fietspaden (over disabled railways, langs kanalen etc). Voor de navigatie vertrouwden we zoveel mogelijk op de bewegwijzering. Een enkele keer moesten we de kaart (uitstekend verzorgd met veel extra info) erbij pakken. De routes had ik ook in GPS, die hielpen om op het juiste spoor te blijven.
Verder valt op dat de highlands natuurlijk erg mooi zijn, maar de lowlands zijn zeker niet minder fraai en de hellingen niet minder steil! Ook erg afwisselend, soms ruig, soms lieflijk.
De wegen waren veelal verhard, maar modderpaden en een "fietspad" langs de oostkust over grasland kwamen ook voor. Houd rekening met veel slechte wegen met kuilen en gaten, rotsblokken, veel losse steentjes, ruw asfalt. Zorg voor goede banden voor vertrek! Wij hadden 10 lekke banden in 2 weken (voor 2 fietsen tezamen), 3 remkabels en 5 sets remblokjes vervangen, en dan dat kapotte wiel.
Ik raad aan zoveel mogelijk verkeersluwe wegen te volgen. Schotten rijden op de ook smalle wegen vaak veel te hard. Ik zou zeggen, volg zo veel mogelijk een van de prachtige Sustrans routes, die vermijden zo veel mogelijk de drukkere wegen en leiden je vaak ook over de soms erg prachtige fietspaden die speciaal met Europese subsidie zijn aangelegd (zie je tenminste nog een klein beetje terug van ook onze belastingcenten ). En onderschat de steilte van de hellingen niet: dan is 80-90 km per dag lang niet altijd "rustig aan doen", uiteraard afhankelijk van ervaring en vervoersmiddel (een onbepakte racefiets rijdt soepeler omhoog dan een bepakte roeifiets). Misschien een nadeel van de secundaire en nog mindere wegen: die zijn vaak wel steiler dan de meer doorgaande wegen (vrachtwagens moeten ook nog omhoog kunnen komen).
Veel aardige en vaak erg behulpzame Schotten (en Engelsen). Ze zijn niet zo gehaast als bij ons in de randstad. De b&b's vinden het geen probleem als je nat en modderig arriveert aan het einde van de dag (ondanks dat overal tot in de badkamers vloerbedekking ligt).
2 regendagen, verder vaak wel dreigend, soms met geluk om wat regenbuien heen gefietst of toevallig net aan het lunchen, een viertal dagen meer dan 25 graden. Overigens is het misschien wel een voordeel als de temperatuur overdag zo rond de 12-15 graden ligt want 's avonds was je je shirt en broek (van dat sneldrogende spul) snel, hangt ze op de verwarming die altijd aan is en de volgende dag zijn ze weer droog en fris.
Mocht iemand meer info willen hebben (bijvoorbeeld de gps-tracks), laat het me weten.
Onze tocht ging als volgt:
NN1 "Coast & Castles South" Newcastle-Edinburgh
NN75 "Clyde to Forth" Edinburgh-Glasgow
NN7 "Lochs & Glens North" Glasgow-Inverness
hier moesten we helaas wegens een gebroken voorvelg terug naar Glasgow met de trein, om vervolgens de tocht weer als volgt op te pakken:
NN75 "Clyde to Forth" Glasgow-Gourock
ferry Gourock-Dunoon
NN75 Dunoon-Portavadie
ferry Portavadie-Tarbert
NN78 Tarbert-Crinan(prawns om 14:00 uur gevangen en om 20:00 op ons bord)-Claonaig
ferry Claonaig-Lochranza (isle of Arran)
NN73 Lochranza-Brodick
ferry Brodick-Ardrossan
NN73 Ardrossan-Kilwinning
NN7 "Lochs & Glens South" Kilwinning-Carlisle
NN72 "Hadrian's Wall" Carlisle-Newcastle/Tynemouth(ferry)
De Sustrans routes zijn uitstekend bewegwijzerd. Ze leiden je langs de mooiste plekjes, zoveel mogelijk via verkeersluwe wegen en speciaal aangelegde fietspaden (over disabled railways, langs kanalen etc). Voor de navigatie vertrouwden we zoveel mogelijk op de bewegwijzering. Een enkele keer moesten we de kaart (uitstekend verzorgd met veel extra info) erbij pakken. De routes had ik ook in GPS, die hielpen om op het juiste spoor te blijven.
Verder valt op dat de highlands natuurlijk erg mooi zijn, maar de lowlands zijn zeker niet minder fraai en de hellingen niet minder steil! Ook erg afwisselend, soms ruig, soms lieflijk.
De wegen waren veelal verhard, maar modderpaden en een "fietspad" langs de oostkust over grasland kwamen ook voor. Houd rekening met veel slechte wegen met kuilen en gaten, rotsblokken, veel losse steentjes, ruw asfalt. Zorg voor goede banden voor vertrek! Wij hadden 10 lekke banden in 2 weken (voor 2 fietsen tezamen), 3 remkabels en 5 sets remblokjes vervangen, en dan dat kapotte wiel.
Ik raad aan zoveel mogelijk verkeersluwe wegen te volgen. Schotten rijden op de ook smalle wegen vaak veel te hard. Ik zou zeggen, volg zo veel mogelijk een van de prachtige Sustrans routes, die vermijden zo veel mogelijk de drukkere wegen en leiden je vaak ook over de soms erg prachtige fietspaden die speciaal met Europese subsidie zijn aangelegd (zie je tenminste nog een klein beetje terug van ook onze belastingcenten ). En onderschat de steilte van de hellingen niet: dan is 80-90 km per dag lang niet altijd "rustig aan doen", uiteraard afhankelijk van ervaring en vervoersmiddel (een onbepakte racefiets rijdt soepeler omhoog dan een bepakte roeifiets). Misschien een nadeel van de secundaire en nog mindere wegen: die zijn vaak wel steiler dan de meer doorgaande wegen (vrachtwagens moeten ook nog omhoog kunnen komen).
Veel aardige en vaak erg behulpzame Schotten (en Engelsen). Ze zijn niet zo gehaast als bij ons in de randstad. De b&b's vinden het geen probleem als je nat en modderig arriveert aan het einde van de dag (ondanks dat overal tot in de badkamers vloerbedekking ligt).
2 regendagen, verder vaak wel dreigend, soms met geluk om wat regenbuien heen gefietst of toevallig net aan het lunchen, een viertal dagen meer dan 25 graden. Overigens is het misschien wel een voordeel als de temperatuur overdag zo rond de 12-15 graden ligt want 's avonds was je je shirt en broek (van dat sneldrogende spul) snel, hangt ze op de verwarming die altijd aan is en de volgende dag zijn ze weer droog en fris.
Mocht iemand meer info willen hebben (bijvoorbeeld de gps-tracks), laat het me weten.