Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietshelm? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietshelm?

129 berichten
Leon schreef:Hoe denk jij erover om mensen boven de 70 ook binnenshuis te verplichten een helm te dragen en kinderen tot acht jaar 24 uur per dag? Het zou veel schelen in de letsels, want heel veel ongelukken gebeuren in en om het huis en bij kinderen en ouderen.
Leon
Michael W schreef:Goed idee Leon, we zijn gewoon totaal gek dat we dat nog niet geregeld hebben 8) :P
Leon en Michael, ik had niet het idee dat de discussie hier ging over verplichten of regelen....
Ik dacht dat de vraag was: draag je wel of niet een helm. Jullie (en ook ik) leven in een land waar het dragen van een fietshelm wordt overgelaten aan je (al dan niet :wink: ) gezonde verstand.
Zelfs als die fietshelm mij slechts enkele procenten meer kans geeft om er in geval van een ongeval zonder (ernstig) hersen- dan wel hoofdletsel vanaf te komen, zet ik hem op! Afbeelding
Dick Schuurman schreef:Ik dacht dat de vraag was: draag je wel of niet een helm. Jullie (en ook ik) leven in een land waar het dragen van een fietshelm wordt overgelaten aan je (al dan niet :wink: ) gezonde verstand.
Zelfs als die fietshelm mij slechts enkele procenten meer kans geeft om er in geval van een ongeval zonder (ernstig) hersen- dan wel hoofdletsel vanaf te komen, zet ik hem op!
Ik twijfel zeker niet aan mijn gezonde verstand, maar aan een helm krijgen ze mij niet, zoals een stukje hoger al staat. Wat mij betreft moet iedereen dat gewoon zelf bepalen, ik vind het overbodig.

Maar als ik dan lees dat je dan gewoon totaal gek bent of moet zijn als je zo'n stom ding niet opzet, dan hoef je van mij natuurlijk geen serieuze reactie meer te verwachten!! 8)
Michael W schreef:Maar als ik dan lees dat je dan gewoon totaal gek bent of moet zijn als je zo'n stom ding niet opzet, dan hoef je van mij natuurlijk geen serieuze reactie meer te verwachten!!
Maar die (rood) was gelukkig niet van mij!Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Michael W schreef: Maar als ik dan lees dat je dan gewoon totaal gek bent of moet zijn...
Idd, volgens mij was JIJ degene die die woorden voor het eerst gebruikte...
Goed idee Leon, we zijn gewoon totaal gek dat we dat nog niet geregeld hebben
Afbeelding

:oops: had ik even over Sonya's berichtje heen gelezen... maar desalniettemin uit de context gerukt: "Maar fiets je dan in andere landen met een heel andere kijk op het recht van een fietser en sorry hoor, je bent gewoon totaal gek als je niet zo'n kleine verandering maakt aan je uiterlijk."

Dat wil dus zeggen dat als je in India opzettelijk een aantal keren van de weg geduwt wordt, het misschien wel verstandig is om een helm te dragen, want voor je het land verlaat, kon het nog wel eens gebeuren...

En hier laat ik het bij, mensen, doei! Volgende onderwerp!
sonali schreef: :oops: had ik even over Sonya's berichtje heen gelezen...
Precies, eerst goed lezen dan pas reageren :wink:
sonali schreef:Dat wil dus zeggen dat als je in India opzettelijk een aantal keren van de weg geduwt wordt, het misschien wel verstandig is om een helm te dragen, want voor je het land verlaat, kon het nog wel eens gebeuren...
Nogmaals: eerst goed lezen !!

De openingsvraag was "Onze fietsvakanties gaan door Nederland en Europa."
ach, bedoelde Italie natuurlijk lieverd...
heb een tijdje geen helm gedragen weet je...
sonali schreef:ach, bedoelde Italie natuurlijk lieverd...
heb een tijdje geen helm gedragen weet je...
Die heb je volgens mij ook niet nodig :P
Allereerst dank voor jullie reacties.

Ik ben in de gelukkige omstandigheid over een gezond stel hersenen te beschikken.
Dat zorgt er wellicht voor dat ik kritisch kijk naar het wel of niet dragen van een fietshelm.
Is het een schijnveiligheid of levert het echt verlenging van een kwalitatief goed leven op bij een val of aanrijding.
Ik weet als geen ander wat er met je kan gebeuren als je met je hoofd op een stoeprand valt. Brengt mijn werk met zich mee.
Per jaar fietsen hoeveel mensen? Hoeveel kilometers? Hoeveel % valt? Wat is daarbij het letsel? Hoofdletsel?

Soms is het goed andermans ideeen, ervaringen, fantasien, etc. mee te nemen in je besluit.

Als een fietshelm emotioneel je een veilig gevoel geeft, zet hem gerust op.
Ik wil behalve op gevoel ook een rationele overweging maken.
Is het risico hoog (=subjectief) zet ik een helm op. Anders vind ik de wind door mijn haren wel erg lekker.
PS; Ik ben al jaren als een motorhelm zo glad op mijn hoofd.

Veel mooie en veilige fietskilometers toegewenst, ik laat nog wel weten of ik aan de helm ga. :wink:

Wim
sonali schreef:Ik kom uit een land waar het verplicht is. Dus geen discussie: helm op en het voelt prima hoor. Geen gezeur over belemmeringen of wat dan ook. Het is bedoeld als bescherming en het doet dat zeer goed.

In australie helpt de helm vooral om fietsers van de fiets te houden. De diehards die blijven fietsen zijn precies dat, in de ziekenhuizen was er van een reductie in ongevallen niets te merken. Automobilisten laten blazen is daarintegen wel effectief
http://www.cycle-helmets.com/

Ook grappig: wat zijn de maatschappelijke kosten als je helmplicht invoert:
http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm? ... id=1368064

En voor de liefhebbers van kwizzen: hoe veilig is fietsen;
http://www.bicyclinglife.com/SafetySkil ... tyQuiz.htm
Ik heb ook onlangs een fietshelm gekocht. In NL wil ik hem niet gebruiken, maar als je fietst in b.v. bergachtige gebieden en off the road (wandel) weggetjes lijkt het mij niet onveilig.
Het is wel zoals Wim zegt lekker als je met je hoofd door de wind kunt fietsen zonder helm. Sommige collega's van mij hebben een cabriolet, ik zeg dan altijd dat ik ook een cabriolet heb. " Welke?" vragen ze dan, "een fiets" zeg ik dan.
LizPie schreef:Bij racefietsen en MTB-en gaat de helm altijd op. Liz
Bij wielrennen alleen als we in een peloton rijden, in het bos wel (meer voor laaghangende takken dan voor vallen) en op fietsvakantie..... NOOIT. :evil:

Waar blijft dan het 'wind in je haren, zon op je huid gevoel'?

Pet alleen gedragen op de Spaanse hoogvlakte mij temperaturen van boven de 40 graden.
In Nederland draag ik geen helm op de fiets, daar kom ik ook zelden boven de 25km per uur. Maar in Frankrijk wil het (bergaf :wink: )wel eens boven de 50 komen. Daarom zet ik een helm op. Dat zou ik hier op een brommer oid ook doen.
En zolang er niets in de wet staat moet iedereen het natuurlijk zelf weten
Op fietsvakantie (bijna) altijd een helm op.
Tijdens het forensen in Nederland (plm 40 km/dag) sinds afgelopen zomer ook, nadat ik met mijn schedeldak het asfalt had geraakt en bijna 3 maanden met een zware hersenschudding en een gebroken sleutelbeen thuis heb gezeten. Dat sleutelbeen was vrij snel weer OK, maar zo'n hersenschudding wens ik in de toekomst te voorkomen... Het heeft meer dan een half jaar geduurd voordat ik weer echt helemaal OK was.

Vincent.
Vincent Schut schreef:Op fietsvakantie (bijna) altijd een helm op.
Tijdens het forensen in Nederland (plm 40 km/dag) sinds afgelopen zomer ook, nadat ik met mijn schedeldak het asfalt had geraakt en bijna 3 maanden met een zware hersenschudding en een gebroken sleutelbeen thuis heb gezeten. Dat sleutelbeen was vrij snel weer OK, maar zo'n hersenschudding wens ik in de toekomst te voorkomen... Het heeft meer dan een half jaar geduurd voordat ik weer echt helemaal OK was.
Hersenschudingen kunnen naar zijn. Ik heb er een paar jaar geleden eentje gehad waaraan ik verminderd gezichtsvermogen (sindsdien een bril) en tinnitus (=oorsuizen) heb overgehouden. Ik ben nog steeds niet gewend aan die constante herrie in mijn hoofd, maar op de fiets heb ik er geen last van :-)

Ik draag in Nederland geen helm en boven de 45km/h vind ik het risico onnodig groot dus ga ik vanzelf op de rem. Maar in het buitenland draag ik die helm wel, vooral als ik de weg moet delen met een auto. Maarja of het veel zin heeft, als een auto je goed raakt dan helpt zo'n stukje schuim ook niet meer. Een grotere reden voor mij om de helm te gebruiken op zo'n weg is dat je dan gewoon meer opvalt in het verkeer.
Mijn vrouw en ik twijfelen ook nog heel erg over de aanschaf van een helm.

Ten eerste heb ik er nog zelden één gevonden welke goed past (mijn hoofd is ongeveer 62cm, ik heb ook nog nooit een passend petje gevonden).
Ten tweede ziet het er wel echt heel lullig uit bij mij, deels omdat ik dus al een groot hoofd heb en het met helm helemaal een karikatuur lijkt en deels omdat ik geen kort kapsel heb en mijn haar er dus echt aan alle kanten onderuit komt.
Ten derde fietsen we voorlopig alleen in Nederland en voorlopig ook nog altijd met fietskar met twee kinderen erin, waardoor je en goed zichtbaar bent en niet boven de 25km/u uitkomt. Ook bij een hellinkje hou ik altijd in, aangezien ik niet met fietskar en al onderuit wil slippen.

Onder deze omstandigheden lijkt mij een helm niet echt nodig. Maar we willen ook door de Veluwe gaan trekken en daar heb je wel veel steile en kronkelige bospaadjes...
Tja, van leven ga je dood :P
Als een helm niet past heeft hij geen zin. :!: Zelfs voorstanders van helmen zijn het daar over eens. Helmen werken slechts tot een snelheid van 17 km per uur. Een auto terugkoppen is er dus niet bij.

En natuurlijk staat het iedereen vrij om met 25-30C een lekkere warme muts op te zetten. Zelf vind ik dat je voor schut rijdt. Die helm kun je dan maar beter met wandelen gebruiken want dan doet hij tenmiste nog iets.
Ik vind het niks, een helm op. En dat is mijn eigen keuze. Gelukkig dat ik deze keuze nog heb, want we hebben steeds minder te kiezen. Als je na een dag fietsen onder de douche stapt kun je ook uitglijden en met je hoofd ongelukkig terecht komen. En dan heb je net je helm afgedaan......
Ik bedoel hiermee dat een zeker risico nu eenmaal bij het leven hoort. En een ongeluk zit altijd in een klein hoekje.
Maar als je je prettiger voelt met een helm op moet je het vooral doen. Volg je eigen gevoel. Maar verplicht stellen, nee.
catemaron schreef:Helmen werken slechts tot een snelheid van 17 km per uur.
Heb je een bron bij deze boude uitspraak? Niet dat ik iedereen aan een helm wil, dat is inderdaad een vrije keuze, maar het valt me wel op dat veel "niet-helm-dragers" grote vooroordelen hebben.
Mleek schreef:
catemaron schreef:Helmen werken slechts tot een snelheid van 17 km per uur.
Heb je een bron bij deze boude uitspraak? Niet dat ik iedereen aan een helm wil, dat is inderdaad een vrije keuze, maar het valt me wel op dat veel "niet-helm-dragers" grote vooroordelen hebben.
redelijk overzicht: http://www.cyclehelmets.org/papers/c2023.pdf