Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPS, ik geen ervaring!!! Wat moet ik kopen??? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

GPS, ik geen ervaring!!! Wat moet ik kopen???

Blanche schreef:en nooit meer ruzie met je partner tijdens het zoeken !!).
:lol: Dat is al lang opgelost Blanche.... daarom ga (bijna) altijd alleen. Ook nog meer ruimte in dat kleine rottentje. :wink:
mario schreef:Mijn ex-buurman was oud beroeps militair geweest hij leerde mij wel eens iets over kompassen en kaarten. Hij kon in Spanje met een goede kaart en kompas heel nauwkeurig zien waar een grot was. En die was er ook toen wij na 1 uur rijden met de auto en na 1 uur een berg te hebben beklommen.
Kijk, daarom verdwaal ik dus ook (bijna) nooit... Mario's ex-buurman was dus een collega van mij.... :lol:
mario schreef:Als je de kleine wijzer van je horloge naar de zon laat wijzen en je neemt dan het midden tussen de kleine wijzer en de twaalf, dan weet je waar het zuiden is. :P Kost mij helemaal niks.

Mario
Nou Mario, jij hebt kennelijk volstrekt geen behoefte aan het gebruik van mobieltjes laat staan van GPS. Prima, daar kan ik me ook zeker iets bij voorstellen. Maar laat die anderen (waaronder ikzelf) nu maar lekker in hun waarde door ze te laten spelen met die apparatuur, we hebben er veel plezier in en we denken kennelijk dat het ons ook voordelen biedt.

jim
Dick Schuurman schreef:
mario schreef:Mijn ex-buurman was oud beroeps militair geweest hij leerde mij wel eens iets over kompassen en kaarten. Hij kon in Spanje met een goede kaart en kompas heel nauwkeurig zien waar een grot was. En die was er ook toen wij na 1 uur rijden met de auto en na 1 uur een berg te hebben beklommen.
Kijk, daarom verdwaal ik dus ook (bijna) nooit... Mario's ex-buurman was dus een collega van mij.... :lol:
Hoi Dick,
Het één sluit het ander niet uit. Ikzelf ben fervent GPS-gebruiker maar daarnaast ben ik ook zeer bedreven met kaart en kompas. Ik hoop niet dat we hier nu de discussie gaan uitvechten wat nu beter is: gebruik van kaart/kompas of van GPS in combinatie met kaart/kompas.

jim
jimvdberg schreef:Ik hoop niet dat we hier nu de discussie gaan uitvechten wat nu beter is: gebruik van kaart/kompas of van GPS in combinatie met kaart/kompas.
Nee, natuurlijk niet Jim, ik geef alleen maar aan dat ik totaal geen behoefte heb aan GPS als ik fiets. Dat is alles, persoonlijke voorkeur!
Goeie tip Mario, bedankt!
Als je de kleine wijzer van je horloge naar de zon laat wijzen en je neemt dan het midden tussen de kleine wijzer en de twaalf, dan weet je waar het zuiden is. :P Kost mij helemaal niks.

Mario

Echt handig als je in een drukke stad je weg probeert te vinden :D

Heb je wel eens een GPS geprobeerd op de fiets?

Peter .. GPSMAP 60CSx
Nee nooit een gps geprobeerd. Ik heb er geen behoefte aan. Ik vind kaartlezen sowieso erg leuk en solo heb ik daar natuurlijk geen ruzie over. Het verrassingselement wanneer het eens anders uitpakt komt niet altijd gelegen maar zou ik echt niet willen missen. 's Morgens heb ik wel altijd een richting bepaald maar ik weet nooit echt waar ik 's avonds zal zijn, dat vind ik een van de leuke dingen van het fietsen, wel zien waar ik uitkom.
En in de stad? Gewoon gaan! Het voordeel van de stad is dat er altijd mensen in de buurt zijn (overdag dan) en dat zijn vaak weer leuke of bijzondere of bizarre ontmoetingen, gaaf toch?

Bernadette
De GPS is een geweldig hulpmiddel, het betekend echt niet dat je als een slaaf van dat ding door de stad fietst, vragen is okay.. maar is je Thai of Tagalog al goed genoeg als je door bv Bangkok of Manila fietst? Je kunt lang van te voren zien hoe je moet voorsorteren bijvoorbeeld, is erg handig in BKK..zoals je zelf wel weet waarschijnlijk.
Probeer eens een GPS en oordeel dan!
Iedereen gaat ervan uit dat de route in een GPS altijd voorgeprogrammeerd is.....echter de GPS kan je ook als kaart gebruiken, zo fiets je alsnog je neus achterna :wink:

Maar goed dit draadje wordt weer teveel voor- en tegen Gps....laten we vooral de vraag van John niet vergeten! Hij vraagt om hulp bij de aankoop van een GPS....dus volgens mij was hij al in het kamp van de voorstanders :wink:
Hoi John,

Voor goed advies zou ik naar Moordrecht (Waypoint) gaan. Zij kunnen op basis van wat je wil allerlei gps'en laten zien en ook goed de voor-en nadelen uitleggen, en je kunt ze zelf zien en voelen (op het internet ziet alles er anders uit dan in werkelijkheid!). Wat ook belangrijk is, is dat je er een tijdje mee kunt oefenen zodat je weet wat zo'n apparaat wel/niet kan en hoe dat je bepaalde zaken kunt doen. Eigenlijk: leer de eigenaardigheden van zo'n ding kennen, zeker als je er nog geen ervaring mee hebt.

veel plezier in marokko!

Sjoerd (Garmin Edge705 en Quest op de fiets)
Hallo allen,

Bedankt voor de vele adviezen.
Ondanks goedbedoelde tips over horloges en zon heb ik de etrex vista HCX besteld.
Ik zal blijven verdwalen, mensen de weg vragen, op mijn horloge en zon blijven kijken, kaart lezen (overzicht!) en mijn neus achterna fietsen.
Hopelijk ga ik ook extra dingen doen.
Ik denk aan nieuwe werelden verkennen, kleinere weggetjes vinden, efficient zonder ergernis een grote stad uit fietsen, leren van mijn GPS'ende medemens, anderen van mijn fouten laten leren, en veel plezier hebben van een nieuw hebbedingetje!!!!!!!!!

John.
Goed gezegd John!! :wink:
Veel plezier met je gps!

Blanche
Garmin eTrex Legend Hcx
De Etrex serie is heel goed en de Vista is het topmodel. Ik heb nog de CX en ben daar zeer tevreden over. Ik heb daarvoor een ouder etrex model gehad zonder mogelijkheid om ter plekke een route te laten berekenen. Je kan alles thuis mooi plannen en later ook bekijken waar je juist hebt gefietst.
John, succes met je aankoop en reken er maar op dat je in het begin loopt te pielen met dat ding (sorry voor woordgebruik), maar ik weet zeker dat jij er lol in gaat krijgen. Het zou mooi zijn als je er in NL nog wat mee kan oefenen, dat vond ikzelf wel nodig.

jim
John, veel plezier! En Gudy natuurlijk ook!

Bernadette
Wat betreft gebruik van horloge en zon,

Op het zuidelijk halfrond werkt het ietwat anders...
Roald schreef:Wat betreft gebruik van horloge en zon,

Op het zuidelijk halfrond werkt het ietwat anders...
Wedden dat Mario ook weet hoe de truc daar op het zuidelijk halfrond werkt? :wink:

En John: een hoop lol en leuke weggetjes gewenst met je nieuwe gadget!
Ik blijf maar gewoon mijn ogen gebruiken, leg het Silva kompas op de kaart en kom dan tot de ontdekking dat er in werkelijkheid zelfs meer leuke weggetjes zijn dan er op de kaart staan... :D
Soms loopt er één dood :? maar dan blijf ik het maar positief bekijken, zie ik dat leuke weggetje óók nog van de andere kant! :lol:
Ik ben ook wel benieuwd hoe de truc met het horloge en de zon werkt bij zwaar bewolkt weer? :lol: :lol: :lol:
whave schreef:Ik ben ook wel benieuwd hoe de truc met het horloge en de zon werkt bij zwaar bewolkt weer? :lol: :lol: :lol:
dan schakel je over op een stuk barnsteen (of een Polaroid zonnebril)