door
Ligandi » wo 20 aug, 2008 11:12
Ik ben nieuw op dit forum. Ik probeer een goede keuze voor een nieuwe fiets voor woon-werk verkeer te maken. Mijn fietsafstand (enkele reis) is nu bijna 20 km, dat wordt over een paar maanden ruim 24 km. Voor de lol fiets ik af en toe 's avonds nog eens 50 km extra. Ik neem schone kleren, regenspul en de nodige stukken voor mijn werk achterop mee (soms wel 15 kg!). En ik laat me twee maal daags teisteren door de dirt tracks die de gemeente Rijswijk (ZH) benoemd heeft tot fietspaden.
Ik krijg het gevoel dat een goede wereldfiets, ook een goede fiets voor mij zou zijn. Vandaar dat ik bij mijn orientatie probeer wijs te worden uit alle adviezen. Veel herken ik al uit eerdere ervaringen: de Schwalbe Marathon had ik al op mijn lijstje staan, en ook een stuur met multigrip.
Maar ik heb drie punten waar ik nog niet helemaal uit ben:
1. Naafdynamo: ik moet betrouwbaar licht hebben, want een groot deel van het jaar fiets ik in het donker. Batterij lampjes zitten veel te los en vallen achter elkaar aan stukken, geven te weinig licht, of voldoen om andere redenen niet. Een normale dynamo gaat te snel slippen. Dus dacht ik aan een naafdynamo. Is dat een slimme keuze, en zo ja, zijn er speciale punten waar ik op moet letten?
2. Schijfremmen: op snelheid door de ochtendspits rijden geeft af en toe een aanvaring met een gat in de weg of een stoeprand. Mijn velgen zijn na drie jaar niet meer helemaal perfect rond (licht understatement...). Ik heb mijn remmen nu wat verder open gezet om ze niet te laten aanlopen. Voor mijn nieuwe fiets kijk ik naar schijfremmen. Daarvan verwacht ik dat ze minder gevoelig zijn voor aanlopen. Is dat zo? Zijn er nadelen aan schijfremmen? Zijn er speciale punten waarop ik moet letten?
3. Versnellingsbak: Ik ben gewend aan een derailleur, maar nu komt mijn fietsendealer met een Shimano Alfine 8-speed naafversnelling. Op het eerste gezicht schrik ik daarvan terug. Maar diezelfde fietsenmaker raadde mij 20 jaar geleden een Muddy Fox ATB aan, en die heb ik nog steeds. Zijn mening heeft toch wel heel wat waarde. Ik kan op dit forum heel wat vinden over de Rolhoff naaf, maar met een totaalbudget van 1200 - 1400 voor mijn fiets is die niet haalbaar. Heeft een van jullie ervaringen met de Alfine?
NB. Ik wil die fiets in oktober '08 gaan bestellen.