Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Cannondale adventure 2 geschikt voor lange fietsvakantie? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Cannondale adventure 2 geschikt voor lange fietsvakantie?

Beste Jacques,
Je verwart een bewering over wat "is" met een bewering over wat "zou moeten zijn". Ik heb niets anders gezegd dan dat de Surly een geometrie heeft die sterk verwant is aan de geometrie van alle andere tourfietsen. Dat dat zo is laat zich eenvoudig onderzoeken (als je er al zin in hebt althans) door een mooie aselecte steekproef onder alle framemerken. Mijn voorbeeld van de geometrie van de Riv Atlantis was een illustratie van dat argument.
Mijn stelling was simpelweg dat de Long Haul Trucker net zo is als zowat alle andere tourfietsen. Miljoenen fietsers zijn daar al vele decennia erg tevreden over. Als je die mooie fiets daarom bekritiseert, dan bekritiseer je in feite zowat alle fietsen, en trek je het oordeel van die miljoenen fietsers in twijfel. Ook dat mag, maar dan ben je wel een roepende in de woestijn. En die roep hebben we nu wel gehoord. Tijd om op je fiets te springen. Koop een derdehands baanfiets, en geniet van de steile zitbuishoek
Wim
Beste Jacques,
Je springt van de hak op de tak. Nu gaat het weer over de spacers. Zoals gezegd, je moet iets als je het stuur hoog genoeg wilt hebben. Onevenredig? Kijk eens naar de Thorn fietsen: die hebben er nog veel meer. Een traditionele vork is inderdaad mooier dan spacers. Wat je bedoelt met "direkte verwantschap in de geometrie" of de "gezamelijke waarde van de kleine delen" weet ik niet. Ik stop er mee.
Wim
Nou, ik denk dat Schlauch daar wel een punt heeft, beste Wim. Bij veel afbeeldingen van Surly Long Haul Truckers en ook van Cross Checks zie je relatief veel opvulringen en zadelpennen die relatief ver uitsteken boven het frame.
Het lijkt er op dat die Surly's relatief lang zijn voor hun hoogte vergeleken met de Nederlandse maten.

(Off topic: Een tijd geleden dacht ik er over om een Cross Checkframe te kopen om van die enorme berg losse onderdelen op mijn zolder af te komen maar heb er om die reden, hoog uitstekende zadelpen en opvulringen, vanaf gezien.
Ik ben nu dus nog steeds opzoek naar een leuk tamelijk stijl stalen 28 inch frame. Kort (cc55cm) en hoog (ct62cm) frame met cantilever nokjes.)
Plaatjes zijn moeilijk te beoordelen. In mijn maat is de LHT 55 cm lang. Mijn m-gineering vakantiefiets is 56 cm lang, en mijn racefiets nog iets langer. Ik zie niets anders dan een paar spacers om het stuur op zadelhoogte te krijgen. Dat is eigenlijk met elk ahead balhoofd een issue.
Wim
Mmm, ben het begrip nu al weer aan het kwijtraken.
Schlauch schreef:Van de draad ?
@Niko
Die lange zadelpen komt omdat de zitbuishoek veel te lui is. Als je naar het stuur wil reiken is te afstand te groot geworden. Als de zitbuishoek luier wordt komt het zadel verder naar achteren te staan. En de stuurbuis was ook al zo klein. Het verschil in zadel- en - stuur -hoogte is ook groter geworden.
Bedankt Niko. Eindelijk begrijp je het ook.
Jac
Schlauch schreef:72 gr zitbuishoek is ongeveer de waarde van een stadsfiets. Is dat ook een tourfiets ?
Als je dat niet weet, waar baseer je dan je andere "kennis" op?
Leon
Naar aanleiding van de geometrie van de Atlantis, kan ik het volgende zeggen. Zitbuis en balhoofdhoeken van 72 graden zijn decennia lang de normale hoeken geweest voor randonneurs. Zo herinner ik me de goddelijk lekker rijdende Bob Jackson uit 1979 van mijn broer, met precies die hoeken. Sinds we nauwelijks nog lugs gebruiken heeft de bouwer meer vrijheid. Zo heeft mijn fiets om niet al te gestrekt te hoeven zitten als ik me goed herinner 73 graden zithoek en 71 graden balhoofdhoek. Maar ieders lichaam is anders. Rivendell plaatst de trapas relatief laag, om de stabiliteit te verhogen. Bij een racefiets ga je schuiner door de bocht dan bij een randonneur, en raken je trappers eerder de grond. Mijn m-gineering heeft een minstens zo lage trapas. Over de stuurpen kan ik nog zeggen dat als je je stuur hoog wilt hebben je wat zult moeten doen. De bovenbuis veel hoger is moeilijk, want dan kun je er niet meer over heen staan. Een sloping bovenbuis helpt een beetje, en dat heeft de Atlantis. Een langere balhoofdbuis die uitsteekt boven de bovenbuis helpt ook (heeft de Atlantis ook), en to slot kun je bij draadvorken een wat hogere/langere stuurpen nemen, of eentje die schuin oploopt. Dat geeft dus inderdaad een heel ander beeld dan bij een racefiets, maar het zijn dan ook geen racefietsen.
Wim
Ik wil eigenlijk graag eens HET ontwerp van de ideale tour-/ reisfiets van Jac. zien... Het zou toch niet al te lastig moeten zijn, Jac om eens jouw ideale fiets te tekenen en ons allemaal deelgenoot te maken van hoe de ideale tour-/ reisfiets er uit zou moeten zien?
Enne... heb je al een mailtje naar Surly gestuurd?
Misschien kun je ook nog eens ingaan op het voorstel dat Vittorio je niet al te lang geleden deed?
Het is prima om aan de weg te timmeren, met kritische blik naar de huidige fietsontwerpen te kijken en hier je kennis op ons los te laten. Nogmaals, niets mis mee, maar probeer het eens daar waar het echt effect kan sorteren!
Jacques lees nu toch eens wat ik schrijf: ik schrijf dat ik deze buishoeken heb om juist niet te gestrekt te zitten. In theorie kan dat ook door de bovenbuis korter te maken, maar dan dreig je met je tenen tegen de voorband aan te komen. De balhoofdhoek minder steil maken dan de zithoek is een oude oplossing om de effectieve lengte van de zitpositie te beperken zonder dat je frame/wielbasis zo kort wordt dat je met je voeten tegen de voorband aankomt. Kijk maar naar de kleinere maten van alle goede frames.
De plaats van de trapas is bij de Atlantis vrij laag, maar ook weer niet "ongekend" laag. Voor het 26 inch model geldt dat 48 mm lager dan de naaf bij een 50 mm Big Apple (diameter ongeveer 660 mm, deel dat door 2, en trek er 48 mm af) uitkomt op een trapas hoogte van ongeveer 280 mm. Dat is lager dan een mtb, maar niet heel erg laag (mijn M-gineering is lager).
Wim
Het spijt me maar hier kan ik niets van bakken, en al helemaal geen taart.
Wim
MODBRAKE: AUB terug op de vraag reageren, gaat weer veel te OT, verhalen over frame maten/ geometrie zijn niet helemaal terug te herleiden op de vraag van de poster.
Helemaal waar B@se! Hier dus vanaf nu alleen nog reageren op de vraag van de poster Martijn Ruijg.

Echter, om de discussie over framematen / geometrie, toch óók bijzonder interressant, hier niet te laten doodbloeden, start ik dus een nieuw topic:
Framematen / geometrie.