Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Complete fiets met Shimano Nexus/Alfine - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Complete fiets met Shimano Nexus/Alfine

Ik reed vroeger met een batavus "papago" stadsfiets naar mijn werk. Elke dag een 32 km. Door weer en wind enz... Na een km of 7000 kon ik al nieuwe tandwielen steken. Voor en achteraan. :(
En nu heb ik een easy rohler van idworxgekocht. Dat zal waarschijnlijk wel overkill zijn voor mij en die koste natuurlijk veel meer dan die batavus. Maar rijd ook veel leuker. Ik heb er veel meer fietsplezier van en dat mag dan voor mij iets kosten. :D
Een Batavus of Gazelle is ook echt niet wat ik zoek, deze fietsen zijn meestal minder afgemonteerd dan een even dure duitse fiets. Design, daar gaat het meestal om bij de nederlandse fiets, geïntegreerd slotje, lampje etc..

Eenmalig (iets) meer geld uitgeven zou misschien op den duur net zo voordelig kunnen zijn, maar ik ga er ook wel eens mee de stad in en dan zal ie maar gejat worden.....

Aan een Fahrradmanufaktur (T300) heb ik ook zitten te denken, maar helaas geen dealers in de buurt (minimaal 180 km). Volgens mij is de Poison Chinin wel vergelijkbaar.
MartijnO schreef:Aan een Fahrradmanufaktur (T300) heb ik ook zitten te denken, maar helaas geen dealers in de buurt (minimaal 180 km). Volgens mij is de Poison Chinin wel vergelijkbaar.
Ook een manier om jezelf klem te zetten. Voor een goeie fiets en deskundig advies moet je nu eenmaal reizen. :wink:
Gewoon even voor de statistieken:

ik fiets dagelijks ongeveer 45 km. Begonnen (op een Diamant Nadene) met een gewone (secundium? :-)) nexus8. Binnen een jaar aan barrels getrapt. Fietsenmaker heeft er een premium ingezet, en die rijdt na 2 1/2 jaar nog uitstekend (wel zo nu en dan door de beste man laten schoonmaken en smeren).
Moraal van het verhaal: als je een nexus neemt, neem dan een premium. De andere versie is de huisvrouwen versie (no offense). Heel geschikt voor even naar de winkel, maar absoluut niet bedoeld om veel forensenkilometers te vreten. De premium gaat langer mee, loopt lichter en wordt minder snel vuil.

Vincent.
Is dit geen optie?

http://de.cannondale.com/bikes/09/ce/model-9SS2.html

Het heeft niet de "looks" van NL stadsfiets (wat mij de doorslag gaf deze te kopen:-), heeft Nexus premium. hij ligt met 1150 euro iets boven je budget. Dit model heeft dan toevallig schijven maar is ook zonder te bestellen.

Prima fiets voor o.a. dagelijks gebruik, ik ben net terug van 3 maanden fietsen door Azië zonder problemen.
De Cannondale is inderdaad een mooie fiets.
Wel lijkt me de houding niet heel sportief.
Heb je al met de schijfremmen in de winter gefietst (pekel)?
Hoe bevalt de Chainglider?

Ik heb bij Trenga gevraagd wat een SLC9.0 met Magura HS11 en Chainglider gaat kosten, het was mogelijk om dit om te bouwen, maar de man die hierover ging was op vakantie...
Hoe bevalt de Chainglider?
Hoera, een nieuw heikel punt: de chainglider! :-)

Ik had ook zo'n ding (een jaar terug ofzo), en misschien zijn ze tegenwoordig beter, maar, je voelt hem al aankomen, ben er niet enthousiast over. Geldt eigenlijk hetzelfde voor als voor de nexus-niet-premium: leuk voor als je af en toe een stukje fietst.
Bij mij begonnen de bevestigingen (waar de twee delen van de chainglider aan elkaar 'klikken') al snel niet zo goed meer vast te zitten; verder verzamelde zich er een heleboel vuil in, vermengd met vergane kettingsmeer. Niet goed voor je ketting, niet goed voor je snelheid. De bevestigingen had ik uiteindelijk met tie-wraps vast gezet, wat er weer voor zorgde dat ik hem niet meer makkelijk los kon kllikken en dus geen zin meer had om het ding eraf te halen om hem + ketting schoon te maken, enfin, ellende. Uiteindelijk heeft ie zelfmoord gepleegd: hij belande spontaan tussen mijn ketting en mijn voorblad, en de boel zat muurvast. Heb hem ertussenuit moeten snijden.

Kortom, meer nadelen dan voordelen. Ik fiets toch met een fietsbroek aan, dus voor bescherming van mijn broek hoef ik niks. En mijn ketting bleef er uiteindelijk niet schoner door. Enige voordeel was eigenlijk dat ie er niet af kon lopen, hoe versleten ie ook was :-)
Let wel, dit is één persoonlijke ervaring; misschien vinden anderen hem super, je weet maar nooit...

Vincent.
Hoe bevalt de Chainglider?
Ik fiets er nu een jaar mee, geen enkel probleem gehad en ben er tevreden mee. Een andere fiets uit de schuur heeft al 1,5 jaar een chainglider, ook geen enkel probleem mee gehad en bevalt dus ook goed.
Toevallig vandaag de chainglider gedemonteerd om de ketting reinigen. althans dat was de bedoeling. na 2600km in o.a. Cambodja waar ik geregeld met mondkapje moest fietsen, vermoedde ik behoorlijk wat aanslag. maar wat blijkt, schoon! Geen zand, geen stof korrels. Bovendien fiets ik met een 3/4 broek met zeem (ja ik ben ijdel).....dus ook geen last van smeer of risico dat ie tussen het voorblad en ketting komt.

nu de nadelen zoals ik ze ervaar, zolang het niet regent is de chainglider geruisloos, opmerkelijk want hij leunt op beide bladen. Maar zodra er (veel) water opspat ontstaat er irritant geluid, alsof hij aanloopt. ik vermoed dat er via kleine opening bij de naaf water binnendringt en ik ben het met Vincent eens. Voor woon-werk verkeer zal het ongetwijfeld lang meegaan. maar op slechte/wasbord wegen merk je dat de chainglider daar niet voor gemaakt is. met enige regelmaat moest ik het verstelbare gedeelte bij de naaf opnieuw afstellen.

Hoe dan ook.....het heeft mij, tot nu toe, heel wat schoonmaken bespaart.
Vergeet ik je antwoord te geven op je overige vragen.

Ik heb ook niet voor rem schijven gekozen, kan je er dus niks vertellen helaas. als op deze site niet staat, kom je met googelen vast een heel eind. Ik weet niet precies wat je met sportief bedoelt ik zit behoorlijk naar voren gebogen, dit komt mede doordat het stuur laag is tov de hoogte van de zadel. Het stuur is trouwens niet in hoogte te verstellen, althans niet bij het 2008 model.

succes met het maken van een keuze en laat even weten welke het geworden is.
@ Frank Hendriks

Zou je zo 'n chainglider aanraden dan? :)
Dat geluid wat ontstaat bij regen is een bekend probleem. Op het forum www.globike.net staat een reactie van hebie, de fabrikant. Een reactie waar je overigens niet zoveel mee kan.

Is het voor een fiets voor dagelijks gebruik? of ga je fietsen in een regenachtig gebied? dan zou ik voor een alternatief gaan. Pak je de fiets alleen met mooi weer of ga je ergens fietsen in de droge tijd en neem je grind/zandwegen, dan absoluut ja.

De meningen zijn verdeeld over de chainglider, met name rolweerstand en duurzaamheid maar een feit is, een open systeem zit binnen de kortste keren vol met stof en zand. Regelmatig schoonmaken kan je doen. maar wat als je 5min op je fiets zit, komt op een stoffige weg en wilt nog 80 kilometer die dag?
Ik heb mijn keuze gemaakt voor de Trenga SLC 9.0.
Voor een Magura HS11 ombouw zou ik 90 Euro moeten betalen.
Is dat echt de moeite waard?

Een Chainglider is niet mogelijk omdat de ketting bij de Alfine-naaf tussen twee "beschermingsbladen" ligt.
Vandaag is mijn Trenga SLC 9.0 binnen gekomen.
Werkelijk een hele mooie fiets, heel goed afgewerkt.
Dus wat mij betreft een absolute aanrader voor woon-werkverkeer.
Natuurlijk weet ik nog niets op de lange termijn, maar de km's die ik er vandaag op heb gefiets zijn veelbelovend.
Het is zeker geen vakantiefiets, maar wel een lekker snelle tourfiets.
Misschien hangt een sportieve fietshouding toch niet alléén af van de zitbuishoek, Jac? :wink:
Vandaag zijn we gaan kijken voor een nieuwe sportieve lichte woonwerkfiets voor mijn vrouw, +/- 8000 km/jaar nadat haar Puch Aura gejat is :(. Een Bulls Cross RS i (en voor zo lang het duurt hier) met Alfine naaf achter en 2 tandwielen voor leek wel interessant, maar moet nog worden voorzien van standaard, spatborden, verlichting en bagagedrager.

Overweging om voor een fiets met naafversnelling te kiezen zou het minder onderhoud zijn dat je nodig hebt in vergelijking met een fiets voorzien van derailleurversnelling zoals bijvoorbeeld een lichtere Giant Aero RS 1.

Ik vroeg me af of inderdaad te verwachten is dat je minder onderhoud hebt met de naafversnelling of dat andere onderdelen op de Bulls (Alfine naven?, Alfine schijfremmen?) misschien juist meer aandacht nodig hebben dan XT naven en V-brakes op de Giant.

* Bulls link aangepast
Je link van die Bulls fiets komt uit op die link van je Giant fiets. :P
Dat terzijde, Bulls is namelijk bezig met de 2010 collectie op hun website. De Cross RS i staat er momenteel niet op.

XT heeft een goede reputatie opgebouwd als zijnde degelijke kwaliteit. Momenteel lijkt de nadruk meer op lichtgewicht te komen liggen bij XT.
Een versnellingsnaaf is natuurlijk makkelijker te onderhouden (eigenlijk bijna niet), en zal niet korter meegaan dan een set XT (derailleur(s) uitgezonderd).

Zo lang je bekend bent met de techniek en het onderhoud, is het een aantrekkelijk alternatief voor woon-/werkverkeer.
Ik stond van het voorjaar voor dezelfde keuze, en ben toen gegaan voor een iets duurzamere optie... :roll:
cwg schreef: Ik vroeg me af of inderdaad te verwachten is dat je minder onderhoud hebt met de naafversnelling of dat andere onderdelen op de Bulls (Alfine naven?, Alfine schijfremmen?) misschien juist meer aandacht nodig hebben dan XT naven en V-brakes op de Giant.
Je hebt Xt naven en XT naven, en resultaten behaald in het verleden.....

De huidige XT naven hebben een compleet andere opbouw als voorheen met een aluminium as en een gewijzigd freewheel. Zijn ze [eufemisme] niet sterker[/eufemisme] op geworden. SLX heeft nog wel de vertrouwde configuratie
Robertjan schreef: Ik stond van het voorjaar voor dezelfde keuze, en ben toen gegaan voor een iets duurzamere optie... :roll:
Gezien de geschiedenis van gejatte fietsen van mijn vrouw (zo eens per 4 jaar :( :evil: ) lijkt me dat voor ons geen verstandige investering