Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Snelle woon-werkfiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Snelle woon-werkfiets

Robertjan schreef:Ik zit net nog even te kijken naar het idee van Bas voor de Imotion van SRAM: dat ziet er ook héél goed uit... Weliswaar bijna 2 kg, maar wel onderhoudsvrij en ook te schakelen onder kracht. Bij het stoplicht gewoon even terugschakelen terwijl ik stilsta. Alleen die schakelaar... :roll: Maar misschien heeft de fietsenmaker daarvoor dan een oplossing.

Voorlopig resumerend naar de huidige situatie:
1) frame: lugloos-->parelwit!
2) banden: Pasela 32mm (kijken bij bijv. Meilenweit)
3) drager: nog niet over uit
fly
4) stuur: Nitto of On-One, afhankelijk van de breedte. (Leren stuurlint in zelfde kleur als zadel...?)
leer is niks in de regen.

ik zou eerdere naar Bike ribbon eleganza kijken
5) verzet: SRAM Imotion waarschijnlijk. Moet dan wel een handige oplossing zijn voor de shifter. Anders Campa Veloce, of zelfs 105 1x9v.
6) shifter: Imotion, Campa Veloce, of anders 105 met bar-end.
7) remmen: HS66 indien mogelijk, anders Campa (Veloce 57mm) o.i.d.
57mm remmen van Campa? Je kunt beter een wel bestaande rem kiezen, dan kun je ook een type met quick release uitzoeken
*) zadel: Conquest Slankie, oftewel de Professional volgens mij (zelfde kleur als stuurlint, niet ijdel :lol: )

Eigenlijk als een Pompino, maar dan wit :D .
Pompino's zijn 622mm
Ik zou bij jouw lengte altijd voor 26 inch wielen gaan. In 28 inch is 32 mm nog best comfortabel, maar in 26 inch is dat toch een slagke minder. Ik zou dus de mogelijkheid willen hebben wat bredere banden te kunnen gebruiken, tot pakweg 42 mm. Zelf heb ik 42 mm Panaracer Pasela's om mijn 26 inch randonneur geschikter te maken voor het snellere werk met minder bagage, en dat bevalt me prima. Helaas passen 57mm zijoptreremen dan niet meer. er is wel een nieuwe Tektro rem (R556?) die nog wat langer is, maar misschien is dit toch het punt om dan maar te kiezen voor cantilevernokken op je frame. Met een racebocht zou ik dan de HS66 het mooiste vinden (ik heb ze, en ben er erg tevreden over), maar het kan wel een tijdje duren voor je ze te pakken hebt. Tektro maakt sinds kort traditionele brede cantilevers, en heeft ook speciale kleinere grepen. Ook hebben ze sinds kort naar het schijnt erg goede racegrepen voor gebruik met v brakes.
Ik ben erg blij met mijn Nitto Noodle Bar. Ik heb de 46 cm, maar er zijn ook veel smallere. Ik zou het achterlicht altijd met een draadje uit de dynamo voeden. Het is veel betrouwbaarder. Je kunt een seculight op je spatbord zetten, en nog een batterij toplight op je drager. Als achterdrager zou ik gaan voor de Tubus Cosmo. Mooi degelijk rvs, en redelijk licht. Plus een goede bevestiging voor de reflector. Nadeel is dat dit eigenlijk een 28 inch drager is. De Nitto Campee voor 26 inch is wat zwaar maar wel heel mooi laag (nog duidelijk lager dan de Tubus Cargo voor 26 inch). Afhankleijk van wat je meenemt kun je ook kiezen voor een wat grotere stuurtas en een Caradice Nelson lowsaddle zadeltas. Als spatborden kun je nog denken aan Honjo (zie de .Vvelo .Oorange site en ook de Jitensa site). Die zijn lekker lang. Alle naafversnellinge hebben het probleem van de schakelaar die niet goed past op een racebocht. Ik heb voo rmijn ROhloff naaf een Mittlemeijer greep, maar je dat wil niet voo rde andere naven. Je kunt ok aan d eoplossin gvan de scahkelaa rop een armje aan de sturpen denken, of aan de hubbub etc oplossing als bar end schaeklaar. dat laatste is wel wat kwetsbaar. Vergeleken met Rohloff zijn alle andere naven natuurlijk eigenlijk rommel. I zou niet weten wat dan nog de beste is. EEn ROhloff naaf vind ik zelf erchter wat overekill voor een woon werk fiets. Hij is dur, nodigt uit tot diefstal, en je hebt in Nederland en zonder bagage maar hoogstens de helft van het bereik nodig. Zelf heb ik op mijn woon werk fiets een gewone terugtraprem, maar dat is maar een rit van 2x5 km. Om dezelfde reden kujn j einderdaad de voorderailleur weglaten. Aan de andere kant, als je hem wel hebt en ook bij de rest van de fiets goed oplet en de boel niet te log maakt heb je wel een mooie echte audax fiets. Dat is nou wat ik echt een feestfiets zou noemen. Je kunt dan ook denken aan een supercompact double, dwz met bijvoorbeeld een TA vega/carmina crankset met 94 mm spider, waar je dacht ik bladen van 30 en 44t op kunt zetten. Zelf zou ik denk ik op een snelle fiets als jij zoekt geen naafversnelling willen.
Zoals steeds is het dus ook nu weer een kwestie van zo precies mogeliujjk bedenken wat je ermee wilt doen, en bedenken met welk compromis je het beste kunt leven. Tot slot is het zaak te zorgen dat je frame niet te zwaar en stijf wordt. Jij hebt denk ik echt geen oversized buizen nodig,
Veel plezier met uitzoeken,
Wim
Eigenlijk als een Pompino, maar dan wit.

Voorlopig resumerend naar de huidige situatie:
1) frame: lugloos-->parelwit!
2) banden: ... enz

Eigenlijk als een Pompino, maar dan wit :D .
Pompino's: nu ook in wit verkrijgbaar! :idea: ?
Wim schreef:Ik heb voo rmijn ROhloff naaf een Mittlemeijer greep, maar je dat wil niet voo rde andere naven. Je kunt ok aan d eoplossin gvan de scahkelaa rop een armje aan de sturpen denken, of aan de hubbub etc oplossing als bar end schaeklaar. dat laatste is wel wat kwetsbaar. Vergeleken met Rohloff zijn alle andere naven natuurlijk eigenlijk rommel. I zou niet weten wat dan nog de beste is. EEn ROhloff naaf vind ik zelf erchter wat overekill voor een woon werk fiets. Hij is dur, nodigt uit tot diefstal, en je hebt in Nederland en zonder bagage maar hoogstens de helft van het bereik nodig. Zelf heb ik op mijn woon werk fiets een gewone terugtraprem, maar dat is maar een rit van 2x5 km. Om dezelfde reden kujn j einderdaad de voorderailleur weglaten.
Willem, is er iets mis met je toetsenbord? De letters staan nogal door elkaar gehusseld. Maarre, je kunt je woonwerkfiets natuurlijk prima met een Rohloffnaaf uitrusten als je dezelfde fiets ook voor vakanties e.d. gebruikt.
Ik denk dat Wim vanmiddag Carnaval is gaan vieren... :lol:

Rohloff is een optie als het ook een vakantiefiets is, uiteraard. Maar daarvoor heb ik toch echt m'n "Tractor". Die is niet snel, maar komt overal.

Het lichtste blijft uiteraard een x-speed derailleur, alleen achter (na de SS dan). Maar het gemak van weinig onderhoud is me toch ook wel wat waard. Hetzelfde als niet naar het licht te hoeven omkijken. Eventueel is het misschien te combineren: achternaaf en 2 of 3 bladen vóór; maar dan heb je weer 2 schakelgrepen. Voor- én achterderailleur vind ik toch bewerkelijk op een fiets voor vrijwel elke dag. Van de andere kant: als het het juiste materiaal is, dan is het draaglijker (nu is het Sh. Altus...).

Qua cranks dacht ik aan een 160mm... Dat zal wennen zijn, maar van de andere kant wellicht prettiger op de langere duur.

De Noodle is een mogelijkheid, daar ben ik nog niet over uit. Ik zou wat in m'n handen willen hebben voor de aanschaf.
Over de drager denk ik ook nog na: lichtgewicht is echt voldoende voor een snelheidsfiets. Misschien inderdaad de Fly, of die Bor Yueh.

De remmen zijn eigenlijk de laatste keuze: als het maar goed werkt. De HS66 hebben wel een voorkeur, dus het zal zoeken worden.

Wat betreft de banden denk ik a.d.h.v. Wim's advies dan aan iets van 37mm (het is een snelheidsfiets, niet bedoeld voor kamperen).

Ik zal het eens gaan invullen in een spreadsheet, en kijken wat het totaalplaatje gaat worden.
Vincent Schol schreef:
Wim schreef:Ik heb voo rmijn ROhloff naaf een Mittlemeijer greep, maar je dat wil niet voo rde andere naven. Je kunt ok aan d eoplossin gvan de scahkelaa rop een armje aan de sturpen denken, of aan de hubbub etc oplossing als bar end schaeklaar. dat laatste is wel wat kwetsbaar. Vergeleken met Rohloff zijn alle andere naven natuurlijk eigenlijk rommel. I zou niet weten wat dan nog de beste is. EEn ROhloff naaf vind ik zelf erchter wat overekill voor een woon werk fiets. Hij is dur, nodigt uit tot diefstal, en je hebt in Nederland en zonder bagage maar hoogstens de helft van het bereik nodig. Zelf heb ik op mijn woon werk fiets een gewone terugtraprem, maar dat is maar een rit van 2x5 km. Om dezelfde reden kujn j einderdaad de voorderailleur weglaten.
Willem, is er iets mis met je toetsenbord? De letters staan nogal door elkaar gehusseld. Maarre, je kunt je woonwerkfiets natuurlijk prima met een Rohloffnaaf uitrusten als je dezelfde fiets ook voor vakanties e.d. gebruikt.
mee eens, Rohloff is prima (zelfs perfect) voor woon/werk, zeker boven de 10 km.
Sorry voor alle tikfouten: ik zit een paar dagen in Jeruzalem, en had allleen toegang tot een computer met een hopeloos toetsenbord, een onleesbaar scherm, en een muis die het nauwelijks deed. Op de sabbath is er dan niets te regelen. Maar de zon schijnt alweer.
Wim
Beste fietsers,
Dit topic trok mijn aandacht, omdat ik zelf ook aan een nieuwe woon-werkfiets toe was.
Voor mij waren de volgende zaken belangrijk:
-Enkele reis is 13km, te kort om op mijn werk te douchen, dus spatborden moesten passen;
-Ik heb maar twee of drie (juiste!) versnellingen nodig, hoe die geschakeld zouden worden maakt me niet heel veel uit (maar 'goedkope' versnellingsnaven vind ik eigenlijk niks);
-De fiets moet snel zijn, want snel betekent later opstaan of op een relaxtere manier aankomen. In die zin vind ik meer snelheid gelijk aan meer comfort, maar deze opvatting kom ik hier niet vaak tegen. Ik fiets een deel door een bos, maar daar kom je op dunne bandjes ook prima uit de voeten (als ik zie wat voor een tanks bij ons in de fietsenstalling staan geparkeerd...);
-De fiets moet betrouwbaar zijn en niet als een dolle slijten;
-Na mijn werk ga ik vaak nog even langs de bakker of de stad in ofzo, dus de fiets moet niet te blingbling zijn (van het geld voor een fietsverzekering ga ik liever een week op vakantie);
-Er moet iedere dag een flinke tas mee, zeker teveel om in een rugzak te doen, dus achterwiel en -drager moeten stevig zijn;
-Ik fiets veel in het donker, maar nu komt het voorjaar eraan, dus dat is weer iets om me over een half jaar zorgen over te maken. Bovendien: op iedere fiets valt bevredigende verlichting te schroeven;
-Ik ben leraar en heb dus beperkt budget :(

Na lang marktplaatsen vond ik voor €15,- een stalen Dawes randonneur van een jaar of twintig oud die aan mijn wensen leek te voldoen. Het frame is nog in prima staat en precies de juiste maat, maar het draaiende spul was dringend aan vervanging/smeerbeurt toe. De fiets was 3*7, maar die tandwielen waren rijp voor de kliko (ik haalde nog net de 5km naar het station waar ik 'm oppikte). Ik had nog een hoop race 7s. spul liggen, dus dat heb ik gemonteerd. Net als een lekkerder stuur, remgrepen en zadel. De enige kosten die ik maakte waren nieuwe banden (Marathon Racers) en kabels, ketting en stuurlintje had ik nog.

Nu een week op en neer gepeddeld en ik kan iedereen een dergelijke fiets aanraden (nieuw of 2e hands)! 30mm banden geven meer dan voldoende comfort, en je bent SNEL. (de eerlijkheid gebied me te zeggen dat de 52 nog niet is gebruikt, maar het staat wel stoer, zo'n groot rad ;) - ik had ook alleen de 42 kunnen monteren) De slijtage van 7s. onderdelen is een stuk geringer dan 9/10s, ik verwacht toch wel een jaar te doen met cassette+ketting. (hoewel ik die kleine stapjes tussen de versnellingen op mijn racefiets erg kan waarderen) en de meeste niet-fietsers zien mijn nieuwe aanwinst als een oud -gepoetst- barrel (dunne buizen!), fietsendieven hopelijk ook...

Tot slot: voor ik tot dit projectje overging, heb ik veel gelezen op het wf-forum. Bij deze mijn dank aan ieders bijdragen.

Als iemand me kan uitleggen hoe ik hier een foto post, kan ik dat nog wel een keer doen.

Sjors
P.S.
De eerlijkheid gebiedt (en deze keer wel met -dt) me ook te zeggen dat ik een voorliefde heb voor ranke, racefiets-achtige toerfietsen (ik had eigenlijk ook liever sidepull remmen gehad, dan canti's, maar goed), dus geheel objectief waren mijn overwegingen niet, maar wanneer zijn die dat in het geval van de aankoop van een fiets wel?
Mooi dat je een frame in de juiste maat kon vinden. Dat vind ik altijd het enige nadeel aan mijn (binnenbeen)lengte.
Er zijn wel een hoop overeenkomsten, maar ook andere gedachtengangen merk ik.
Ik ga toch voor:
- Staal (stijf geconstrueerd)
- Spatborden
- 35-37mm (Kojak/Pasela)
- Rohloff (geen onderhoud 's winters)
- SON met LED's (betrouwbaar licht, altijd, ik denk aan 12V-opstelling)
- Canti-/V-brake-/HS66-remmen
- Zonder bagagedrager (rugzak voldoet)
Dit alles met een parelwit frame, en een honing-kleurig zadel en idem stuurlint (het oog wil ook wat... :roll:).

Met deze combinatie zou ik tientallen jaren met m'n fiets moeten kunnen doen. Tussendoor uiteraard wel af-en-toe wat vervangen, maar het meeste moet toch duurzaam genoeg zijn om slechts zelden te hoeven onderhouden.


Voor w.b. foto plaatsen:
Foto plaatsen staat ergens anders ook uitgelegd. Makkelijkste uitleg lijkt mij het volgende.

Elke website is als een huis: met verschillende kamers en voorwerpen. In zo'n huis (website) kan dus ook een fotoboek (fotowebsite) met foto's liggen. Hetzelfde vindt je dus op internet.

- Plaats je foto op een fotowebsite
- Kopieer de exacte locatie van de afbeelding zelf (dus niet van het foto-album)
- In je reactie plak je de locatie
- Selecteer de locatie, en klik op de knop Img die je bij het typen van een reactie erboven vindt, de 2e knop van rechts.

Et Voilá! Een foto!
Zo zou het dan moeten lukken:

Afbeelding

Sjors
Kijk, dat ziet er zeker goed uit (Mastbos?)! Double lijkt het, of is het toch een triple?
En je hebt niet gekozen voor een leren zadel? (I.v.m. de kleding waarschijnlijk?)

Het uiteindelijke resultaat van mijn fiets zou qua gewicht in de buurt van de jouwe moeten kunnen komen (Rohloff en drager heffen elkaar op?), alleen de SON weegt dan extra t.o.v. een race-naaf. Maar mijn frame is dan weer kleiner waarschijnlijk.

Overigens vind ik snelheid ook wel comfort. Des te meer tijd ik thuis kan verblijven, des te meer kan ik van mooie zomeravonden gaan profiteren in de komende maanden. Of des te groter kan ik een extra ronde fietsen op de terugweg, om mooie uitzichten te fotograferen met m'n spiegelreflex.

Mijn onzekerste overweging is nog de verbinding pedaal-schoen. Ik fiets met mijn werkschoenen (wandelschoenen), maar wil eigenlijk dan wel wat vaster zitten. Mochten er nog ideeën hierover zijn, dan houd ik me zeker aanbevolen.

Heel veel plezier met je nieuwe oude aanwinst!
Kijk, dat ziet er zeker goed uit (Mastbos?)!
Bijna, Liesbos ;)
Double lijkt het, of is het toch een triple?
Klopt, 42/52, was eerst 28/38/48 meen ik. Voor die 52 moet ik wel heel veel wind mee hebben...
En je hebt niet gekozen voor een leren zadel?
Had ik nog, en het zit lekker! Het mooist zou ik een Brooks Team Professional vinden, maar ik ben bang dat je dan altijd met een bruin achterwerk rondloopt :?
Het uiteindelijke resultaat van mijn fiets zou qua gewicht in de buurt van de jouwe moeten kunnen komen (Rohloff en drager heffen elkaar op?)
Deze is ook niet superlicht (Reynolds 501), maar veel lichter dan veel fietsenplan-fietsen. Drager is zo'n BorYueh-geval, dat weegt niks, maar of het lang heel blijft? Ik moet maar niet teveel nakijkwerk mee naar huis nemen ;)
alleen de SON weegt dan extra t.o.v. een race-naaf.
Ja, maar ik zou graag een SON hebben voor die extra grammen! Overigens heb ik geen race-naven. Achter is dus 135mm.
om mooie uitzichten te fotograferen met m'n spiegelreflex
Hmm, het eerder geposte plaatje schoot ik met mijn telefoon...
Mijn onzekerste overweging is nog de verbinding pedaal-schoen. Ik fiets met mijn werkschoenen (wandelschoenen), maar wil eigenlijk dan wel wat vaster zitten. Mochten er nog ideeën hierover zijn, dan houd ik me zeker aanbevolen.
Klikpedalen rijden natuurlijk het lekkerst, maar ik ga niet een extra paar schoenen meenemen, en ik ga ook niet op mijn fietsschoenen voor de klas staan, dus ik heb gewoon kooipedalen.

Sjors