Beste fietsers,
Dit topic trok mijn aandacht, omdat ik zelf ook aan een nieuwe woon-werkfiets toe was.
Voor mij waren de volgende zaken belangrijk:
-Enkele reis is 13km, te kort om op mijn werk te douchen, dus spatborden moesten passen;
-Ik heb maar twee of drie (juiste!) versnellingen nodig, hoe die geschakeld zouden worden maakt me niet heel veel uit (maar 'goedkope' versnellingsnaven vind ik eigenlijk niks);
-De fiets moet snel zijn, want snel betekent later opstaan of op een relaxtere manier aankomen. In die zin vind ik meer snelheid gelijk aan meer comfort, maar deze opvatting kom ik hier niet vaak tegen. Ik fiets een deel door een bos, maar daar kom je op dunne bandjes ook prima uit de voeten (als ik zie wat voor een tanks bij ons in de fietsenstalling staan geparkeerd...);
-De fiets moet betrouwbaar zijn en niet als een dolle slijten;
-Na mijn werk ga ik vaak nog even langs de bakker of de stad in ofzo, dus de fiets moet niet te blingbling zijn (van het geld voor een fietsverzekering ga ik liever een week op vakantie);
-Er moet iedere dag een flinke tas mee, zeker teveel om in een rugzak te doen, dus achterwiel en -drager moeten stevig zijn;
-Ik fiets veel in het donker, maar nu komt het voorjaar eraan, dus dat is weer iets om me over een half jaar zorgen over te maken. Bovendien: op iedere fiets valt bevredigende verlichting te schroeven;
-Ik ben leraar en heb dus beperkt budget
Na lang marktplaatsen vond ik voor €15,- een stalen Dawes randonneur van een jaar of twintig oud die aan mijn wensen leek te voldoen. Het frame is nog in prima staat en precies de juiste maat, maar het draaiende spul was dringend aan vervanging/smeerbeurt toe. De fiets was 3*7, maar die tandwielen waren rijp voor de kliko (ik haalde nog net de 5km naar het station waar ik 'm oppikte). Ik had nog een hoop race 7s. spul liggen, dus dat heb ik gemonteerd. Net als een lekkerder stuur, remgrepen en zadel. De enige kosten die ik maakte waren nieuwe banden (Marathon Racers) en kabels, ketting en stuurlintje had ik nog.
Nu een week op en neer gepeddeld en ik kan iedereen een dergelijke fiets aanraden (nieuw of 2e hands)! 30mm banden geven meer dan voldoende comfort, en je bent SNEL. (de eerlijkheid gebied me te zeggen dat de 52 nog niet is gebruikt, maar het staat wel stoer, zo'n groot rad
- ik had ook alleen de 42 kunnen monteren) De slijtage van 7s. onderdelen is een stuk geringer dan 9/10s, ik verwacht toch wel een jaar te doen met cassette+ketting. (hoewel ik die kleine stapjes tussen de versnellingen op mijn racefiets erg kan waarderen) en de meeste niet-fietsers zien mijn nieuwe aanwinst als een oud -gepoetst- barrel (dunne buizen!), fietsendieven hopelijk ook...
Tot slot: voor ik tot dit projectje overging, heb ik veel gelezen op het wf-forum. Bij deze mijn dank aan ieders bijdragen.
Als iemand me kan uitleggen hoe ik hier een foto post, kan ik dat nog wel een keer doen.
Sjors