Inderdaad, op een polderweg maakt het minder uit. De discussie over voor en achterwielmotoren, t.o.v. een middenmotor is een wereld op zich. Laten we ons nu even richten op iets in de naaf van het voorwiel waarmee we kunnen remmen en stroom-genereren die we bij het klimmen weer kunnen gebruiken.Leon schreef: ↑za 09 feb, 2019 15:44Dat lijkt mij ook een interessant concept.Hans Keesom schreef: ↑za 09 feb, 2019 13:29Ik denk dat er wel ruimte is voor een lichtgewicht motor in het voorwiel van menige vakantiefiets (of in een aanhanger), die kan remmen en zo de normale remmen spaart en de gewonnen energie vervolgens weer kan gebruiken bij versnellen of klimmen.
Het heeft echter alleen zin als je een kwantificeerbare winst haalt die het extra gewicht ongedaan maakt.
Of dat gebeurt zal erg afhangen van het gebruik. In stadsverkeer met veel remmen en optrekken en/of met veel heuvel of en af, zal het sneller rendabel zijn dan op lange saaie polderwegen met weinig ander verkeer.
Ik denk juist dat een extra gewicht op een polderweg helemaal nauwelijks belangrijk is.
Het gewicht is alleen belangrijk bij beklimmingen, maar daar is juist ook het vermogen belangrijk. Dan komt het vervelende nadeel de hoek opkijken dat je, als je weinig vermogen in een e-bikemotor hebt, je qua totaal beschikbaar vermogen uitkomt bij heel lage snelheden, waar de gebruikelijke voor- en achterwielmotoren qua rendement weer erg inefficiënt zijn. Ik heb het dan over rendementen van fors onder de 50%. Het resultaat is dan een e-bike die heel leuk is, behalve op momenten dat je hem het best kunt gebruiken.
Ik heb geen flauw idee of er ook naafmotoren zijn die een vermogen van ca. 100W met een rendement van ca. 85% kunnen overbrengen bij 6 km/u. (links naar meetwaarden gezocht)
Bij het klimmen moet ie in ieder geval sterk genoeg zijn om z'n eigen gewicht (inclusief accu en kabels) omhoog te brengen. Als we uitgaan van 7 kilo is als ik het goed inschat 15 watt al voldoende op een 10% helling en 20 watt op een 20% helling. Meer vermogen bij hetzelfde gewicht levert dan dus iets extra op qua snelheid.
De huidige 7 kilo-systemen zijn 250 watt en 400 Wh.
De vraag is even hoeveel remvermogen je wilt hebben in de voorwiel? Is dat 250 watt?
Net een antwoord gehad op wat vragen die ik aan Grin technologies heb gesteld. Een deel van Justin zijn antwoord : "on longer steeper descents (~6-8% grade) I'm routinely putting 400-600 watts or more into the battery pack. "
Dat geeft aan wat er te halen valt aan regeneratief remmen. Mooie setjes bij zowel Grin* als Crystallite ** maar je bent gelijk 1000 euro verder. Die kan je ook in een lichtere fiets of een extra accu steken of in bagage die aerodynamisch net wat beter is.
Maar als je dan als wereldfietser voor een elektrische fiets gaat wellicht toch iets om over nadenken, zo'n set kopen voor je huidige fiets of een e-bike kopen die het al van huis uit heeft. Test dan wel even of ie echt 400-600 watt kan terugleveren.
*https://www.ebikes.ca/shop/electric-bicycle-kits.html
**http://shop.crystalyte-europe.com/home.php?cat=315