Wat er gebeurd (zowel Neo-Drive als Swiss) is dat ze op het randje (zware belasting, laag toerental) gaan "brommen", vlak voordat ze thermisch uitvallen. Ze worden dus gewoon overbelast en dat is geen feest voor de motor. Nogmaals, dit is geen hyperbool, het uitvallen is niet zo maar een anecdotisch gebruikers verhaal, het is geverifieerd door de fietsersbond. Doe dit te vaak en de motor overlijdt.Leon schreef:Vraag o.a. aan loknor:
Hoe kan het eigenlijk dat een fietsmotor faalt? Het gaat om fors minder dan een kW. Niet echt indrukwekkend.
Welke onderdelen erin gaan er dan stuk? Ik snap dat een fietsmotor een lichtgewicht moet zijn in vergelijking met het lage toerental en (relatief) hoge koppel, maar is het echt daardoor een kritisch ontwerppunt?
Of is de thermische beveiliging gewoon best brak?
Kijk, ik heb op zich niks tegen naafmotoren, ik heb er jaren mee rond gereden. Maar voor een vakantie fiets van 8000 euro? Dan heb je als designer het gewoon helemaal niet begrepen. Je kiest er gewoon voor omdat het makkelijk is (geen speciaal frame), maar voor een gebruiker is het niet ideaal.
Zijn er voordelen voor een naafmotor? Ja, in een S-pedelec is het de beste oplossing omdat op dat punt je aandrijving teveel voor de kiezen krijgt (zie Tweakers voor ervaringen). Maar dat is dus een heel andere use-case. Voor een 25kmpu fiets is een middenmotor de meest functionele keuze en de nieuwe motoren worden gelukkig steeds stiller.
Wat dat betreft vind ik het ook wel een opvallend iets wat de reviewers hebben weten te missen, behalve de fietsersbond. Jubelende reviews, ware het niet dat het eigenlijk rij-impressies waren, niet "40 kg erop en we gaan de ardennen in" tests. Je koopt een Santos niet voor een rondje in Noord-Nederland, helemaal niet voor dat soort bedragen