Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bikepacking - Pagina 10 - Forum Wereldfietser

Bikepacking

1045 berichten
Er komen hier weer schitterende dingen langs zeg!
Shane schreef:
Pat schreef:Vorig jaar brak de sluiter van de rits van mijn revelate frametas.
Best balen en zal wel vaker voor komen als je wat langer weg gaat of als er zand en modder tussen komt.

Ik ga de komende week mijn ziploos frame tas uitproberen in Schotland.

Fingers crossed :shock:

AfbeeldingIMG_1720
Bag looks great. Good luck on your trip. May the force be with you :wink:
Bericht zelf maar verwijderd wegens klachten over foto's. Jammer dat die mensen het punt misten.
Die laatste foto slaat natuurlijk nergens op - draai 'm eens 45 graden, dan staan d eboompjes en de berg op de achtergrond weer mooi recht en zie je dat hij het zichzelf moeilijk heeft gemaakt :lol: .
Travelmaster schreef:Die laatste foto slaat natuurlijk nergens op - draai 'm eens 45 graden, dan staan d eboompjes en de berg op de achtergrond weer mooi recht en zie je dat hij het zichzelf moeilijk heeft gemaakt :lol: .
De voorlaatste foto idem dito.
Ja idd :lol: .
Mooie tas :)
Mooi zadel ook alleen wat is dat voor een blauw ding wat op de zadelpen zit ?



AfbeeldingIMG_1720[/quote]
Dat blauwe ding is een klem van een standaard, zodat de fiets mooi bleef staan voor de foto denk ik...
Daarmee wordt de fiets vastgehouden, er zit o.a geen voorwiel in en shane is de fiets aan het klaarmaken. Lijkt op de: Park Tool PCS-10
https://www.youtube.com/watch?v=cgTg-Ze7CCQ
Friso* schreef:Daarmee wordt de fiets vastgehouden, er zit o.a geen voorwiel in en shane is de fiets aan het klaarmaken. Lijkt op de: Park Tool PCS-10
https://www.youtube.com/watch?v=cgTg-Ze7CCQ
Ja, die :D
Shane schreef:
Pat schreef:Vorig jaar brak de sluiter van de rits van mijn revelate frametas.
Best balen en zal wel vaker voor komen als je wat langer weg gaat of als er zand en modder tussen komt.

Ik ga de komende week mijn ziploos frame tas uitproberen in Schotland.

Fingers crossed :shock:

AfbeeldingIMG_1720
Ziet er doordacht uit. Het voordeel van "make your own gear"! Ik ben benieuwd hoe je frametas eruit ziet als ie dicht zit. Van boven komt er geen water binnen denk ik. Maar ja....schotland is de ultieme test.
Van boven zal er weinig water in komen, maar van de ca. 10,000 gaatjes van naaien heus wel. Ik heb niet de illusie dat ik een zelf gemaakt fietstas waterdicht kan maken.

Ik heb wat foto's toegevoegd aan deze stuk http://www.shanecycles.com/make-your-ow ... frame-bag/
Hey Shane, bedankt voor het overzicht. Het gaat je goed af zo te zien, geeft meer voldoening dan iets kopen waarschijnlijk. Wat is er precies met de balhoofdbuis aan de hand? Jij maakt gebruik van een achterdrager bij bikepacken, heb je daar veel profijt van of zou je eventueel zonder kunnen? Het is een rvs neem ik aan? Alvast heel veel plezier en succes bij je komende reis, I will follow (blog). :)
Friso* schreef: Jij maakt gebruik van een achterdrager bij bikepacken, heb je daar veel profijt van of zou je eventueel zonder kunnen?
Gemiddeld fietser die een MTB/29er etc wil gebruiken voor bikepacking neemt een zadelpen tas omdat ze geen achterdrager kunnen of willen gebruiken :

1. Geen nokjes voor drager
2. Niet genoeg ruimte voor banden
3. Fiets laat het niet toe door geometrie of achtervering.
4. Men wil de laatste paar gram sparen
5. (men vindt) het niet passen in de bikepacking beeld

Ik :

1. Heb wel nokjes
2. Kan 2.25" banden kwijt met een Tubus airy drager, meer met andere dragers (maar meer gewicht)
3. Hardtail 26" fiets, dus geen probleem
4. Tubus airy 300g + ortlieb dry bag 200-300g afhankelijk van de reis. totaal 5-600g. Gemiddeld seatpot bag (meestal niet waterdicht trouwens) 360g. Een verschil van 150-250g dus.

Voor veel is de 250g een groot issue. Maar voor dat gewicht zit mijn tas lager, zit steviger en ik kan altijd wat extra boodschappen kwijt voor dat laatste stukjes naar de kampeer plek.

Dus als ik een keer groter ga met mijn banden zou ik overwegen om te overstappen, maar voorlopig vind ik dit een veel beter oplossing dan zo'n kwispelend staart :D

AfbeeldingP1030354
gerritdevries schreef:Bericht zelf maar verwijderd wegens klachten over foto's. Jammer dat die mensen het punt misten.
Klachten? Ik had geen klacht, het viel me gewoon op. En het punt werd heus niet gemist hoor... :oops:
Lange tenen…
Was dit filmpje al langsgekomen? Lijkt me een mooie bestemming voor Bikepackers.
http://www.jaybirdfilms.com/2015/12/21/ ... an-steppe/
Shane schreef:
Friso* schreef: Jij maakt gebruik van een achterdrager bij bikepacken, heb je daar veel profijt van of zou je eventueel zonder kunnen?

AfbeeldingP1030354
Dank je wel voor de uitleg!
gerritdevries schreef:Bericht zelf maar verwijderd wegens klachten over foto's. Jammer dat die mensen het punt misten.
Jammer Gerrit, ik had je reactie nog niet gelezen en ik lees ze altijd graag!
Shane schreef: Gemiddeld fietser die een MTB/29er etc wil gebruiken voor bikepacking neemt een zadelpen tas omdat ze geen achterdrager kunnen of willen gebruiken :

1. Geen nokjes voor drager
2. Niet genoeg ruimte voor banden
3. Fiets laat het niet toe door geometrie of achtervering.
4. Men wil de laatste paar gram sparen
5. (men vindt) het niet passen in de bikepacking beeld
Shane, je lijstje is volgens mij nog niet af, ik vul het even aan! :)

6. Voor zware offroad- en/of expeditietochten is een stalen drager beter dan een alu (is sterker) zoals bv een Surly drager. Alleen weegt die wel 1150 gram en dat merk je gelijk als je uren/dagenlang de fiets moet tillen. Of beter gezegd: een drager is dan vaak geen optie meer, het maakt 't verschil tussen doorgaan of opgeven van de tocht.

7. Moeilijk offroad gaat vaak zonder drager beter en vooral veiliger. Je zult niet de eerste zijn die bij het bergafwaarts tillen van de fiets door de brede drager/bagage naar beneden wordt geduwd.

8. Op moeilijke paden snel van de fiets springen heb je kans dat je been/voet aan de drager blijft hangen, helemaal als er nog een lange bagagerol op ligt en kun je lelijk vallen.

9. Ook voor offroad in diepe sneeuw vervloek je een drager omdat je er toch snel teveel kilo's aanhangt en daardoor in de sneeuw wegzakt en mag gaan duwen. En nog een ding in diepe sneeuw is dat je vaak plots stil komt te staan en razendsnel van je fiets moet springen maar omdat je voet gelijk diep in de sneeuw zakt is de fiets opeens te hoog en hopla .. daar blijf je weer hangen aan die drager die zo leuk in de weg zit. Niet voor niets hebben fatbikes een superlaag frame, kun je tenminste zonder gejodel boven de bovenbuis afstappen als je weer eens diep in modder/sneeuw wegzakt. :)

10. Tis onhandig om voor de dagelijkse offroad/mtb-ritjes steeds weer die drager eraf te halen.
Shane schreef: Dus als ik een keer groter ga met mijn banden zou ik overwegen om te overstappen, [..]
Ik heb zelf een Surly drager, die zit vanwege de schijfremmen en de dikke fatbikeband hoog op de fiets. Maar d'r is nog vet veel ruimte voor nog dikkere banden plus eventueel een spatbord. 8)

Afbeelding

Deze foto is van vandaag, staat ie opgetuigd met drager voor de deur te wachten. Wilde dit weekend weg, ff lekker in het bos dwalen en slapen in een schuilhutje. Maar er lag te veel diepe sneeuw, zakte vaak tot over m'n knieën weg, was meer duwen/sleuren en werd alleen maar moe. En doordat ik moe was kon ik slecht tegen de kou (-20), het werd me teveel dus ben teruggegaan, naar de warme kachel. Ja, echt een watje. En heb de drager de schuld gegeven want daardoor nam ik meer kilo's mee, dus morgen gaat ie er gelijk weer af! :)
De tovenaar schreef:Was dit filmpje al langsgekomen? Lijkt me een mooie bestemming voor Bikepackers.
http://www.jaybirdfilms.com/2015/12/21/ ... an-steppe/
Prachtig! thanks voor het delen. Wat een ruimte en vriendelijke mensen, heerlijk om te zien. Maar echt bikepacking .. mwah, ze hebben wel dragers en zijtassen. :wink: En dikke fatbikes! dit mooie filmpje moet natuurlijk ook in 't fatbike-topic komen. 8)
Zit zelf ook voorzichtig aan Mongolie te denken, met de fatbike plus een packraft. Maar zou dan ook graag het grote bevroren Hövsgöl-meer willen overfietsen (circa 140km). Lijkt mij een prachttocht. Hier een artikel wat Wim een keer heeft geplaatst over een fietser en 't Hövsgöl meer.
@yopie

als je bredere banden zou doen, zou je dan wel op de sneeuw blijven drijven?