Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Riemaandrijving, gebruikersverslag - Pagina 10 - Forum Wereldfietser

Riemaandrijving, gebruikersverslag

238 berichten
Dank je Marco. Erg verhelderend. Hier hecht ik waarde aan.
Bij mij slaat de riem onder omstandigheden*) wel door, maar mijn setup is ook bewust niet perfect. Takken platmalen lukt ook ;)



*) singlespeed, lange cranks, korte klim die je niet gaat halen
Marco Meijerink schreef: * Voor mij is de betrouwbaarheid en, zoals Gerrit Gaastra het noemt, garandeert zijn van de riem al lang een gepasseerd station. Natuurlijk begrijp ik dat puristen nog elk klein puntje onder de loep willen nemen maar ik als gebruiker heb daar niet zoveel aan. Bij mij mot het spul het gewoon doen, heel blijven en weinig onderhoud geven. En dat doet het.

grt
Marco
Hey Marco,

"Als gebruiker heb ik daar niet veel aan" ??

Volgens Rohloff zijn er nu ca. 350 fietsen op de markt in NL, B, D en CH met de Gates riem ivm de Rohloff naaf.

Ook volgens Rohloff zijn er al minimaal 6 gevallen van breuk van de riem bekend (nog geen zwaar letsel voor de fietsers).

Hmm, dus 1 op 60 gaat kapot. Dat is een onmogelijke verhouding wat de veiligheid betreft en is geheel niet acceptabel. Normaliter wordt er al een terugroepactie ondernomen bij een voor de veiligheid relevant onderdeel als er ook maar de kans van 1 op 1000 bestaat dat het mis kan gaan!
1 op de zestig?

Als je als consument kiest voor een fiets met riem zit je dus vast aan een Rohloff naaf of dergelijke. Derailleur valt per definitie af. En je zit vast aan een deelbaar frame. Dat geeft ook een meerprijs lijkt me zo. De betere reisfiets zonder deelbaar frame kan al flink oplopen, (geeft niet want je krijgt er veel fiets voor terug :lol: ) maar daar sneuvelt er niet een op de zestig van. Als dat zo blijft, zou ik er niet over piekeren om, en nog meer te betalen, en met een hoger risico te komen zitten dat het misgaat. Voor die meerprijs vind ik dat een onacceptabel getal, want dan ga je het wel voelen in de pocket denk ik, zeker als het ziekenhuis ook nog eens met een rekening voor oplappen komt. De oplaprekening voor je fiets moet dan nog komen :wink:
Marco Meijerink schreef:* Lisette baalt verschrikkelijk dat haar stalen frame nog geen mogelijkheid heeft tot riemaandrijving :lol:
Laten we voor Lisette hopen dat mijn voorspelling voor 2010 uitkomt.

Gerd
En ik ben er zeker van dat die riem beter en beter gaat worden. :D En dat je die meer en meer gaat zien. Zeker voor woon-werk verkeer zie ik zoiets zitten. Mijn vriendin heeft al gezegd dat wanneer ze haar nieuwe woon-werk fiets gaat kopen het zo eentje moet zijn met een riem. Is ze tenminste van die vieze ketting af. :lol:
Ach toen koolstofvezel voor het eerst gebruikt werd, was ook ieder scheurtje reden voor sommigen om te zeggen 'zie je wel waardeloos' en nu? Je wordt doodgegooid met allerhande koolstofvezel fietsen, onderdelen enz.

Als we bij de alles een vreselijk conservatieve instelling hadden....tsja dan was mijnheer Rohloff niet zo bekend als nu.

Pas nu komen er meerdere fietsen op de markt met deze riem, ik ben benieuwd wat het aantal gebroken riemen is bij Shimano Nexus/Alfine naven, want daar zijn er volgens mij meer van verkocht. Nogmaals als het zonder problemen werkt bij een 140pk Buell, gaat het bij fietsen ook wel goed komen. Die Buell loopt echt wel ietsjes harder dan de gemiddelde fiets, met alle veiligheidsrisico's bij eventuele riembreuk van dien.

Die Poison MTB met Rohloff en riem staat iig heel hoog op m'n lijstje.
tiopepe schreef:Ach toen koolstofvezel voor het eerst gebruikt werd, was ook ieder scheurtje reden voor sommigen om te zeggen 'zie je wel waardeloos' en nu? Je wordt doodgegooid met allerhande koolstofvezel fietsen, onderdelen enz.
Wat voor koolstof onderdelen zitten er dan op jouw vakantiefiets? :twisted:
tiopepe schreef:Nogmaals als het zonder problemen werkt bij een 140pk Buell, gaat het bij fietsen ook wel goed komen. Die Buell loopt echt wel ietsjes harder dan de gemiddelde fiets, met alle veiligheidsrisico's bij eventuele riembreuk van dien.
Koop dan een Buell, zet er een paar trappers op en ga daarop fietsen
De Sjelle schreef:En ik ben er zeker van dat die riem beter en beter gaat worden. :D En dat je die meer en meer gaat zien. Zeker voor woon-werk verkeer zie ik zoiets zitten. Mijn vriendin heeft al gezegd dat wanneer ze haar nieuwe woon-werk fiets gaat kopen het zo eentje moet zijn met een riem. Is ze tenminste van die vieze ketting af. :lol:
Ik weet niet of een randonneur nou een geschikte woon-werk fiets is. Maar ieder het zijne, en jouw vriendin het hare :wink: En een vieze ketting? Wat denk je van een goede ketting kast?
Wie zegt dat die riem alleen op randonneur fietsen komt? Dat is nu toch al niet zo? :D
De Sjelle schreef:Wie zegt dat die riem alleen op randonneur fietsen komt? Dat is nu toch al niet zo? :D
Das helemaal waar, daar heb je een punt. Het behoeft geen randonneur te zijn. Die jongens van Bridgestone hebben ook fietsen met een riem, maar dat was een riem die niet de bocht om te wurmen was....

Maar misschien leggen die er nu ook wel de riem van Gates erom....
Dat zo 'n riempje zo gevoelig kan liggen he? :wink: :lol:
De Sjelle schreef:Dat zo 'n riempje zo gevoelig kan liggen he? :wink: :lol:
Ja!! :D ze maken een nogal gespannen indruk.... :wink:
Leo van Lierop schreef:Als ik goed heb opgelet zijn er nog geen verhalen van riemen die breken. Zelfs als er met een mes in is gesneden blijft de riem goed.

Neem ik dan een groot risico door op vakantie geen reserve riem mee te nemen? :roll:
Nog even terugkomend op mijn vraag, ik denk dat ik nu het antwoord wel weet.

Ja, neem een reserveriem mee op vakantie!
Leo van Lierop schreef:Nog even terugkomend op mijn vraag, ik denk dat ik nu het antwoord wel weet.
Ja, neem een reserveriem mee op vakantie!
Het lijkt mij wel interessant om te weten waardoor die een op de zestig riemen het begaven. Bezweken die door een beul van een fietser met veel kilometers of waren dat riemen die per ongeluk bij het transport op de bus even klem kwamen? In het eerste geval hoef je je als lichtgewicht polderfietser heus geen zorgen te maken, maar als beul van een bergfietser - zo een van ach hij stond in het veertiende verzet maar in vier slagen zit ik al op de 20 - weer wel.
Leon
Ik wil toch ook even de Simpel optimist Rohloff vernoemen. Voor CHF 3890 (momenteel ca. € 2637,11) heb je een stalen Rohloff-beltdrive fiets met SON naafdynamo en Avid BB7 schijfremmen. Dat is zeker geen verkeerde prijs voor die uitrusting. Dit geldt overigens ook voor de Simpel wegwärts Tour herren. De Simpel frischluft tour is een 26" model met ongeveer dezelfde eigenschappen (XR-banden i.p.v. snellere banden).
Dit jaar nog een Buitenlandtocht in Zwitserland? :lol:
Gerrit heeft wel gelijk om te zeggen dat de riem niet klaar is om een massaproduct te worden! Als het er ooit al van komt.

Maar voor de enthousiastelingen onder ons lijkt het me een prima product. Die percentage van 1 op 60 zal nu wel een stuk beter zijn. Op fietsvakantie nemen we toch al een reserve-band mee, dus die reserve-riem kan er makkelijk bij. Voordeel is dat de kettingpons en de olie ook weer thuis kunnen blijven. 8)
Robertjan schreef:Dit jaar nog een Buitenlandtocht in Zwitserland? :lol:

Kan, met de auto heen, en met de Simpel fiets....plus 'aanhanger' terug

http://www.youtube.com/watch?v=-k80ibA-fyw

:wink:
Wat denken de Heren en Dames die op een tandem rijden van de riem? Ook geschikt voor een tandem?