Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Yip, Roosmolen De Hercules uit 1922 in Haaldersbroek, Zaanstadkeesswart schreef:In de Kalverpolder, vlakbij Zaandijk aan de ringvaart van de Wijde Wormer?
Nou zeg, vroeger vindt men ze niet mooi, die Amerikaanse windmotoren (zo heten ze!), maar omdat ze steeds zeldzamer zijn geworden, worden ze steeds meer gewaardeerd. Een aantal ervan staat zelfs nu op de monumentenlijst. Ik heb zelf met zo'n windmotor in Uppel gedraaid (Land van Heusden en Altena), een leuke ervaring kan ik wel zeggen. Ik ben gediplomeerde molenaar (met 2 diploma's zowel in NL als in Duitsl. opgeleid). De afgelopen 10 jaar zijn er in Groningen zelfs drie nieuwe Amerikaanse windmotoren bijgebouwd, om de natuurgebieden te bevloeïen.Michael W schreef:Hij past ook niet echt in dat Hollandsche polderlandschapMaarten W schreef:Ik vind 'm juist fantastisch vervreemdend!arnob schreef:Veel lelijker kun je ze niet maken ...
De bouwers van deze Amerikaanse windmotor zouden wel eraan gedacht hebben dat het ijzeren geraamte dwars door het dak van het huisje gaat tot op de vloer, waar de aandrijfmechanisme voor de vijzel is ondergebracht.arnob schreef:Even voor alle duidelijkheid: ik vind windmotoren op zichzelf erg fraai, een wonder van onverwoestbare techniek. Maar deze grote molen op dat kleine huisje vind ik zielig voor dat huisje; gebukt onder een stalen last zijn de verhoudingen wel erg zoek.
110 km rondom Den Bosch is 345,5751915 km Arnoarnob schreef:Het is hier zo stil nu Martin in het buitenland is. Derhalve een nieuwe vraag:
http://www.mijnalbum.nl/Album=8XTCEP6G
In vogelvlucht 110 km van mijn huis