Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 90 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

35631 berichten

Nu we toch in Noord-Holland beland zijn; waar staat deze opvallende molen? :wink:

Afbeelding

In de Kalverpolder, vlakbij Zaandijk aan de ringvaart van de Wijde Wormer? :wink:

keesswart schreef:In de Kalverpolder, vlakbij Zaandijk aan de ringvaart van de Wijde Wormer? :wink:
Yip, Roosmolen De Hercules uit 1922 in Haaldersbroek, Zaanstad
Hier dus, vlakbij de Zaanse Schans :wink:

Veel lelijker kun je ze niet maken ...

arnob schreef:Veel lelijker kun je ze niet maken ...
Ik vind 'm juist fantastisch vervreemdend!

Maarten W schreef:
Hij past ook niet echt in dat Hollandsche polderlandschap

Afbeelding

Michael W schreef:
Maarten W schreef:
Hij past ook niet echt in dat Hollandsche polderlandschap
Nou zeg, vroeger vindt men ze niet mooi, die Amerikaanse windmotoren (zo heten ze!), maar omdat ze steeds zeldzamer zijn geworden, worden ze steeds meer gewaardeerd. Een aantal ervan staat zelfs nu op de monumentenlijst. Ik heb zelf met zo'n windmotor in Uppel gedraaid (Land van Heusden en Altena), een leuke ervaring kan ik wel zeggen. Ik ben gediplomeerde molenaar (met 2 diploma's zowel in NL als in Duitsl. opgeleid). De afgelopen 10 jaar zijn er in Groningen zelfs drie nieuwe Amerikaanse windmotoren bijgebouwd, om de natuurgebieden te bevloeïen.
Die moderne windturbines, dat zijn pas misselijkmakendkotsspuuglelijke dingen. Moet je nou eens in het Duitse Ostfriesland gaan kijken.

Even voor alle duidelijkheid: ik vind windmotoren op zichzelf erg fraai, een wonder van onverwoestbare techniek. Maar deze grote molen op dat kleine huisje vind ik zielig voor dat huisje; gebukt onder een stalen last zijn de verhoudingen wel erg zoek.

Het aardige van de Ostfriesische windmolens vind ik dat ze de onderkant groen maken waardoor de eerste meters minder storen in het landschap. Verder zijn ze best wel indrukwekkend, vooral als in de mist je alleen de onderste vleugel voorbij ziet/hoort komen

arnob schreef:Even voor alle duidelijkheid: ik vind windmotoren op zichzelf erg fraai, een wonder van onverwoestbare techniek. Maar deze grote molen op dat kleine huisje vind ik zielig voor dat huisje; gebukt onder een stalen last zijn de verhoudingen wel erg zoek.
De bouwers van deze Amerikaanse windmotor zouden wel eraan gedacht hebben dat het ijzeren geraamte dwars door het dak van het huisje gaat tot op de vloer, waar de aandrijfmechanisme voor de vijzel is ondergebracht.
In Uppel haalde ik een hefboom over. Via kettingen en trekstangen klapte de grote windvaan naar zijn positie in de lijn van de as van het grote rad. In enkele seconden zette het rad zichzelf op de wind. Alléén de geluiden al....
Wat is molenaar zijn een prachtige hobby! Hier een foto van mezelf aan het scherpen van de maalstenen in de standerdmolen "De Hoed" te Waarde (Zuid Beveland). www.mijnalbum.nl/Album=V7XFGOCM
Samen met enkele molencollega's is de bovenste maalsteen (gewicht bijna 1½ ton) opengelegd middels een zware touw om de molenas. Bij het aanduwen van de wieken werd de steen zo gelicht en op zijn kant gezet.

Nu hier weer een nieuwe raadselfoto. Ditmaal een ansichtkaart, maar ik ben hier wel met mijn fiets geweest, toen was deze kerk helaas niet te fotograferen, want hij stond helemaal in de steigers wegens restauratie.... :(
www.mijnalbum.nl/Album=7Z67TECO Maar waar :wink: ?

Martin E. van Doornik schreef:Maar waar :wink: ?
Hij is niet te vinden; blijkbaar staat hij nog steeds zwaar in de steigers :wink:

Het is hier zo stil nu Martin in het buitenland is. Derhalve een nieuwe vraag:

http://www.mijnalbum.nl/Album=8XTCEP6G

In vogelvlucht 110 km van mijn huis

arnob schreef:Het is hier zo stil nu Martin in het buitenland is. Derhalve een nieuwe vraag:
http://www.mijnalbum.nl/Album=8XTCEP6G
In vogelvlucht 110 km van mijn huis
110 km rondom Den Bosch is 345,5751915 km Arno :wink:

[kuch&snotter]O=2πr=πδ[/κθψκ&σνοττερ]

:?

P.S.: Heb griep en ppc doet raar. :cry:

Helpt het als ik opgeef 191 graden? En 1693 en 1793? En wat is nu een klein

En voor Rachel: βετερσχαπ

Hallo Arno,

Dat helpt zeker.....................sterker nog dan is het een makkie

De H. Kruiskapel in Neerwinden, eens het toneel van veldslagen.

Klopt gans en volledig. Waren de graden of de jaartallen de oplossing?

Meer informatie:
http://www.mijnalbum.nl/Album=Q4OG3UXQ

Volgende week ben ik weer in die regio. Het is daar bij elk weertype goed fietsen.

Hallo Arno,

Had geen flauw idee waar die foto genomen zou zijn. Met jouw aanwijzingen even bij google gekeken: "1693 en 1793". Kwam meteen bij Neerwinden uit. Klik op afbeelden en jawel, het eerste plaatje was raak.

Zo makkelijk, moest nog even heel snel inloggen.................was op tijd zoals je zag.

Zag meteen dat er in die streek vast meer leuke dingen te ontdekken zijn.

Annita

arnob schreef: En voor Rachel: βετερσχαπ
ευχαριστώ
:wink:

Annita schreef: Zag meteen dat er in die streek vast meer leuke dingen te ontdekken zijn.
Annita
Zoals deze fraaie watertoren in Landen :wink:

Afbeelding