Ach, Poppink, ik snap het nu pas. Ik heb de smartphone nu al drie jaar maar nooit geweten waar dit tweede symbooltje van rechts voor diende.... De andere drie wel. Ik heb het nu uitgeprobeerd en het werkt.
Dus kan ik nooit meer "ouderwets" speurwerk meer doen. Vandaar dat de eigenschappen van de huidige raad plaatjes nu erg veranderd zijn én moeilijker gemaakt. Dus Lens-proof....
Het is inderdaad de Bisschopsmolen in het oude centrum van Maastricht, maar twee straten zuidelijk van de Onze Lieve Vrouwe-basiliek (je weet wel, die met de indrukwekkende massieve frontgevel).
Ik dacht bij mezelf: je zou niet achter de statige 18-eeuwse gevel een watermolen verwachten.... nog in vol bedrijf en hier worden ook heerlijke, ambachtelijke Limburgse vlaaien gebakken, welke op verzoek aan huis worden rondgebracht!
Niks geen vlaai van de Hema, maar de échte, authentieke.
Maastricht was vroeger werkelijk een echte watermolen-stad, veel langs de Jeker. Nog tot 1895 stond er een hele grote watermolengebouw met houtzagerijen in de Maas, op de linkeroever tegenover de Hoenderstraat. Zo over de rivier heen gebouwd met aan de andere kant een eilandje.
De winnaar mag de volgende foto plaatsen.