Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 88 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

35631 berichten

Michael W schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Hier een nieuwe raadselfoto en wel een heel moeilijke. Wie is deze man, die de kaart van Nederland ingrijpend heeft veranderd en vele fietsroutes heeft ingekort :wink: ? www.mijnalbum.nl/Album=STLCNK7W
Drs. J.A. Bakker 8)
Ik ga toch maar voor deze :wink:

Afbeelding

Johan van Veen, 1893-1959. Geestelijk vader van het Deltaplan
Zijn standbeeld staat op het dorpsplein van Uithuizermeeden

Daar dus :wink:

Afbeelding

Michael W schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Hier een nieuwe raadselfoto en wel een heel moeilijke. Wie is deze man, die de kaart van Nederland ingrijpend heeft veranderd en vele fietsroutes heeft ingekort :wink: ? www.mijnalbum.nl/Album=STLCNK7W
Drs. J.A. Bakker 8)
Helaas niet juist. Heeft met waterbouwkunde te maken.

Michael W schreef:
Michael W schreef:
Drs. J.A. Bakker 8)
Ik ga toch maar voor deze :wink:

Johan van Veen, 1893-1959. Geestelijk vader van het Deltaplan
Zijn standbeeld staat op het dorpsplein van Uithuizermeeden

Daar dus :wink:
Klopt! Had ik een moeilijke voor jullie gehoopt.... Wat Ir. Cornelis Lely was voor de Zuiderzeewerken, was Ir. Johan van Veen voor het Deltagebied. Hier geboren in Uithuizermeeden. Het dorpsplein is naar hem vernoemd: Johan van Veenplein. Zie foto van de sokkel: www.mijnalbum.nl/Album=W8MBSZBA
Maar ik neem geen genoegen mee dat Lely met een grote standbeeld bij Den Oever wordt vereerd, terwijl Van Veen slechts een kleine buste op een sokkel in een klein Noord-Groninger dorp heeft, inplaats van een grote beeld bijvoorbeeld op de Veerse Dam, zoiets als de leeuw op de stuwdam van Lac de la Gileppe in Wallonië.
1893-1959: niet oud en Johan van Veen heeft de Deltawerken dus nooit kunnen aanschouwen.

Martin E. van Doornik schreef: 1893-1959: niet oud en Johan van Veen heeft de Deltawerken dus nooit kunnen aanschouwen.
Wereldberoemd maar onbekend :wink:
Er is wel een boek over hem geschreven

Meester van de Zee’, Johan van Veen, waterstaatsingenieur 1893-1959, de kust, de stormvloed, de delta. Uitgeverij Balans, ISBN 90 5018 595 9, EUR 22.50, 286 pagina’s

Hier een nieuwe, ditmaal een dubbel spel. Waar is deze foto genomen, maar kun je ook de verschillen (heel aandachtig kijken) vinden? De linker foto heb ik in 1977 genomen en de rechter foto in 2008, dus zit er 31 jaar tussen. Van de linker foto hangt al 30 jaar in posterformaat aan de wand in mijn huis. Echt een rustgevend straattafereel om lang ernaar te kijken. www.mijnalbum.nl/Album=JEKD8XOF Jullie kunnen meerdere malen op de foto klikken om te vergroten voor details.

Martin E. van Doornik schreef:Hier een nieuwe, ditmaal een dubbel spel. Waar is deze foto genomen..
Vooraan Pension Schulte, Kirchstraße 15, Borkum. Hier!

De kerk is van de Katholische Kirchengemeinde en heette oorspronkelijk 'Maria Meeresstern' (1880/82). Luister naar haar klokken. Ook rustgevend? Me doubt it...

:wink:

Martin E. van Doornik schreef:maar kun je ook de verschillen (heel aandachtig kijken) vinden?
Toren, dakkapel, oranje prullebak, heg :wink:

Martin E. van Doornik schreef:Hier een nieuwe, ditmaal een dubbel spel. Waar is deze foto genomen, maar kun je ook de verschillen (heel aandachtig kijken) vinden? De linker foto heb ik in 1977 genomen en de rechter foto in 2008, dus zit er 31 jaar tussen. Van de linker foto hangt al 30 jaar in posterformaat aan de wand in mijn huis. Echt een rustgevend straattafereel om lang ernaar te kijken. www.mijnalbum.nl/Album=JEKD8XOF Jullie kunnen meerdere malen op de foto klikken om te vergroten voor details.
Ja zeker zijn er verschillen, het huis heeft een andere dakkapel qua afwerking, er liggen andere tegels het muurtje bij de kerk is verder op gemetseld.....

Haike schreef: Ja zeker zijn er verschillen, het huis heeft een andere dakkapel qua afwerking, er liggen andere tegels het muurtje bij de kerk is verder op gemetseld.....
De boom bij de ingang en verderop nog een boom
En drie i.p.v. twee vlaggenmasten

9 verschillen dus :P

Rachel schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Hier een nieuwe, ditmaal een dubbel spel. Waar is deze foto genomen..
Vooraan Pension Schulte, Kirchstraße 15, Borkum. Hier!

De kerk is van de Katholische Kirchengemeinde en heette oorspronkelijk 'Maria Meeresstern' (1880/82). Luister naar haar klokken. Ook rustgevend? Me doubt it...

:wink:
Heel knap gedaan, Rachel :D ! Kirchstraße in Borkum. Hier heb ik vaak langs gefietst. Er zijn nog meer verschillen.... (zoals het nieuwe gebouw naast de witte bestelwagen, enzovoorts). Je verwacht niet op zo'n waddeneiland zoveel fraai architectuur als op Borkum. Veel statige gebouwen. M'n PC heeft helaas geen geluid.... zo te zien had de dakruiter in 1977 een luidsprekershoorn (voor imitatie-klokgelui), wat nu vervangen is door een nieuwe toren. Deze kerk zit blijkbaar goed in de kas.

Tijd voor een nieuwe (en een gemakkelijke) :wink:
In welke polder staat dit paardje ?

Afbeelding

Een rastapaardje!

Bij Dordrecht of Nijmegen in de buurt?

Michael W schreef:Tijd voor een nieuwe (en een gemakkelijke) :wink:
In welke polder staat dit paardje ?
Ik heb vroeger een paar keer in de jeugdherberg "Overberg" overnacht, die links buiten de foto staat. Ooijpolder met op de achtergrond de bekende Waalbrug bij Nijmegen, die vroeger groen geverfd was. Links op de achtergond de Belvèdre en wat meer rechts de St. Stevenskerktoren.

Martin E. van Doornik schreef:Ik heb vroeger een paar keer in de jeugdherberg "Overberg" overnacht, die links buiten de foto staat. Ooijpolder met op de achtergrond de bekende Waalbrug bij Nijmegen, die vroeger groen geverfd was. Links op de achtergond de Belvèdre en wat meer rechts de St. Stevenskerktoren.
Deze leuke Konik staat in de Ooypolder bij Nijmegen. :wink:

Michael W schreef:Deze leuke Konik staat in de Ooypolder bij Nijmegen. :wink:
Ooypolder? Op de landkaart staat Ooijpolder.

Martin E. van Doornik schreef:
Michael W schreef:Deze leuke Konik staat in de Ooypolder bij Nijmegen. :wink:
Ooypolder? Op de landkaart staat Ooijpolder.
Is alle twee goed dacht ik Martin

Michael W schreef:
Haike schreef: Ja zeker zijn er verschillen, het huis heeft een andere dakkapel qua afwerking, er liggen andere tegels het muurtje bij de kerk is verder op gemetseld.....
De boom bij de ingang en verderop nog een boom
En drie i.p.v. twee vlaggenmasten

9 verschillen dus :P
Nog meer verschillen:
De houten ramen van het pand links zijn vervangen door kunststof kozijnen; de zonnestralen van het bovenste raam zijn nu geel geverfd; de naaldboom rechts is nu verdwenen; andere dakpannen op het huis in het midden (daar is de administratie en consistorie van de kerk gevestigd); de witte uitbouw uiterst links heeft een kap voor rolluik en een andere kleur plint maar ook weer andere dakpannen; de dakruiter op het kerkdak is vernieuwd (geen hogels* meer, langere waterspuwers, dikkere hoekstijlen, geen half maantje onder de ster onder de weerhaan); de lichte helling waar de auto op staat, is door het vele parkeren dieper de grond ingedrukt.

* Hogels = siermotief (omkrullend bladwerk) in de gotische stijl, op regelmatige afstanden opklimmend langs torenspitsen, dakranden, timpanen, enz.

Martin E. van Doornik schreef:Maar ik neem er geen genoegen mee dat Lely met een grote standbeeld bij Den Oever wordt vereerd, ...
+ er een hele stad naar is vernoemd; nl Lelystad :wink:

Michael W schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Maar ik neem er geen genoegen mee dat Lely met een grote standbeeld bij Den Oever wordt vereerd, ...
+ er een hele stad naar is vernoemd; nl Lelystad :wink:
Er is wél een Veendam, maar de vraag is of die Oost-Groninger plaats naar Johan van Veen is genoemd.... :lol: Hij ontwierp immers dammen in het Deltagebied.

Martin E. van Doornik schreef:Er is wél een Veendam, maar de vraag is of die Oost-Groninger plaats naar Johan van Veen is genoemd.... :lol: Hij ontwierp immers dammen in het Deltagebied.
Lijkt mij redelijk onwaarschijnlijk omdat Veendam is ontstaan vanaf 1655 als veenkolonie. :wink:
De arme man heeft gewoon pech gehad. :P