Travelmaster schreef:Dat ziet er toch prima uit? Hoe is het als geheel bevallen? Was het leuk? Ik ga komende donderdag voor het eerst 4 dagen... maar ik denk dat het wel gaat bevallen:).
Ja, hoor, qua uitzicht valt het nog wel mee, maar ik heb hier al veel mooiere fietsen zien passeren waar ik toch een klein beetje jaloers naar keek.
Wel, het is me globaal genomen wel goed bevallen. Enkele indrukken:
- mijn route had ik via fietsnet uitgestippeld dmv het fietsknooppuntennetwerk. Dit is heel interessant: je komt via fietsbaantjes die je anders niet zou vinden (met bvb google, of basecamp,...) en waarvan veel kans is dat je doorkunt. (veel van de baantjes op de NGI-kaarten in België zijn door boeren ingepalmd, door villa-eigenaars afgezet, omgeploegd,...) Nadeel daarvan is wel dat je heel veel zigzagt op weg naar je bestemming en dat het dus zeker niet de kortste route is.
- in het fietsvriendelijk Nederland heb ik me redelijk moeten aanpassen aan de ronde punten. Daar waar ik me in België naar het midden van het ronde punt werk het daar inpalm om voorrang te hebben tot ik er weer van ga, krijg je in Nederland met de veilige apart liggen de fietspaden vele haaietandjes te overbruggen. Het telkens weer opnieuw die 123kg in beweging zetten is weinig motiverend. Maar relatief gezien ben ik er nu ook weer niet zo heel veel tegengekomen.
- het grootste risico in dit soort fietsvakantie ligt volgens mij bij het kamperen. Een eerste punt is de nachtrust: ik slaap er minder goed dan thuis. Ik kruip er wel vroeger in, maar ik ontwaak regelmatig. Als de dag dan begint aan te breken begin ik de vogelgeluiden te determineren (=het grootste genot aan het kamperen vind ik), maar ondertussen slaap je dus niet. Ik vrees dat het tekort aan nachtrust, samen met de fysieke vermoeidheid van het fietsen op langere duur het plezier kan bederven.
- tweede punt mbt kamperen: de vochtigheid. Beide ochtenden was de tent kletsnat, zowel binnenkant als buitenkant, zowel binnentent als buitentent. Nochtans had ik alle gaasraampjes opengezet en in de deur van het slaapgedeelte ook een groot stuk gaas vrijgelaten. De tent gaat dus kletsnat de compressiezak in. Als je die dan bij aankomst 's avonds weer opzet is die nog steeds kletsnat. Ook de binnentent. Op het grondzeil van de binnentent liggen dikke druppels die je nog eerst mag opdrogen met je handdoek (waar je straks nog mee gaat douchen)
-Voor de lol heb ik de eerste avond bij aankomst mijn shirt en fietsbroek (dat ik als onderbroek gebruik) gewassen. 's avonds nog wat laten drogen en dan 's nachts binnenin de tent gelegd. 's ochtends bijlange niet klaar voor gebruik dus achterop de drager gelegd om te drogen, wat wel goed lukt: tegen 's avonds moet dat wel droog geweest zijn. Dus zo kun je toekomen met twee sets onderkleren: één aan en één drogend. Maar dit dus met mooi weer. Wat met slecht weer? Zondagavond was er een buitje van een uur en moest ik noodgedwongen in de tent. Als al je kleren nat zijn door een bui overdag? Dan kom je toch in de problemen?
- heel tevreden van mijn Cumulus "Mysterious Traveler 500" slaapzakje. Was niet te warm.
- de tent Nordisk Norheim: volgens de afmetingen groot genoeg, maar het dak van de binnentent is niet gespannen en zakt dramatisch in. Daardoor verlies je de laatste 50cm van de binnenruimte. Dat werd hier al voorspeld (Leon dacht ik) en weet je dus maar door de tent te gaan testen, waar ik geen tijd voor genomen heb. Dit heb ik opgelost door mijn pak batterijen aan het voeteind te leggen zodat de schuine achterwand meer gespannen staat. Ook het voeteind van mijn slaapzak heb ik in mijn regenjas gestopt om de slaapzak wat van vocht te sparen. Dit is iets dat ik niet begrijp: door de binnentent iets kleiner te maken (kwestie van centimeters) in de lengte zou die toch meer gespannen staan en minder inzakken en win je toch volume?
- de materiaalruimte/voortent is me heel goed van pas gekomen met mijn 5 tassen.
- Een groot verschil tussen de ruimtelijke ordening in België t.o.v. Nederland. De Belgen hebben nog veel te leren van de Nederlanders op dat vlak. Fietsen in Nederland was een aaneenschakeling van mooie vochtige gebiedjes (moest me bedwingen niet overal te stoppen) terwijl ik het noorden van mijn provincie Oost-Vlaanderen eigenlijk het fietsen niet waard vind, afgezien van enkele mooie pittoreske plaatsjes in een gesloten landschap met weinig uitzicht (anders is 't naar de maan
). Nu dat hebben we ook aan onszelf te wijten natuurlijk: ik zou het toch moeilijk hebben om te leven in die typische kleine Nederlandse huisjes. Hoewel ik dan weer onder de indruk was van de toegepaste (stads-)architectuur in nieuwe wijken (bvb de wijk Othene in Terneuzen): creatieve architectuur van (sommige) woningen en in de wijk ruim plaats voor water en groen.
- Alleen is maar alleen. Als niemand van mijn gezin kan/wil meegaan zit er niets anders op. Ik ben wel gewoon van veel alleen te werken e.d. Toch moet zo'n solo-trip niet langer duren dan een dag of vijf: heb ik ook ondervonden toen ik eens alleen ging vogels fotograferen in Frankrijk. Na vijf dagen ben ik toch blij terug te keren naar huis. Typisch Belgisch naar het schijnt: een Belg gaat graag op reis maar keert nog liever terug.
- Een beetje pech gehad met de wind: had ik steeds grotendeels tegen. De wind is dan ook gedraaid zodat ik die tegen bleef hebben. Dit merk je wel als je eens toevallig in een kort stukje met wind mee met dezelfde krachtsinspanning plots gemakkelijk 5 à 10km/u sneller gaat...
- met het gewicht aan het voorwiel is het niet leuk maar zwaar sturen. Dat was me ook al opgevallen met enkele de stuurtas. Fietsen zonder handen is niet meer mogelijk. Ik begrijp de mensen wel die geen voortassen willen. Ik vrees niet zonder te kunnen met mijn bagagegewicht... Stuurtas is wel handig: al rijdend fototoestel nemen en een stukje filmen/fotograferen...
De totale indruk is dus wel heel positief: voor herhaling vatbaar, maar dan zonder het stuk Vlaanderen erbij. En misschien toch iets aan het bagagegewicht doen: waarom had ik die tweede felle zaklamp mee? En mijn autosleutels? Maar ik kan me niet zo dadelijk vermijdbare zware zaken bedenken...