Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets advies - Pagina 9 - Forum Wereldfietser

Fiets advies

915 berichten
Gelukkig hoef je het recht niet zó letterlijk te nemen. Bovendien zijn de omstandigheden van het geval altijd relevant. Als je vantevoren aangeeft dat je het begrijpelijk vindt dat de fietsenhandelaar de verwachting heeft dat de fiets bij hem wordt gekocht als je bij hem een proefrit maakt, heb je daarmee nog niet de fiets zelf gekocht.

ps: ben zelf werkzaam als jurist (advocaat) :wink:
Ik begrijp de zorgen en frustraties van de winkelier, want er wordt net wat te vaak gebruik gemaakt van de service en vakkennis van zulke winkels om vervolgens ergens op het web een koopje te halen. Tegelijk is het evident dat jij weinig hartelijk en elegant bent behandeld, want jouw wens voor een beetje bedenktijd is alleszins redelijk. Jij bent de enige die kan zeggen of een van beide partijen nog net wat duidelijker had kunnen communiceren. Het is wel iets wat ik bij zulke gesprekken altijd goed in de gaten probeer te houden.
Gebruik je nieuwe bedenktijd,
Wim
Ik ga op zoek naar een andere Koga Signature dealer. In mijn eigen woonplaats zit er één zie ik, maar dat is niet echt een wereldfietswinkel zeg maar. Ik denk ook niet dat ze heel veel ervaring hebben met bijzonderheden zoals Rohloff naven, hydraulische remmen etc (maar zou natuurlijk best kunnen dat dat wel zo is). Is het in het algemeen beter om naar een gespecialiseerde vakantiefietswinkel te gaan of maakt dat weinig uit? Ik heb inmiddels Bike4Travel ontdekt op internet en dat ziet er goed uit!
@ Pheaton:
Ik zou eerst lekker een tweedehands trekking bike kopen (winkel of marktplaats, je weet je maat al :wink: ). De fiets kun je gelijk zien, voelen en proefrijden en direct meenemen... Ga er één of twee keer mee op vakantie en besluit dan wat voor fiets je wil... Voor het geld van een Signature zou ik een fiets op maat laten maken denk ik...

Als het lang geleden is dat je met een fiets op vakantie bent geweest (als je het al bent geweest) kun je mooi uitvinden of de manier die je in je hoofd hebt wel bij je past. 10 jaar geleden zag mijn ideale fietsvakantie er heel anders uit als nu.... Toen wilde ik zo ruig mogelijk en volledig zelfvoorzienend. Ik heb dus een 'zware' fiets en uitrusting, een soort Laro (om in autotermen te blijven..) op twee wielen. Ik heb/had genoeg bij om volledig zelfvoorzienend te zijn en zocht zoveel mogelijk onverhard op.

Nu lijkt het me wel wat om zo weinig mogelijk mee te nemen (heel klein tentje, geen kookerei misschien zelfs wel van hotel/pension/B&B naar hotel te fietsen, maar waarschijnlijk wordt me dat te kostbaar) Ik ben dus stiekum mijn racer beetje bij beetje aan het aanpassen (vooral nog in miijn hoofd) voor een ultralight fietsvakantie(tje)...

En daar tussenin zit nog heel veel....

Succes met je plannen
Er is een tijd geweest dat de makelaar tijdens de bezichtiging boos werd, als je niet gelijk een bod uitbracht op een huis van 350.000 euro waar je echt niet in wilde wonen....
Het valt me ook op dat je in de fietsen branche nu al moet afrekenen voordat je een proefritje mag maken op je gekochte fiets. Bijzondere verkoop technieken. Neem je/de tijd om een overwogen keuze te maken. Schaarste is relatief. De speciale aanbieding van vandaag is er morgen ook.
Hi eric190173, dank voor je reactie. Ik zie mezelf met name rondfietsen op mooi asfalt in Europa, met name in België, Frankrijk, Duitsland en Zwitserland. Nieuw-Zeeland lijkt me ook erg mooi, maar ik begrijp dat dat land voor fietsers best gevaarlijk kan zijn (op sommige stukken) :( In landen waarvoor je eerst geprikt moet worden i.v.m. allerlei ziektes, ben ik nog nooit in mijn leven geweest en het lijkt me erg sterk dat ik in die landen ooit ga fietsen (op mijn eigen fiets). Heel veel offroad wordt het bij mij in ieder geval niet. Ik wil nog wel naar IJsland om te fietsen, maar dan kan ik eventueel altijd nog wat bredere banden monteren en in ieder geval bij mijn route rekening houden met de beperkingen van mijn fiets. M.a.w. ik zal bij mijn keuze niet in het bijzonder denken aan rotswoestijnen en lavavelden in IJsland :lol: . Ik zal zeker geen kampeeruitrusting o.i.d. meenemen, ik houd niet zo van kamperen en zal dus uitsluitend hotels en pensions e.d. opzoeken.

In de eerste plaats wordt mijn fiets echter bestemd voor kleine tochtjes in Nederland. Ik heb al 20 jaar geen fiets en wil nu gewoon een fiets waarmee ik wat door de duinen kan rijden e.d., tochtjes van 30km of zo. Daar heb ik niet direct een vakantiefiets a la Koga Signature voor nodig, maar ik heb tot nu toe aangenomen dat een vakantiefiets ook uitstekend geschikt is voor kleine tochtjes in Nederland (en volgens de fietsenzaak waar ik zaterdag was, kan dat ook prima). Ik ben nog nooit op fietsvakantie geweest, maar bij de gedachte aan een mooie vakantiefiets sta ik wel enigszins te trappelen voor zo'n vakantie :lol: Met een vakantiefiets ben ik in ieder geval verzekerd van een sterke en degelijke fiets én tevens voorbereid op een (eventuele) fietsvakantie (in Europa dus). Dat zo'n fiets wat duurder is dan een gewone stadsfiets, vind ik van minder belang, het is uiteindelijk toch een langetermijn investering :D
Phaeton W12 schreef:In de eerste plaats wordt mijn fiets echter bestemd voor kleine tochtjes in Nederland.
Dus je wil nog niet je auto in gaan ruilen voor de nieuwe fiets. :cry:
Phaeton W12 schreef:In mijn eigen woonplaats zit er één zie ik, maar dat is niet echt een wereldfietswinkel zeg maar. Ik denk ook niet dat ze heel veel ervaring hebben met bijzonderheden zoals Rohloff naven, hydraulische remmen etc (maar zou natuurlijk best kunnen dat dat wel zo is).
Ik denk dat een beetje fietsmonteur prima overweg kan met Rohloffnaven en hydraulische remmen. Voordeel zou moeten zijn dat je plaatselijke fietsenboer jou misschien al als klant heeft en wel uitkijkt je te verliezen.

Nog even over de verkooptechnieken: Je ziet wel vaker dat verkopers het koopmoment zo veel mogelijk naar voren willen trekken om het twijfelen van klanten voor te zijn. Als je nl. al JA hebt gezegd en daarmee een soort mondelinge overeenkomst hebt gesloten, kan je minder snel terug als de proefrit of het bedrag je bij nader inzien toch niet bevalt.
Als advocaat had je hier natuurlijk wel eerder bedacht op moeten zijn..
IK ben geneigd je voor dit doel (10-15 kg max aan bagage) een heel andere fiets te adviseren dan de in Nederland zo gangbare tractor vakantiefietsen voor gebruik met voor en achtertassen en een zware tent bovenop. Ik zou in eerste instantie denken aan een klassieke lichte randonneur met dunwandige slanke stalen buizen voor veel comfort en een heerlijk fietsgevoel. Het moet een derde lichter kunnen dan zo'n zware stijve Koga Signature. Neem dan wel een randonneur model met bredere banden. Je zegt weliswaar dat het vooral asfalt gaat worden, maar de moderne realiteit is dat er veel meer auto's op de weg zijn dan vroeger, en dat ze ook nog eens veel harder rijden. Als fietser heb ik mezelf steeds meer zien uitwijken naar kleinere weggetjes, en soms toch ook een stuk onverharde paden. Afgelopen zondag heb ik 100 km in de Achterhoek gereden over knooppunten routes, en hoewel dat vooral asfalt was, was ik toch blij met mijn bredere (dit keer 50 mm) banden als het toch weer eens een stuk onverhard ging. Iets minder breed zou ook prima gegaan zijn, maar smal zou ik vervelend hebben gevonden.
Ik was afgelopen week bij Marten Gerritsen, en ik denk niet dat ik een bedrijfsgeheim verklap als ik vertel dat hij bezig was met een prachtige Franse stijl lichte randonneur met 42 mm etrto 584 Grandbois Hetre banden. Het was een plaatje om te zien, maar ook een heel interessant alternatief voor al die logge monsters. De tussenmaat banden is een wel heel eigenzinige keuze (inmiddels heel populair in de VS), maar het idee van een lichte randonneur waar je heel snel op kunt rijden in groot comfort sprak me erg aan. Hier zit dan ook gelijk het voordeel van de maatbouwer: het gewicht en het karakter van de buizenset en de geometrie kunnen heel precies aangepast worden aan jouw gewicht en jouw gebruik. Jouw fiets hoeft niet nodeloos zwaar te zijn omdat hij ook je buurman moet overleven die misschien wel 130 kg weegt, en dertig kg bagage meeneemt.
Maar ik blijf erbij: koop eerst maar eens voor 300-400 euro een nette stalen Koga van een tijdje terug, en ontdek wat je leuk vindt - en of je toch niet wilt kamperen.
Wim
Wim schreef:IK ben geneigd je voor dit doel (10-15 kg max aan bagage) een heel andere fiets te adviseren dan de in Nederland zo gangbare tractor vakantiefietsen voor gebruik met voor en achtertassen en een zware tent bovenop. Ik zou in eerste instantie denken aan een klassieke lichte randonneur met dunwandige slanke stalen buizen voor veel comfort en een heerlijk fietsgevoel. Het moet een derde lichter kunnen dan zo'n zware stijve Koga Signature. Neem dan wel een randonneur model met bredere banden. Je zegt weliswaar dat het vooral asfalt gaat worden, maar de moderne realiteit is dat er veel meer auto's op de weg zijn dan vroeger, en dat ze ook nog eens veel harder rijden. Als fietser heb ik mezelf steeds meer zien uitwijken naar kleinere weggetjes, en soms toch ook een stuk onverharde paden.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Wat meestal als vakantiefiets wordt verkocht is zwaar overdreven voor vrijwel alle fietsvakanties. Daardoor niet alleen duurder dan nodig, maar ook zwaarder en minder efficiënt. In een eerdere post noemde ik al de naafdynamo, rohloff en profielbanden, zaken waar je in Europa door de bank genomen alleen maar last van hebt. Maar inderdaad ook het veel te zware frame, te zware wielen met veel te veel spaken, te zware bagagedragers maken je fiets traag en beperken je dus enorm in je mogelijkheden.

Overigens heb ik genoeg aan profielloze 35 mm banden voor vrijwel alle slechte en overharde wegen. En dat met een 20" voorwiel! Een vakantiefiets hoeft echt geen vrachtwagen te zijn. Ook niet als je wel gaat kamperen.

Grtjs, Waltertje - op een lichtgewicht racemonster naar Noord-Scandinavië
Ach bij banden heb ik het toch liever breed. Dat hoeft niet langzamer te zijn, en geeft wel meer comfort en grip. De snelle banden op mijn 26 inch randoneur zijn Panaracer Pasela 26x1,75 (42 echte mm), met een klein beetje profiel. Voor veel Europese bestemmingen is dat genoeg, en het is heel snel (niet zo snel als de Grandbois Hetres). Voor de Noorwegen trektocht met delen onverhard heb ik 50 mm Marathon Extremes laten monteren, en de rolweerstand daarvan is nog alleszins acceptabel. Door hun relatief lage gewicht zullen ze vast ook nog behoorlijk goed klimmen. Gisteren op rulle zandweggetjes gaven ze toch wel heel veel meer zekerheid dan de Panaracers. Het is dus maar wat je verwacht tegen te komen.
Wim
Wim schreef:IK ben geneigd je voor dit doel (10-15 kg max aan bagage) een heel andere fiets te adviseren dan de in Nederland zo gangbare tractor vakantiefietsen voor gebruik met voor en achtertassen en een zware tent bovenop. Ik zou in eerste instantie denken aan een klassieke lichte randonneur met dunwandige slanke stalen buizen voor veel comfort en een heerlijk fietsgevoel. Het moet een derde lichter kunnen dan zo'n zware stijve Koga Signature. (...)
Welwelwel.... Dat is dan een groot misverstand (om niets ergers te moeten zeggen 8) ). Meten is weten, gissen is missen. Mijn Koga Signature weegt 14,3 kg. Dat heeft overigens niets te maken met het (zogenaamde) "zware stijve" frame en vork, want samen maakt dat amper 20% uit van het gewicht. De rest zit em in de zelf gekozen afmontering zoals daar zijn : verende zadelpen, tubus logo, SON naafdynamo, pletscher staander enz. Allemaal nuttige en aangename dingen, maar wie het lichter wil, moet evengoed lager kunnen uitkomen, weliswaar met concessies zoals geen of lichtere/goedkopere dynamo, geen verende zadelpen, een lichtere bagagedrager enz. Dergelijke keuze is weliswaar enkel mogelijk in Koga Signature, niet in de (World)traveller of randonneurmodellen.

Staal heeft zijn voorstanders, net zoals alu dat heeft, en carbon, en titanium. Maar dat het ene materiaal een beter comfort zou geven dan het andere, dat geloven alleen de monomateriaalconstructeurs zelf nog :). Voor de ene is het "Steel is real" en voor de andere is het "Nothing rides like titanium" .
Het doet er weinig toe op welk materiaal je rijdt, als je fietsenbouwer maar verstand heeft van het soort fiets dat jij voor ogen hebt.
Phaeton W12 schreef:Hi eric190173, dank voor je reactie. Ik zie mezelf met name rondfietsen op mooi asfalt in Europa, met name in België, Frankrijk, Duitsland en Zwitserland. knip
ik houd niet zo van kamperen en zal dus uitsluitend hotels en pensions e.d. opzoeken.

In de eerste plaats wordt mijn fiets echter bestemd voor kleine tochtjes in Nederland. knip
Zoek dan iets lichtvoetigs... Ik weet niet in welk gedeelte van het land je woont, maar ik zou dan naar een vakantiefietsspecialist of framebouwer gaan. Ga je niet kamperen, en dus alleen met 2 tasjes achterop fietsen dan is een heel andere fiets raadzaam dan als je met volle bepakking gaat fietsen...
Iets lichtvoetigs, tja dat kan ook. Ik zal dit weekend nog eens even gaan kijken naar alternatieven voor een echte trekkingfiets. Overigens hoeft een hobby-object (fiets, auto, motor) voor mij niet in de eerste plaats 'nuttig' te zijn, d.w.z. exact aan te sluiten op mijn vervoersbehoeften. Het gevoel dat ik heb bij een fiets (of auto of motor) vind ik eigenlijk veel belangrijker. Dan gaat het met name om dingen als vormgeving en gadgets als Rohloff naven e.d. Als het over auto's gaat rijd ik bijv. graag in een Phaeton W12 (prachtig staaltje design), hoewel ik de ruimte van zo'n limousine in mijn eentje natuurlijk helemaal niet nodig heb. En op de motor naar mijn werk rijd ik het liefst op een Honda 1100cc Blackbird (164pk), waar een 125cc ook voldoende zou zijn :wink: Daarom kwam ik bij mijn keuze voor een fiets al snel uit op een stevige vakantiefiets. Ziet er gewoon stoer uit, je kunt er zó mee op vakantie met zware bagage, en voor woonwerkverkeer kun je er ook prima mee uit de voeten (met die 14 versnellingen kon ik aardig wat vaart maken merkte ik afgelopen zaterdag). Dat er dan fietsen zijn die wellicht wat sneller zijn, neem ik dan op de koop toe. Wie mooi wil zijn, moet pijn lijden :wink: Ik denk dus dat het nog steeds een Koga Signature (vakantiefiets) gaat worden, maar neem jullie adviezen zeker ter harte :wink:
Je gaf zelf al aan dat je Bike4Travel had gevonden. Vraag anders gewoon eens advies aan Marco.
Met Chantal samen hebben ze de halve (of hele?) wereld over gefietst met volle bepakking. Bij het singlespeed weekendje dit voorjaar fietste hij met een fixed gear met lichte bepakking en 35mm banden meen ik, ook gewoon stukken onverhard tussen Tilburg en Bergen op Zoom.
Hij is dus wel van alle markten thuis en kan je adviseren voor jou persoonlijk. Één van de fietsreisspecialisten die de vereniging rijk is :wink:. (Op de frontpage bij de banners zie je er nog een paar staan.)
Als je het over mooi hebt, dan is wat mij betreft zo'n lichte snelle fiets nog een heel stuk mooier. De normale range voor zulke snelle fietsen is iets van 10-12 kg. Op de m-gineering site staat een heel mooie van iets meer dan 10 kg (inclusief verlichting en spatborden). Voor inspiratie kun je ook kijken bij de Franse bouwer Alex Singer, of Amerikanen als Curt Goodrich. Dit zijn derailleur fietsen, maar een Rohloff naaf kan natuurlijk ook, al wordt het dan een pietsie zwaarder.
Maar zoals gezegd het gaat niet alleen om het gewicht. Een fiets die veel bagage aan moet kunnen (en een zware berijder) moet een tamelijk stijf frame hebben. Fiets je vervolgens zonder bagage, dan is die fiets onaangenaam stijf en lomp. Dat rijdt gewoon niet zo lekker. Mijn eigen randonneur met 26 inch wielen kan zeker 30 kg aan, maar fietst het lekkerst met iets van 15 kg. Zonder bagage kan wel, maar dan is hij toch wat stug, al verhelpen snelle soepele banden veel. Ik ben daarbij wel blij met de bredere 26 inch banden, omdat het me veel meer bereik geeft op bospaadjes. Met Rohloff naaf, zware hydraulische remmen en verlichting weegt de fiets ruim 15 kg.
Wim
Phaeton W12 schreef:En op de motor naar mijn werk rijd ik het liefst op een Honda 1100cc Blackbird (164pk), waar een 125cc ook voldoende zou zijn :wink: Daarom kwam ik bij mijn keuze voor een fiets al snel uit op een stevige vakantiefiets.
Het uitdagende van de fiets is dat je niet gemakkelijk een paar kleppen of cc's extra monteert, je moet het dus met het bestaande motortje doen . Als je een fiets uitzoekt op 'stoer' loop je dus het risico dat je een kruising van een Blackbird met dat brommerblokje krijgt. :D
m-gineering schreef:
Phaeton W12 schreef:En op de motor naar mijn werk rijd ik het liefst op een Honda 1100cc Blackbird (164pk), waar een 125cc ook voldoende zou zijn :wink: Daarom kwam ik bij mijn keuze voor een fiets al snel uit op een stevige vakantiefiets.
Het uitdagende van de fiets is dat je niet gemakkelijk een paar kleppen of cc's extra monteert, je moet het dus met het bestaande motortje doen . Als je een fiets uitzoekt op 'stoer' loop je dus het risico dat je een kruising van een Blackbird met dat brommerblokje krijgt. :D
Inderdaad.... :lol: Als ik mijn gezin vervoer doe ik dat in een Volvo, als ik alleen weg ga doe ik dat op een BMW GS. Gewoon een streepje gas erbij en gaan met die banaan.... Maar fietsen....dan moet je het zelf doen hè. En dan is lichtvoetig lekker.
windinderugfietser schreef:
Phaeton W12 schreef:Deze behandeling viel mij ten deel door de directeur van de winkel... :(
Als een goede vriend van je met dit verhaal zou komen, wat zou je hem adviseren?
Zou je zelf nog 'service' willen krijgen van mensen waarvan je weet dat je uitgekleed wordt als je even niet oplet? Hoe aardig ze ook tegen je doen in eerste instantie?
Phaeton W12 schreef:toen vroeg ik naar de mogelijkheid om proef te rijden op een fiets. Dat kon prima, maar dan verwachtten ze wel dat je de fiets uiteindelijk bij hen koopt. Oké prima, een begrijpelijk concept.
Nee! Belachelijk concept!
Het is met auto's en andere dure uitgaven eerder regel dan uitzondering dat je gaat vergelijken bij verschillende zaken en dan gaat kijken waar je de beste deal kunt sluiten. Nog nooit gehoord van een autodealer die je na een proefrit vertelt dat je de auto moet kopen!

Op zich netjes van je dat je discreet blijft, het is per slot van rekening iets tussen jou en die directeur. Al heeft een goed verstaander maar een half woord nodig en kan ik me het ineens heel goed voorstellen.. Ik mocht ook pas een proefrit maken als ik zeker wist dat ik de fiets ook bij hen ging kopen. Vond het nogal een rare opmerking en ben zonder iets te zeggen vertrokken om elders wel normaal geholpen te worden.
Kan je nagaan: Dit gedrag heeft ze dus al bijna 7.000 euro gekost..
Ik heb bovenstaande relaas met verbazing gelezen. Informatiegesprekken, advies en proefritten staan allemaal los van aanbetalingen. Een fiets wordt bijna nooit in 1 gesprek verkocht. Daar kunnen rustig twee, drie of vier momenten van koffie (en in ons geval appelgebak) overheen gaan. Ik laat mijn klanten tijdens de inventarisatie van hun eisen en wensen het liefst op minstens drie fietsen proefrijden. Gewoon om op gevoel de juiste soort fiets te bepalen, want praatjes vullen geen gaatjes. Rijden moet je! Dat een klant uiteindelijk de fiets bij de concurrent gaat kopen, is het risico van het vak. Je kan niet meer doen dan je best.

Ik vind Phaeton W12 (fijne auto trouwens, heb er ooit de 300km/u mee aangetikt) overigens nog erg loyaal ten gunste van die vriendelijke verkoper. De verkoper zal het wangedrag van zijn baas echter niet in zijn portemonnaie voelen. Om deze goedbedoelende, sympathieke verkoper toch een goed gevoel te geven zou ik hem even persoonlijk aanspreken en het verhaal uitleggen.
Christophorus schreef:Ik laat mijn klanten tijdens de inventarisatie van hun eisen en wensen het liefst op minstens drie fietsen proefrijden. Gewoon om op gevoel de juiste soort fiets te bepalen, want praatjes vullen geen gaatjes. Rijden moet je!
Ik weet niet welke fietsen jij verkoopt of waar maar jij levert de service die hoort bij dit soort aankopen.