Hi eric190173, dank voor je reactie. Ik zie mezelf met name rondfietsen op mooi asfalt in Europa, met name in België, Frankrijk, Duitsland en Zwitserland. Nieuw-Zeeland lijkt me ook erg mooi, maar ik begrijp dat dat land voor fietsers best gevaarlijk kan zijn (op sommige stukken)
In landen waarvoor je eerst geprikt moet worden i.v.m. allerlei ziektes, ben ik nog nooit in mijn leven geweest en het lijkt me erg sterk dat ik in die landen ooit ga fietsen (op mijn eigen fiets). Heel veel offroad wordt het bij mij in ieder geval niet. Ik wil nog wel naar IJsland om te fietsen, maar dan kan ik eventueel altijd nog wat bredere banden monteren en in ieder geval bij mijn route rekening houden met de beperkingen van mijn fiets. M.a.w. ik zal bij mijn keuze niet in het bijzonder denken aan rotswoestijnen en lavavelden in IJsland
. Ik zal zeker geen kampeeruitrusting o.i.d. meenemen, ik houd niet zo van kamperen en zal dus uitsluitend hotels en pensions e.d. opzoeken.
In de eerste plaats wordt mijn fiets echter bestemd voor kleine tochtjes in Nederland. Ik heb al 20 jaar geen fiets en wil nu gewoon een fiets waarmee ik wat door de duinen kan rijden e.d., tochtjes van 30km of zo. Daar heb ik niet direct een vakantiefiets a la Koga Signature voor nodig, maar ik heb tot nu toe aangenomen dat een vakantiefiets ook uitstekend geschikt is voor kleine tochtjes in Nederland (en volgens de fietsenzaak waar ik zaterdag was, kan dat ook prima). Ik ben nog nooit op fietsvakantie geweest, maar bij de gedachte aan een mooie vakantiefiets sta ik wel enigszins te trappelen voor zo'n vakantie
Met een vakantiefiets ben ik in ieder geval verzekerd van een sterke en degelijke fiets én tevens voorbereid op een (eventuele) fietsvakantie (in Europa dus). Dat zo'n fiets wat duurder is dan een gewone stadsfiets, vind ik van minder belang, het is uiteindelijk toch een langetermijn investering