Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Natuurfotografie - Pagina 9 - Forum Wereldfietser

Natuurfotografie

562 berichten
1 puttertje (distelvink) en 2 dambordjes.
E8761339-A8E2-4FB5-B719-5FEFB8794C11.jpeg
159B4CD5-06AD-4E83-BEC7-6E6BDE26070E.jpeg
Wolf?
IMG_20220703_100007.jpg
2022-07-06 (4).JPG
Je ziet dat het niet goed gaat met de natuur, en toch.
Gefotografeerd in de WC thuis! Met inzet: zes ogen goed te zien.

Help, een enge spin!.jpg
Martin E. van Doornik schreef:
di 12 jul, 2022 16:55
Gefotografeerd in de WC thuis! Met inzet: zes ogen goed te zien.
Mooi exemplaar van het 'merk' gewone huisspin. Ziet er een mannetje uit. Eigenlijk zouden er 8 ogen moeten te zien zijn - maar dat is niet altijd makkelijk :-)
DSC01259_1_1.JPG
Rode wouw?
Tip: bewerk de foto voordat je 'm plaatst, zodat het geen raadvogeltje wordt.
hier kun je vergelijken of de afdruk van een wolf is: https://www.diersporengids.nl/het-versc ... f-en-hond/
Martin E. van Doornik schreef:
do 14 jul, 2022 13:36
Rode wouw?
Lijkt me wel, gezien de gevorkte staart.
geweibeest.JPG
Juist daarom, gevorkte staart :!: Ik heb op fiets in Oost-Duitsland wel eens zwarte wouwen gezien. Ik ben lid van Vogelbescherming Nederland.
Ik ook. Alleen al voor het prachtige tijdschrift Vogels. Een van de weinige tijdschriften waarvan ik blij ben het op papier te ontvangen.
Polling schreef:
vr 15 jul, 2022 08:06
Ik ook. Alleen al voor het prachtige tijdschrift Vogels. Een van de weinige tijdschriften waarvan ik blij ben het op papier te ontvangen.
Onze tijdschrift De Wereldfietser ook (zie foto glas-in-lood deur onder de topic Weggooi-maatschappij, daar rechtsonder achter het dikke blauwe boek :wink:), evenals het blad De Molenwereld. Maar wat een prachtige foto's van vogels maken ze daar, daar is heel veel geduld voor nodig en met dure apparatuur. Zowat aanraakbaar haarscherp. Om groen van jaloezie van te worden.
Dat heb ik bij ons WF blad nu juist niet, dt zou ik liever in pdf ontvangen. Maar smaken verschillen en die discussie gaan we nu hier niet voeren. ;-)
Bij dat groen van jaloezie heb ik me al lang neergelegd.
Ik gebruik een gewoon toestel met vaste (tele)lens en maak in vergelijking met die mensen vage plaatjes.
De mijne hoeven niet aan de muur. Dan koop ik liever een mooie foto van een expert.
Ik gebruik mijn foto's samen met de Merlin app van Cornell labs en Obsidentify om de vogels te herkennen.

Voor iemand als ik is zo'n dure camera overkill.
Die camera kan veel meer dan ik.
Ik heb sowieso de indruk dat veel mensen een die camera hebben die ze nauwelijks goed kunnen bedienen, laat staan bij zich dragen.
Cursussen fotografie volgen op YouTube helpt meer dan een dure camera die je alleen maar in de Auto stand weet te gebruiken.

Ik heb mijn camera bijna altijd bij me als ik de deur uit ga, evenals mijn telefoon.
Soms maakt de telefoon betere foto's dan de camera.
IMG_1.jpg
Sony Xperia 1
IMG_2.jpg
Sony RX10 IV

De mobiel heeft een betere dynamiek bij moeilijke omstandigheden dan de camera.
...en de prijs voor 's werelds allerlelijkste ekster gaat naaaaarrrr....
[roffelroffelroffelroffelroffelroffelroffelroffel]
20220721_160956.jpg
[badum tssss]


(waarschijnlijk een jonkie)
Poppink schreef:
vr 15 jul, 2022 11:09
Soms maakt de telefoon betere foto's dan de camera.
IMG_1.jpg
Sony Xperia 1
IMG_2.jpg
Sony RX10 IV
De mobiel heeft een betere dynamiek bij moeilijke omstandigheden dan de camera.
Dit effect hebben smartphones tegenwoordig allemaal erg sterk; zo sterk dat het er soms erg nep uitziet, vind ik. Het is nu eenmaal mode, want realistisch het zeker niet.
Waarschijnlijk kun je op de RX10 de "highlight recovery" of iets dergelijks ook op sterk zetten, dat kan iets vergelijkbaars opleveren. Moderne smartphones gebruiken hun enorme rekenkracht om het maximale uit hun op zich beperkte sensor te halen, maar wat ze er mee doen is een keuze van de fabrikant en nauwelijks van de fotograaf.
Beter is het uiteraard in raw te fotograferen; dan kun je achteraf (!) zelf bepalen hoe je foto er uit komt te zien. Ik begrijp dat dit niet het doel van je foto's is. Het is ook meer werk achteraf.
Die RX10IV heeft met zijn grotere sensor zeker een groter dynamisch bereik dan de xperia1, maar als je dat wilt hebben moet je het er nog uit zien te halen.*

Gisteren fotografeerde ik vanaf die achteraf-werkplek - thuis bij mijn PC dus - een zwarte roodstaart. Dwars door de luxaflex, die helemaal in de onscherpte verdwijnt. Het contrast moet dan wel stevig opgekrikt worden.
Afbeelding

* Mocht je de RX10IV niet meer willen dan stuur hem maar op naar hier. Mooi ding! :D
Even kijken of dit lukt. Een piepjonge salamander
2022-07-24 Salamander.JPG
Bijna midden in het beeld. De foto moet je even zoomen zo piep.
WimB schreef:
wo 27 jul, 2022 12:54
Een piepjonge salamander
Mooi gevonden!