Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bikepacking - Pagina 9 - Forum Wereldfietser

Bikepacking

1045 berichten
Boh Yopie wat zag die fiets eruit zeg :)

Leuk topic , ik kon hem nog niet maar deze ga ik ook volgen.
Maar ik zie dat je geen verlichting op de fiets hebt , heb je die nu nog niet nodig in deze tijd van het jaar ?
alma schreef:Heb afgelopen tocht (8weken) een Ortlieb drybag gebruikt (PD 350 materiaal, inhoud van 13 liter, gewicht 220 gram). Deze heeft alle ontberingen met glans doorstaan en gaat op de volgende trip weer mee.
Dan ga ik die gelijk proberen, bedankt! Hij is helaas wel een stuk zwaarder, de 13L van Granite Gear weegt bv maar 41g. Heb er meestal vier bij me, dus is dan bijna een kilo meer, scheelt behoorlijk. En goed dat je erbij zegt van welk materiaal het is, heb daar eigenlijk nooit zo naar gekeken, keek altijd alleen naar de kleur, gewicht en prijs. :oops: Zag net ook SeaToSummit drybags van verschillende materialen zoals 15D nylon, 30D cordura brand nylon of 420D ripstop nylon laminated TPU film. Tja ..zeg me niet zoveel. :?
Zag daar trouwens ook de Stopper drybag, die schijnt extreme kou aan te kunnen. En 13L weegt 125 gram, klinkt ook goed, nu nog de prijs zoeken, en de kleur, wil nl alleen maar saai zwart. 8)


En bedankt voor alle reacties, jullie hebben me weer wakker geschud! Ik zat idd teveel in de mooi-weer-fietshoek te staren, moet verder kijken, naar de expeditie/bergbeklimmershoek enzo. Dom dat ik daar zelf niet aan dacht, ik weet dat alles in de kou kapot gaat, maak het in de winter vaak mee. En ik was ook een soort van ehm .. vergeten dat ik deze drybags ook een paar keer in de winter heb gebruikt. In de sneeuw, bij bv -20°C heb ik ze vaak gebruikt om op het ijs te zitten zodat ik geen koude kont kreeg. En als je in de winter je fiets op de grond legt liggen de drybags gelijk diep in de sneeuw, vonden ze vast ook niet leuk. Moet dus echt drybags hebben die dat aankunnen.

Touwtjes knopen gaat trouwens moeilijk in de winter, die knopen bevriezen, helemaal als er water op komt. Snelspanners zijn wdb toch wel erg fijn. Ook wil je graag platte spanbanden, die snijden niet in de tassen want je sjort ze loeistrak, je wilt zo min mogelijk beweging. De SeaToSummit spanbandjes die ik achterop heb gebruikt (circa twee maanden nu) zijn trouwens ook wat gaan rafelen, die kunnen geen lichtgewicht tentje op een fatbike vasthouden (weegt maar 720gram!). Wat een onzin hè.

Maar iig ga ik de kunstof gespen in de winter omruilen voor degelijke alu, vind m'n veiligheid nu toch belangrijker dan gewicht/gemak. Aan de zadeltas heb ik ook een soort S-karabijnhaak hangen, die kunnen heel handig zijn, alleen kun je daar dan weer niet een spanband mee aansjorren. Ook de alu sluitingen van de StS bandjes zijn fijn, iets te priegelig maar wel betrouwbaarder dan kunstof gespen.

Afbeelding
De sluitinggen van SeaToSummit, een gepriegel om elke keer dat oogje in het lusje te krijgen (lukt vast niet met dikke handschoenen aan) maar wel een degelijk systeem.

Afbeelding

Hier zitten ze achterop op de fiets. Ik ga nu bredere zoeken, deze zijn te smal (trekken scherp in de zadeltas) en ook gingen ze snel rafelen, waarom weet ik niet want het was in de zomer. Okee wel in de bergen waar het af en toe sneeuwde maar moet kunnen toch?

Afbeelding
Het pad gaat bijna loodrecht naar beneden, door diepe geulen, over rotsen, losliggende stenen en zand. Als dan net de stuurrol losschiet heb je grote kans dat je daarna door de lucht vliegt.

Afbeelding

Een drybag in de winter, zodra de fiets in de sneeuw valt verdwijnt de drybag half in de sneeuw. Tis trouwens heel mooi om de afdruk van de fiets in de sneeuw te zien, je ziet bv alle spaken zitten, echt mooie kunst. Zal er eens een foto van maken. 8)

Afbeelding

Ook de fiets tegen een muur van sneeuw zetten, dan zakt de drybag er gelijk in weg.

Afbeelding

Dit kan trouwens ook, de drybag was door sneeuw/smeltwater nat geworden en toen zette ik heel even de fiets tegen een stalen brugleuning, terwijl het vroor ja. Das net zoiets als je tong tegen een lantaarnpaal houden om te kijken of ie dan echt vastvriest. Toen ik daarna de fiets weghaalde hoorde ik eerst 'sjjjjjjakkk' en daarna 'flopp'. :shock: Nooit doen dus.
prachtige fotos weer yopie...leuk verhaal ook :D
Dennis1987 schreef:Boh Yopie wat zag die fiets eruit zeg. :)

Leuk topic , ik kon hem nog niet maar deze ga ik ook volgen.
Maar ik zie dat je geen verlichting op de fiets hebt , heb je die nu nog niet nodig in deze tijd van het jaar ?
Ja mooi he, tis alleen dat ik er meestal erger uitzie dan de fiets, das minder. :)

En je moet hier in het donker als een kerstboom op de fiets zitten anders overleef je het niet dus heb naast 4 fietslampen (2 voor, 2 achter) ook nog een hoofd- en rugzaklamp. Die laatste zijn ook handig als je valt, ergens heenloopt enzo. Een van de stuurlampen zit meestal als reserve in de frametas, behalve als het echt koud is, dan is het fijn als ie al op de fiets vastzit.
Tis alleen met 't bikepacken een gepuzzel hoe je al die lampen erop krijgt, er is weinig ruimte. Vooral als de ski's meegaan want die lange latten zitten altijd in de weg. Maar tis nog steeds gelukt dus mag niet mopperen.

Nog wat foto's, mss voor degene die nog goede offroad/bikepackverlichting zoekt.

Afbeelding

De stuurlamp; 1000lumen, 4 standen, kan ook op helm/hoofd en batterij kan op fiets/tas etc. En de twee Lezyne achterlampen waarvan vooral de grootste fijn is; 70lumen, 5 standjes, usb-opladen, met dikke handschoenen te gebruiken, kan tegen regen/ijs/sneeuw en blijft altijd zitten, wat eigenlijk ongelofelijk is als je ziet hoe de fatbike tekeer kan gaan. Tis alleen zwaar op 't aan/uitknopje drukken maar dat heeft z'n voordeel want dan gaat ie in de tas niet vanzelf aan. Zoals de kleinere Lezyne, die komt weleens knipperend uit de frametas, balen natuurlijk.

Afbeelding

De weg naar m'n huis, van een paar dagen geleden ofzo, zonder spijkerbanden moet je hier breed slalommen dus heb je in het donker een brede en verre lichtbundel nodig.

Afbeelding

De stuurlamp op de één na hoogste lichtstand is al absoluut niet leuk voor tegenliggers. Herten, elanden etc blijven ook verblind in de lamp staren, moet dan de lamp even op een andere stand zetten anders blijven ze verstijfd staan. Maar voor offroad is 't de beste lamp die ik heb, blijft altijd strak zitten. Heb ook al heel wat lampen gehad, de meeste zakten scheef weg, braken van de standaard of gaven slecht zicht.

Afbeelding

Fijn als de lamp alles belicht, dus niet alleen ver/dichtbij/breed maar ook omhoog zodat je overhangende takken op tijd ziet. De aan/uitknop van de stuurlamp is verlicht zodra je de batterij aanzet, vind dat zelf wel fijn want als de lamp uitstaat kan je zo toch nog de fiets terugvinden.
Kwam deze aanbieding tegen in een franse webshop.
Een Revelate Designs - Terrapin voor 77 euro.

Afbeelding

http://www.highmobilitygear.com/PBSCCat ... D=13092941


Gr Leo Jansen
Mijn "nieuwe" fiets en ikzelf zijn zo goed als klaar voor de volgende uitdaging: de Transcanarias, een offroad trip van drie weken over de hoogste toppen van Gran Canaria, Tenerife - nee, niet de Teide - en La Palma, met veel klimwerk en ruige afdalingen. Vandaar de keus voor een fully:

http://myalbum.com/album/2svl4iQLl94b
alma schreef:Mijn "nieuwe" fiets en ikzelf zijn zo goed als klaar voor de volgende uitdaging: de Transcanarias, een offroad trip van drie weken over de hoogste toppen van Gran Canaria, Tenerife - nee, niet de Teide - en La Palma, met veel klimwerk en ruige afdalingen. Vandaar de keus voor een fully:

http://myalbum.com/album/2svl4iQLl94b
Mooi! vooral die fiets, ook het kleurige zadel staat erg mooi!
Maar Alma, zo makkelijk kom je er natuurlijk niet vanaf. :)
Wat voor zadeltas is 't, hoe zit ie vast, wat heb je allemaal bij je, hoeveel kg bagage in totaal, hoe zwaar is je fiets en op de vorige tochten had je geen fully toch, denk je dat dit lekkerder gaat?
Oja, en wat voor rugzak heb jij eigenlijk? Ik heb er zelf eentje van 11liter (met een 3L watergedeelte) maar zou best een grotere aankunnen, dus ben een beetje aan het rondkijken. En wat voor schoenen heb je trouwens, zo te zien heb je ook platformpedalen?
@yopie

neem je geen reserve accupacks mee? of losse batterijen? losse batterijen kun je natuurlijk overal kwijt....neem aan dat jij ook de 18650 hebt
Yopie schreef: Mooi! vooral die fiets, ook het kleurige zadel staat erg mooi!
Maar Alma, zo makkelijk kom je er natuurlijk niet vanaf. :)
Wat voor zadeltas is 't, hoe zit ie vast, wat heb je allemaal bij je, hoeveel kg bagage in totaal, hoe zwaar is je fiets en op de vorige tochten had je geen fully toch, denk je dat dit lekkerder gaat?
Oja, en wat voor rugzak heb jij eigenlijk? Ik heb er zelf eentje van 11liter (met een 3L watergedeelte) maar zou best een grotere aankunnen, dus ben een beetje aan het rondkijken. En wat voor schoenen heb je trouwens, zo te zien heb je ook platformpedalen?
De zadeltas is een 13liter Orthlieb dry bag (PD350). Deze zit met twee banden vast aan zadel en zadelpen, een in de lengterichting en een in de breedterichting. Met de eerste band, die vastzit aan de twee gespen van de dry bag en onder de zadelbrug door loopt, trek ik de rol tegen het zadel. Een tweede band loopt achter langs de rol, van de zadelbrug naar de onderkant van de zadelpen. Deze band bestaat uit twee lussen, gemaakt van tweeOrtlieb schouderbanden, die met een gesp aan elkaar klikken. Deze ophanging is zeer licht en stabiel en biedt als voordeel dat de positie van de rol te verstellen is. In afdalingen wil ik mijn zadel namelijk flink lager kunnen zetten.

De fiets weegt een kleine elf kilo en ik heb -exclusief eten en drinken- zo'n acht kilo bagage bij me. Van die acht kilo zit grofweg de helft op mijn fiets en de andere helft op mijn rug. Ik heb ditkeer voor een ruimere rugzak gekozen (Vaude Bike Alpin 30+ 5 liter) om alle etenswaren makkelijk kwijt te kunnen en om meer gewicht van mijn fiets naar mijn rug te kunnen verplaatsen. Op gedeelten waar je de fiets omhoog moet slepen, kun je het jezelf zo net iets gemakkelijker maken. Bijkomend voordeel is dat de rugzak met alle bagage erin mee kan als handbagage in het vliegtuig, zodat ik niets in hoef te schecken.

In de zadeltas stop ik mijn niet-fietskleren, matje (Neoair X-Lite women, 340gr), slaapzak (750gr, Vaude) en kussentje (Cocoon Ultralight, 100gr). In de "gas tank" zitten een statiefje, diverse Gopro mounts, een zaklampje, een klein cijferslotje en smeerolie. De rol aan het stuur herbergt mijn regenjackje (Vaude Sky fly, 200gr) en het tentdoek (Vaude Lizard Gul, 700 gr inclusief stokken). In de zadelpen zijn twee pompjes verstopt; een voor de banden en een voor de vering. En in de rugzak zit de rest (reserve binnenband, reserve remblokken, gereedschap, zonnebrand, fietskaart La Palma, zakmes, Gopro en toebehoren, Panasonic Lumix G6, zoomlens 14-140, diverse laders en snoertjes, reserve accu's en batterijen, brillendoosje, tentstokken en haringen, EHBO, toiletgerei, smartphone en fietskleren).

Wat betreft de keus voor een fully: ik wilde gewoon eens weten hoe dat reed en waar kun je dat nu beter uittesten dan op de ruige trails van de Canarische eilanden. Hetzelfde geldt voor de flats met pinnetjes (DMR Brendog). Schoenen met plaatjes bevielen niet. Op lange einden lopen voelde je het plaatje door de zool heen drukken en op den duur ging dat flink pijn doen. Dus dan dit maar eens proberen, en wel in combinatie met trailrunningschoenen (North Face Ultra Cardiac). Deze zijn zeer licht (600gram/paar) en zeer sneldrogend, zodat ze nat mogen worden (scheelt weer een regenbroek en overschoenen). De eerste indruk is dat ze in combinatie met brede flats prima rijden. Schoenen zonder profiel bieden geven natuurlijk de meeste grip op de pedalen, maar dat is weer niet fijn met lopen, zeker niet als het steil en modderig wordt. Pedalen en schoenen blijf ik een lastig compromis vinden.

Al met al heeft het bij elkaar zoeken van de uitrusting ook ditmaal weer heel wat tijd, geld en hoofdbrekens gekost. Maar dat heb je nu eenmaal als je je comfortzone verlaat en eens iets nieuws wil proberen :wink: Eigelijk is deze reis een test voor een bikepackingtrip door de Cordillera Blanca en Huayhuash.
Waar laat je dan je eten en kookspullen?
bladerdeeg schreef:Waar laat je dan je eten en kookspullen?
Kookspullen zal ik op deze reis niet bij me hebben. In mijn rugzak past eten voor maximaal drie dagen (denk aan brood, crackers, mueslirepen, kaas, noten, honing, chocolade, vleeswaar, fruit etc). Het meest zal ik in restaurantjes eten. Dat is op de Canarische Eilanden heel betaalbaar en er is keus te over aan allerlei vis- en schaaldiergerechten, iets waar ik dol op ben. En als in een appartement zit met keukentje, kan ik eventueel ook zelf iets koken. Ongeveer eenderde van de nachten zal ik kamperen, vaak hoog in de bergen, de overige nachten slaap ik in hotels, pensions en appartementen. Ook dat is op de eilanden niet al te duur, gemiddeld 35 a 40 euro per nacht op basis van 1 persoon)

Voor toekomstige reizen (IJsland, Peru, Bolivia) is onder de schuine onderbuis en in mijn rugzak ruimte over voor kookspullen. Hoe en wat precies zoek ik tegen die tijd wel uit
alma schreef:
slaapzak (750gr, Vaude)

Welke slaapzak mag dat dan zijn?
jasmon schreef:
alma schreef:
slaapzak (750gr, Vaude)

Welke slaapzak mag dat dan zijn?
Poeh, daar vraag je me wat... Even nakijken... De Featherlight 350.
Vandaag een eerste testvideootje geschoten op het MTB-parcours bij Zeist:

Bron
alma schreef:
Yopie schreef: Mooi! vooral die fiets, ook het kleurige zadel staat erg mooi!
Maar Alma, zo makkelijk kom je er natuurlijk niet vanaf. :)
Wat voor zadeltas is 't, hoe zit ie vast, wat heb je allemaal bij je, hoeveel kg bagage in totaal, hoe zwaar is je fiets en op de vorige tochten had je geen fully toch, denk je dat dit lekkerder gaat?
Oja, en wat voor rugzak heb jij eigenlijk? Ik heb er zelf eentje van 11liter (met een 3L watergedeelte) maar zou best een grotere aankunnen, dus ben een beetje aan het rondkijken. En wat voor schoenen heb je trouwens, zo te zien heb je ook platformpedalen?
De zadeltas is een 13liter Orthlieb dry bag (PD350). Deze zit met twee banden vast aan zadel en zadelpen, een in de lengterichting en een in de breedterichting. Met de eerste band, die vastzit aan de twee gespen van de dry bag en onder de zadelbrug door loopt, trek ik de rol tegen het zadel. Een tweede band loopt achter langs de rol, van de zadelbrug naar de onderkant van de zadelpen. Deze band bestaat uit twee lussen, gemaakt van tweeOrtlieb schouderbanden, die met een gesp aan elkaar klikken. Deze ophanging is zeer licht en stabiel en biedt als voordeel dat de positie van de rol te verstellen is. In afdalingen wil ik mijn zadel namelijk flink lager kunnen zetten.

De fiets weegt een kleine elf kilo en ik heb -exclusief eten en drinken- zo'n acht kilo bagage bij me. Van die acht kilo zit grofweg de helft op mijn fiets en de andere helft op mijn rug. Ik heb ditkeer voor een ruimere rugzak gekozen (Vaude Bike Alpin 30+ 5 liter) om alle etenswaren makkelijk kwijt te kunnen en om meer gewicht van mijn fiets naar mijn rug te kunnen verplaatsen. Op gedeelten waar je de fiets omhoog moet slepen, kun je het jezelf zo net iets gemakkelijker maken. Bijkomend voordeel is dat de rugzak met alle bagage erin mee kan als handbagage in het vliegtuig, zodat ik niets in hoef te schecken.

In de zadeltas stop ik mijn niet-fietskleren, matje (Neoair X-Lite women, 340gr), slaapzak (750gr, Vaude) en kussentje (Cocoon Ultralight, 100gr). In de "gas tank" zitten een statiefje, diverse Gopro mounts, een zaklampje, een klein cijferslotje en smeerolie. De rol aan het stuur herbergt mijn regenjackje (Vaude Sky fly, 200gr) en het tentdoek (Vaude Lizard Gul, 700 gr inclusief stokken). In de zadelpen zijn twee pompjes verstopt; een voor de banden en een voor de vering. En in de rugzak zit de rest (reserve binnenband, reserve remblokken, gereedschap, zonnebrand, fietskaart La Palma, zakmes, Gopro en toebehoren, Panasonic Lumix G6, zoomlens 14-140, diverse laders en snoertjes, reserve accu's en batterijen, brillendoosje, tentstokken en haringen, EHBO, toiletgerei, smartphone en fietskleren).

Wat betreft de keus voor een fully: ik wilde gewoon eens weten hoe dat reed en waar kun je dat nu beter uittesten dan op de ruige trails van de Canarische eilanden. Hetzelfde geldt voor de flats met pinnetjes (DMR Brendog). Schoenen met plaatjes bevielen niet. Op lange einden lopen voelde je het plaatje door de zool heen drukken en op den duur ging dat flink pijn doen. Dus dan dit maar eens proberen, en wel in combinatie met trailrunningschoenen (North Face Ultra Cardiac). Deze zijn zeer licht (600gram/paar) en zeer sneldrogend, zodat ze nat mogen worden (scheelt weer een regenbroek en overschoenen). De eerste indruk is dat ze in combinatie met brede flats prima rijden. Schoenen zonder profiel bieden geven natuurlijk de meeste grip op de pedalen, maar dat is weer niet fijn met lopen, zeker niet als het steil en modderig wordt. Pedalen en schoenen blijf ik een lastig compromis vinden.

Al met al heeft het bij elkaar zoeken van de uitrusting ook ditmaal weer heel wat tijd, geld en hoofdbrekens gekost. Maar dat heb je nu eenmaal als je je comfortzone verlaat en eens iets nieuws wil proberen :wink: Eigelijk is deze reis een test voor een bikepackingtrip door de Cordillera Blanca en Huayhuash.
Sorry voor mijn late antwoord Alma. Mooi plan heb je! En mooie spullen, vind vooral de verstelbare rolzadeltas prachtig. Ga je denk ik veel plezier aan beleven.

Zag net dat de Vaude rugzak ook in 25L (plus 5L) is. Nu weegt ie maar 100gram minder dus of dat nou beter is weet ik niet. Heb er nu eentje van 11 plus 3L maar wil wat groter, ook door wat jij aangeeft, om zo het gewicht van de fiets meer naar de rug te verplaatsen, is denk ik een groot voordeel bij tillen. Heb alleen geen idee hoeveel kilo's op de rug nog fijn fietsen is. Zal op de racer natuurlijk ook anders aanvoelen dan op de fatbike. Het lijkt me wel een fijne bike backpack, kunnen alleen geen ski's aan geloof ik ... twijfeltwijfeltwijfel. :?

En ben het helemaal met je eens dat bij dit soort tochten pedalen en schoenen heel lastig zijn. Fietsen, lopen, klimmen en dan door modder, water en sneeuw over steile paadjes, denk eigenlijk dat de ideale schoen nog gemaakt moet worden.

Ik googelde net op Cordillera Huayhuash in de Andes, prachtig! Heftig ook, erg steile paden en ook sneeuw zo te zien. Spannend Alma, hoop dat de testrit je bevalt, succes!
Ik heb weleens 's zomers in de Cordillera Blanca en Huayhuash gefietst en dat was vrij fris. Zeker als er neerslag valt. Ik denk dat ik dan wel regenkleding zou prefereren boven sneldrogende schoenen. Al moet ik erbij zeggen dat dat met fietstassen was, niet bikepackend.
Als je in de winter (juli/augustus) gaat, zal het waarschijnlijk nog iets frisser zijn. Dan weet ik zeker dat ik voor volledige regenkleding zou kiezen.
@Yopie: Dank je. Hoeveel kilo op je rug nog lekker fietst, is in mijn ervaring ook erg afhankelijk van het type rugzak. Met de Vaude Bikealpin is 6 kilo voor mij nog net te doen, bij andere rugzakjes lag die grens een stuk lager.

@Bladerdeeg: Ik weet dat het koud is in de Andes en naar Peru gaat de regenbroek dan ook zeker mee. Qua schoenen weet ik het alleen nog niet. Óf bergschoenen (stevig, stabiel, goede bescherming, waterdicht, warm, maar soms te warm, vrij zwaar, matig lekker fietsend en eenmaal nat moeilijk droog te krijgen) Óf trail running schoenen met -als het nodig is- waterdichte sokken (minder stevig en stabiel, maar wel super licht, heel snel weer droog en perfect om mee te fietsen).

Als je onderweg rivieren door moet waden, dan zul je naast je bergschoenen ook nog iets van crocs of sandalen mee moeten nemen, met trail running schoenen is dit niet nodig omdat ze snel weer droog zijn.
alma schreef:Eigelijk is deze reis een test voor een bikepackingtrip door de Cordillera Blanca en Huayhuash.
Super mooi gebied. 10 jaar geleden veel met de rugzak gelopen in de Cordillera blanca. Als je ook in Huaraz komt/overnacht, waarschijnlijk wel, is Olaza's guesthouse een superplek om te overnachten. http://www.olazas.com/
Tito, de eigenaar, is ook een echte biker en heeft ook een kleine werkplaats. Ik heb toen ook een driedaagse mtb tocht bij hem gedaan. De omgeving is adembenemend, ook letterlijk qua hoogte.

gr,
patrick
Vorig jaar brak de sluiter van de rits van mijn revelate frametas.

Afbeelding

Ik twijfelde eerst of ik het in een naaiatelier wilde laten herstellen of terug naar revelate. Heb voor het laatste gekozen. De tas heeft een retourtje Alaska achter de rug. Het bedrijf is vrij klein, wat betreft aantal werknemers - daarom duurde het ong 4-5 maanden voordat ik de tas weer terug had. Wel blij dat ze het kosteloos hebben hersteld. En ook de service singlespeed.nl in Amersfoort.
Pat schreef:Vorig jaar brak de sluiter van de rits van mijn revelate frametas.
Best balen en zal wel vaker voor komen als je wat langer weg gaat of als er zand en modder tussen komt.

Ik ga de komende week mijn ziploos frame tas uitproberen in Schotland.

Fingers crossed :shock:

AfbeeldingIMG_1720