Dan ga ik die gelijk proberen, bedankt! Hij is helaas wel een stuk zwaarder, de 13L van Granite Gear weegt bv maar 41g. Heb er meestal vier bij me, dus is dan bijna een kilo meer, scheelt behoorlijk. En goed dat je erbij zegt van welk materiaal het is, heb daar eigenlijk nooit zo naar gekeken, keek altijd alleen naar de kleur, gewicht en prijs. Zag net ook SeaToSummit drybags van verschillende materialen zoals 15D nylon, 30D cordura brand nylon of 420D ripstop nylon laminated TPU film. Tja ..zeg me niet zoveel.alma schreef:Heb afgelopen tocht (8weken) een Ortlieb drybag gebruikt (PD 350 materiaal, inhoud van 13 liter, gewicht 220 gram). Deze heeft alle ontberingen met glans doorstaan en gaat op de volgende trip weer mee.
Zag daar trouwens ook de Stopper drybag, die schijnt extreme kou aan te kunnen. En 13L weegt 125 gram, klinkt ook goed, nu nog de prijs zoeken, en de kleur, wil nl alleen maar saai zwart.
En bedankt voor alle reacties, jullie hebben me weer wakker geschud! Ik zat idd teveel in de mooi-weer-fietshoek te staren, moet verder kijken, naar de expeditie/bergbeklimmershoek enzo. Dom dat ik daar zelf niet aan dacht, ik weet dat alles in de kou kapot gaat, maak het in de winter vaak mee. En ik was ook een soort van ehm .. vergeten dat ik deze drybags ook een paar keer in de winter heb gebruikt. In de sneeuw, bij bv -20°C heb ik ze vaak gebruikt om op het ijs te zitten zodat ik geen koude kont kreeg. En als je in de winter je fiets op de grond legt liggen de drybags gelijk diep in de sneeuw, vonden ze vast ook niet leuk. Moet dus echt drybags hebben die dat aankunnen.
Touwtjes knopen gaat trouwens moeilijk in de winter, die knopen bevriezen, helemaal als er water op komt. Snelspanners zijn wdb toch wel erg fijn. Ook wil je graag platte spanbanden, die snijden niet in de tassen want je sjort ze loeistrak, je wilt zo min mogelijk beweging. De SeaToSummit spanbandjes die ik achterop heb gebruikt (circa twee maanden nu) zijn trouwens ook wat gaan rafelen, die kunnen geen lichtgewicht tentje op een fatbike vasthouden (weegt maar 720gram!). Wat een onzin hè.
Maar iig ga ik de kunstof gespen in de winter omruilen voor degelijke alu, vind m'n veiligheid nu toch belangrijker dan gewicht/gemak. Aan de zadeltas heb ik ook een soort S-karabijnhaak hangen, die kunnen heel handig zijn, alleen kun je daar dan weer niet een spanband mee aansjorren. Ook de alu sluitingen van de StS bandjes zijn fijn, iets te priegelig maar wel betrouwbaarder dan kunstof gespen.
De sluitinggen van SeaToSummit, een gepriegel om elke keer dat oogje in het lusje te krijgen (lukt vast niet met dikke handschoenen aan) maar wel een degelijk systeem.
Hier zitten ze achterop op de fiets. Ik ga nu bredere zoeken, deze zijn te smal (trekken scherp in de zadeltas) en ook gingen ze snel rafelen, waarom weet ik niet want het was in de zomer. Okee wel in de bergen waar het af en toe sneeuwde maar moet kunnen toch?
Het pad gaat bijna loodrecht naar beneden, door diepe geulen, over rotsen, losliggende stenen en zand. Als dan net de stuurrol losschiet heb je grote kans dat je daarna door de lucht vliegt.
Een drybag in de winter, zodra de fiets in de sneeuw valt verdwijnt de drybag half in de sneeuw. Tis trouwens heel mooi om de afdruk van de fiets in de sneeuw te zien, je ziet bv alle spaken zitten, echt mooie kunst. Zal er eens een foto van maken.
Ook de fiets tegen een muur van sneeuw zetten, dan zakt de drybag er gelijk in weg.
Dit kan trouwens ook, de drybag was door sneeuw/smeltwater nat geworden en toen zette ik heel even de fiets tegen een stalen brugleuning, terwijl het vroor ja. Das net zoiets als je tong tegen een lantaarnpaal houden om te kijken of ie dan echt vastvriest. Toen ik daarna de fiets weghaalde hoorde ik eerst 'sjjjjjjakkk' en daarna 'flopp'. Nooit doen dus.