Niet zozeer.
Dat zijn slechts de gravelbikes die op de beurs stonden en werden besproken in het artikel. Zonder Fiets&Wandelbeurs en een bredere kijk op merken kan het bedrag best wel gedeeld door twee, drie of vier. (-:
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Niet zozeer.
Precies. Als we die dan iets minder MTB-achtig uitvoeren maar wel geschikt voor 20 kilo bagage is mijn eega ook weer helemaal bij met haar T-100 uit 2010 vanr 699 euro. Moet ze alleen even de spatborden er uit halen en 47-mm banden er in zetten, maar dat kan.Bert van Sprang schreef: ↑ma 06 mar, 2023 11:28Zoals ik al eerder ergens aangaf is de volgende trend een gravelbike met een recht stuur, volgens mij komen we dan erg dicht in de buurt van een mtb uit de jaren 80 van de vorige eeuw.
Is jullie toon cynisch? Volgens mij klopt het namelijk ook dat gravel en het oude mtb-en dicht bij elkaar liggen, maar dat is toch alleen maar mooi? Mensen (het)ontdekken het plezier in ongecompliceerd fietsen. Heerlijk toch. Bijkomend voordeel van de ‘hype’ dat er enorm veel meer keuze in materiaal en tochten etc is ontstaan.Leon schreef: ↑ma 06 mar, 2023 11:53Precies.Bert van Sprang schreef: ↑ma 06 mar, 2023 11:28Zoals ik al eerder ergens aangaf is de volgende trend een gravelbike met een recht stuur, volgens mij komen we dan erg dicht in de buurt van een mtb uit de jaren 80 van de vorige eeuw.
Is natuurlijk onzin want een goede gravelbike is al heel wat goedkoper verkrijgbaar. Die van mijn vrouw (Marin X10) koste 1300 euro, heeft ook ook heel wat montagepunten (voor bidons, spatborden, rek en 3 op elke vorkpoot), steekassen, 1x10 en achter een 11-51 dus een flink bereik.
Dit. Als ik de artikels zo lees wordt ook wel redelijk de suggestie gegeven dat een (dure) naafversnelling (Rohloff, Pinion) onmisbaar is voor een reisfiets. En aangezien die naafversnellingen altijd zitten in fietsen waar ook alle andere aspecten prijzig van zijn jaagt dat de aanschafwaarde wel op. Er zou veel meer de nadruk op moeten liggen dat vrijwel elke fiets geschikt (of iig bruikbaar) is voor een (Europese) fietsvakantie - zeker de eerste vakantie (OK met de beperking van bereik (hellingen) natuurlijk).
Laten we die gedachte vooral vasthouden.
En niet elke fiets maar wel een fiets onder de €2000 geschikt is voor de rest van de wereld en genoemde hellingen.