[edit, onnodige discussiepunten die eerder besproken zijn weggehaald]WimB schreef:Vraag me af wat dit waard is. Je rijdt een route en hoeveel rekenwerk is er voor nodig. Hoe vaak moest het apparaat opnieuw een herberekening maken. Geen idee wat er gebeurd als je onder de bomen fietst en er even geen signaal is. Kost dit stroom of rekenwerk. Wie weet zijn er nog veel meer oorzaken die het verbruik verhogen.
Ik rij idd het liefst met track zonder navigatie. Soms ook wel eens met navigatie. Een route navigeren verhoogt het stroomverbruik met zo'n 25%, dwz, ik kan dan nog maar anderhalve dag navigeren op een acculading. In het donker fietsen met backlight aan verhoogt het stroomverbruik trouwens ook. Met slechtere GPS ontvangst rijden, onder bomen e.d. heeft geen invloed op het stroomgebruik.
Snel navigeren onderweg naar winkels/hotels/campings enz doe ik met google maps op mijn telefoon, niet met de garmin. Is toch maar kort, en op eindbestemming is er stroom.
Koppeling met smartphone zet ik gewoon uit tijdens het fietsen.Ik heb zelf alleen een hartslagband, kost idd ook iets meer stroom, ik schat 10%. Als je dit belangrijk vindt gebruik je natuurlijk geen hartslagband of andere sensoren. Algeheel verbruikt het alsnog veel minder dan vergelijkbare functie met een smartphone._Peter_ schreef: Vergeet ook niet de koppeling met de smartphone of sensoren die constant in verbinding met het toestel staan, ook dat kost allemaal energie, en naarmate het toestel ouder wordt neemt de capaciteit van de accu af.
Na 5 jaar is de accucapiciteit nog prima, ik heb geen achteruitgang gemerkt.
Connect is inderdaad ruk. Wat misschien een tip is, je kan prima met je Android smartphone, geheel offline, zonder Garmin Connect, met een passend USB-C->USB-A convertje van 2 gram en een reguliere micro-USB kabel je Garmin Edge aansluiten en dan GPX of FIT bestanden downloaden/uploaden met de standaard ingebouwde Files app. De Edge is net als de oudere Garmin toestellen dan gewoon een USB mass storage device. Misschien werkt dit ook met iPhone, geen idee.Garmin Connect ellende