Als je een dergelijke pakketje op je fiets zet ga je nog steeds geen 50 km/h halen. De ondersteuning blijft het wel dapper proberen, maar met 250 watt als motor kan je trappen wat je wil maar ga je die 50 km/h echt niet halen. Dan moet je echt een andere motor gaan monteren.Fedor schreef: ↑di 21 aug, 2018 07:22En hier het volgende probleem... wat uiteraard te verwachten was (net zoals Speedpedelecs zonder kentekenplaat)
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2459587 ... de-e-bikes
Dit probleem speelt trouwens ook bij speedpedelecs, de meesten daarvan hebben niet het vermogen om de 50 km/h, zelfs niet de 45 km/h te halen.
Deze pakketjes beïnvloeden meestal het aantal pulsen dat de computer krijgt van de sensor die meestal op de achtervork zit en bij elke omwenteling een puls meet door het magneetje dat op een spaak zit.
Door het aantal pulsen te halveren zodra de snelheid boven de 18 km/h komt, denkt de computer dat de fiets maar half zo hard gaat als dat fiets in werkelijkheid gaat. Dus zal ie net als van ouds doorgaan met ondersteunen totdat hij denkt dat ie 25 km/h gaat, in werkelijkheid dus 50 km/h. Maar door de luchtweerstand e.d. zal ie daar niet aankomen.
In werkelijkheid zie je deze fietsen 30 a 35 km/h halen, afhankelijk van hoeveel vermogen de motor heeft en een aantal andere factoren die bekend zijn. Een prettige snelheid voor buiten de bebouwde kom om te forensen, zolang er maar rekening wordt gehouden met het overige verkeer. Helaas zijn veel fietsers en e-bike's niet in staat om met dergelijke snelheden goed om te gaan, niet zoals ervaren wielrenners/rijders dat wel zijn.
Wat een mooie ontwikkeling is dat er ook een lagere snelheid kan worden ingesteld. Voor lange tochten zou ik dat ook plezierig vinden om te kunnen instellen. Als Shimano me aanbiedt om mijn opzet-computer te vervangen voor eentje die dat kan, 300 euro leg ik dan zo neer. Zouden ze er ook eentje hebben die ik kan koppelen aan mijn hartslagmeter en die de ondersteuning daarop laat reageren, dan leg ik het dubbele neer. Als ie dan ook nog dat alles regelt op basis van de locatie waar ik rij, dan nog een keer dubbel