Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Langdurige Ketting/cassette/kettingblad test - Pagina 8 - Forum Wereldfietser

Langdurige Ketting/cassette/kettingblad test

157 berichten
Weer een Blog update:
https://robobiking.wordpress.com/2017/03/03/2175/
fijn weekend
Aloha,
Weer een nieuwe Blog.
https://robobiking.wordpress.com/2017/0 ... g-10950km/
Fijn weekend weer gewenst :-q
Kleine update voor de mensen die mijn verhaal volgen:

Ik heb uiteindelijk toch een aantal nieuwe kettingen en een nieuwe casette gekocht omdat de oude casette begon over te slaan. Gekocht: SRAM PC 870, KMC X8.93. Plan is dus nu om met KMC Z8S, KMC X8.93 en SRAM PC 870 en nieuwe casette verder te rijden.

Ik ben wel zeer tevreden over Squirt. Pro:
  • Ketting, tandwielen en mijn broek blijven veel properder.
  • De ketting voelt veel beter, ook na een paar 100km. Er hangen ook geen zandkorrels aan.
Contra:
  • Veel gedoe om nieuwe ketting op te leggen, je moet het originele vet eraf halen, dan 2 of 3 lagen Squirt aanbrengen en één nacht laten drogen.
  • Veel smeren, zeker in regenweer. Na 1 uur gietende regen is het beste er echt wel af, gelukkig ben ik dan op mijn werk. Ik smeer elke twee dagen bij, maar omdat alles zo proper blijft is dat geen vervelende job.
Voor mij wegen de pro's zeker op tegen de contra's, dus ik blijf voorlopig bij Squirt. De Pedros Syn bevalt mij minder, de ketting van mijn vrouw heb ik ook al moeten vervangen na 2 maanden wegens >0,75% slijtage. Wat wel opvalt aan Squirt is dat de rest van de drivetrain niet zo goed gesmeerd wordt, mijn casettebody is aan het roesten en de derailleurwieltjes moeten regelmatig bijgesmeerd worden.

km 3866:
  • nieuwe ketting, SRAM PC 870
  • smering Squirt
  • oude ketting, ketting 4, KMC Z8S, smering Squirt, meet:
    • 132,7mm over 5 schakels
    • ParkTool CC +/- 0,5%
    • Februari was heel nat en modderig
km 4016:
  • Nieuwe casette 13-26, oude casette slaat over op 19T
bdr schreef: De Pedros Syn bevalt mij minder, de ketting van mijn vrouw heb ik ook al moeten vervangen na 2 maanden wegens >0,75% slijtage. Wat wel opvalt aan Squirt is dat de rest van de drivetrain niet zo goed gesmeerd wordt, mijn casettebody is aan het roesten en de derailleurwieltjes moeten regelmatig bijgesmeerd worden.
Als je na 2 maanden al de ketting van je vrouw haar fiets moet vervangen fietst ze of heel veel of houdt je geen rekening met het verwoestende effect van pekel op een ketting en wat je daar tegen kan/zou moeten doen. De schuld richting Pedro's schuiven is in mijn ogen dan ook niet eerlijk.
Een Kmc-ketting met een anti-roest laag werkt zeker maar tegen pekel begin je weinig, als je de boel niet schoonspoelt met koud water na een fietsrit, en daarna weer insmeert met het spul van je keuze.
Pedro's is toch wax?

Bij waxsmering moet je wachten met opnieuw smeren totdat de ketting aan de binnenkant droog is. Dat lukt in de winter niet in één nacht in een normale berging, maar alleen in een verwarmde ruimte.
Je kunt het spul wel op een natte ketting smeren, maar dan komt het niet terecht op de plek waar het nodig is.

Deze eigenschap maakt waxsmering voor mijn vakantiefiets onzinnig, want als het geregend heeft is de ketting de morgen erna door de dauw nooit droog.

Op mijn tochtjesfiets werkt het wel. Ik fiets voor de lol toch nooit door de regen en als het is gebeurd wacht ik wel een paar dagen of het is warm genoeg om de ketting snel te laten dorgen.
Pedro's heeft ook wax.

Syn lube is een smeermiddel voor alle omstandigheden.
Mijn vrouw fietst 26 km per weekdag, weer of geen weer. Ikzelf werk onregelmatig, maar fiets 2 tot 4 keer per week 38km totaal van en naar mijn werk. Daarboven fiets ik met de kinderen naar school en nog wat lokaal verkeer. In de praktijk zullen we beide rond 500km per maand komen.

Fietsen afspoelen na iedere rit is onhaalbaar, het zijn gebruiksvoorwerpen, geen kasplantjes.

Ik ben aan experimenteren met die 3 kettingen techniek en verschillende smeermiddelen om te kijken wat het meest economisch is. In principe is Squirt (wax-gebaseerd) meer een mooi weer smeermiddel dat inderdaad moet drogen, maar in de praktijk heb ik daar wel de beste resultaten qua slijtage mee behaald, in slechte weersomstandigheden. In tegenstelling tot die Motorex Wet Protect die speciaal voor natte omstandigheden bedoeld is.

Wat Pedros Syn betreft, merk ik weinig verschil op met de kettingzaagolie die ik voordien gebruikte. De ketting is ongeveer even vuil en slijt ongeveer even snel.

Wat de drie kettingen-techniek betreft, ben ik nog niet overtuigd. Mijn vrouw heeft van mei 2016 tot en met december 2016 met één ketting gereden. Toen was de hele drivetrain natuurlijk versleten (ketting + cassette + kettingbladen), maar aan de andere kant is twee keer per jaar de hele drivetrain vervangen misschien wel sneller dan om de zoveel tijd van ketting wisselen en kettingen zitten proper maken enz.. The jury is still out, zoals ze dat zeggen.
_Peter_ schreef:
bdr schreef: De Pedros Syn bevalt mij minder, de ketting van mijn vrouw heb ik ook al moeten vervangen na 2 maanden wegens >0,75% slijtage. Wat wel opvalt aan Squirt is dat de rest van de drivetrain niet zo goed gesmeerd wordt, mijn casettebody is aan het roesten en de derailleurwieltjes moeten regelmatig bijgesmeerd worden.
Als je na 2 maanden al de ketting van je vrouw haar fiets moet vervangen fietst ze of heel veel of houdt je geen rekening met het verwoestende effect van pekel op een ketting en wat je daar tegen kan/zou moeten doen. De schuld richting Pedro's schuiven is in mijn ogen dan ook niet eerlijk.
Een Kmc-ketting met een anti-roest laag werkt zeker maar tegen pekel begin je weinig, als je de boel niet schoonspoelt met koud water na een fietsrit, en daarna weer insmeert met het spul van je keuze.

Totaal mee eens, twee weken in de pekel rijden is echt niet fijn voor de ketting.
Pedro's is echt geen slechte smering, je moet het alleen regelmatig checken of er genoeg opzit.
bdr schreef:Mijn vrouw fietst 26 km per weekdag, weer of geen weer. Ikzelf werk onregelmatig, maar fiets 2 tot 4 keer per week 38km totaal van en naar mijn werk. Daarboven fiets ik met de kinderen naar school en nog wat lokaal verkeer. In de praktijk zullen we beide rond 500km per maand komen.

Fietsen afspoelen na iedere rit is onhaalbaar, het zijn gebruiksvoorwerpen, geen kasplantjes.

Ik ben aan experimenteren met die 3 kettingen techniek en verschillende smeermiddelen om te kijken wat het meest economisch is. In principe is Squirt (wax-gebaseerd) meer een mooi weer smeermiddel dat inderdaad moet drogen, maar in de praktijk heb ik daar wel de beste resultaten qua slijtage mee behaald, in slechte weersomstandigheden. In tegenstelling tot die Motorex Wet Protect die speciaal voor natte omstandigheden bedoeld is.

Wat Pedros Syn betreft, merk ik weinig verschil op met de kettingzaagolie die ik voordien gebruikte. De ketting is ongeveer even vuil en slijt ongeveer even snel.

Wat de drie kettingen-techniek betreft, ben ik nog niet overtuigd. Mijn vrouw heeft van mei 2016 tot en met december 2016 met één ketting gereden. Toen was de hele drivetrain natuurlijk versleten (ketting + cassette + kettingbladen), maar aan de andere kant is twee keer per jaar de hele drivetrain vervangen misschien wel sneller dan om de zoveel tijd van ketting wisselen en kettingen zitten proper maken enz.. The jury is still out, zoals ze dat zeggen.
Hou ons op de hoogte.
cervus schreef:Pedro's heeft ook wax.

Syn lube is een smeermiddel voor alle omstandigheden.
Inderdaad :wink:
Hallo,
Hier weer is een update van de MTB test:
https://robobiking.wordpress.com/2017/0 ... ng-1560km/

Have a nice weekend :D
Dag Ronald, het valt me op dat de resultaten die jij met je MTB haalt vergelijkbaar zijn met mijn (eerste) resultaten. Dit voedt mijn hypothese dat de korte off-road stukjes die ik doe een deel van mijn slijtage verklaren.

Verder over die pekel, tot begin februari heeft men bij ons in de buurt kwistig met zout gestrooid hoewel er dan al lang geen vorst meer te bekennen was. Dagelijks poetsen (als dat al zou kunnen) heeft weinig zin als je de volgende dag terug erdoor moet.
bdr schreef:Dag Ronald, het valt me op dat de resultaten die jij met je MTB haalt vergelijkbaar zijn met mijn (eerste) resultaten. Dit voedt mijn hypothese dat de korte off-road stukjes die ik doe een deel van mijn slijtage verklaren.

Verder over die pekel, tot begin februari heeft men bij ons in de buurt kwistig met zout gestrooid hoewel er dan al lang geen vorst meer te bekennen was. Dagelijks poetsen (als dat al zou kunnen) heeft weinig zin als je de volgende dag terug erdoor moet.
Dat kan zeker een onderdeel zijn van je slijtage. Zand/aarde in combinatie met smeermiddel geeft een perfecte polijstmiddel. Dus mits je het niet regelmatig reinigt zal dit wel de slijtage verhogen. Maar elke dag schoonmaken is zeker geen optie. Bij mijn MTB maak ik wel na elke rit de ketting schoon.
Alweer even geleden maar daar is er weer een:
https://robobiking.wordpress.com/2017/0 ... g-11700km/

Groetjes
Ronald
Hallo Allemaal,
Het is een lange tijd geleden dat ik een update heb geplaatst over het onderwerp.
De reden is dat de woonwerk fiets 4 weken geleden met pensioen heb gestuurd.
Ik had teveel onderdelen die vervangen moesten worden, dus heb ik besloten hem niet van nieuwe te voorzien.
Uiteraard zal ik een eindverslag maken van de kettingen, cassette en kettingblad.

Ik denk dat met de behaalde kilometers er een vrij duidelijk beeld gegeven kan worden en dat
je wel kon zien dat het efficiënt was om met 3 kettingen te rijden.
Ik ga zeker proberen om meer van dit soort testen te doen, en zal mijn bevindingen zeker gaan delen.

Helaas heb ik ook wat problemen gehad met de 10 speed Miche kettingen met de MTB test.
Deze hadden alle drie scheurtjes, en ik ben nog bezig met de leverancier dat op te lossen.

Ik hou jullie op de hoogte, hopelijk heb ik volgende week een eind conclusie op de Blog staan.

groetjes
Ronald
Hierbij is de eind conclusie van de test:
https://robobiking.wordpress.com/2017/0 ... 0-the-end/

Groetjes
Ronald
Ik begrijp niet dat die casette niet doorsloeg op 14T want dat tandwiel is wel heel erg versleten.