Fantastisch fijn te fietsen; ik begon in Maastricht, waar je mooi nog even over de Servaasbrug en door de oude binnenstad kan fietsen om dan naar het zuiden te rijden. Overigens kan je beide kanten van de Maas nemen om weg te fietsen, bij Eijsden komen beide knooppuntroutes bij elkaar. Dan via Lixhe (direct al in Wallonië) naar Visé en dan kom je de Ravel (langeafstands-belgie fietsroutes) tegen die je naar Luik brengt. (Bijna) geheel autovrij tot aan het eiland in de Maas waar de Waalse jeugdherberg aan de Rue George Simenon staat.Martin E. van Doornik schreef:Ik ben van plan om begin april 2017 van Eijsden naar Luik te fietsen. Overnachting in de jeugdherberg op het eiland Outremeuse. Is de rechteroever van de Maas, ondanks beelden op Google streetview, goed te befietsen?
Het eiland tussen het Albertkanaal en de Maas vanaf Ternaaien heb ik al in 2013 gedaan, via Herstal naar Luik.
Zie voor de Ravel kaart deze site: http://ravel.wallonie.be/home/carte-interactive.html
Dat is in een avond te doen, wat ik de laatste keer ergens in 2006 heb gedaan. Om 18.00 van Maastricht weg, om een uur of negen een frietje met Tartaarsaus op het eiland Outremeuse. Als je daar nog tijd hebt voor een kort rondje in de buurt, er zijn daar veel dwarsstegen waar alleen voetgangers en fietsers tussen de huizen door kunnen. Telkens boven de uitgang-ingang van zo'n steeg staat aan de binnenkant een beeldje op de dwarsbalk.
Ik deed met de donderdag voor pasen +/- 2006 dan de volgende dag de jeugdherberg van Champlon voor laten bellen, en die volgende 120 km. Ook een erg fijne route, best heftig zo ongetraind in de Ardennen. Volgende etappeovernachting was Schengen (JH van Remerschen is echt heel fijn, met uitzicht over de Moezel. En het monument van het verdrag van Schengen en het drielandenpunt vlakbij.
Daags daarna weer noord naar Malmedy, en eindigend in de herberg van Voeren (op paaszondag); de volgende dag een korte trip naar Maastricht en de trein naar Amsterdam.
Veel plezier met de planning van de trip!