Additionally, paste this code immediately after the opening tag: België is een gevaarlijk land - Pagina 8 - Forum Wereldfietser

België is een gevaarlijk land

380 berichten
Martin E. van Doornik schreef:Ik ben van plan om begin april 2017 van Eijsden naar Luik te fietsen. Overnachting in de jeugdherberg op het eiland Outremeuse. Is de rechteroever van de Maas, ondanks beelden op Google streetview, goed te befietsen?
Het eiland tussen het Albertkanaal en de Maas vanaf Ternaaien heb ik al in 2013 gedaan, via Herstal naar Luik.
Fantastisch fijn te fietsen; ik begon in Maastricht, waar je mooi nog even over de Servaasbrug en door de oude binnenstad kan fietsen om dan naar het zuiden te rijden. Overigens kan je beide kanten van de Maas nemen om weg te fietsen, bij Eijsden komen beide knooppuntroutes bij elkaar. Dan via Lixhe (direct al in Wallonië) naar Visé en dan kom je de Ravel (langeafstands-belgie fietsroutes) tegen die je naar Luik brengt. (Bijna) geheel autovrij tot aan het eiland in de Maas waar de Waalse jeugdherberg aan de Rue George Simenon staat.

Zie voor de Ravel kaart deze site: http://ravel.wallonie.be/home/carte-interactive.html

Dat is in een avond te doen, wat ik de laatste keer ergens in 2006 heb gedaan. Om 18.00 van Maastricht weg, om een uur of negen een frietje met Tartaarsaus op het eiland Outremeuse. Als je daar nog tijd hebt voor een kort rondje in de buurt, er zijn daar veel dwarsstegen waar alleen voetgangers en fietsers tussen de huizen door kunnen. Telkens boven de uitgang-ingang van zo'n steeg staat aan de binnenkant een beeldje op de dwarsbalk.

Ik deed met de donderdag voor pasen +/- 2006 dan de volgende dag de jeugdherberg van Champlon voor laten bellen, en die volgende 120 km. :-) Ook een erg fijne route, best heftig zo ongetraind in de Ardennen. Volgende etappeovernachting was Schengen (JH van Remerschen is echt heel fijn, met uitzicht over de Moezel. En het monument van het verdrag van Schengen en het drielandenpunt vlakbij.
Daags daarna weer noord naar Malmedy, en eindigend in de herberg van Voeren (op paaszondag); de volgende dag een korte trip naar Maastricht en de trein naar Amsterdam.

Veel plezier met de planning van de trip!
aandegracht schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Ik ben van plan om begin april 2017 van Eijsden naar Luik te fietsen. Overnachting in de jeugdherberg op het eiland Outremeuse. Is de rechteroever van de Maas, ondanks beelden op Google streetview, goed te befietsen?
Het eiland tussen het Albertkanaal en de Maas vanaf Ternaaien heb ik al in 2013 gedaan, via Herstal naar Luik.
Fantastisch fijn te fietsen; ik begon in Maastricht, waar je mooi nog even over de Servaasbrug en door de oude binnenstad kan fietsen om dan naar het zuiden te rijden. Overigens kan je beide kanten van de Maas nemen om weg te fietsen, bij Eijsden komen beide knooppuntroutes bij elkaar. Dan via Lixhe (direct al in Wallonië) naar Visé en dan kom je de Ravel (langeafstands-belgie fietsroutes) tegen die je naar Luik brengt. (Bijna) geheel autovrij tot aan het eiland in de Maas waar de Waalse jeugdherberg aan de Rue George Simenon staat.

Zie voor de Ravel kaart deze site: http://ravel.wallonie.be/home/carte-interactive.html

Dat is in een avond te doen, wat ik de laatste keer ergens in 2006 heb gedaan. Om 18.00 van Maastricht weg, om een uur of negen een frietje met Tartaarsaus op het eiland Outremeuse. Als je daar nog tijd hebt voor een kort rondje in de buurt, er zijn daar veel dwarsstegen waar alleen voetgangers en fietsers tussen de huizen door kunnen. Telkens boven de uitgang-ingang van zo'n steeg staat aan de binnenkant een beeldje op de dwarsbalk.

Ik deed met de donderdag voor pasen +/- 2006 dan de volgende dag de jeugdherberg van Champlon voor laten bellen, en die volgende 120 km. :-) Ook een erg fijne route, best heftig zo ongetraind in de Ardennen. Volgende etappeovernachting was Schengen (JH van Remerschen is echt heel fijn, met uitzicht over de Moezel. En het monument van het verdrag van Schengen en het drielandenpunt vlakbij.
Daags daarna weer noord naar Malmedy, en eindigend in de herberg van Voeren (op paaszondag); de volgende dag een korte trip naar Maastricht en de trein naar Amsterdam.

Veel plezier met de planning van de trip!
Dank je voor je tips. Ik wil graag langs de rechteroever fietsen want ik wil 'Kasteel Oost' in Eijsden bekijken en fotograferen, waar familie van m'n vrouw kort na de oorlog heeft gewoond. In Lixhe heb ik al eens gefietst en dan over de brug van Argenteau richting Luik (drukke weg zonder fietspad). Het is maar voor één weekend, hoor. Na de overnachting wil ik graag via Herve naar Vaals fietsen, dan vanaf Heerlen de trein naar huis. Ik ben wel ongeveer 11 keer in Luik op de fiets geweest (de eerste keer was in 1970). De JH van Champlon ken ik, heb er in 1995 overnacht. Nogal hoog gelegen. Heel handige kaart, die ravel.wallonie.be!
Mooi, Hervé met de heerlijke kazen. Diep in de fietstas stoppen en pas bij thuiskomst weer in beeld nemen.
En inderdaad, na een forse dag vanuit Roche en Ardennes nog het valse plat naar boven naar het plateau en Champlon, dat was best krabben die laatste kilometers.

Edit: Herve is de juiste plaatsnaam, weer wat geleerd.
Hallo Martin,
Je wilt de rechteroever van de Maas fietsen.
Dat kan, maar vanaf Hermalle-sous-Argenteau raadt ik het je af, tenzij je van een triest-industriële auto-omgeving met enkel een drukke doorgaande weg houdt. Zinnige opties om de de grote weg te omzeilen zijn er niet behalve door wat woonwijken waar je ook niet voor naar het zuiden bent gekomen.

Kasteel Oost in Maarland weten niet zoveel mensen te liggen.
Vanaf daar fiets je eerst een paar honderd meter richting Maas en dan linksaf naar Eijsden. Na Eijsden kun je de maasoever blijven volgen. Je komt dan eerst nog langs Kasteel Eijsden.
Bij Navagne passeer je de grens en moet je een raar verkeersknooppunt over zien te komen. Dan gaat er een kaarsrecht fietspad langs een ongebruikte industrieweg naar Visé. Bij de maasbrug van Visé duik je onder de brug door met een klein paadje (pas op je hoofd!) en volg je het fietspad langs de Maas tot Hermalle-sous-Argenteau.
Helaas kun je dan ook niet aan de westover van de Maas naar Luik want die route nog steeds loopt door op het fabrieksterrein. Dat geldt ook voor de oostoever van het Albertkanaal. Ik hoop dat dit terrein waarvan de fabriek al jaren dicht is ooit ontsloten wordt voor fietsers en wandelaars want er zijn prachtige natuurwaarden te zien.
Wat overblijft is de (Ravelroute op de) westoever van het Albertkanaal. Daarvan volg je het jaagpad consequent tot in Luik.

Hier zie je de route precies: https://goo.gl/maps/p5LhsxbfZDB2
Het is 23,7 km volgens google. Vanaf de Belgische grens is het bijna 100% autovrij.

Daags erna zul je vast voor een groot deel gebruik maken van de Ravel Ligne 38, het oude spoorlijntje, neem ik aan?

Het is overigens Herve, niet Hervé. Net als het bouillabaisse is en niet bouillabaise. Dat het mevrouw Le Pen is en niet mevrouw Le Pain vind ik dan weer wel grappig ;-)

(Edit: tikfout op verzoek van iemand aangepast :D )
Hallo Leon,
Hier de info over kasteel Oost: https://nl.wikipedia.org/wiki/Kasteel_O ... -Maarland)
M'n vrouw had drie tantes van moeders kant, die bij de bevrijding in 1944 op dat kasteel woonachtig waren, als modellen in een soort van kunstenaarskolonie. Zij ontmoetten de Amerikaanse bevrijders en zijn ermee getrouwd, naar Californië in USA geëmigreerd. Inmiddels allemaal overleden, hun echtgenoten ook. Wat nog overblijft zijn de anekdotes in de familieverhalen en de nazaten, Amerikaanse neven en nichten van mijn vrouw dus. Maar toch hebben mijn vrouw en ik het kasteel nog nooit gezien! Waar gebeurd: één van die tantes heeft op het kasteel model gestaan voor het logo van Tjoklat chocolade, zie hier http://www.verhalenvanvroeger.nl/herinnering/618
Ik zal jouw advies opvolgen: eerst door Visé (wil ik ook zien: het stadje werd bij de aanvang van de 1e Wereldoorlog in 1914 door de binnenvallende Duitsers platgebrand, inclusief de in de kerk opgesloten bevolking van Visé!) en dan over de brug van Argenteau, wat ik al in 2013 heb gedaan. De rest is kinderspel.
De volgende dag over de steile Rue de Herve in Luik via Moresnet (met die hoge ijzeren spoorbrug) en grens Gemmenich naar Vaals en Heerlen. Daar heb ik in 1970, 1971 en 1995 gefietst. Wil ik graag nog een keer overdoen.

Afbeelding
Hier de Pont de Argenteau op 10 juni 2013: een stukje fietspad ontbreekt!

Afbeelding
Hier een foto van 14 juli 1970: ik fietste in gezelschap van twee Nederlandse jongens van Huy (Hoei) naar Vaals. Op de achtergrond de spoorbrug van Moresnet. De jongen rechts mist zijn rechterhand, toch lukte het hem door de Ardennen te fietsen! Niks geen aangepaste fiets, alleen voorzien van terugtrapremmen. Achter hem staat half verscholen mijn fiets.
Martin E. van Doornik schreef:Ik zal jouw advies opvolgen: eerst door Visé (wil ik ook zien
Mijn advies is niet om dóór Visé te gaan, maar op het fietspad langs de Maas te blijven. Ik vindt Visé een onaangename plek om met de fiets of als voetganger te zijn. Er zijn geen fietspaden of -stroken en er zijn nul autovrije straten.
Ik zou ook niet Luik uitfietsen via de weg die je aangeeft en (dit heb je gelukkig nog niet gezegd) zeker niet de N3 blijven volgen na Herve.
Gelukkig zijn er legio mogelijkheden om over te stappen op de Ravelroute.
Leon schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Ik zal jouw advies opvolgen: eerst door Visé (wil ik ook zien
Mijn advies is niet om dóór Visé te gaan, maar op het fietspad langs de Maas te blijven. Ik vindt Visé een onaangename plek om met de fiets of als voetganger te zijn. Er zijn geen fietspaden of -stroken en er zijn nul autovrije straten.
Ik zou ook niet Luik uitfietsen via de weg die je aangeeft en (dit heb je gelukkig nog niet gezegd) zeker niet de N3 blijven volgen na Herve.
Gelukkig zijn er legio mogelijkheden om over te stappen op de Ravelroute.
Toch zou ik Visé wel even willen zien, dat speelt al sinds 1970 in mijn gedachten. Dat markante stadhuis en de Belgische sfeer, foto's maken en misschien leuke dingen kopen. https://www.google.nl/maps/@50.7351143, ... 56!6m1!1e1
Na het centrum ga ik wel weer langs de Maas fietsen, hoor. Ik zal de N3 vanaf Luik eens nader bestuderen.
Ik ga nu de jeugdherberg van Luik boeken, voor 1 of 8 april a.s. Ik heb een Kruidvat-treinkaart voor Maastricht.
5 minuten geleden de Auberge de jeunesse aan de Rue Georges Simenon 2, B-4020 Liège voor 8 april 2017 geboekt en betaald met mijn bankpas van de Zweedse Nordea-bank! 8)
Wallonië, ik kom eraan op twee wielen!
Martin E. van Doornik schreef:5 minuten geleden de Auberge de jeunesse aan de Rue Georges Simenon 2, B-4020 Liège voor 8 april 2017 geboekt en betaald met mijn bankpas van de Zweedse Nordea-bank! 8)
Wallonië, ik kom eraan op twee wielen!
Nu verplaatst naar 1 april, want ik ontdekte dat ik op 8 april verhinderd ben! Boeking in Luik dus ook verzet, geen probleem. Merci, AJ Liège!
Beste fietscollega's, ik heb nu de planning zo goed als rond. Het is niet gemakkelijk geweest. In de afgelopen decennia zijn er in een aantal landen veel jeugdherbergen gesloten, zodat de reserveringen bij de bestaande jeugdherbergen onder druk komen te staan. Dusss.... tijdig boeken!
Mijn plan om van Maastricht naar Liège (Luik) te fietsen is omgegooid. Daar heb ik de auberge de jeunesse voor de eerste nacht geboekt, met daarna de tweede nacht in de jeugdherberg van Voeren. Die was echter volgeboekt, maar nog wel vrij op een dag eerder. Dus heb ik de fietsroute nu omgedraaid en Liège wordt de tweede nacht. Geen probleem, alles is vriendelijk geregeld. Ik had moeite om in de Franse taal met Liège te mailen. Mijn achternaam hoeft niet Tournai te heten. Ik ga met de trein naar Heerlen, daar uitstappen, via Valkenburg (over de Cauberg!) door de Zuid-Limburgse landschappen naar Voeren. De volgende dag via Vaals, Moresnet, Herve naar Liège (lekker steil omlaag zoeven). De derde dag naar Maastricht fietsen, daar de trein naar huis pakken. In deze drie dagen wil ik molens en andere bezienswaardigheden bekijken en fotograferen. Hopelijk kan ik m'n vrouw met een echte Limburgse vlaai verrassen. En maar hopen dat België-Belgique niet gevaarlijk voor me zal zijn.... Ik heb op zolder een oude ANWB-fietskaart op schaal 100.000 uit 1970 gevonden en die neem ik mee!
Maandagmorgen 3 april j.l. is mij iets voorvallen, waar ik nu anders niet voor mijn computer kan zitten.
Was ik op de fiets door Oupeye (linkeroever Maas tussen Luik en Maastricht). Ik moest juist daar zijn omdat ik op een bepaald adres een leuke verrassing voor mijn vrouw thuis wilde kopen. Nog warm en zonnig in Luik, maar in Herstal sloeg het weer om: ijskoud met dichte mist, warme kleren aangetrokken. In Oupeye sloeg er een klein beige autootje met hoge snelheid rechtsaf, het parkeerterrein van een supermarkt op. En dat gebeurde net 40 centimeter vóór mij voorwiel! Niet eens drie seconden wachten tot ik eerst voorbij was gefietst! Zat ik met m'n gele Giant 50 centimeter verder naar voren, dan werd er niet meer over Martin E. van Doornik gepraat....
Ik natuurlijk tieren en vloeken en met mijn handgebaar schoot ik denkbeeldig naar die auto. Een aantal getuigen had dit tafereel gadegeslagen en men scheen begrip voor mij te hebben. Ik wachtte even af tot de bestuurder de supermarkt binnen was gegaan en gedekt door de dichte mist heb ik het ventiel op de linker achterband van zijn autootje los geschroefd en het pennetje ingeduwd. Pssss..... en bekijk maar lekker hoe hij thuis kon geraken! :twisted:
Schavuit!
Zondagmiddag 2 april j.l. fietste ik van Vaals naar Luik, de grens bij Gemmenich over, dan onder de indrukwekkende spoorbrug door bij Moresnet. Tenslotte belandde ik op de volgens jullie gevaarlijke weg N3 via Herve naar Luik. Warm en zonnig weer, 22 graden. Ik heb vroeger meerdere malen over deze weg gefietst, maar dan in de omgekeerde richting. Nu is het inderdaad gevaarlijk. Ik droeg een felgeel hesje en had een achteruitkijkspiegeltje aan m'n bril zitten. Gelukkig reden er 's zondags geen vrachtwagens en de naburige autosnelweg E40 - E42 ontlast de N3 wel.
Helaas kwam ik op meerdere locaties langs de N3 gedenkmonumentjes tegen van verongelukte fietsers, deze is er één van.... In Luik zelf is de N3 (lekker steil omlaag) gedeeltelijk voorzien van een smal fietspad of zijn er witte fietslogo's op de busbaan gekalkt. Ik heb de tocht wonderlijk overleefd.

Afbeelding
De N3 van Herve naar Luik had je makkelijk kunnen vermijden Martin. Parallel aan de N3 ligt nu een mooi fietspad op Lijn 38, de voormalige spoorlijn die Luik met het Land van Herve verbond.

Afbeelding
Martin E. van Doornik schreef: Ik heb op zolder een oude ANWB-fietskaart op schaal 100.000 uit 1970 gevonden en die neem ik mee!
Op die fietskaart uit 1970 is dat fietspad echter nog een spoorlijn :?
keesswart schreef:De N3 van Herve naar Luik had je makkelijk kunnen vermijden Martin. Parallel aan de N3 ligt nu een mooi fietspad op Lijn 38, de voormalige spoorlijn die Luik met het Land van Herve verbond.

Afbeelding
Martin E. van Doornik schreef: Ik heb op zolder een oude ANWB-fietskaart op schaal 100.000 uit 1970 gevonden en die neem ik mee!
Op die fietskaart uit 1970 is dat fietspad echter nog een spoorlijn :?
Kon ik niet weten: ik heb van de Belgische zustervereniging De Vakantiefietser een fietskaart ontvangen, maar bevat helaas drukfouten, de door jou bedoelde RV 4 Est (staat zo op de kaart) is precies over de weg N3 heen gedrukt. De lijst met verklaringen missen enkele symbolen. Ook is de schaal te klein: 1 op 300.000. Ter plaatse heb ik niets van dat fietspad over de voormalige spoorlijn gemerkt, geen enkel erop attenterende bord of wegwijzer in de omgeving van de N3, die daarop wijst! Heeft die Lijn 38 een sintelbekleding? Is dat grind? Niet geschikt voor mijn 23-622 banden!
De bovenvermelde kaart van 1970 omvat alleen Zuid-Limburg met de onderrand precies langs de grens met de Voerstreek. Zelfs de bestaande spoorlijn, die van Visé langs Sint-Martens-Voeren en Moresnet loopt, staat buiten beeld. Mwah, ik heb de kaart van 1970 alleen maar gebruikt om te kijken waar de grensovergang De Plank ligt. Verder heb ik drie dagen, 177 km lang, zónder kaart afgelegd! Overnacht in St.-Martens-Voeren en in Liège.
Martin E. van Doornik schreef:Kon ik niet weten: ik heb van de Belgische zustervereniging De Vakantiefietser een fietskaart ontvangen, maar bevat helaas drukfouten, de door jou bedoelde RV 4 Est (staat zo op de kaart) is precies over de weg N3 heen gedrukt. De lijst met verklaringen missen enkele symbolen. Ook is de schaal te klein: 1 op 300.000. Ter plaatse heb ik niets van dat fietspad over de voormalige spoorlijn gemerkt, geen enkel erop attenterende bord of wegwijzer in de omgeving van de N3, die daarop wijst! Heeft die Lijn 38 een sintelbekleding? Is dat grind? Niet geschikt voor mijn 23-622 banden!
De bovenvermelde kaart van 1970 omvat alleen Zuid-Limburg met de onderrand precies langs de grens met de Voerstreek. Zelfs de bestaande spoorlijn, die van Visé langs Sint-Martens-Voeren en Moresnet loopt, staat buiten beeld. Mwah, ik heb de kaart van 1970 alleen maar gebruikt om te kijken waar de grensovergang De Plank ligt.
Martin, je bent een talent in het missen van informatie. Zelfs in deze discussie is je twee keer gewezen op deze voormalige spoorverbinding.
Een deel van de lijn 38 betsaat uit sintels. Geen grind. Niet geschikt voor jouw banden. Met jouw fiets met zulke smalle banden ben je helaas veroordeeld tot het beperkte gebied waar ook wielrenners kunnen komen.
Afbeelding

Perfect asfalt Martin. In Herve had je dit fietspad op kunnen pikken achter het oude stationsgebouw dat pal aan de N3 ligt. Volgende keer beter! ([vloeken in de kerk]Of toch maar eens een gps aanschaffen met Openfietsmap erop?[/vloeken in de kerk])
keesswart schreef:Perfect asfalt Martin.
Deels Kees. Het zou me verbazen als ze de afgelopen maanden druk in de weer zijn geweest met asfalteringsmachines ten oosten van Herve.
In oktober heb ik daar nog gefietst en toen was het fietspad ten oosten van Herve inderdaad geen asfalttapijt. Daar gaat het pad ook al vrij snel noordwaarts richting Aubel, dus niet meer parallel aan de N3. Met bandjes van 32 of 28 mm zou dat deel van het fietspad nog net te doen zijn, maar 23 mm is wel heel erg dun. Wat dat betreft was de Gazelle Tour de France zo gek nog nog niet. Die bleek nog voldoende ruimte te hebben voor 37 mm dikke banden, met spatborden. Past er echt niks breders op Martins fiets? (Of is die vraag hier al eens eerder gesteld?)
Niet afdwalen....

De stelling is: 'Belgie is een gevaarlijk land'.
(Hierbij gaat het blijkbaar over gevaarlijk voor fietsers.)

Misschien dat Martin deze vraag inmiddels kan beantwoorden?