door
Revanho » do 08 mei, 2014 14:12
EnriceV schreef:Revanho is Belg, daar wordt het onderscheid snorfiets - bromfiets niet gemaakt. Enkel een onderscheid tussen 25 km/u bromfietsen (geen rijbewijs, wel helm) en 45 km/u bromfietsen (rijbewijs en helm).
Dat klopt. Ik ging er ten onrechte vanuit dat op dat gebied de Nederlandse wetgeving vergelijkbaar is. Blijkbaar is dat dus niet het geval.
Begrijp ik het dan goed dat bij voertuigen waar er sprake is van trapondersteuning en deze trapondersteuning niet stopt bij 25 km/h, het zuiver van de typegoedkeuring afhangt of er sprake is van een snorfiets (zonder helmplicht) of een bromfiets (met helmplicht). En dat - in theorie - een fiets die ondersteund wordt tot 45 km/h toch onder de categorie 'snorfiets' (dus zonder helmplicht) kan vallen?
EnriceV schreef:
Net als in Nederland ontsnapt de e-bike aan de brom/snorfietsregelgeving omdat de aandrijving ondersteunend is en niet de hoofdaandrijving. De Gentse Liggers (ontwikkelaars van de WAW) beweren zelfs dat de letter van de wet in België ook ondersteuning boven 25 km/u toelaat. (hun eWAW heeft elektrische ondersteuning om te versnellen tot 50 km/u - geen permanente ondersteuning)
De Gentse liggers hebben gelijk als ze willen zeggen dat ondersteuning boven de 25 km/u niet zomaar verboden is. Maar ze vergissen zich als ze denken dat er dan nog sprake is van een fiets/rijwiel met de bijhorende wetgeving.
Het is in België relatief eenvoudig.
Geen 'ondersteuning' maar elektrische motor (dus men kan ook fietsen zonder te trappen) = bromfiets (categorie A of B naargelang de maximale snelheid)
Met ondersteuning:
- ondersteuning stopt bij 25 km/u (in de praktijk vaak iets hoger) = fiets
- ondersteuning stopt niet bij 25 km/u = bromfiets
Voor zover ik weet is er wel een soort juridisch vacuum om in het tweede geval te bepalen of het gaat om een bromfiets van type A of type B. Omdat bromfietsen van type A niet sneller mogen dan 25 km/u veronderstel ik dat men bij een ondersteuning die niet tijdig stopt, steeds uitgaat van de wetgeving voor een bromfiets type B.
Renaat