Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Paklijst Europa Ultralicht II - Pagina 8 - Forum Wereldfietser

Paklijst Europa Ultralicht II

164 berichten
henkfietst52 schreef:
@ Henrie
Mooi ding, wat kost die camera?

Henk


kunst en fietswerk
Vanaf € 557,- . bron: Tweakers.net

Groet,
Robertjan je moet kiezen tussen de RX-1 of een nieuwe fiets, het ding gaat € 3000,- kosten. (http://tweakers.net/pricewatch/317993/s ... zwart.html)
Er is vandaag een full review van : http://www.dpreview.com/reviews/sony-cybershot-dsc-rx1
Leon
henkfietst52 schreef:
@ Henrie
Mooi ding, wat kost die camera?

Henk


kunst en fietswerk
Ik heb er €639 voor betaald in oktober/november vorig jaar. Inmiddels zal ie wel ietsje goedkoper te verkrijgen zijn denk ik. Ik heb 'm ook niet bij de goedkoopste (internet)winkel gehaald die ik kon vinden, maar bij Konijnenberg in Den Ham. Voor een tientje meer o.i.d. steun ik liever een goeie lokale winkel (die ook een internetwinkel heeft overigens) dan dat ik 'm bij een anonieme internetwinkel koop...

Het is inderdaad geen full frame, maar hij heeft wel een grotere sensor dan de meeste andere compactcamera's:
Afbeelding

Een RX1 heeft wel een full frame sensor, maar die is zoals Leon al aangaf tamelijk onbetaalbaar. Ik heb het in ieder geval niet voor een camera over, maar goed, fotograferen is dan ook niet mijn grootste hobby...
bergbeklimmer schreef:Die camera weegt 240 gram. Dat is niet ultralight. Wel een mooie camera overigens. Mijn Canon ixus 950 weegt slechts 190 gram en die is al 6 jaar oud. Misschien qua foto kwaliteit net even iets minder dan die Sony maar voor de meeste vakantie fotos meer dan goed genoeg.
net even iets minder??? :)
bedenk me trouwens dat "Ultracompact" misschien wel een leuk idee is voor een nieuw draadje. Hoe compacter je spul opgeborgen, hoe minder een fiets momentum van zijn Gepäck zal ervaren. Doen mensen hier ook hun best om zoveel mogelijk lucht uit je tassen te halen? Doelend op compressiezakken, goed je tassen aansnoeren, bewust kiezen voor compacte afmetingen ipv alleen te kijken naar gewicht.
Henrie schreef:
henkfietst52 schreef:
@ Henrie
Mooi ding, wat kost die camera?

Henk


kunst en fietswerk
Ik heb er €639 voor betaald in oktober/november vorig jaar. Inmiddels zal ie wel ietsje goedkoper te verkrijgen zijn denk ik. Ik heb 'm ook niet bij de goedkoopste (internet)winkel gehaald die ik kon vinden, maar bij Konijnenberg in Den Ham. Voor een tientje meer o.i.d. steun ik liever een goeie lokale winkel (die ook een internetwinkel heeft overigens) dan dat ik 'm bij een anonieme internetwinkel koop...

Het is inderdaad geen full frame, maar hij heeft wel een grotere sensor dan de meeste andere compactcamera's:
Afbeelding

Een RX1 heeft wel een full frame sensor, maar die is zoals Leon al aangaf tamelijk onbetaalbaar. Ik heb het in ieder geval niet voor een camera over, maar goed, fotograferen is dan ook niet mijn grootste hobby...
Een relatief grote sensor is duur, dat sony grote sensoren plaatst in compacte behuizingen is iets waar de markt lang op heeft moeten wachten.

Nogmaals de voordelen van een grote sensor:
- lichtgevoeliger (hoge iso-waarden mogelijk)
- selectief klein scherpte-diepte gebied (ook afhankelijk van lens en afstand tot onderwerp, zeer geliefd bij portretten)
- geen omreken gedoe met je beeldhoeken.

nadelen:
- duur
- een klein scherpte diepte gebied leidt meestal ook tot een groter scherpstelafstand
- een klein scherpte diepte gebied kan voor sommigen ook een nadeel zijn (architectuurfotografie, close-ups van objecten, macro).... voor landschaps- en reisfotografie is een klein scherpte diepte gebied veelal niet nodig.
Voor een gegeven beeldhoek is voor een gegeven beeldhoek de brandpuntsafstand ook groter naarmate de sensor groter is. En dus het gewicht en de omvang van de lenzen. Micro 4/3 is de helft van een full frame. Dus de beeldhoek van een kleinbeeld 50 mm lens geeft een brandpuntsafstand van 25 mm, en een lens van 28-280 wordt ineens 14-140. Nadeel is dus de iets geringere resolutie van een kleienre sensor, en de grotere scherptediepte. Het wordt moeilijk een foto te maken waarbij alles voor een achter een object onscherp is. Gebruik een weinig lichtsterke zoomlens en je hebt helemaal geen onscherpte meer om mee te spelen. Zelf vind ik dat het grootste nadeel van camera's met kleinere sensors.
Wim
Tot zo ver de camera- en lensadviezen. Daar is al het één en ander over geschreven op dit forum, en anders kan daar wel in een apart topic dieper op ingegaan worden. Terug naar het ultralichtgewicht kamperen (al dan niet met een RX100 van 240 gram).
AB schreef:bedenk me trouwens dat "Ultracompact" misschien wel een leuk idee is voor een nieuw draadje. Hoe compacter je spul opgeborgen, hoe minder een fiets momentum van zijn Gepäck zal ervaren. Doen mensen hier ook hun best om zoveel mogelijk lucht uit je tassen te halen? Doelend op compressiezakken, goed je tassen aansnoeren, bewust kiezen voor compacte afmetingen ipv alleen te kijken naar gewicht.
Mijn ervaring is dat eerst comprimeren en dan nog eens ergens inpakken niet tot kleinere pakken leidt. Mijn kleren stop ik in ruime zakken zodat ik ze lekker in gaatjes tussen allerlei hardere stukken kan stouwen.

Sjirk
Ha, ik had m'n cameraverhaal al klaar, maar nu dat niet meer mag dan maar een andere vraag :)

Lichtgewicht is leuk, maar zonder koffie is het voor mij geen vakantie. Dus ik zit al een tijdje te piekeren over een compacte oplossing daarvoor. Heeft iemand hier ervaring met een theezeef oid hier voor?
Afbeelding
Het idee: water koken in een pannetje, een schep grove maling koffie er in, even roeren en wachten, en door het zeefje de koffie uitschenken (in een andere pan, een bidon, of als je luxe wil doen in een mok). De zeef hoeft natuurlijk niet van metaal te zijn, het handvat kan door midden, etc, maar ik denk dat het lichter is (en zeker kleiner) dan een filterhouder:
Afbeelding
(en ik verkies de cafetière toch al boven filterkoffie)
urje schreef:Ha, ik had m'n cameraverhaal al klaar, maar nu dat niet meer mag dan maar een andere vraag :)

Lichtgewicht is leuk, maar zonder koffie is het voor mij geen vakantie. Dus ik zit al een tijdje te piekeren over een compacte oplossing daarvoor. Heeft iemand hier ervaring met een theezeef oid hier voor?
Waarom? Koffie even laten staan en het meeste bezinkt al in de pan. Rustig inschenken en de laatste slok niet opdrinken
Waar ga je precies fietsen dat een kop koffie niet bij de lokale horeca te halen is? (die smaakt meestal beter :D ).
Afbeelding
Weegt weinig, smaakt goed genoeg.

Gr. Leo
m-gineering schreef:Waarom? Koffie even laten staan en het meeste bezinkt al in de pan. Rustig inschenken en de laatste slok niet opdrinken
Dat was idd m'n andere plan, ik ga dat binnenkort weleens in de keuken proberen...
Matthie9000 schreef:Waar ga je precies fietsen dat een kop koffie niet bij de lokale horeca te halen is? (die smaakt meestal beter :D ).
In Nederland, dus ik heb genoeg ervaring met de lokale horeca om deze keuze te maken ;) (daarbij drink ik vooral koffie bij m'n ontbijt en direct na het avondeten, en dat doe ik beide graag bij m'n tentje)
leoprodeo schreef:Weegt weinig, smaakt goed genoeg.
Ja, over smaak valt te twisten. :wink:
Als het over lichtgewicht gaat, zijn die stickjes oplos-espreso van Nescafé inderdaad prima. Over smaak valt te twisten, maar wij vinden het de enige oploskoffie die drinkbaar is.
De andere oplossing is inderdaad Turkse koffie: iets grovere maling, twee scheppen in een mok, kokend water erop, roeren, laten staan en drinken. Het bezinkt prima, en gewoon een halve cm. in de mok laten en omspoelen (dat is het probleem onderweg, kost extra water).
Ik maak meestal filterkoffie met een opvouwbaar Orlieb filter dat precies in een grote plastic beker past. Gebruik echt goede koffie en het is lekker. Het nog lichtere alternatief heb ik onlangs ontdekt: oploskoffie van Starbucks. Ik weet niet of die ook in Nederland te koop is, maar het smaakt nog weer heel veel beter dan Nescafe sticks, maar is wel erg, ja ik vind heel erg duur (1 dollar per shot). Maar het is wel handig: je vertrekt zoals ik vaak doe 's morgens met een thermosfles met heet water, en afhankelijk van de omstandigheden kun je een paar koppen thee, koffie of choco maken.
Wim
Voor de (niet persé noodzakelijke, maar wel lekkere) koffie maak ook ik gebruik van Nescafé sticks. Weleens losse oploskoffie geprobeerd, sticks zijn echter veel makkelijker, want altijd de juiste hoeveelheid en gelukkig ben ik geen fijnproever. Mijn tent doe ik in een (lichtgewicht) compressiezak en mijn (donzen) slaapzak prop ik in een heel klein zakje. Alles wat je erg comprimeert neemt echter vanzelf een ronde vorm aan, wat soms leidt tot een minder compacte vulling van je fietstas,
Afbeelding

Thuis sleep ik me uit bed. Licht aan, de Quickmill en koffiemolen aan. Dan normaal opstaan dingen doen en als ie goed is opgewarmd drink ik een heerlijke dubbele espresso.

Onderweg ga ik rechtop zitten in mijn slaapzak. Steek mijn brander aan. Pak de koffiefilter (nog net zichtbaar boven in beeld, 17 gram). En maak met goede koffie heerlijke koffie. Foto is van de tweede bak, want filter ligt al te drogen.

Alles mag lichtgewicht, maar aan koffie (of juist het gebrek aan) weeg ik zwaar.

Sjirk
Ik heb een paar jaar deze gebruikt:

Afbeelding

Maar ben ondertussen ook op sticks overgestapt. Minder lekker maar wel veel gemakkelijker.
SjirkM schreef:
AB schreef:bedenk me trouwens dat "Ultracompact" misschien wel een leuk idee is voor een nieuw draadje. Hoe compacter je spul opgeborgen, hoe minder een fiets momentum van zijn Gepäck zal ervaren. Doen mensen hier ook hun best om zoveel mogelijk lucht uit je tassen te halen? Doelend op compressiezakken, goed je tassen aansnoeren, bewust kiezen voor compacte afmetingen ipv alleen te kijken naar gewicht.
Mijn ervaring is dat eerst comprimeren en dan nog eens ergens inpakken niet tot kleinere pakken leidt. Mijn kleren stop ik in ruime zakken zodat ik ze lekker in gaatjes tussen allerlei hardere stukken kan stouwen.

Sjirk
Bij een rugzak zie je overal spanriempjes om de boel strak aan te snoeren. Wel iets wat ik mis bij ortlieb. Je kan er natuurlijk ook zelf iets om heen wikkelen. En de hele inhoud van de tas aandrukken en opvullen leidt alleen maar tot uitbuiken, terwijl je de tas eigenlijk zo smal mogelijk wilt hebben, stevig tegen de drager aangedrukt. Misschien is een vacuumpomp een idee :).
Bert van Sprang schreef: Mijn tent doe ik in een (lichtgewicht) compressiezak
Is het niet slecht voor een tent om deze verder te comprimeren dan de pakmaat die door de fabrikant is voorzien? Zo nee, hoever voorbij de originele pakmaat kun je ongeveer comprimeren?