Additionally, paste this code immediately after the opening tag: materiële vragen rond lange trektocht (absolute beginner) - Pagina 8 - Forum Wereldfietser

materiële vragen rond lange trektocht (absolute beginner)

150 berichten
Hoi iedereen,

Alvast bedankt voor de handige tips.

Een second opinion is geen slecht idee, vandaar ook mijn plan om contact op te nemen met die framebouwer in mijn stad. Ik ga proberen om hem deze week eens te contacteren. Voor alle duidelijkheid: het zou niet enkel om de achterpad gaan. (maar natuurlijk is niet geweten in hoeverre de Vlerick-man mij een andere fiets wou laten kopen)

Mijn framemaat is sowieso 45 a 46cm en ik heb op tweedehandssites gekeken, maar niet gevonden dat in de buurt kwam van die maat (en 26inch wielen had).

Het lijkt me straf dat een frame maar 10 jaar mee zou gaan? Dat ik na 10 jaar updates moet verrichten en een aantal onderdelen moet vervangen lijkt me vrij logisch, maar ik had het idee dat het frame op zich wel goed zou blijven (als je er geen ongelukken mee hebt natuurlijk). Niet dan blijkbaar?

Naar Nederland gaan is misschien inderdaad een optie, maar daar ga ik toch over moeten nadenken en zien dat ik dan een aantal zaken kan combineren. € 50 heen en terug is misschien niet zo heel erg veel, maar als ik in België hetzelfde kan bekomen heeft dat natuurlijk de voorkeur voor mij.

Nins, als ik beslis om naar Nederland te komen zou ik héél graag eens een proefritje doen op je Surly! :) Alleszins al heel erg bedankt voor het aanbod! :)

In verband met mijn schuur: mijn fietsen staan in mijn slaapkamer en 2 fietsen lijkt me dan echt het maximum (ik heb op dit moment een stadsfiets die ik gebruik om aan het station te laten staan en om kleine boodschappen mee te doen, dus die zou moeten blijven als fiets die 'mishandeld' kan worden (door derden) in de stations).

Via deze links zie je foto's van mijn fiets:
http://kellyinjapanfotos.shutterfly.com/pictures/269
http://kellyinjapanfotos.shutterfly.com/pictures/698
(ondertussen is er nog een foto opgedoken, bedankt!)
(het stuur zou wel nog mogen veranderen, maar voor mijn houding was deze al een goed begin)

En voor mijn houding zie je hier een (slecht) filmpje:
http://kellyinjapanfotos.shutterfly.com/videos/8
Soms leunde ik ook met mijn ellebogen op mijn handvatten, dat ging ook nog vrij goed.

Waarschijnlijk heb ik nu een aantal -goede- commentaren overgeslagen, maar ik zal deze vanavond nog eens grondig lezen en antwoorden. Nu ga ik eerst verder werken voor school! ;)

Groetjes en bedankt he!
Kelly
even wat, hopelijke nuttige reacties:
- de optie fiets opbouwen schrikt je af, maar al bij al valt dat nogal mee. Mits de juiste werktuigen is het overzetten van die onderdelen hoogstens een dagje werk. Kies je daarvoor, dan reken je de kost van een nieuw frame (260 (standaard alu) tot 700 (staal)), doe er dan nog een 200 à 300 euro bij voor het vervangen van niet passende onderdelen of andere aanpassingen.

- die tweedehands oxfords vind ik niet meteen online, maar als je wat tweedehandswinkels afschuimt (misschien de politieuitverkoop? http://www.lokalepolitie.be/5358/gevond ... etsen.html) Lees in dat geval wel grondig alle tips van marten door of neem iemand mee met de juiste kennis.

-als je eerst nog wat jaren gewoon gaat rondfietsen en je hebt de kwaliteits onderdelen van je vlerick, kan je dan geen VSF T100 kopen (gesteld dat het frame je past): de onderdelen zijn niet slecht en mocht er iets stuk gaan dan kan je ze vervangen met die van je vlerick.

-wat er ook gezegd wordt over de ouderdom van fietsen: in mijn ervaring is er geen reden om aan te nemen dat daar iets van aan is. Ik baseer mij daarvoor op mijn eigen "garage", waar de jongste fiets er nu 17 is. (allemaal tweedehands spul :-))

- Op basis van je reacties, zou ik je adviseren van een tweedehands reisfiets te kopen (in nl zijn ze opvallend goedkoper) en deze in de jaren dat je hem gebruikt aan te passen tot hij volledig is zoals jij het wil: dat gaat je niet veel kosten, je bouwt langzaam je technische kennis op en wat je uiteindelijk overhoud is exact wat je wil.
(1 minuut zoeken leverde alvast deze op: http://link.marktplaats.nl/543112407, helaas wel 28inch)

PS: ben je overigens zeker dat je vlerick frame alu is? Normaal is de Darwin gemaakt uit staal, enkel de Menton is alu volgens de site. Bij twijfel: alu is niet magnetisch, staal wel.
Leon schreef:Kwestie van googelen:
Afbeelding
Haar stuur staat dus al vrijwel maximaal naar haar toe.
Twee die te breed zijn voor dit forum
http://kikitjah-english.weebly.com/uplo ... 9_orig.jpg
http://kikitjah-english.weebly.com/uplo ... 3_orig.jpg
Als de fiets hier nog op lijkt kunnen er nog wel wat meer onderdelen naar de nieuwe. Alleen wielen zeker niet bij 26" en balhoofdstel en voorderailleur bij vervelende diameterafwijkingen.
Leon
Ik denk dat ik met mijn beperkte referentiekader maar even terug in mijn mand ga :). Wel knap dat je in zo'n fietshouding door Japan bent gefietst. Hoop dat je je Vlerick weet op te knappen. Ziet er op de foto keurig onderhouden uit. Succes!
Mijn korte samenvatting tot nu toe is. Je Vlerick fiets is tijdens vliegtuigtransport beschadigd. Je dacht dat je je achterderrailleur had moeten verwijderen. (Zelf doe ik dat bijna nooit, tenzij een de vliegtuigmaatschappij je een fietsdoos voorschrijft en dan past het er soms niet in). Ik noem dit eerder pech, dan dat je een fout maakt. Zou een verzekering zoiets dekken?

Terug bij de fietsenmaker Vlerick zegt de fietsenmaker dat het niet meer te repareren is????? Ik ben een paar jaar geleden hier in de buurt gaan fietsen (Rondje Zeist notabene via de Wereldfietser) en op 7 km afstand van mijn huis brak ik mijn frame. Even mijn fiets kwijt geweest, maar daarna weer gelast. Dat viel in de garantie. En nu denk ik als jouw fiets toch van staal is waarom dan niet laten lassen?

Groeten, Rutger
EnriceV schreef: PS: ben je overigens zeker dat je vlerick frame alu is?
het frame is van aluminium, en daarom zit er een vervangbaar oor aan, ern daarom is het stuk :D

Ik zou nog steeds wel een foto van het scheurtje willen zien, want ik vraag me af of het werkelijk zo levensbedreigend is en of je niet gewoon door kunt fietsen totdat budget en wensen in lijn staan
Afbeelding
Afbeelding
Zover ik begrijp gaat de scheur gaat rondom de snelspanner van 4.30 tot 10 à 11 uur.
Van 11 tot 12 lijkt me niet veel materiaal om het achterwiel vast te houden.
Terugbuigen/afbreken, uitfrezen en dichtlassen? Of wordt dat lelijk, veel werk, gepruts of alle drie?
Leon
Leon schreef:Afbeelding
Afbeelding
Zover ik begrijp gaat de scheur gaat rondom de snelspanner van 4.30 tot 10 à 11 uur.
Van 11 tot 12 lijkt me niet veel materiaal om het achterwiel vast te houden.
Terugbuigen/afbreken, uitfrezen en dichtlassen? Of wordt dat lelijk, veel werk, gepruts of alle drie?
Leon
Dat vervangbare derailleuroor er eerst maar eens afschroeven, lak verwijderen en dan goed kijken waar de scheur in de vorkpad zit. Op de foto's is (imho) niet goed te zien of het om een lakscheur gaat die de contouren van het derailleurpad volgt, of dat het om een scheur in de vorkpad (waar het wiel op steunt) gaat.
Stel nou dat het derailleurpad gewoon te vervangen is en het vorkpad bij te buigen is. Dan staat die man van Vlerick toch mooi in zijn hemd.
Leon schreef:Afbeelding
Afbeelding
Zover ik begrijp gaat de scheur gaat rondom de snelspanner van 4.30 tot 10 à 11 uur.
Van 11 tot 12 lijkt me niet veel materiaal om het achterwiel vast te houden.
Terugbuigen/afbreken, uitfrezen en dichtlassen? Of wordt dat lelijk, veel werk, gepruts of alle drie?
Leon

Als er een scheur zit, zit die aan de binnenkant rond een van de twee schroefjes die de vervangbare pad op zijn plek houden
@Kelly - aanbod graag gedaan!
Als je in Amsterdam bent (of in de buurt) stuur me een PB,
groeten
Nins
Hoi iedereen,

Het is ondertussen weer een hele poos geleden, maar door omstandigheden (waaronder mijn uitstelgedrag :wink: ) ben ik er pas deze week in geslaagd de fietsenmaker in Mechelen te bezoeken.

Resultaat: mijn fiets is gemaakt voor net geen €70. De scheur was inderdaad ook in het frame, maar de lieve man heeft dat kunnen oplossen!

AB, Leon en Marten: als jullie mij ooit nog eens zien op een beurs trakteer ik er jullie eentje ;) (omwille van jullie adviezen omtrent een "second opinion")
EnriceV: jij krijgt twee traktaties omdat je me de gouden tip hebt gegeven én omdat ik nu eindelijk een goede no-nonsense fietsenmaker heb!

Voorlopig ga ik dus verder kunnen fietsen met mijn Vlerick en gaandeweg zal ik wel verbeteringen aanbrengen, zien wat mij beter past en wat niet, ... .

Allemaal super bedankt en volgende keer zal ik een nieuw topic starten ;)

Groetjes,
een zeer blije Kelly :wink: