Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fatbike - Pagina 67 - Forum Wereldfietser

Fatbike

1359 berichten
Zie je? In elk stukje potentiële pech zit gewoon een mooi verhaal.

Ik heb mijn tips nooit zelf hoeven toepassen, maar als ik ze lees sla ik ze altijd ergens in m'n hoofd op. want je weet nooit wanneer je ze nodig hebt - of wanneer anderen ze nodig hebben. De tips die ik gaf lijken me redelijk makkelijk uitvoerbaar, hoewel je we een aardige hoeveelheid mos of gras moet verzamelen om niet alsnog op je velg te rijden, lijkt me.

Happy biking: mission accomplished :)!
Yopie schreef:Afbeelding
Lief hoe je fiets daar kopjes staat te geven. Hij heeft duidelijk een zielsverwant ontdekt.
(Wel zonde van het bos.)

Groetjes,

Carl
Travelmaster schreef: De tips die ik gaf lijken me redelijk makkelijk uitvoerbaar, hoewel je we een aardige hoeveelheid mos of gras moet verzamelen om niet alsnog op je velg te rijden, lijkt me.
Het vervelende van fatbikebanden is dat ze zonder biba snel van de velg glijden. Tenminste bij mij zijn de banden veel breder dan de velg dus je moet ze wel met iets opvullen anders loop je een kale velg over rotsbodem te duwen.
Zat ook gisteren steeds om me heen te loeren naar fantastische vullingen, vond het echt een reteslimme oplossing. 8) Stro, dennenaalden en andere dode dingen zijn denk ik beter dan gras want dat wordt mss spinaziesoep in de band? In de herfst struikel je over gigantische paddestoelen (soms zo groot als pizza's) en daarmee vul je snel een 5.0 bandje. Of dennenappels, daar liggen er ook tonnen van. En toen ik later met een mes de vette modder op de fiets zat weg te steken bedacht ik dat je daarmee ook heel snel een bandje vol krijgt. Zal alleen wel zwaar zijn en niet echt meegeven. In de winter is er niks maar mss dat je er ijs in kan stoppen, het zal vast niet smelten omdat het toch vriest.
Wat een lek bandje niet allemaal aan creativiteit geeft. :D
Carl schreef:(Wel zonde van het bos.)
Dat groeit weer supersnel aan hoor! En het brengt lucht en variatie in het bos en vooral kun je af en toe het trollengevoel van je afschudden. Heel belangrijk! :)

Maar Zweden gaat goed om met het bos, als ik het goed heb onthouden heeft het 300.000 km² bos wat 3/4 van het land beslaat. Wrs staat het ook op nr 1 van de Europese landen met het grootste bosareaal, nou ja als je Rusland ff vergeet, en mss ook Finland? Dacht dat Nederland vgl met Zweden maar 1% bos heeft (dus 3.000km²), maar de vraag is dan wat 'bos' is want ik vind het meeste bos daar meer op een aangeharkt park lijken.

Ik was daar twee jaar geleden met de fatbike, over het Noord-Hollandse strand omhoog naar de Afsluitdijk maar werd gek van die schreeuwende WAT-EEN-DIKKE-BANDEN-mensenmassa en vluchtte toen over het asfalt naar het enige groene plekje wat op de kaart stond. Geloof iets van Robhondenbos? (kan het nu niet zo goed opzoeken want ik ben weer onderweg). Ik hoopte daar iets van zweden te vinden, rust en ruimte, maar dat viel erg tegen. Het was zo aangelegd dat ik er pijn in m'n buik van kreeg, er was een constant geruis van verkeer en het rook ook niet naar bos maar naar uitlaatgassen en koeienstront. Ik probeerde een tentplekje te vinden maar werd daar alleen maar droevig dus bedacht het plan om in de nacht de Afsluitdijk over te fietsen. Vond toen nog net op tijd een soort natuurcamping waar ik (stiekem) gratis stond want je moest eigenlijk lid zijn. Maar dat was m'n eerste boservaring met de fatbike in Nederland en de eerste keer zit het diepst. :D

Maar ik moet nog steeds naar de Hoge Veluwe en dat bos waar Dennis met zijn fatbike ronddwaalt dus ik hou snel weer m'n mond!
Yopie schreef:Ik was daar twee jaar geleden met de fatbike, over het Noord-Hollandse strand omhoog naar de Afsluitdijk maar werd gek van die schreeuwende WAT-EEN-DIKKE-BANDEN-mensenmassa en vluchtte toen over het asfalt naar het enige groene plekje wat op de kaart stond. Geloof iets van Robhondenbos? (kan het nu niet zo goed opzoeken want ik ben weer onderweg). Ik hoopte daar iets van zweden te vinden, rust en ruimte, maar dat viel erg tegen. Het was zo aangelegd dat ik er pijn in m'n buik van kreeg, er was een constant geruis van verkeer en het rook ook niet naar bos maar naar uitlaatgassen en koeienstront.
Dat was het Robbenoordbos in de Wieringermeer. Na 1945 is de Wieringermeer voor de tweede keer drooggemalen en daarna werd dit bos opnieuw aangeplant, samen met het Dijkgatbos (op de plek waar Duitse troepen in 1945 de dijk hadden doorgestoken om de Wieringermeer onder water te zetten. Mijn opa, een Wieringse palingvisser, heeft toen nog meegeholpen met de evacuatie van de polder. Hij kende er goed de weg en wist met zijn boot allerlei onzichtbare obstakels, zoals hoge bruggen die net niet boven het water uitkwamen, te omzeilen). De oudste bomen zijn hier dus maar een jaar of 70 oud.
Het laatste echte oerbos in Nederland was het Beekbergerwoud, dat in 1871 werd ontgonnen. Een van de oudste bossen in Nederland is het Speulderbos. Dit is echter niet groot en meer een wandelbos dan een 'fatbikebos'. Het heeft een hoog sprookjesbosgehalte vanwege de vele 'dansende' beuken. Het ligt niet ver van camping de Harskamperdennen en veel wereldfietsers zijn er wel eens geweest. Zelf heb ik er enkele jaren terug wat herfstfoto's gemaakt.
Mooie herfstfoto's Kees!
keesswart schreef:Dat was het Robbenoordbos in de Wieringermeer.
Ja, dat was het! Mooi verhaal Kees, zo krijgt het Robbenoordbos meer betekenis. En idd mooie foto's, zie ook veel vulling voor lekke fatbikebandjes (paddestoelen, zwammen, bladeren, heide, wol, wol en nog meer wol). :D
Ha Yopie,

In Zweden is inderdaad erg veel bos, maar het is wel voor 90% (volgens mij, he) productienaaldbos, en in het hoge noorden vooral in de maat lange tandenstokers. Oerbossen vind je in Europa bijna nergens meer, maar van een oud loofbos zoals je ze ook op de Veluwe nog tegenkomt, wordt ik erg blij. Ik snap ook nooit dat al die elanden in Zweden zich niet vast lopen tussen die dicht op elkaar staande boomstammetjes.

Bert
Ik heb het gelijk opgezocht! :) Als we Wikipedia moeten geloven is 75% productiebos dus 25% is natuurbos. En er is 85.000 hectare oerbos en er zijn 4.500 natuurparken/reservaten. Heb alleen de tekst in het zweeds: https://sv.wikipedia.org/wiki/Skog_i_Sverige

Vond wel iets over nationale parken in noord, midden en zuid Zweden in het Nederlands. https://visitsweden.nl/nationale-parken-zweden/ Dat laat zien dat het land niet alleen maar uit naaldbomen bestaat zoals zovele denken. Ik word er altijd een beetje kriegelig van, zo ook de onzin dat een biertje 10 euro kost, iedereen depressief en zelfmoordneigingen heeft en het altijd donker en koud is. Net zo stom als dat de zweden denken dat nederlanders altijd heel hard praten, 't altijd beter weten, ze duits spreken en dat het hele land is volgebouwd met flats en parkeergarages. :D
Sorry Yopie,

OK geen 90%, maar wel 75%, nog steeds erg veel. Op de http://www.visitsweden.nl/nationale-parken-zweden/ wordt verwezen naar drie nationale parken in het zuiden met loofbossen met in totaal een oppervlakte van 2000 hectare, dat lijkt heel veel meer is maar 4 bij 5 km! Dat staaft mijn bewering dat het bos is Zweden toch vooral uit productie naaldbos bestaat! En de Zweden zijn inderdaad zuinig op hun bos, want ze leven ervan.

Bert
Bert, je hebt het hier over nationale loofbosparken in het zuiden. Niet over natuurreservaten, oerbos, beschermd bos, algemeen loofbos etc in het hele land. :wink:
En nog een ding, tot hoogte Stockholm kunnen loofbomen groeien, daarboven is het te koud voor ze. Hoog in het noorden zijn helemaal geen bomen meer, alleen maar toendra's met mos en rendieren. Tis daar gewoon te koud voor bomen. De boomgrens ligt hier ook nog eens bij 500m hoogte, dan houdt het ook voor ze op. Dus logisch dat er alleen naaldbomen groeien. En idd groeien zij recht de lucht in, hebben ze niet zoals loofbomen veel zijtakken en is er weing ondergroei want niets is zo taai dat het hier overleefd (behalve de kleine stoere bosbes) dus zie je veel rechte boomstammen staan en denk je automatisch dat het allemaal productiebos is. :)
De nieuwe (semi-)fatbike van mijn vriendin:
Afbeelding

Frame en voorvork op maat laten maken door SingleBe. Communicatie met SB en opbouw via Erveha bikes.

Leuk, leerzaam proces en het eindresultaat mag er zijn, vind ik.
Heb de afgelopen weken iets van 1.000 zweedse km op de fatbike weggetrapt, was weer een prachttocht. Sneeuw, hagelbuien, ijs, vette modder, stampen op de pedalen, duwen, sleuren .. en vooral veeeel zon want het is lente. 8)
Heb precies één nachtje in een echt bed geslapen, de rest was wildkamperen dus dat was petflesjes in ijskoude waterstroompjes onderdompelen, bibberend wassen in meertjes bedekt met een dun laagje ijs, wakker worden door luidruchtige kraanvogels, de prachtigste sterrenhemels en de mooiste zonsonder/opgangen gezien, 's nachts wakker gehouden door uilen en hun naargeestige OEHH, een troep wilde zwijnen die een hels kabaal rondom m'n tentje maakte en waar ik toch wel een beetje erg bang voor was, enorm veel ganzen en andere watervogels die nachtelijke vlieg-, zwem- en schreeuwfeestjes houden, naaktslakken die graag in m'n schoenen kruipen en er was een eland die toen ik uit m'n tentje wilde kruipen om te plassen, verbaasd naar me staarde, zijn hoofd liet zakken, z'n oren plat naar achteren legde en een enorm lelijk gebit liet zien :shock: zodat ik heeeel langzaam mijn hoofd weer de tent introk en met een bonkend hart op zijn 800kg zware aanval zat te wachten die gelukkig niet kwam. Duurde heel lang voordat hij als een lawaaierige olifant wegstampte, het leek uren maar was wrs maar een paar minuten.

Dus heb weer veel geleerd, gezien en vooral genoten. Van de rust, de stilte, de eenzaamheid, de ruige natuur en van mooie ontmoetingen. Heb een paar zeer speciale mensen ontmoet, rare vrijbuiters die het leven omarmen zoals we allemaal zouden moeten doen; vol vertrouwen en met een dikke lach. Heerlijke mensen. 8)

De fatbike heeft weer een nieuwe ketting, bottombracket en banden nodig en dan kan hij weer een jaar avonturen tegemoet want hij moet weer flink werken. Zit vol mooie plannen, één ervan is de Klarälven, de langste rivier van Zweden proberen te volgen (circa 500km). Hij ontspringt in Lapland als een klein bronnetje, wordt een bruisende waterval, stroomt vervolgens door natuurreservaten over de Noorse grens, komt bij noord Värmland weer het land binnen en stroomt daarna via canyons en door diepe rotswanden het Vänern, 't grootste meer van zweden in. Ik wil dit bikeraftend doen en wordt nog een hele klus om een route te zoeken want het is dikke wildernis daar hoog in zweden. Heb er dus veel zin in! :)

Hier nog wat plaatjes wat ik zoal de afgelopen weken in het zweedse bos tegenkwam (naast bomen, rotsen, elanden, trollen etc), moet je alleen wel het asfalt durven loslaten. :P
Heb nog meer van dit soort GevondenVoorwerpen foto's (een stuk of 300) maar die zal ik jullie besparen :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Zie ik het goed dat dat verlaten huizen zijn? Een paar jaar terug in Noorwegen zag ik ook al dat allerlei streken waar je aan het landschap kon zien dat daar vroeger mensen gewoond hadden en dat er landbouw bedreven was nu onbewoond waren (eerder had ik in Engeland hetzelfde al in de Pennines gezien). De landbouw trekt zich terug op de beste gronden. Bovendien is er steeds minder menskracht voor nodig, dat zie je bij ons in Groningen ook heel goed (en dat zal zeker doorgaan, met dezelfde technologie als voor zelfrijdende auto's).
Ha Yopie,

Het laatste stuk van de Klarälven heb ik met mijn gezin ooit met een houtvlot gedaan. Erg leuk. Toen heb ik ook al eens gezocht waar hij begint, maar het niet kunnen vinden. Nu kan ik het spoor volgen tot circa Tanndalen, maar dat is nog geen Lapland, toch?

Bert
Bert van Sprang schreef:Ha Yopie,

Het laatste stuk van de Klarälven heb ik met mijn gezin ooit met een houtvlot gedaan. Erg leuk. Toen heb ik ook al eens gezocht waar hij begint, maar het niet kunnen vinden. Nu kan ik het spoor volgen tot circa Tanndalen, maar dat is nog geen Lapland, toch?

Bert
Tja, Lapland .. je hebt de streek Lappland (noord Zweden) en je hebt het grotere Lapland wat naast een deel Zweden ook een deel Noorwegen, Finland en Rusland beslaat. Dat heet eigenlijk Sápmi, maar geloof niet dat dat een Nederlands woord is? Dat grotere Lapland beslaat ook Jämtland, Dalarna en Härjedalen. Als je daar rondrijdt zie je ook 'Welkom in Lappland' borden terwijl je er dus eigenlijk nog niet bent. Beetje vreemd mss maar begrijpelijk als je weet dat Lappland het land van de Samen de rendierhouders is, dus waar rendieren leven noemt men dan ook Lappland. De zweden zijn ook een beetje raar met grenzen/provincies enzo, meestal noemen ze een streek heel anders dan het op de kaart staat. Maar officieel is het dus Lapland maar toch ook weer niet :)

De Klarälven begint als een klein beekje in het hooggebergte Brandstöten (net onder Funäsdalen, in Jämtland), dan stroomt het in 't Lill- en Stor Tansjön en daarna stroomt ie het grote Rogen in. Ik begin dan ook in Funäsdalen, fiets naar Tunnäs en dan met veel moeilijk gedoe, geklim, gepeddel etc hoop ik het hooggebergte te bereiken. Dan door ontelbare meren, stroompjes, watervallen en eilanden naar het grote Rogen en dat wordt wrs nog moeilijker. Heb wel al hulp van kanovaarders op een zweeds forum, ze waarschuwen bv dat 't Rogen een zeer verradelijk bergmeer is waar binnen een paar minuten korte venijnige golven staan. Er zijn al verscheidene kanoers verdronken of dagenlang gestrand door verkeerde wind, met reddingsoperaties etc want wegen/bewoning is er niet. Vorig jaar zijn er nog drie mannen verdronken, het water is nl ijskoud en je raakt snel onderkoeld.
Om van het Rogen naar Noorwegen te komen wordt ook moeilijk, kano's moeten vele km lang over rotsen gesleept worden en de meeste hebben dan ook opvouwbare kano's maar dat weegt gigantisch veel. Hopelijk gaat het met een fatbike plus packraft beter maar tot nu toe heeft nog niemand dat gedaan dus wordt spannend.
Het laatste stuk van de Klarälven wordt het makkelijkst, nl km's lang fietsen over onverharde paden en daarna zelfs een verhard fietspad. 8)

Ik zoek nog een fatbikeraftmaatje maar die zijn schaars voor zo'n avontuur, mss dat er hier iemand intresse heeft of iemand kent? Een zeer stevige MTB met schijfremmen, dikke banden en vering zou ook kunnen, maar wel bikepacking natuurlijk want zijtassen kan echtechtechtECHT niet. :P

Als deze tocht geslaagd afloopt wil ik Varjagernas Vägen volgen (met dank aan Leoprodeo!). Oftewel de Viking Trade Route, dat is een viking handelsroute van Zweden naar de Zwarte Zee. Het volgt oa de 2300km lange Dnjepr rivier dus dat wordt ook bikerafting. Alleen is de situatie in Ukraine nu niet echt veilig te noemen dus dat wordt wachten op betere tijden. En het wordt een erg lange tocht, vele duizenden km dus moet ook geld sparen en das nog moeilijk als flexwerker die liever op de fiets zit. Maar het wordt zeker een supermonstertocht!
Wim schreef:Zie ik het goed dat dat verlaten huizen zijn? Een paar jaar terug in Noorwegen zag ik ook al dat allerlei streken waar je aan het landschap kon zien dat daar vroeger mensen gewoond hadden en dat er landbouw bedreven was nu onbewoond waren (eerder had ik in Engeland hetzelfde al in de Pennines gezien). De landbouw trekt zich terug op de beste gronden. Bovendien is er steeds minder menskracht voor nodig, dat zie je bij ons in Groningen ook heel goed (en dat zal zeker doorgaan, met dezelfde technologie als voor zelfrijdende auto's).
Het zijn schuren, elk huis heeft er wel een paar. Het lijkt soms of je een klein dorpje binnenrijdt maar vaak bestaat het dan uit 3 huizen en 30 schuren. Ook heeft men vaak een extra huis, voor gasten die van ver komen en zo kunnen overnachten. Erg mooi, die vanzelfsprekende gastvrijheid.

Hier nog een paar van die schuren:

Afbeelding

Beetje rare foto, zou beter zijn met Photoshop oid maar dat heb ik niet en heb d'r ook geen zin in. :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bijna iedereen heeft zoiets in de tuin: een jordkällare, een aardkelder of hoe je dat ook vertaald. Een koude kelder waar aardappels etc niet bevriezen omdat het diep in de grond ligt. Gemaakt van stenen met daaroverheen een dikke laag aarde, soms nog een extra dakje zoals hier. Veel worden nog steeds gebruikt, voor planten te overwinteren oid.

Afbeelding

Dit zie je ook vaak: een schuurtje hoog en droog op stenen zodat er geen dieren in kunnen kruipen. Soms zijn ze >30m lang, twee/drie verdiepingen hoog en 200 jaar oud. Worden ook wel härbre genoemd, weet de vertaling niet, iets van schuur ofzo :)
De meeste huizen en schuren staan trouwens op stenen, niet alleen tegen sneeuw/vocht maar ook omdat de grond nooit recht is dus je moet de balken ondersteunen en holle ruimtes opvullen. Wel zo makkelijk want je kan daardoor ook het huis verplaatsen; hop op een trailer zoals ze heel Kiruna gaan verplaatsen (een stadje van 18.000 inwoners die bovenop een mijn staat). Zou wat voor Groningen zijn ;)

Afbeelding

Mooiste is het slotje :)

Huizen die afgelegen staan komen als de eigenaar overlijdt leeg te staan, niemand wil het kopen, zelfs niet krijgen. De familie gebruikt het dan als vakantiehuis (moeilijk als je elke keer 1.000km moet rijden) maar het probleem is dat de natuur het terrein snel terugeist. Denneboompjes die als paddestoelen in het gras omhoogschieten, varens die gelijk het pad overwoekeren, baardmossen in bomen die aan het hout van de schuren lijken te groeien, dik mos wat alles bedekt .. In de winter staat alles stil maar in de zomermaanden als de zon niet ondergaat is de natuur één grote groene explosie. Je hoort het groeien, je hoort de berkknoppen opengaan, het is als zacht gefluister, als een streling door het bos. Mooi, maar erg onhandig voor een tuin van een paar hectare.

Afbeelding

De auto van opa. Veranda's van lege huizen zijn trouwens ideaal als het regent/sneeuwt, heb daar al heel wat koppen koffie en maaltijden gemaakt. Net als verlaten schuren met een grote voorportaal; een prachtplek voor een wildkampeerder, moet je alleen wel een zelfstaande tent hebben.

Afbeelding

De bomen groeien uit de bumpers. Ik heb auto's gezien waar enorm dikke bomen in staan, alsof de auto de boom omhelsd. Bomen uit de voorstoelen of de achterbank is ook normaal, zo ook helemaal overwoekerd door een dikke laag mos. Lijkt dan net op een rots, heel bizar.

Afbeelding

Verbazingwekkend is ook hoelang rubberen banden standhouden ..

Wat betreft Wims opmerking over het leeglopen van bepaalde gebieden, dat is hier al jaren zo. Men verwelkomt dan ook vluchtelingen, asielzoekers, emigranten etc want die geven nieuw dorpsleven. Maar het blijft moeilijk want er is geen werk, alleen bosbouw en daar moet je eerst 60 jaar op wachten voordat het geld oplevert. Akkerbouw is er bijna niet, de grond is ongeschikt en de winters duren te lang. Soms zijn er koeien; stoere rode langharige dieren met hun kalveren, het zijn geen melkkoeien, ze kunnen 's winters buiten staan en kunnen prima van 't ruige land leven maar het is te duur want ze eten in de lange wintermaanden vele balen hooi. En de goedkope vleesprijzen van de schandalige Deense en Nederlandse vleesindustrie doen de rest.
Ook is er vaak geen openbaar vervoer, dus kinderen moeten elke dag bv 40km naar school worden gebracht, middelbare scholen liggen vaak >100km weg en tis absoluut geen pretje om in donkere wintermaanden uren over besneeuwde gravelwegen te rijden.

Wat je ook veel ziet zijn lege huizen en dorpen bij oude ijzer/zilvermijnen. De mijnen zijn begroeid of ondergelopen en vaak staan er nog oude karren, molens of loopt er een oud spoor. Mooie plekken vind ik, erg speciaal.

Afbeelding

Wat ik ook vaak tegenkwam zijn loopgraven, forten, schansen of hoe dat ook heet in het nederlands. In het gebied waar ik was waren er al 130 stuks (uit WOII) en als je dan zoals ik door het bos struin is het heel makkelijk om je nek te breken. Maar ja, niemand gaat daar een hek of bord neerzetten want er komt niemand. Maar het kan echt levensgevaarlijk zijn, je zet bv je tentje neer en gaat verderop ff een plas doen ofzo en hop je verdwijnt voorgoed de grond in, niemand die weet waar je ligt.

Afbeelding

Afbeelding

De loopgraven zijn in de rotsen uitgehakt of men heeft rotsen op elkaar gestapeld, met grote stalen pennen ervoor zodat ze niet verschuiven. Kleine schietgaten, stapelbedjes in krappe vochtige ruimtes, bij sneeuw liggen de loopgraven gelijk vol, genoeg brandhout maar rook verraadt waar ze zitten .. moet een verschrikking voor de mannen zijn geweest. Midden in het bos, in het niets, alleen maar vocht of ijzige kou, met de noorse grens op steengooiafstand en dan maar wachten .. op misschien de dood.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Iets heel anders wat je ook vaak tegenkomt zijn de driepoten op de foto hieronder. Daar waar het mandje hangt, waar straks vrolijke lentebloemetjes in staan, hangt dan een geslacht schaap of hert. Met het liertje hijs je het omhoog. Voor een eland is het te laag, die hijst men gewoon in een boom of aan de hijsbak van een tractor.

Afbeelding

Om weer snel ontopic te komen, soms tref je een collega dikke band, dikke pret natuurlijk:

Afbeelding

En dan natuurlijk de stoere rode koeien 8)

Afbeelding

Afbeelding

Als ze nog jong zijn zijn het net Muppets in het bos, dat vinden ze vast ook van mij :)
Weer mooie foto's Yopie!
Geweldig, Yopie :D , niet alleen de foto's maar ook de verhalen er om heen. Zo leren we dankzij jou elke keer Zweden een stukje beter kennen. Een betere Tourist Office bestaat er niet :wink:
Moet toch een keer terug naar Lap(p)land :)
Weer mooie foto's en leuke verhalen :D
Yopie schreef:Alleen is de situatie in Ukraine nu niet echt veilig te noemen dus dat wordt wachten op betere tijden.
Voor het moment zijn het een paar kleine gebieden waar wat heibel is. Tot aan Dnjepropetrovsk is het sowieso veilig en daarna lijkt het water weer naar het westen af te buigen?
Ik kan eens aan iemand uit de buurt van Dnjepro vragen hoe het in die vervolg gebieden is, als je wilt. Al komt ze daar ook niet zo vaak, wellicht heeft ze door lokale nieuwsvoorziening daar wel een betrouwbaar beeld van.
Ha leuke reacties weer! Bedankt 8)
Had trouwens mazzel want toen ik net weer terug was zakte enorm de temperatuur en lag er weer een dik pak sneeuw. De natuur is echt een beetje van slag; van +15 naar -15°C in één dag.
Nu had ik wel belachelijk veel kleding mee, door mijn nieuwe tik: de bang-dat-ik-in-het-water-val-tik. Heel onhandig want daar heb je totaal niets aan, zorgt alleen maar voor meer gewicht en gedoe met inpakken. En wat je nooit met angst moet doen is ermee ingaan, je moet het juist aanpakken en uitlachen maar weet niet zo goed hoe je dat met deze angst doet. Ben ook bang dat het nooit meer weggaat (dus twee angsten, nog leuker) en zo'n tik is vooral lastig als je wilt gaat bikeraften. Hopelijk gaat het snel weer weg.
Maar ik heb ook heerlijk in de zon gelegen! Als bewijs is hier m'n eerste selfie op 't forum. Jaha, echt waar! :D

Afbeelding

Vond hem zelf wel aardig gelukt. 8)
Felix Fietst schreef:
Yopie schreef:Alleen is de situatie in Ukraine nu niet echt veilig te noemen dus dat wordt wachten op betere tijden.
Voor het moment zijn het een paar kleine gebieden waar wat heibel is. Tot aan Dnjepropetrovsk is het sowieso veilig en daarna lijkt het water weer naar het westen af te buigen?
Ik kan eens aan iemand uit de buurt van Dnjepro vragen hoe het in die vervolg gebieden is, als je wilt. Al komt ze daar ook niet zo vaak, wellicht heeft ze door lokale nieuwsvoorziening daar wel een betrouwbaar beeld van.
Leuk dat je meedenkt, thanks. Zag idd dat het reisadvies al heel wat beter is, tijdje terug was het vnl oranje en rood gekleurd maar nu ziet er het zo uit:

Afbeelding


Afbeelding

De Dnjepr loopt met een dikke bocht dwars door het land. De eerste 120km, van Loyew naar Zahatka, vormt het de natuurlijke grens Wit-Rusland/Ukraine en hij eindigt bij Cherson in de Zwarte zee.
Weet trouwens niet of het wel mogelijk is de hele route te volgen, dacht alleen dat als de Vikingen 't met hun drakenschepen konden dan moet het ook met een fatbike en een packraft kunnen. :) Het is volgens googlemaps met de auto circa 6.000km, dus met de fattie/raft zal ietjes meer zijn, mss het dubbele ofzo. :shock:

Wordt iig nog heel wat zoekwerk en das altijd leuk, maar tis nu alleen nog maar een beetje dromen en leuk lezen. Over de vikingen, mooie/belangrijke plaatsen en bepaalde dingen die ik graag wil zien, zoals Gnjozdovo, die met oa 3.000 grafheuvels de grootste nederzetting uit de Vikingtijd in Europa is. Zelfs groter dan die in het zweedse Birka, waar de route trouwens begint. Dat ligt op een eiland in Mälaren, een groot meer nabij Stockholm, dus dat wordt met de packraft plus de fatbike erop tussen alle eilandjes naar Stockholm zigzaggen. 8)

Afbeelding

Dit is globaal de hele route, alleen het stukje Birka naar Stockholm staat er niet op want fatbikerafting snapt Googlemaps niet.
De route gaat via Stockholm over de Oostzee, langs het Åland eiland, naar Turku in Finland, langs Helsinki, vervolgens door de Finse Golf naar het Ladogameer (grootste meer van Europa) en dan naar Sint Petersburg. Dan door de russische Volchov, het Ilmenmeer en de Lovatrivier naar het begin van de Dnjepr die daarna langs oa Kiev naar de Zwarte Zee stroomt. Daar gaat het langs de kust van Roemenie, Bulgarije en Turkije naar Istanbul. Geen flauw idee welke route daar het mooist is.

Wil iig zoveel mogelijk het water aanhouden, alle vissersplaatsen, havensteden etc aandoen en alleen als het echt te gek word, een alternatieve weg zoeken. Hoe het bv zit met Tsjernobyl weet ik ook niet zo goed, dat ligt waar de Dnjepr de natuurlijke grens WitRusland/Ukraine verlaat, dus richting Kiev gaat. Het is een toeristenoord geworden (gezellig, een rampgebied bekijken) en ben daar erg dubbel over. Het lijkt mij ook totaal niet veilig, ook al is er een paar miljard euro kostende sacrofaag over de atoomruine gebouwd.

Maarrrr .. eerst maar eens eind zomer de Klarälven rivier proberen te volgen! Das lekker dichtbij en gaat tenminste niks kosten. Behalve dan een packraft en een 4-delige peddel want een 2delige vond ik toch niet echt geslaagd. Vond hem te groot, te onhandig en brak ook bijna een keer mijn nek erdoor.
Wat heel leuk is, een bepaalde packraftshop wil me flinke korting geven als ze foto's van de tocht op hun site mogen plaatsen (jaaa natuurlijk mag dat!). Ze hebben verschillende merken packrafts dus dat is erg fijn. Ze zijn ook erg enthousiast over de tocht, echt heel leuk zo'n winkel. 8)