Additionally, paste this code immediately after the opening tag: post eens een foto van je vakantiefiets - Pagina 66 - Forum Wereldfietser

post eens een foto van je vakantiefiets

3749 berichten
gios schreef:Afbeelding
Afbeelding

Afgemonteerd met Shimano 105, BikeXperto wielen, Velo Orange spatborden 8) , RVS King cage bidonhouders 8), Brooks B17 zadel en stuurlint 8) . Banden ben ik nog niet over uit, ik denk aan Panaracer Pasela 37mm (speciaal voor Wim :wink: ).
Wat een prachtig apparaat!
Ik heb afgelopen weekend mijn eerste vakantiefiets opgehaald :D tot een paar dagen geleden reed ik mijn tochten altijd op een roestige oma-fiets, maar dat was toch niet echt comfortabel. Op deze is het de bedoeling om volgend jaar naar St. Petersburg te fietsen:

Afbeelding

Inmiddels heb ik de jasbeschermers, de kettingkast en het zadeltasje er afgehaald.
Nou vooruit dan, na 66 pagina's dan ook de mijne maar:

Afbeelding

Een Surly Long Haul Trucker (LHT), eigenhandig opgebouwd. Voorzien van de Surly Nice racks en 26" wielen met 47mm banden. Navigeren doe ik met een Garmin Oregon 450. Normaal rij ik alleen rond met de Carradice zadeltas waar zo ongeveer alles in past dat je mogelijkerwijs nodig hebt onderweg.

Ik ben erg, erg tevreden met de fiets (heb er zo'n 1250km opzitten nu) en ben met name weg van de bar-end shifters. Ik heb hier voor gekozen omdat deze ook op de 'fabrieks' LHT zitten en ik het er wel kek vond uitzien. Inmiddels ben ik er uit: op elke volgende fiets met een racestuur komen ze weer.

To do voor mijn reis over 'de groene weg naar de Middellandse zee' dit najaar: aansluiten van de Dynalader die een handige collega voor me in elkaar gesoldeerd heeft. En 'm een keertje poetsen ;)

Groet,
Ronald
Heel mooi, al vind ik zelf die enorme voordrager teveel van het goede. Heb je dat nodig?
Wim
Nodig? Om eerlijk te zijn: nee, eigenlijk niet. Maar aan de andere kant, hij zit me ook niet in de weg. Het is makkelijk om kleine boodschappen voor op het rekje vast te binden zodat je ze in de gaten kunt houden. Misschien haal ik het rek er op termijn vanaf, maar dan moet ik wel een andere plaats zoeken voor mijn koplamp;

Afbeelding

die past nu namelijk zo fijn en bij een balhoofd montage zit de binnen remkabel van de voor-canti in de weg. Maar ach, het is een mooi excuus om weer eens wat te hobbieën ;)
Mijn nieuwe: aangepaste 2ehands Stevens Aspin 3*10

Afbeelding

Afbeelding

Verlichting zit ik nog over na te denken (batterij achter, voor weet ik nog niet). Planning is snelle trektochten (Europa) en evt. ook als audaxfiets gebruiken.
Fedor schreef:Mijn nieuwe: aangepaste 2ehands Stevens Aspin 3*10

Afbeelding

Afbeelding

Verlichting zit ik nog over na te denken (batterij achter, voor weet ik nog niet). Planning is snelle trektochten (Europa) en evt. ook als audaxfiets gebruiken.
benieuwd wat deze fiets niet kan, wat een santos race lite wel kan :D
AB schreef: benieuwd wat deze fiets niet kan, wat een santos race lite wel kan :D
Ik ook ;)

Ik zie het eerder als een (veel) goedkopere versie van een Road Marathon (zelfde groep, bijna zelfde gewicht). Ben benieuwd hoe de degelijkheid zal zijn.

Er zitten (nu) iig betere banden op ;): 28mm Conti Grand Prix 4-season.
Voor audax wil je er wel nog spatborden op :wink:
m_nu schreef:Voor audax wil je er wel nog spatborden op :wink:
http://www.rose.nl/artikel/sks-raceblad ... tAodERtMAw

er blijven natuurlijk wel verschillen met de RM en RL
. geometrie frame (rijgedrag)
. doorlopende kabels
. rohloff + riem (RL)
. en passen er werkelijk 28mm onder je Stevens, dat is goed nieuws, scheelt toch weer iets met 25mm
. 135mm achternaaf
. kwaliteit wielen
. vette meerprijs!
AB schreef:
m_nu schreef:Voor audax wil je er wel nog spatborden op :wink:
http://www.rose.nl/artikel/sks-raceblad ... tAodERtMAw

er blijven natuurlijk wel verschillen met de RM en RL
. geometrie frame (rijgedrag)
. doorlopende kabels
. rohloff + riem (RL)
. en passen er werkelijk 28mm onder je Stevens, dat is goed nieuws, scheelt toch weer iets met 25mm
. 135mm achternaaf
. kwaliteit wielen
. vette meerprijs!
Tuurlijk zijn er flinke verschillen (gelukkig maar want anders zou het snel over zijn met idworx of Santos ;)).

Mogelijkheid van 28mm was een eis voor mij, alleen normale spatborden kunnen er niet op (wel die zoals bovenstaande), anders was de keuze beperkt tot sommige cyclecross-fietsen (maar dan zou ik echt vanaf een frame moeten opbouwen omdat veel standaard zaken op een cyclecross-fiets niet iets voor mij is, bovendien een heel andere geometrie). Bovendien vond ik spatborden niet echt nodig. Zodra er iets op de bagagedrager ligt blijft je rug schoon (wel jammer voor de achterliggers ;) Zoveel zal ik die niet hebben... meer randonneur (lekker "alleen") dan audax denk ik)

Wat doorlopende kabels betreft: veel nieuwe racefietsen (de mijn dus niet) hebben tegenwoordig de kabels door het frame lopen (soms tot aan de derailleurs toe). Is dat vergelijkbaar? Er kan iig geen vuil bij komen.

Vanochtend een stuk gefietst, dat was wel ff wennen op zo'n "fragiel" fietsje met diepe zit (en schoenplaatjes). Tempo lag een stuk hoger dan met de oude fiets maar dat moet nog wel sneller gaan worden.
Fedor schreef:Ben benieuwd hoe de degelijkheid zal zijn.
Heb een vergelijkbare fiets (Stelvio met 105 ipv Ultegra en 'normale' 32 spaaks wielen) en dat blijft het bij mij prima doen.
Maar ik weet ook steeds beter wat echt ideaal zou zijn ;)
Fedor schreef:Er zitten (nu) iig betere banden op : 28mm Conti Grand Prix 4-season.
Goed te weten dat dat past! Heb nu 25mm GP's en dat leek me de max.

Volgende week coast-to-coast door de Pyreneeën!

Sjors

Afbeelding
Sjors schreef:Maar ik weet ook steeds beter wat echt ideaal zou zijn ;)
Afbeelding
en dat is?
AB schreef:en dat is?
-wat comfortabeler frame/rijgedrag (tasjes wat meer boven de achteras zou ook helpen)
-normal reach remmen icm bredere bandjes
-spatbord/drageroogjes
-bruikbaarder verzet (kleinere voorbladen)
-duurzamere afmontage (maar bij de scherpe prijs van Stevens ga ik niet zaniken)
-...

Sjors
Sjors schreef:
AB schreef:en dat is?
-wat comfortabeler frame/rijgedrag (tasjes wat meer boven de achteras zou ook helpen)
-normal reach remmen icm bredere bandjes
-spatbord/drageroogjes
-bruikbaarder verzet (kleinere voorbladen)
-duurzamere afmontage (maar bij de scherpe prijs van Stevens ga ik niet zaniken)
-...

Sjors
loop je tegen de grenzen aan?

suggesties:
- ortlieb rack pack bovenop drager met daarin de zware dingen en dan de lichte volumineuze dingen in de zijtassen..... of combi frametasje, rugzakje en packsack
- heb je nu 23mm bandjes of zijn het 25mm? misschien de moeite waard om die 28mm te proberen.
- achterdrager: old man mountain sherpa
- atb triple of velo orange supercompact GRAN CRUmet bb-un50?
Leuk, al die fietsen hier!
De mijne (en die van manlief) staat nog in de winkel en zal komende week worden geleverd. Kan haast niet wachten!
Blijf vooral posten, het is erg leuk om te zien met welke fiets anderen op avontuur gaan. :D
AB schreef:loop je tegen de grenzen aan?
ja..
AB schreef:suggesties:
- ortlieb rack pack bovenop drager met daarin de zware dingen en dan de lichte volumineuze dingen in de zijtassen..... of combi frametasje, rugzakje en packsack
- heb je nu 23mm bandjes of zijn het 25mm? misschien de moeite waard om die 28mm te proberen.
- achterdrager: old man mountain sherpa
- atb triple of velo orange supercompact GRAN CRUmet bb-un50?
..maar ik wil van een renpaard geen werkpaard maken, maw het moet wel een racefiets blijven.

Er zit nu al bijna alleen maar lucht in die twee tasjes, ook nog een rackpack zie ik niet zitten.

De drager an sich (Fly) vind ik super.

De 50 gebruik ik met normaal koersen veel, dus die wil ik niet kwijt, of hoeft niet heel veel kleiner.

Er komt nog wel een keer een andere fiets bij die vanaf de basis wat meer geschikt is voor snel toeren met bagage.

Maar bij de volgende bandenwissel ga ik wel het breedst wat onder de rem door past monteren - is ook zonder bagage fijner!

Sjors
Sjors schreef: De 50 gebruik ik met normaal koersen veel, dus die wil ik niet kwijt, of hoeft niet heel veel kleiner.

Sjors
Ik heb op mijn randonneur een 48/36/24 velo-orange (vierkantas) triple; vind het een perfecte crankset voor dit soort werk; m-gineering heeft er nog één liggen (er staat 48/36/26, maar het is toch echt een 48/36/24!); prachtige betaalbare crankset met de degelijkheid van een vierkantas.
Matthie9000 schreef:
  Titel:  Re: Post eens een foto van je vakantiefiets  
Sjors schreef:
De 50 gebruik ik met normaal koersen veel, dus die wil ik niet kwijt, of hoeft niet heel veel kleiner.

Sjors


Ik heb op mijn randonneur een 48/36/24 velo-orange (vierkantas) triple; vind het een perfecte crankset voor dit soort werk; m-gineering heeft er nog één liggen (er staat 48/36/26, maar het is toch echt een 48/36/24!); prachtige betaalbare crankset met de degelijkheid van een vierkantas.
Bedankt voor de tip, ik heb hier een vergelijkbaar 110-74 crankstel liggen, maar die bewaar ik voor mijn randonneur, die op dit moment alleen nog in de ideeën/project-fase bestaat ;)

Zoiets als die 48-36-24 verhouding lijkt me ook wel wat. Ik heb ondertussen al een lijstje met benodigdheden en een simpele begroting gemaakt en geloof dat ik over een halfjaar ofzo hier wel trots een plaatje zou moeten kunnen posten..

Sjors
Sjors schreef:
AB schreef:loop je tegen de grenzen aan?
ja..
AB schreef:suggesties:
- ortlieb rack pack bovenop drager met daarin de zware dingen en dan de lichte volumineuze dingen in de zijtassen..... of combi frametasje, rugzakje en packsack
- heb je nu 23mm bandjes of zijn het 25mm? misschien de moeite waard om die 28mm te proberen.
- achterdrager: old man mountain sherpa
- atb triple of velo orange supercompact GRAN CRUmet bb-un50?
..maar ik wil van een renpaard geen werkpaard maken, maw het moet wel een racefiets blijven.

Er zit nu al bijna alleen maar lucht in die twee tasjes, ook nog een rackpack zie ik niet zitten.

De drager an sich (Fly) vind ik super.

De 50 gebruik ik met normaal koersen veel, dus die wil ik niet kwijt, of hoeft niet heel veel kleiner.

Er komt nog wel een keer een andere fiets bij die vanaf de basis wat meer geschikt is voor snel toeren met bagage.

Maar bij de volgende bandenwissel ga ik wel het breedst wat onder de rem door past monteren - is ook zonder bagage fijner!

Sjors
Hier een linkje van iemand die onder de 5kg bleef.
Afbeelding
Alleen een packsack op je tubus-fly en een rugzakje zou wellicht ook al een ietsje stabieler geheel kunnen geven.

zoiets vind ik overigens ook wel mooi
Afbeelding