Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 65 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

34434 berichten

arnob schreef:De Pauw en De Horsten (Voorschoten en Wassenaar)
Das snel :wink:

De Horsten in Wassenaar
In 1838 kocht prins Frederik, de tweede zoon van koning Willem I, vier landgoederen ten noorden van Den Haag op. In het landhuis op Ter Pau (later De Paauw) ging hij, na een verbouwing, wonen. Later werd dit het Wassenaarse raadhuis de Paauw. De drie Horsten boden de prins volop jachtmogelijkheden in de bosrijke gedeeltes. Daarnaast leverden de pachtboerderijen op de landgoederen een aardig zakcentje op. Tegenwoordig scheidt de snelweg A44 de Paauw van de Horsten. De drie Horsten vormen nog steeds één geheel en zijn altijd koninklijk bezit gebleven. Het is een prachtig wandelgebied dat (tegen betaling) vrij toegankelijk is, met uitzondering van Eikenhorst, waar prins Willem-Alexander met zijn gezin woont. In het voorjaar is de Seringenberg in de Raaphorst een graag bezochte attractie. Een voormalig schiethuisje, ook in de Raaphorst, is omgetoverd tot romantische theeschenkerij. Op landgoed Ter Horst staat nog een klein jachtslot, dat in 1870 verrees op de restanten van het oude landhuis.

Rachel schreef: Tijd voor een hernieuwde kennismaking dus! Laat je even weten wanneer je deze kant op komt? Dan bestel ik alvast de verse wolkbreuk. :wink:
:D

Ik hou wel van variatie dus met een hittegolf maak je me ook blij!

Franke schreef:
Rachel schreef: Tijd voor een hernieuwde kennismaking dus! Laat je even weten wanneer je deze kant op komt? Dan bestel ik alvast de verse wolkbreuk. :wink:
:D

Ik hou wel van variatie dus met een hittegolf maak je me ook blij!
Mij niet :wink:

Michael W schreef:Het is in Gouderak, op de kruising van de Snippejagerskade, de Lange Tiendweg en de Borgmanweg. Hier staat paddestoel 22696 en je kijkt vanaf de kruising de Borgmanweg in. Afbeelding
Om nog eens terug te komen op het meest (on-)bekende polderweggetje: gisteravond was de uitverkoren avond om daar eventjes naar toe te fietsen.

Met vrijwel geheel Nederland opnieuw aan de buis gekluisterd! :P

Het is vanaf het veer over de Hollandsche IJssel een beetje zoeken en zigzaggen door Gouderak richting de polder maar ik heb het gevonden. Tenminste, wat er nog van over was. :wink:
Afbeelding
Houvast aan paddestoel 22696 is er niet want die is ontmanteld. Zie bovenstaand plaatje. Wel voert de LF2 Stedenroute erlangs.

Afbeelding
En ja, het is aangenaam golvend fietsen over deze kade. Je voelt je opgenomen in het Krimpener polderlandschap. Op een bepaald moment werd ik omzwermd door een kudde schapen, die door een boer naar een andere weide werd geleid. :P

Verder was het er aangenaam stil. Tja, en helaas werden verder de smalle weggetjes naar het buitengebied onveilig gemaakt door gekken die op veel te hoge snelheid per auto of tractor probeerden op tijd de beeldbuis te halen.

Nog weer later waren alle wegen volstrekt verlaten op een enkele joggende diehard na. Met een oranje broekje wapperend om de afgetrainde lendenen, dat dan weer wel! :wink:

Rachel schreef: Met vrijwel geheel Nederland opnieuw aan de buis gekluisterd! :P
Nee hoor! ik heb niet eens een buis! :D en was ook niet ergens anders aan een buis vast geklonken....

Ik heb wel een aantal buizen tussen twee wielen :lol:

Haike schreef:Nee hoor! ik heb niet eens een buis! :D en was ook niet ergens anders aan een buis vast geklonken....

Ik heb wel een aantal buizen tussen twee wielen :lol:
:D

Gosj, aan die buizen dacht ik niet eens! Ik ben ook niet een echte (fietsen-)techneut. Jíj bent de expert. :wink:

Rachel schreef:
Haike schreef:Nee hoor! ik heb niet eens een buis! :D en was ook niet ergens anders aan een buis vast geklonken....

Ik heb wel een aantal buizen tussen twee wielen :lol:
:D

Gosj, aan die buizen dacht ik niet eens! Ik ben ook niet een echte (fietsen-)techneut. Jíj bent de expert. :wink:
Nee hoor!! Wat mij betreft zijn de onbetwiste experts op het gebied van fietsen; Marten Geritsen en Gerrit Gaastra van Idd-works.

Haike schreef:Nee hoor!! Wat mij betreft zijn de onbetwiste experts op het gebied van fietsen; Marten Geritsen en Gerrit Gaastra van Idd-works.
Kan wel zijn, maarrrr jij bent te bescheiden. :wink:

Rachel schreef:
Haike schreef:Nee hoor!! Wat mij betreft zijn de onbetwiste experts op het gebied van fietsen; Marten Geritsen en Gerrit Gaastra van Idd-works.
Kan wel zijn, maarrrr jij bent te bescheiden. :wink:
Nee echt niet, ik kan geen frame's bouwen, ontwerpen of tekenen, natuurkunde is echt geen sterke kant van me en dat komt bij een fiets toch ook er bij kijken.
Ik kan redelijk een schroevendraaier vasthouden, en nog wat zaken aan een fiets fixen, maar er zijn er die het beter kunnen dan ik. :wink:

Dit gebouw is zoals je ziet nog niet zo oud. Stenen van het plein, muren en dak zijn zo te zien allemaal van dezelfde soort.
Afbeelding
Afbeelding
Of klik hier. En waar staat het?

Ik zou het niet weten... maar wat een koud en onsympathiek gebouw...brrr wat voor een soort mens moet die architect wel zijn?

Vast ergens aan de Rijn, wanneer de foto van recente datum is.

Vincent Schol schreef:En waar staat het?
Daar ben ik (nog) niet achter.
:wink:

Voorlopig lijkt het te staan in een stad waarin ofwel het oude centrum grotendeels is gesloopt of door 'de' oorlog is weggebombardeerd. Het zal dus wel een Duitse stad zijn gezien het achtergelegen gebouw. De stad ligt in een heuvelachtige omgeving want de geschakelde hal is tegen een helling aangebouwd. De aangenzende gebouwen links op de foto's zijn van een Oost-Duitse zakelijkheid en functionaliteit.

Het gebruik van gele bakstenen is heel uitzonderlijk.

Niets aan het gebouw verraadt het doel. De omgeving is ook zo uitgestorven. Het zou een kerk kunnen zijn, een stadhuis maar ook een museum of eventueel een theater, maar voor die laatste drie is het er eigenlijk te stil... :roll:

Rachel schreef:
Vincent Schol schreef:En waar staat het?
Daar ben ik (nog) niet achter. :wink:
Ik ook niet; het lijkt mij een schouwburg, gefotografeerd tijden het WK :wink:

Dus Vincent, gooi wat hints er in ?

Zoals Reinder goed opmerkte ligt het aan de Rijn. Het is een belangrijk overheidsgebouw.

Vincent Schol schreef:Zoals Reinder goed opmerkte ligt het aan de Rijn. Het is een belangrijk overheidsgebouw.
Maar niet in Duitsland dus ?

Michael W schreef:Maar niet in Duitsland dus ?
Wow, een enorm adequate vraag. 8)

Afbeelding
Het in zandkleurige baksteen opgetrokken gebouw zou architectonisch gezien zomaar een (gestript) citaat van bovenstaande bouwwerken kunnen zijn. :roll:

En deze 'Rheinstadt' is tweetalig en betwist geweest. :wink:

Zoiets als Straatsburg.

De site doet een beetje raar. Vast teveel wereldfietsers online...

Rachel schreef:De site doet een beetje raar. Vast teveel wereldfietsers online...
Inmiddels alles weer normaal sinds IK online ben... 8)