Additionally, paste this code immediately after the opening tag: post eens een foto van je vakantiefiets - Pagina 65 - Forum Wereldfietser

post eens een foto van je vakantiefiets

3749 berichten
gios schreef:Afbeelding
Afbeelding

Afgemonteerd met Shimano 105, BikeXperto wielen, Velo Orange spatborden 8) , RVS King cage bidonhouders 8), Brooks B17 zadel en stuurlint 8) . Banden ben ik nog niet over uit, ik denk aan Panaracer Pasela 37mm (speciaal voor Wim :wink: ).
mooimooimooi, zo'n beetje henk zijn droomfiets ;)
maar dan zonder voordrager natuurlijk :)
Wat voor blad heb je op je crank? Is dat ook Shimano 105?
Ik word altijd blij als ik zulke fietsen zie :D
Jan
Bladen zijn van TA. Crank een van Shimano DX(?) dat ik nog had liggen, een beetje opgepoetst :)
Ik ook Jan. Zelfs zo'n 'ouwetje' uit 1994 :D
gios schreef:Bladen zijn van TA. Crank een van Shimano DX(?) dat ik nog had liggen, een beetje opgepoetst :)
Ik ook Jan. Zelfs zo'n 'ouwetje' uit 1994 :D
ik kan het niet goed zien, maar is dat een triple voorderailleur en korte kooi achterderailleur? En hoeveel tandjes heb je voor en achter?
AB schreef:
gios schreef:Bladen zijn van TA. Crank een van Shimano DX(?) dat ik nog had liggen, een beetje opgepoetst :)
Ik ook Jan. Zelfs zo'n 'ouwetje' uit 1994 :D
ik kan het niet goed zien, maar is dat een triple voorderailleur en korte kooi achterderailleur? En hoeveel tandjes heb je voor en achter?
Voor:22-32-42. Achter:10speed 11-28. Medium-cage derailleur. Totaalgewicht 14,4 kg, dus best netjes.
Wat een mooie fiets!
@ AB mooimooimooi, zo'n beetje henk zijn droomfiets
Ja idd een heel mooie fiets. Ook ik word daar blij van. :D

Komt dicht in de buurt van mijn volgende fiets :wink: Ik vind de oude transfers van VITTORIO mooier dan die ze nu gebruiken.

Trouwens de fiets onder nr. 18 op de site bij Vittorio spreekt mij ook aan, is een iet wat lichtere fiets.
De man op de frontpage van Vittorio is Henk uit Zutphen :D

Henk

kunst en fietswerk
gios schreef:
AB schreef:
gios schreef:Bladen zijn van TA. Crank een van Shimano DX(?) dat ik nog had liggen, een beetje opgepoetst :)
Ik ook Jan. Zelfs zo'n 'ouwetje' uit 1994 :D
ik kan het niet goed zien, maar is dat een triple voorderailleur en korte kooi achterderailleur? En hoeveel tandjes heb je voor en achter?
Voor:22-32-42. Achter:10speed 11-28. Medium-cage derailleur. Totaalgewicht 14,4 kg, dus best netjes.
Dat klinkt als een atb-triple gecombineerd met 105 weggroep. Schakelt de voorderailleur dan wel fijn?
Hoezo niet? Capaciteit voorderailleur kun je toch gewoon uitzoeken op de tandwielen voor? afaik kun je veel van shimano door elkaar heen gebruiken als je maar let op kettinglijn en capaciteiten
Matthie9000 schreef:Hoezo niet? Capaciteit voorderailleur kun je toch gewoon uitzoeken op de tandwielen voor? afaik kun je veel van shimano door elkaar heen gebruiken als je maar let op kettinglijn en capaciteiten
Klopt. En het schakelt als een zonnetje. :D
gios schreef:
Matthie9000 schreef:Hoezo niet? Capaciteit voorderailleur kun je toch gewoon uitzoeken op de tandwielen voor? afaik kun je veel van shimano door elkaar heen gebruiken als je maar let op kettinglijn en capaciteiten
Klopt. En het schakelt als een zonnetje. :D
okay, mooi om te weten dat het ontwerp van de voorderailleur weinig invloed heeft op het schakelen. Ga/ging er namelijk van uit dat een voorderailleur van een weggroep anders ontworpen is dan een voorderailleur van een atb-groep (verschil in radius tussen 42T en 52T). Ook heb je de buitenkant van je voorderailleur vrij hoog boven je tandbladen staan, althans zo lijkt het en dacht dus dat dat van invloed kan zijn op het schakelgedrag. Gelukkig dus niet :) (heb namelijk ook nog ultegra shifters en een atb-triple liggen ;)) (of heeft shimano weer aparte sti-shifters voor triple bladen?)
Ik zie trouwens dat er cantilevers op zitten. Hoe is het remvermogen daarvan met bagage? Ik dacht dat dat beperkter was dan V-brakers (met converter vanwege de STI-greep).

Wel mooi om te weten dat een ATB-groep goed kan met een 105-shifter.
Fedor schreef:Ik zie trouwens dat er cantilevers op zitten. Hoe is het remvermogen daarvan met bagage? Ik dacht dat dat beperkter was dan V-brakers (met converter vanwege de STI-greep).

Wel mooi om te weten dat een ATB-groep goed kan met een 105-shifter.
Met canti's heb ik zo'n beetje de halve wereld bereden en ik zou dus niet weten waarom ik andere remmen zou moeten hebben. Met racegrepen is de keuze inderdaad toch al beperkt.

Ik vind het ook mooier staan :wink:
Toch nog even over voorderailleurs want hier kan misverstand ontstaan. Er is namelijk wel degelijk verschil tussen atb en weggroepen. atb shifters en voorderailleurs hebben een andere kabeltrek dan wegshifters en wegvoorderailleurs. Dus moet je met weg sti een weg voorderailleur nemen. Het probleem daarbij is dan vervolgens de radius van de kooi, die geoptimaliseerd is voor grotere bladen. Zolang je een klassieke 110/74 mm triple gebruikt met iets van 48-38-24t gaat het goed, met echte atb cranksets met nog kleinere tandwielen kun je in de problemen komen. De oplossing is dan om geen sti shifters te nemen, maar onderbuis of crossverstellers. Daarbij is de voorshifter niet geindexeerd en gaat het dus altijd goed. Kies je voor en (ultra) compacte double zoals 46-30 dan is er sinds kort een Shimano cross voorderailleur die wel goed werkt met sti en kleinere bladen (officieel niet zo klein, maar dat gaat vast goed).
Wim
Wim schreef:Toch nog even over voorderailleurs want hier kan misverstand ontstaan. Er is namelijk wel degelijk verschil tussen atb en weggroepen. atb shifters en voorderailleurs hebben een andere kabeltrek dan wegshifters en wegvoorderailleurs. Dus moet je met weg sti een weg voorderailleur nemen. Het probleem daarbij is dan vervolgens de radius van de kooi, die geoptimaliseerd is voor grotere bladen. Zolang je een klassieke 110/74 mm triple gebruikt met iets van 48-38-24t gaat het goed, met echte atb cranksets met nog kleinere tandwielen kun je in de problemen komen. De oplossing is dan om geen sti shifters te nemen, maar onderbuis of crossverstellers. Daarbij is de voorshifter niet geindexeerd en gaat het dus altijd goed. Kies je voor en (ultra) compacte double zoals 46-30 dan is er sinds kort een Shimano cross voorderailleur die wel goed werkt met sti en kleinere bladen (officieel niet zo klein, maar dat gaat vast goed).
Wim
Zijn er inmiddels meer leveranciers voor een ultra compacte double (dacht dat velo orange de enige was)? En welke shimano cross voorderailleur bedoel je dan?
Velo Orange maakt inderdaad een gemoderniseerde imitatie van de oude TA Pro Vis/cyclotouriste en dat was weer een imitatie van de Stronglight 49D. Kleinste tandwiel is dan 26. Compass bicycle levert sinds kort een moderne versie van de Rene Herse cranks, met momenteel 28t als kleinste blad bij gebruik als double. De TA Carmina met 94 mm double spider gaat ook tot 28t. Die derailleur is de FD CX 70: http://www.wiggle.co.uk/shimano-ultegra ... erailleur/
Dit zijn overigens dingen die niet met ieder frame lukken (vooral een korte liggende achtervork maakt het lastig begrijp ik), al maakt die crossderailleur het leven wel makkelijker.
Wim
Wim schreef:Velo Orange maakt inderdaad een gemoderniseerde imitatie van de oude TA Pro Vis/cyclotouriste en dat was weer een imitatie van de Stronglight 49D. Kleinste tandwiel is dan 26. Compass bicycle levert sinds kort een moderne versie van de Rene Herse cranks, met momenteel 28t als kleinste blad bij gebruik als double. De TA Carmina met 94 mm double spider gaat ook tot 28t. Die derailleur is de FD CX 70: http://www.wiggle.co.uk/shimano-ultegra ... erailleur/
Dit zijn overigens dingen die niet met ieder frame lukken (vooral een korte liggende achtervork maakt het lastig begrijp ik), al maakt die crossderailleur het leven wel makkelijker.
Wim
nice!
Bijv. 46/29 TA Carmina lijkt me ideaal uitgangspunt voor de verzetten op een snelle toerfiets:

Afbeelding

Standaard compact is dan te zwaar.

Sram heeft nu ook racederailleurs die een 32 kunnen schakelen.

Sjors
Shimano heeft nu in Tiagra een 10 speed 12-30 wegcassette en een bijpassende derailleur met korte arm. In 8 speed is er een 11-30 cassette.
Wim
Afbeelding

Onze Vittorio die dit jaar naar Zwitserland en Italië gaat!