timvanveen schreef:Zo'n bril als Edgar Davids droeg? Een soort sportbril tegen oogletsel.
Hee dat is mss ook een optie, een sportbril die helemaal afsluit. Had daar nog niet over nagedacht. Zal zo eens googlen!
Travelmaster schreef:En een skibril? Of bedoel je dat met goggles?
Dacht eigenlijk dat een goggle hetzelfde als een skibril is, alleen net wat beter. Het glas valt geheel over je ogen (180graden dus ook zicht naar opzij, erg belangrijk voor een fietser), hij heeft vaak 2 glazen wat luchtisolatie/buffer geeft waardoor er minder condens komt en heeft een soort foam voor comfort en warmte. Maar mss hebben skibrillen dat ook wel hoor, ik ski nooit, wel crosscountry skiing (of hoe dat ook heet) maar dan is er weinig snelheid dus heb geen bril nodig.
Een skibril zit bij mij nooit lekker op de fietshelm, 't elastiek schuift de helm omhoog en er zit vaak een luchtkier die ijskoude lucht geeft waardoor m'n ogen bevriezen. Denk dat skibrillen niet gemaakt zijn voor fietshelmen, goggles ook niet maar ze zitten toch net iets beter. Vooral het zicht is erg belangrijk op de fiets, je moet toch het verkeer zien en offroad voel ik me erg onzeker met oogkleppen op.
Maar het beslaan is het ergste, dat is echt een verschrikking. Er zit vaak een soort film aan de binnenkant van de bril, een anti-fog die voorkomt dat de bril niet beslaat maar als dit wel gebeurd mag je het niet afvegen want dat beschadigt de film. Maar een bril laten opdrogen bij -20 gaat een beetje moeilijk..
Dan heb je verder nog platte en bolle brillen, bolle geven meer zicht is mijn ervaring. Vooral in het donker geeft het minder schitteringen en weerspiegelingen, als skiër heb je daar niet veel last van maar als fietser des te meer. Maar helaas kosten ze vaak gigantisch veel, ik kan dat iig niet betalen.
Ook moet een skibril/goggle (net als een helm) voldoen aan CE-normen en in hoeverre je daar in mee moet gaan weet ik niet (iets met UV-straling en crashveiligheid). Als winterfietser heb je wel grote kans op verkeersongelukken en een fatbiker krijgt ook nog eens boom/rotsbotsingen en gratis glijpartijen erbij dus je bent veel kwetsbaarder dan een skiër. Ik ben bv weleens gevallen en de bril gaf door de scherpe randen schaafplekken dus een zachte bril is dan wel zo prettig. En ik zit bijna elke dag op de fiets, ook bij slecht weer als ijswind vlijmscherpe ijskorrels in je ogen blaast en als je bv net uit je tent kruipt en het is -30 moet je toch verder fietsen. Een skiër is wdb veel slimmer, die gaat dan gewoon de skipiste niet op.
Dus al met al is de juiste bril voor een winterfatbiker nog niet zo eenvoudig. Ik heb nu helemaal geen bril, heb ze allemaal aan een boom gehangen, ondingen!