Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 628 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

35073 berichten
alstro schreef:
do 30 apr, 2020 22:35
Martin E. van Doornik schreef:
do 30 apr, 2020 14:30
Hier is de nieuwe raadselfoto. Wat ik wel kwijt kan is dat er rechts buiten beeld een provinciegrens loopt. Recht boven mijn stuurtas een bijzonder gebouw.


DSCF4622.JPG
Eindelijk een raadplaat die ik wist 2 km van mijn huis. Ben ik te laat 😭😭
Misschien is de plaatser nog niet tevreden met het antwoord, dus als je de exacte lokatie even plaatst... zelf geen idee waar het damsterdiep is.
Leon schreef:
do 30 apr, 2020 22:38
alstro schreef:
do 30 apr, 2020 22:35
Martin E. van Doornik schreef:
do 30 apr, 2020 14:30
Hier is de nieuwe raadselfoto. Wat ik wel kwijt kan is dat er rechts buiten beeld een provinciegrens loopt. Recht boven mijn stuurtas een bijzonder gebouw.


DSCF4622.JPG
Eindelijk een raadplaat die ik wist 2 km van mijn huis. Ben ik te laat 😭😭
Misschien is de plaatser nog niet tevreden met het antwoord, dus als je de exacte lokatie even plaatst... zelf geen idee waar het damsterdiep is.
Was de vorige plaat Leon, Dijk tussen Blokzijl en Vollenhove, Blokziel en Veno zoals ze hier zeggen.
WillemT schreef:
do 30 apr, 2020 16:07
Waar is dit zomers tafereeltje?

Afbeelding
Waarom weet ik niet, maar ik ‘zie’ Friesland.
Polling schreef:
do 30 apr, 2020 23:17
WillemT schreef:
do 30 apr, 2020 16:07
Waar is dit zomers tafereeltje?

Afbeelding
Waarom weet ik niet, maar ik ‘zie’ Friesland.
Omdat Doutzen Kroes op de foto in het gras na je zit te lachen ?
alstro schreef:
do 30 apr, 2020 22:42
Leon schreef:
do 30 apr, 2020 22:38
alstro schreef:
do 30 apr, 2020 22:35


Eindelijk een raadplaat die ik wist 2 km van mijn huis. Ben ik te laat 😭😭
Misschien is de plaatser nog niet tevreden met het antwoord, dus als je de exacte lokatie even plaatst... zelf geen idee waar het damsterdiep is.
Was de vorige plaat Leon, Dijk tussen Blokzijl en Vollenhove, Blokziel en Veno zoals ze hier zeggen.
Ja, sinds er wel een quoteknopje is maar geen antwoordzonderquoteknop is het een beetje rommelig.
Leon schreef:
do 30 apr, 2020 22:38
....zelf geen idee waar het Damsterdiep is.
Het Damsterdiep is het riviertje tussen stad Groningen en Delfzijl en loopt bochtig evenwijdig ten noorden van het Eemskanaal. Er zijn daarlangs pittoreske plekken te vinden. Terug naar school....
Martin E. van Doornik schreef:
do 30 apr, 2020 16:30
doet me ergens denken aan het Damsterdiep.
Het rechte deel van het Damsterdiep loopt parallel aan een drukke provinciale weg. Hier (op de foto is ook een rechte vaart) is het tamelijk rustig. Het zou wat dat betreft meer langs het Reitdiep kunnen zijn (heeft ook een paar rechte stukken), nabij Garnwerd bijvoorbeeld met zijn mooie achtkantige stellingmolen en oude hefbrug. Maar nee, het is geen Groningen en geen Friesland.
Afgelopen zomer een korte fietsvakantie gehouden in Nederland ("korte", want ik wilde dit jaar langer weg - "wilde", de wereld is wat veranderd de laatste tijd :? ) en één van de mooiste stukjes die ik tegenkwam was de route langs de Alblas vanuit het Westen (camping in Oud-Alblas) tot ongeveer Ottoland (waar een ander Raad Plaatje! van WillemT was gesitueerd, ik heb er zelfs nog langs gefietst, maar heel stom, ik herkende het niet :oops: ). Dit plaatje doet me ook denken aan de Alblas, hoog water, lage omgeving.
Ik kan echter geen matchend plaatje vinden op streetview, dan zal het wel weer ergens anders zijn :( .
WillemT schreef:
vr 01 mei, 2020 09:02
.....nabij Garnwerd bijvoorbeeld met zijn mooie achtkantige stellingmolen en oude hefbrug. Maar nee, het is geen Groningen en geen Friesland.
Een hefbrug is heel wat anders dan een klapbrug wat hier in Garnwerd staat! :D
Dit is een hefbrug https://www.google.nl/maps/@52.0435634, ... 384!8i8192

Het Reitdiep was in de 17e eeuw bij Garnwerd rechtgetrokken, hij liep vroeger sterk meanderend langs Winsum. Sporen in het landschap zijn nog duidelijk zichtbaar. Zie hier in het midden https://www.google.nl/maps/@53.3118162, ... a=!3m1!1e3

Dan gok ik op Drenthe of de kop van Overijssel.
Martin E. van Doornik schreef:
vr 01 mei, 2020 11:36
Een hefbrug is heel wat anders dan een klapbrug wat hier in Garnwerd staat! :D
Helemaal waar Martin, het is geen hefbrug. Ik gebruik het woord "klapbrug" eigenlijk nooit. Het klinkt zo raar :wink: !
Overigens ken ik dèze wel als zodanig: Zuidema's klap
Martin E. van Doornik schreef:
vr 01 mei, 2020 11:36
Dan gok ik op Drenthe of de kop van Overijssel.
Een tip: zowel in 2015 als 2018 lag deze vaart op de route van een Wereldfietserweekend. De foto is overigens op een ander moment gemaakt.
Ik vermoed dat WillemT het zeil van de boot wat heeft bewerkt.
De boot is een laser sunfish. Een dergelijke boot met zeilnummer 53406 wordt hier te koop aangeboden:
http://www.advertentiex.nl/ad-laser-sun ... Watersport
Niet dat dit mij de oplossing dichterbij brengt, anders dat we het in het westen moeten zoeken, maar vond het toch leuk om te delen.
De laatste tip van WillemT is wat relevanter, denk ik.
JanH schreef:
vr 01 mei, 2020 12:21
Ik vermoed dat WillemT het zeil van de boot wat heeft bewerkt.
Nee, ik heb geen nummers en/of het zeil aangepast. Wat bijzonder overigens dat je deze advertentie hebt gevonden!
WillemT schreef:
vr 01 mei, 2020 12:33
Nee, ik heb geen nummers en/of het zeil aangepast. Wat bijzonder overigens dat je deze advertentie hebt gevonden!
Ach ja, je moet toch wat hè op je vrije dag en regen buiten. En na een drukke werkweek vind ik Raad Plaatje! wel wat zen hebben. Maar ik stop er nu mee. Even wat huishoudelijke taken doen.
WillemT schreef:
vr 01 mei, 2020 11:50
Helemaal waar Martin, het is geen hefbrug. Ik gebruik het woord "klapbrug" eigenlijk nooit. Het klinkt zo raar :wink: !
Misschien wat overdreven van me: dit hier is een klapbrug. In dit geval de brug over de Nieuwe Herengracht in Amsterdam, je kijkt hier de Weesperstraat in en links achter de fotograaf ligt het Jonas Daniel Meijerplein met de 'Dokwerker' en de twee synagoges. Op dat plein heb ik vaak gevoetbald met de jongens van de school, die in de straat links stond. De foto is van omstreeks 1960, ik heb deze brug heel goed gekend, nu is de omgeving totaal veranderd....
Foto 20.jpg
Martin E. van Doornik schreef:
vr 01 mei, 2020 12:54
dit hier is een klapbrug.
Ja, dat soort bruggen ken ik. Hier in de omgeving zijn er talloze exemplaren van. Oude bruggen met klinknagels en moderne gelaste exemplaren die door onder meer Kloos uit Kinderdijk werden gemaakt. En ook ken ik de 19e eeuwse Zuidema's klap over het Hunsingokanaal. Tweemaal ben ik deze brug gepasseerd. Te voet, in 2009, toen ik van Dokkum naar Tjamsweer liep (in het plaatselijk café van Ee kwam ons het debacle in Apeldoorn ter ore) en een keer met de fiets tijdens een tocht in 2014 van Groningen naar Leeuwarden. Mooi tocht was dat overigens.

Van de hefbrug hebben we hier een drietal mooie exemplaren. Hoewel sommige mensen de bruggen liever kwijt dan rijk zijn.
Over bruggen bestaat al een post: viewtopic.php?f=23&t=31877#p313871
WillemT schreef:
vr 01 mei, 2020 13:53
Van de hefbrug hebben we hier een drietal mooie exemplaren.
Maar drie? Het probleem in Boskoop is mij ook bekend. Ik vind deze brug wel erg iel van constructie, met dunne ijzerstaven.

Hier is een complete lijst van hefbruggen in Nederland. Die naast het CS van Amsterdam staat er niet bij vermeld (foto Beeldbank Amsterdam)
Hefbrug Ruijterkade.jpg
Abcoude: Geinbrug (spoorlijn Amsterdam-Utrecht; vervangen door aquaduct, niet meer beweegbaar)
Barendrecht: hefbrug over de Oude Maas, gebouwd 1930, gesloopt 1969, dit was de grootste hefbrug van Europa. Vervangen door de Heinenoordtunnel.
Botlekgebied: Botlekbrug, Calandbrug (Havenspoorlijn Rotterdam)
Coevorden: Stadsgrachtbrug (spoorlijn Zwolle-Coevorden)
Doetinchem: Oude IJssel (spoorlijn Arnhem-Doetinchem)
Dordrecht 1: Spoorbrug Dordrecht met vier sporen (spoorlijn Rotterdam-Dordrecht). De huidige brug is in 1994 in gebruik genomen. Sinds 1996 staat deze in miniatuur in Madurodam.
Dordrecht 2: Wantijbrug (spoorlijn Geldermalsen-Dordrecht)
Gouda: Hoge Gouwebrug uit 1994 (spoorlijn Gouda-Rotterdam/Den Haag)
Groningen: kleine hefbrug over het Hoornsediep voor de busbaan Peizerbaan naast de spoorlijn naar Leeuwarden.
Bij Heerhugowaard (Butterhuizen) ligt een hefbrug over het Kanaal Alkmaar (Omval)-Kolhorn, Bolbrug geheten (spoorlijn Den Helder-Amsterdam)
Maastricht: Maasbrug (spoorlijn Maastricht-Lanaken)
Nieuw Amsterdam: Verlengde Hoogeveense Vaart (spoorlijn Zwolle-Emmen)
Nieuwerbrug: Dubbele Wiericke (spoorlijn Woerden-Leiden)
Rotterdam: De Hef, oude spoorbrug over de Koningshaven, gebouwd tussen 1925 en 1927. Deze brug is in 1993 buiten gebruik gesteld en vervangen door de Willemsspoortunnel en is tegenwoordig Rijksmonument.
Utrecht: Hefbrug in de Kruisvaart (buiten dienst)
Zutphen: IJsselbrug (spoorlijn Arnhem-Zutphen)
Zwolle: IJsselbrug (deze brug in de spoorlijn Amersfoort-Zwolle is in 2011 vervangen door een nieuwe, vaste brug) - zie eigen foto onder.
DSCF3518.jpg
JanH schreef:
vr 01 mei, 2020 14:43
Over bruggen bestaat al een post: viewtopic.php?f=23&t=31877#p313871
+1 (zucht)
JanH schreef:
vr 01 mei, 2020 14:43
Over bruggen bestaat al een post: viewtopic.php?f=23&t=31877#p313871
Inderdaad JanH, laten we weer terug gaan naar het plaatje.

Nog even de tip herhalen: zowel in 2015 als 2018 lag deze vaart op de route van een Wereldfietserweekend. De foto is overigens op een ander moment gemaakt.